Werk & Studie alle pijlers

Opzeggen laatste week proeftijd

26-05-2018 08:29 59 berichten
Hoi hoi,
Ik zag dat er al veel topics over waren maar graag wil ik even mijn verhaal kwijt. Op dit moment werk ik drie weken bij een nieuwe instelling, gehandicaptenzorg. Vanaf de tweede dag merk ik dat er veel niet lekker loopt, er moeten al veel overuren gedraaid worden en situaties zijn dusdanig pittig dat ik deze mee naar huis neem en er nu al vaak niet van kan slapen. Ik maak me zorgen. Al zo’n 11 jaar werk ik langdurig bij instellingen maar dit gevoel ken ik zo niet. Vanuit mijn oude werkgever heb ik een aanbod gehad voor een betere baan, meer salaris. Nog geen contract maar dat kan nog komen. Ik ben eigenlijk helemaal niet van het opgeven en proeftijd was voor mij altijd gewoon een woordje in het contract. Deze vlogen altijd voorbij. En nu? Ik weet het niet. Het is een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging. Dus na de proeftijd zal ik even moeten gaan doorbikkelen. Maar het knaagt. Als ik zou weten dat ze makkelijk zonder mij zouden kunnen dan was het geen probleem. Maar nu voel ik me schuldig. Ik twijfel nu wat ik moet doen? Omdat ik met clienten werk vind ik het extra moeilijk. Zij rekenen nu al op mij. Heeft iemand goed advies of ook zoiets meegemaakt?
eva-luna schreef:
27-05-2018 14:05
Maar ook daar had je een jaar geleden moeite met het werk. Is dit wel de geschikte branche voor je?
Nee hoor ik heb jarenlang met veel plezier op een zware afdeling van de psychiatrie en in de jeugdzorg gewerkt.
En ik ben juist een nuchtere hulpverlener. Onmisbaarheid bestaat niet. Dat roep ik altijd. Maar ik weet wel dat het een enorm fulltime gat is zometeen omdat het maar een heel klein team is.
anoniem_641207a268818 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 16:08
31.19% gewijzigd
CommonSense schreef:
27-05-2018 13:22
Dit. Je formuleert het als 'ik wil niet opgeven'. Ik zou het meer willen zien als grenzen bewaken, goed voor jezelf zorgen, voorkomen dat je uitvalt. Beetje mosterd, maar kan het niet laten even te reageren. Het is zo herkenbaar!
Dat is zeker zo. Lukt het jou nu goed om je grenzen te bewaren?
Ertha schreef:
27-05-2018 12:22
Hoe langer je wacht, hoe lulliger het wordt.
Maar goed, ik herken je gevoel wel hoor.
Ik werk al eeuwen in de zorg en in het begin wrong ik me in duizend bochten om de werkgever maar ter wille te zijn.
Maar toen diezelfde werkgever geen scrupules had om mij er op een uiterst lullige manier eruit te werken omdat ze een overschot aan personeel hadden ging bij mij de knop om.
Als mij nu wordt gevraagd extra te werken, bekijk ik kritisch of ik dat kan en wil. Vaak doe ik het, maar echt lang niet altijd.
Een half uurtje langer blijven voor dit of dat? Prima, maar ik schrijf die uren op.
Een reeks van 7+ dagen in de schoenen geschoven krijgen? Daar ga ik tegenin en dan kan je ineens wel een vrije dag tussendoor krijgen.
Tijd nodig voor adminstratie of extra taken? Ik schrijf uren.
Ja je hebt gelijk. Het schrijven van uren lijkt hier nog niet echt van toepassing.
Wat ik ook heb gemerkt is dat als een doelgroep echt bij je past dan voelt het niet eens als werken maar gaat het je heel natuurlijk af🙂. Hoe heftig de doelgroep ook is.
Coala schreef:
27-05-2018 15:34
Wat ik ook heb gemerkt is dat als een doelgroep echt bij je past dan voelt het niet eens als werken maar gaat het je heel natuurlijk af🙂. Hoe heftig de doelgroep ook is.
Is waar, maar hier wordt dus misbruik van gemaakt door werkgevers. Misschien niet eens bewust hoor, maar het komt ze waarschijnlijk heel goed uit dat zuster Truus gewoon een uur langer blijft om administratie te doen en dan geen uren schrijft.
Ik heb officieel geen extra uren voor mijn neventaken, de clientbegeleiders hebben dat wel, dus die doen administratie in die uren. Maar ik moet dat dus tijdens/rondom de clientzorg plannen. Dat lukt op zich prima, maar soms zijn er dingen waarbij dat niet kan, bv een gesprek over de leerling op zijn/haar school. Dan schrijf ik dus gewoon uren. Geen haar op mijn hoofd dat ik dat gratis ga doen. Extra uren krijg ik helaas niet in geld, maar wel in tijd. Dus als ik deze maand 8 uur teveel maak, kan ik die later gewoon vrijnemen. Hoewel, vorig jaar had ik in december nog 30 uur staan. Opnemen kon niet, meenemen ook niet, blijft over: uitbetalen. Is de baas niet blij mee, maar ja wat had hij dan gedacht? Hij was ook wat blij dat ik al die diensten van een zieke collega over kon nemen. Dat uitbetalen is uiteindelijk de prijs. Ik slaap er geen nacht minder om.
-jolijn- schreef:
26-05-2018 09:17
Gewoon je oude werkgever uitleggen dat je graag van zijn aanbod gebruikmaakt, maar dat je dan voor datum x een contract nodig hebt omdat je dan nog in je proeftijd kunt opzeggen.
Dit idd.
Nou, goed onderhandeld, netjes opgezegd in proeftijd en volgende week bij die andere functie aan de slag🙂. Dankjullie wel voor het meedenken. Heb er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! :cheer:
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Dankjewel😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven