Werk & Studie alle pijlers

overstap basisonderwijs naar vo

17-09-2009 13:20 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu al drie jaar in het basisonderwijs in Amsterdam en wil graag naar het voortgezet onderwijs toe. Lijkt me heerlijk om Nederlands te geven aan die pubers ;)

Ben erg benieuwd wie die overstap al gedaan heeft en wat het slimst/makkelijkst is om te doen.

Heb je je bevoegdheid gehaald naast je werk op de basisschool (in deeltijd ) of ben je gaan solliciteren en heeft de school de kosten voor z'n rekening genomen?

Zijn er nog meer manieren?

Heb al flink via internet gezocht maar kom er niet uit....
Hoi Madelon

Ik werk in het vo en bij ons zijn er een aantal docenten aangenomen die ook een pabo achtergrond hebben. (Ik ga er even vanuit dat je die hebt). Zij krijgen nu via onze school de mogelijkheid om hun bevoegdheid Nederlands te halen, school betaalt boeken en collegegeld. Maar dat is per school afhankelijk, of zij bereid zij de studiekosten te vergoeden. Wat ik wel weet, is dat de Hogeschool Rotterdam per dit schooljaar een nieuwe variant heeft van de lerarenopleiding Nederlands. Dit is een 2 jarig traject speciaal voor studenten die de PABO al gedaan hebben en hun 2e graads bevoegdheid willen halen.Dit traject duurt 2 jaar en per week alleen op donderdag naar de HRO. Misschien kan je daar eens informeren. Deze variant is speciaal opgezet voor docenten van onze school, maar er zijn ook inschrijvingen van anderen dan van onze school en dat is ook de bedoeling.

Hopelijk kan je hier iets mee.
Je kunt ook denken aan een overstap naar een praktijkschool.

Deze vorm van onderwijs hoort tegenwoordig ook bij het voortgezet onderwijs.

De leerlingen zijn 12 tot 18 jaar, echte pubers dus.
En op de praktijkschool kun je idd zo terecht met je pabo-diploma!
Ik woon in het noorden van Nederland. En ben net begonnen aan een Flex Lerarenopleiding Nederlands 2de graads. Dat is 2 avonden in de week van 16.00 - 21.30 uur. Na 2 jaar is de studie afgerond! Veel van mijn studiegenoten staan echter al onbevoegd voor de klas en er zijn zelfs in die paar weken dat ik nu bezig ben al meerdere mensen gevraagd om alvast te gaan lesgeven (er kwamen gewoon mensen bij ons in de klas met de vraag wie er per direct docent Nederlands wilde worden).

Ik vind het wel zwaar hoor. Ik werk ook nog 24 uur in de week als personeelsfunctionaris bij een school. Zelf zou ik het te zwaar vinden om al te gaan lesgeven en ondertussen alles nog te moeten gaan leren. Maar ik heb dan ook nog nooit voor de klas gestaan
Yemes, even uit nieuwsgierigheid: loopt de flex ook stage? Ik heb er net een jaar voltijd op zitten en vraag me dat al een tijdje af. Niet relevant voor dit topic, maar dat terzijde.
Ja je moet ik het tweede jaar stage lopen, maar ons werd aangeraden om gewoon eind eerste jaar te gaan solliciteren. Ik twijfel nu nog een beetje, heb net gelezen dat je als LIO maar 50% van het salaris van een LD leraar krijgt. En dat is dus veel minder dan ik nu verdien
Ik denk dat je LB bedoelt? Dat kreeg ik tenminste toen ik m'n LIO liep en niet de helft van het salaris van de directie...
Het klopt hoor, LIO is 50% van LD! Staat in de cao.
Wat apart zeg! Ik vond dat ik toentertijd maar een lullig salaris eraan overhield. Terwijl de school er geen rekening mee hield dat ik stagiaire was in de verantwoordelijkheid die ik had (lerarentekort, dus ik kreeg alle uren die ze 'over' hadden, veel meer dan ik nodig had voor m'n LIO en ze vergaten de betrokken personen (direct leidinggevenden enzo) ook even te vertellen dat ik stage liep) maar ze betaalden wel als LIO uit. Kan me niet voorstellen dat het de helft van LD was. Aan drie volle dagen werken hield ik een paar honderd euro over. Maar goed, heb me daar nooit verder in verdiept, was heel erg blij dat ik weg was op die school dus die periode ligt inmiddels ver achter me.
Het verschil tussen LB 1 en LD 1 is niet zo groot hoor! En dan nog eens 50%... Dat scheelt denk ik maar een tientje ofzo op fulltime basis.
Oh, haha, goed op de hoogte. Misschien een slechte eigenschap van me, maar m'n salaris interesseert me echt totaal niet. Ik heb dus ook geen idee van de schalen etc. Vandaar dat je in mijn hoofd met LB een normaal docentensalaris hebt en met LD 't salaris waar je de vrijstaande huizen mee kan kopen die de directieleden bij mij op school hebben maar goed, dat heeft natuurlijk ook met functiejaren te maken. Ik reageerde gewoon te snel...
Valt dat even tegen
Bedankt voor jullie reacties!

Nou heb er eens overnagedacht en denk dat ik maar op zoek ga naar een middelbare school die me wil aannemen en mijn studie ernaast wil betalen

Wilde eerst de studie op donderdagavond gaan doen naast mijn werk nu maar gaat toch wel duur worden dan ben ik bang.

Iemand die ook de overstap heeft gemaakt van basisonderwijs naar voortgezet? beviel het? Is het heel anders?
Ik ben zelf docent Nederlands. Op mijn vorige school werkte ook een docente die jaren op de basisschool had lesgegeven. Ze volgt naast haar werk een 4-jarige opleiding met erg veel vrijstellingen.

Je mag met Pabo in de brugklassen lesgeven. Je woont in A'dam? In Haarlem is een vacature...

Succes.

Jennie
Ja, overstap van PO naar VO ben nu bezig mijn bevoegdheid Nederlands te halen via Windesheim-LOI.

Met Pabo brugklassen? Het gebeurt veel, maar het mág niet. Voor zover ik weet, mag je eigenlijk alleen aan LWOO-leerlingen lesgeven.
@ _zaza_

In feite heb je nog helemaal geen bevoegdheid op het vo. Punt is het grote lerarentekort en de daarbij komende onbevoegdheid.

Sterker nog, in de jaren 80 kon je docent Maatschappijleer worden zonder opleiding. Sommigen van hen staan nog steeds voor de klas.
Als je in het onderwijs werkt en een opleiding wil gaan doen, moet je zeker eens navragen of er weer een lerarenbeurs komt dit jaar. Dan ben je voor een onkostenvergoeding niet afhankelijk van je werkgever.

Ik werk zelf op de PABO en in het middelbaar onderwijs en doe er nu nog een studie bij m.b.v. de lerarenbeurs (voor info; www.ib-groep.nl)

Succes!
Behalve de lerarenbeurs bestaat er ook de "tegemoetkoming leraren" ook info te vinden op de site van de IBG.
Ha Zaza jij bent niet toevallig mijn excollege hihi?!

Jennie (ook Windesheim-Loi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven