Werk & Studie alle pijlers

Ouderschapsverlof

31-08-2014 22:22 11 berichten
In het jaar 2015 wordt ouderschapsverlof afgeschaft. Mijn vraag is wat is het voordeel van het opnemen van ouderschapsverlof?
Alle reacties Link kopieren
Ouderschapsverlofkorting wordt afgeschaft, het verlof zelf niet.

Ik werk bij een werkgever waar een deel betaald wordt, dus nog steeds best gunstig. Bovendien heb ik na het verlof gewoon recht op mijn vaste aanstelling, mijn oude uren.
mevrouw75 dat is wel mooi! en is het zo dat je de helft mag gaan werken? een hele jaar lang?
Ouderschapsverlof wordt niet afgeschaft.
quote:knor010 schreef op 31 augustus 2014 @ 22:40:

mevrouw75 dat is wel mooi! en is het zo dat je de helft mag gaan werken? een hele jaar lang?

Je mag een aantal uur opnemen, verdeeld over 8 jaar en hoe je dat verdeelt, ligt aan jou geloof ik. Ik doe 20% van mijn aanstelling het eerste half jaar en dan zie ik wel.

Zie hier voor de officiële regels. Ik weet alleen hoe het bij mijn werkgever gaat en hoe ik het inzet.
heel duidelijk. dank jullie wel yasmijn en mevrouw75.
Je mag 26x het aantal uur dat je werkt in de week volgens je contract opnemen tot de dag dat je kind 8 wordt. Wat je dan nog hebt staan, komt dan te vervallen.

Je werkgever kan besluiten om een deel ervan te vergoeden. Wanneer je geen vergoeding krijgt, zorgt de ouderschapsverlofkorting ervoor dat je via de belasting een voordeel hebt waarmee een bepaald bedrag krijgt over ieder uur dat je ouderschapsverlof hebt opgenomen, waarbij de voorwaarde wel is dat je inkomen is gedaald ten opzichte van het jaar dat je nog geen verlof genoten had. Bij een salarisverhoging kan dat voordeel dus komen te vervallen.

Het voordeel van ouderschapsverlof is vooral dat je contracturen blijven staan, en je na afloop van je verlof dus weer je oorspronkelijke aantal uren kunt opnemen. Daarnaast is de ww gebaseerd op je contracturen (en dus niet het aantal uur dat je daadwerkelijk werkt).

Nadeel vind ik dat je ouderschapsverlof pas kunt opnemen nadat je een jaar in dienst bent bij een werkgever, en dat in geval van ontslag het restant komt te vervallen.
quote:tieger schreef op 31 augustus 2014 @ 23:20:

Je mag 26x het aantal uur dat je werkt in de week volgens je contract opnemen tot de dag dat je kind 8 wordt. Wat je dan nog hebt staan, komt dan te vervallen.

Je werkgever kan besluiten om een deel ervan te vergoeden. Wanneer je geen vergoeding krijgt, zorgt de ouderschapsverlofkorting ervoor dat je via de belasting een voordeel hebt waarmee een bepaald bedrag krijgt over ieder uur dat je ouderschapsverlof hebt opgenomen, waarbij de voorwaarde wel is dat je inkomen is gedaald ten opzichte van het jaar dat je nog geen verlof genoten had. Bij een salarisverhoging kan dat voordeel dus komen te vervallen.

Het voordeel van ouderschapsverlof is vooral dat je contracturen blijven staan, en je na afloop van je verlof dus weer je oorspronkelijke aantal uren kunt opnemen. Daarnaast is de ww gebaseerd op je contracturen (en dus niet het aantal uur dat je daadwerkelijk werkt).

Nadeel vind ik dat je ouderschapsverlof pas kunt opnemen nadat je een jaar in dienst bent bij een werkgever, en dat in geval van ontslag het restant komt te vervallen.En dit komt in 2015 dus te vervallen.
quote:Mevrouw75 schreef op 31 augustus 2014 @ 23:21:

[...]

En dit komt in 2015 dus te vervallen.Klopt, maar als TO heel snel is, kan ze er misschien nog 2 maanden gebruik van maken
quote:tieger schreef op 31 augustus 2014 @ 23:43:

[...]

Klopt, maar als TO heel snel is, kan ze er misschien nog 2 maanden gebruik van maken Als ze nu nog moet beginnen met produceren is ze wel wat laat. Ik kan er net een paar weekjes gebruik van maken en dat kind van mij zou volgens de planning komende week moeten komen;)
quote:Mevrouw75 schreef op 31 augustus 2014 @ 23:45:

[...]

Als ze nu nog moet beginnen met produceren is ze wel wat laat. Ik kan er net een paar weekjes gebruik van maken en dat kind van mij zou volgens de planning komende week moeten komen;)

LOL, en daar houdt ie zich natuurlijk niet aan

Eens, dat als ze nog moet produceren ze laat is. Maar als TO een ouder is zoals ik, kan dat misschien nog wel (gestart met OSV toen oudste bijna 7 was...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven