Werk & Studie alle pijlers

P HBO

19-02-2011 09:04 44 berichten
Ik ben in discussie met een collega: zij wil graag naar de Universiteit maar heeft niet de juiste vooropleiding.

Ze kan instromen met een P van het HBO.

Nu wil zij de opleiding Vertaler Engels (LOI) gaan doen, daar haar P halen en zo instromen op de Universiteit.

Zij zegt dat het mogelijk is. Ik niet aangezien het (volgens mij) niet om een erkende P gaat.

Wie helpt ons?!
Het zijn erkende opleidingen. Waarom zou de P dan niet erkend zijn?

Ik denk dus dat jouw collega gelijk heeft. Wanneer ze lerarenopleiding engels zou doen, gaat dat zelfs via Windesheim. Dan moet de P toch haast wel erkend zijn. Dit is een gewone hogeschool.

Misscien kiezen voor LO engels i.p.v. tolk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe het specifiek met de opleiding Vertaler Engels zit, maar ik weet wel dat de LOI heel veel wél erkende opleidingen heeft. Die hebben dus dezelfde "waarde" als elk ander HBO.
Waarom doet ze niet gewoon de 21+ toets? Scheelt een hoop tijd, moeite en geld.
Branwen, ze komt van het MBO af. Vanwege allerlei zaken in het verleden nooit doorgestudeerd.

Ze is best wel intelligent maar verwacht zelf niet "zomaar" naar de Universiteit te kunnen. Is er op de Universiteit dan ook een 21+ toets?
Ja hoor: http://www.studeren.uva.n ... 321-B0BE-68D4DA523BD47236

Ik mag aannemen dat dat voor alle universiteiten geldt. Overigens is m.i. het niveau van de opleiding Engelse taal en cultuur (die bachelor moet je doen wil je de master Vertalen willen kunnen gaan doen) wel erg pittig voor een MBO-er.

Wat heeft ze voor middelbareschool opleiding gedaan?
quote:lavendelbloem schreef op 19 februari 2011 @ 09:14:

Het zijn erkende opleidingen. Waarom zou de P dan niet erkend zijn?

.Fout! Heel veel diploma;s van het loi zijn NIET erkend. Ze zal loi moeten bellen of na moeten kijken op de site af dat die opleiding een eerkend diploma geeft na afloop
Dat iemand een 'MBO-er' is, hoeft niet te zeggen dat zij geen hoger niveau aan zou kunnen.

Ik had het Gymnasium kunnen doen, maar had uiteindelijk alleen mavo. Ik koos destijds als puber voor havo omdat ik dat 'gezelliger' vond dat het gym. Toen bleef ik door omstandigheden 2x zitten (1 jaar gefeest en het 2e jaar ziek en ernstige problemen thuis), waardoor ik terug moest naar de mavo. Pas jaren later heb ik alsnog moeiteloos mijn HBO gehaald.
quote:_Branwen_ schreef op 19 februari 2011 @ 09:38:

Ja hoor: http://www.uu.nl/universi ... ges/toelatingsexamen.aspx

Ik mag aannemen dat dat voor alle universiteiten geldt. Overigens is m.i. het niveau van de opleiding Engelse taal en cultuur (die bachelor moet je doen wil je de master Vertalen willen kunnen gaan doen) wel erg pittig voor een MBO-er.

Wat heeft ze voor middelbareschool opleiding gedaan?Ze zegt een VBO diploma (nu vergelijkbaar met VMBO) en daarna MBO4.
quote:nummerzoveel schreef op 19 februari 2011 @ 09:55:

Dat iemand een 'MBO-er' is, hoeft niet te zeggen dat zij geen hoger niveau aan zou kunnen.

Ik had het Gymnasium kunnen doen, maar had uiteindelijk alleen mavo. Ik koos destijds als puber voor havo omdat ik dat 'gezelliger' vond dat het gym. Toen bleef ik door omstandigheden 2x zitten (1 jaar gefeest en het 2e jaar ziek en ernstige problemen thuis), waardoor ik terug moest naar de mavo. Pas jaren later heb ik alsnog moeiteloos mijn HBO gehaald.Klopt, daarom vraag ik ook naar de vooropleiding. Het maakt daarnaast m.i. wel uit of iemand MAVO heeft gedaan omdat dit het hoogste niveau is wat deze persoon aan kan, of omdat diegene er op de middelbare school bijvoorbeeld er met de pet naar heeft gegooid en uiteindelijk MAVO gedaan heeft. Die eerste persoon zal WO Engels hoogstwaarschijnlijk niet aankunnen.
Dus dan is de vraag: is VBO / MBO4 het hoogste niveau dat ze aan kan, of heeft ze VBO gedaan vanwege bijvoorbeeld omstandigheden?

Het verschil MBO - HBO is al redelijk; HBO - WO is nog groter.
Ik zou die 21+ toets doen; als ze daar voor slaagt weet ze iig dat ze het niveau aan kan én is ze gelijk toegelaten.
Braunwen ik ben het vaak met je eens maar nu toch niet. Ik heb 'maar' mavo (alles op d niveau) gedaan, daarna mbo en daarna met gemak hbo (in drie jaar) gedaan.
Chatnoir, dus dan kon je meer. Dat sluit aan bij mijn posting van 10.01 uur.
quote:_Branwen_ schreef op 19 februari 2011 @ 10:06:

Ik zou die 21+ toets doen; als ze daar voor slaagt weet ze iig dat ze het niveau aan kan én is ze gelijk toegelaten.

Dat wel

Alleen zijn het vaak onzinnige vakken die je moet leren.

Voro de 21+ toets voor de SPH moet ik geschiedenis gaan leren waar ik geen zak ana heb.

Denk dat ik toch eerst maare een jaartje niveau 4 ga doen
En ik heb mavo gedaan omdat men dacht dat dit mijn hoogste niveau was. Verkeerd gedacht bleek wel. Op zowel mbo als hbo nooit een onvoldoende gehaald.
De 21+ toets voor het HBO heb ik gedaan met maar 3 weken voorbereiding. Dat stelt echt niet zoveel voor. En het scheelt je een heel jaar op de studieduur. Ik zou het wel weten!
quote:chatnoir schreef op 19 februari 2011 @ 10:12:

En ik heb mavo gedaan omdat men dacht dat dit mijn hoogste niveau was. Verkeerd gedacht bleek wel. Op zowel mbo als hbo nooit een onvoldoende gehaald.Hartstikke mooi toch om dan door te stromen? Ik ben zelf ook een doorstromer; eerst HAVO, toen HBO (idd die P) en daarna WO.
Een goede motivatie is volgens mij het belangrijkste. En aanleg en affiniteit met de opleiding. Vriendin had maar lbo en heeft na het mbo ook hbo gedaan. Zij heeft er wel hard aan moeten trekken maar het is haar wel gelukt.
Ja, hoe beoordeel je of dat het niveau is wat iemand aan kan?

Ik denk dat zij sowieso wel HBO aan moet kunnen. Zoals ik al zei, ze is best intelligent maar heeft door omstandigheden nooit doorgeleerd.

HBO zal het probleem ook niet zijn. Echter de studie die zij wil doen, wordt alleen aan de Universiteit aangeboden.
Met die 21+ toets heeft ze direct het antwoord.
Klopt braunwen. En heb het zelfde in mijn loopbaan gedaan. Als beginnende bijstandconsulent in schaal 6 (instroom want was nog zo jong en 0 ervaring) naar een schaal10 functie.
Ik zou trouwens ook voor de 21+ toets gaan.
quote:chatnoir schreef op 19 februari 2011 @ 10:21:

Klopt branwen. En heb het zelfde in mijn loopbaan gedaan. Als beginnende bijstandconsulent in schaal 6 (instroom want was nog zo jong en 0 ervaring) naar een schaal10 functie.Oh leuk, herkenbaar! Ooit in schaal 5 begonnen bij de gemeente, nu schaal 9. En uiteraard zeker nog de ogen open voor weer een nieuwe stap verder omhoog.
Ik denk dat het verschil tussen HBO en uni niet zo groot is. Het is alleen wel een heel andere manier van leren en dat moet bij je passen. Ben je heel theoretisch ingesteld, dan is de uni waarschijnlijk zelf 'makkelijker' dan het HBO. Ben je praktischer ingesteld, dan past het HBO beter bij je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven