Werk & Studie alle pijlers

Overspannen collega

04-12-2012 20:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Op mijn werk werkt een collega van 30. Iemand die al 9 maanden geen vrije dag heeft genomen omdat ze haar dagen liever opspaart voor een lange vakantie begin volgend jaar. Net als de rest van het bedrijf is ze druk. Maar een tijd geleden werd het haar opeens allemaal te veel en heeft ze zich ziekgemeld met de medeling dat ze overspannen was. Iedereen was heel begripvol. Ze is 3 weken thuis geweest en kwam daarna weer even buurten bij ons. Ze vertelde toen dat ze het advies van de arbo arts (hulp zoeken) niet oke vond en dat ze zelf heeft besloten langzaam aan weer te werken. Ze had in die paar weken erg genoten van haar vrije tijd. Lekker gewinkeld, naar de kroeg, een feestje, en wat geslapen. De komende maanden draait ze voor spek en bonen mee. Ze komt wanneer ze zin heeft maar krijgt geen zware klussen meer. Haar workload is inmiddels verdeeld onder het team, dus iedereen werkt nog wat harder.

Nu is mijn probleem; ik word zelf doodziek van haar. Het gejammer als ze er is, het gebabbel over haar fijne vrije tijd. Ik denk alleen maar; jij meldt je ziek en doet wat iedereen tijdens zijn vakantiedagen doet. En je behoudt inmiddels je vrije dagen. Je weigert hulp van een arts. Je gebruikt de komende (drukste) maanden om een beetje voor de lol en als het uitkomt naar kantoor te komen.

Het management gaat hier in mee. Ze moeten wel want ze is nou eenmaal "overspannen".

Wat vinden jullie? Ben ik nou zo hard? Of lapt zij de term collegialiteit aan haar laars? Kun je, als je overspannen bent, echt een weekje later al naar de kroeg en leuke dingen doen met je vrienden?

Ben benieuwd...
Ik vind dit heel raar! Dat is idd misbruik maken van de ziektewet. Ik heb er zelf ervaring mee en ga echt geen leuke dingen doen de hele week. Ik zou goed klaar zijn met deze collega!
Oja en zoals je al zegt: gratis vakantie en lekker d'r vakantie dagen behouden.
Zoals jij het hier beschrijft zou ik ook denken; lekker makkelijk ziek melden zeg. Even 3 weken bijkomen zonder dat het je vakantiedagen kost. En heeeel slecht om 9 maanden geen dag vrij te nemen, snap echt niet dat dat mag.

En iedereen inclusief leiding erg begripvol. Kots kots, zelf zit je uit de naad te werken....
Uhhmm, ik niet toen het mij overkwam. Maar wie ben ik?

Snap je frustratie wel, lijkt mij een zacht gezegd vreemd verhaal van je collega. Desalniettemin is het de verantwoordelijkheid van het management om hier stappen in te zetten. Daar worden ze voor betaald tenslotte.
Ik denk dat ik er hetzelfde over zou denken als jij hier beschrijft.. In haar plaats zou ik me namelijk doodschamen, omdat ik 1. mijn vuile was op die manier niet buiten zou willen hangen, en 2. nooit zou gaan shoppen als ik me ziek meld.

Ik hou niet van zulke mensen. Die zich ziek melden en oh zo zielig zijn maar die wel andere dingen dan werk, leuke dingen, kunnen doen.
Mijn beste vriendin is overspannen geweest, nou die had echt geen energie om te gaan winkelen hoor. Nee ik zou dit ook niet geloven en volgens mij loopt jouw collega de kantjes er behoorlijk vanaf. Raar dat het management hierin meegaat.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Euhm, als zij het advies van een ARBO arts aan haar laars lapt kan dat wel eens financiële gevolgen voor haar gaan hebben meende ik me herinneren.

Is het niet zo dat een bedrijf verzekerd is voor zieke werknemers, maar de werknemer moet dan wel het advies van de ARBO arts volgen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Herkenbaar! Ik had een vriendin die van de dokter "alleen maar leuke dingen" mocht doen. Dus die riep dat ook vrolijk op haar werk! Kwam en ging ook wanneer zij dat wilde, kreeg wel door betaald, bakte taarten voor de leuk. Na een jaar moest ze weer aan het werk... heeft ze 2 maanden volgehouden en heeft toen haar baan opgezegd. En nu is ze alweer 2 jaar "leuke dingen aan het doen" op kosten van haar man.

Voordat ik commentaar krijg of opmerkingen dat ik jaloers ben: nee dat ben ik niet. Het ging me om haar arbeidsethos en vooral hoe ze tegen haar collega's gewoon zei: ik mag alleen maar leuke dingen doen van de dokter, terwijl die ondertussen haar werk op moesten vangen, maar er geen extra persoon bij konden krijgen omdat dat budget naar haar ging.
In elk bedrijf werkt wel zo'n man of vrouw. Elk verhaal is anders maar het gaat om dezelfde strekking.

Ik zou het tegen haar zeggen. Rechtstreeks, op dezelfde manier als jouw topic-inhoud. Zeggen wat je dwars zit en proberen om onderling begrip te kweken. Wellicht kun je je leidinggevende erbij betrekken?

Lastig hoor... sterkte
Ik zou me niet druk maken over haar. Ze zal niet voor niets in de ziektewet zitten. En je veranderd er toch niets aan. Verspilde energie.
Kun je het niet aankaarten? Als jouw werk er onder lijdt, of je iig meer moet doen om haar te ontzien vind ik wel dat dat kan.
Collegiaal vind ik het zeker niet. Dat ze geen hulp heeft gezocht vind ik sowieso heel vreemd, en de Arboarts is daar in mee gegaan?

Al in de eerste week na de diagnose van mijn huisarts "u bent overspannen" zat ik bij een psychosomatisch fysiotherapeut.

Leren ontspannen en leren waar mijn grenzen lagen.

De eerste twee maanden heb ik geslapen, nog meer geslapen en keihard aan mezelf gewerkt. Ik was tot niets anders in staat.

Vaak zat ik jankend van moeheid op de fiets op weg naar huis van therapie en nog even boodschappen doen. Dan moest ik echt weer rusten. Onvoorstelbaar raar gevoel is dat. Mijn lichaam was gewoon compleet op.

Lijkt mij dus een vreemd verhaal als zij zich goed genoeg voelde om allerlei leuke dingen te ondernemen. Mijn huisarts gaf overigens wel als advies dat ik vooral leuke dingen moest doen maar zeker in het begin had ik daar simpelweg geen greintje energie voor. Tien minuten wandelen trok ik net.

Heel langzaam ging het beter, ben weer op gaan bouwen op het werk en al vrij snel weer fulltime aan de slag.

Leuke dingen doe ik wel in mijn vrije tijd of tijdens vakantiedagen, maar helaas denkt jouw collega daar blijkbaar anders over.

Vervelende situatie voor jullie omdat jullie nu (nog) harder moeten werken en wat een lapzwans van een Arboarts!

Ben het eens met dat het management dit op moet lossen, helaas is er denk ik niet veel dat jij en je collega's kunnen doen.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Dit is zeker heel raar. Ze maakt er echt misbruik van, heb je geen onafhankelijke leidinggevende waar je mee kan praten? Of trekken die allemaal partij?

In principe is het zo dat als je in de ziekte wet (overspannen) zit en je weigert de hulp, die je nodig hebt, dan heb je ook geen recht meer op de ziektewet. Ik zou hier eens met een aantal collega's ( die er ook moe van worden) over praten en aankaarten, als dat niet kan bij een leidinggevende , dan bij de arbo-dienst. Zij checken het na, want dit klopt niet!

Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Mag ze al haar vrije dagen meenemen naar volgend jaar? Wij mogen maar een beperkt aantal dagen meenemen, de rest moeten we opnemen. Ook niet goed van jullie manager als hij er niet eens op let dat mensen er op tijd even een paar dagen uit gaan om bij te komen.
quote:Soulcats schreef op 04 december 2012 @ 21:16:

Vervelende situatie voor jullie omdat jullie nu (nog) harder moeten werken en wat een lapzwans van een Arboarts!

Ben het eens met dat het management dit op moet lossen, helaas is er denk ik niet veel dat jij en je collega's kunnen doen.

Ze hebben ook geen goede HR manager...Dat dit kan, ongelooflijk.

Dit riekt naar Fraude.
quote:Boarn schreef op 04 december 2012 @ 21:19:

Mag ze al haar vrije dagen meenemen naar volgend jaar? Wij mogen maar een beperkt aantal dagen meenemen, de rest moeten we opnemen. Ook niet goed van jullie manager als hij er niet eens op let dat mensen er op tijd even een paar dagen uit gaan om bij te komen.Klopt... dit is wettelijk vastgelegd.... maniemeer
Even advocaat van de duivel dan: als het je ook wel lekker lijkt 3 weken vakantie zonder vrije dagen kwijt te raken, wat let je? Want eerlijk gezegd vind ik je nogal jaloers klinken.

En er zijn meer mensen die hun vakantiedagen opsparen. Zo heb ik een vriendin die dat doet om dan 2 maanden te kunnen gaan backpacken.

Overspannen worden doe je niet voor je lol, en zeker niet expres.

Natuurlijk had je collega dit eerder aan moeten zien komen, en anders het management wel.

Maar om nou te suggereren dat iemand dit voor de lol doet terwijl het allemaal wel mee valt gaat wel ver..
quote:SpringDing schreef op 04 december 2012 @ 21:27:

Even advocaat van de duivel dan: als het je ook wel lekker lijkt 3 weken vakantie zonder vrije dagen kwijt te raken, wat let je? Want eerlijk gezegd vind ik je nogal jaloers klinken.

En er zijn meer mensen die hun vakantiedagen opsparen. Zo heb ik een vriendin die dat doet om dan 2 maanden te kunnen gaan backpacken.

Overspannen worden doe je niet voor je lol, en zeker niet expres.

Natuurlijk had je collega dit eerder aan moeten zien komen, en anders het management wel.

Maar om nou te suggereren dat iemand dit voor de lol doet terwijl het allemaal wel mee valt gaat wel ver..

Als de overspannenheid veroorzaakt wordt door het feit dat collega-lief nooit bijtankt door een vrije dag te nemen, heeft TO wel een punt hoor. Maar het is wel de verantwoordelijkheid van de werkgever om collega eens te wijzen op haar recht/plicht op het nemen van snipperdag(en).

Zo heb ik een collega gehad die de hele dag de pauzes opspaarde en daardoor om 15.15 uur naar huis ging ipv 16.00 uur. Zoooo irritant. Ze was bovendien aan het einde van haar werkdag niet te genieten omdat ze alleen maar werkte. Vanaf 14.00 uur begon te in te dutten en af te haken.... niet goed.
quote:SpringDing schreef op 04 december 2012 @ 21:27:

Ja hoor, daar komt de forumdooddoener van het jaar "jaloersheid" weer voorbij. Lekker makkelijk.

En wat let je? Nou, wat zou je zeggen van dat de meeste werknemers gelukkig hun werkgever niet op zo'n manier willen belazeren?? Vakantie is vakantie en ziek is ziek!

Normen en waarden en zo.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Je kunt met je leidingegevnde spreken en vragen of er wat meer vaste uren kunnen worden gepland want je wordt er onrustig van en dat de afleiding te groot is.

Tegen collega zeggen dat je graag zou zien dat ze iets meer doet in die uren om jullie te ondersteunen en wat minder in een vakantiestemming kan binnenkomen. Dan maar bot.
Het is gewoon lastig te zeggen, want elke situatie is anders

Ik had een collega die ook overspannen was en op therapeutische basis elke week een ochtendje kwam 'buurten'. Dan moest ik echt mijn werk elders plannen, anders had ik een totaal verloren ochtend door naar al die 'ik heb zo heerlijk in het bos gewandeld' verhalen te luisteren onder mijn werktijd. Maar ja, die mooie verhalen waren meer groot houden (kende haar goed genoeg daarvoor), en de koffie vloog bijna door de kamer zo erg trilden haar handen als het verkeer tegenzat op weg naar kantoor.

Dat kan ook, en dat kan ook bij jouw collega het geval zijn. Niet iets om jaloers op te zijn.

Omgekeerd had ik jarenlang een buurvrouw die tot 4 uur 's nachts buiten zat te borrelen 's zomers, want ze zat toch in de bijstand 'omdat ze depressief werd van werken'. Tja. Daar had ik een stuk minder geduld mee.

Moraal van het verhaal: ken je je collega goed genoeg om te stellen dat het misbruik maken van de situatie is?
Nou, dit is wel een heel eenzijdig verhaal. Geen enkel bedrijf of HR afdeling gaat zomaar overstag als iemand zich ziekmeldt met dergelijke klachten. Ze is niet voor niets bij de ARBO al geweest en deze hebben haar ongetwijfeld nog niet geschikt geacht om te gaan werken, anders hadden ze dat immers wel geadviseerd en had het bedrijf dit advies waarschijnlijk overgenomen. Ik denk dat hetgeen jij ziet alleen de buitenkant is. Er zal van binnen veel meer spelen.
Ik ben vorig jaar zelf een aantal weken thuis geweest, ik had echt geen puf om iets te doen. Zelfs boodschappen doen was te veel.

Na goedkeuring van de Arbo arts mocht ik wel op vakantie gaan, dat heeft me heel veel goed gedaan.

Na een aantal weken ging ik weer beginnen met werken, maar na 3 uur werken was ik echt bekaf en lag de rest van de dag op bed.

Dus winkelen en zeker naar de kroeg gaan zat er echt niet in voor mij.

Raar hoor zo'n collega. Maar ook van de Arbo die dit dus goed vindt en je manager. Die moet dit toch ook zien?
quote:Cici28 schreef op 04 december 2012 @ 21:39:

Nou, dit is wel een heel eenzijdig verhaal. Geen enkel bedrijf of HR afdeling gaat zomaar overstag als iemand zich ziekmeldt met dergelijke klachten. Ze is niet voor niets bij de ARBO al geweest en deze hebben haar ongetwijfeld nog niet geschikt geacht om te gaan werken, anders hadden ze dat immers wel geadviseerd en had het bedrijf dit advies waarschijnlijk overgenomen. Ik denk dat hetgeen jij ziet alleen de buitenkant is. Er zal van binnen veel meer spelen.Dit dus.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven