Werk & Studie alle pijlers

PABO-diploma, en nu? Ideeen?

05-08-2010 12:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
He allen!

Afgelopen seizoen heb ik mijn PABO-diploma gehaald. Met alle tegenslagen die ik moest verwerken is dit voor mij een hele mijlpaal; ben er dan ook erg blij mee

Nu ben ik aant nadenken over mijn mogelijkheden in september. Ik heb tot de zomervakantie een zwangerschapsverlof opgevuld en kan in september helaas niet terug komen.

Nu zijn hier in het noorden van het land nauwelijks vacatures in het basisonderwijs. Wat zijn mijn mogelijkheden, hebben jullie ideeen?

Ik heb me sowieso ingeschreven voor een aantal invalpools; wie weet vloeit daar wat uit voort. Maar ik wil niet stil gaan zitten; wachten tot de telefoon gaat

Hebben jullie suggesties? Ik zat zelf te denken aan de kinderopvang, zit ik niet stil en heeft nog enigzins een relatie met mijn werkveld.

Zou graag willen weten wat jullie ideeen zijn!

Liefs Twijfel.
quote:Vlin7 schreef op 05 augustus 2010 @ 14:01:

[...]

Waarom niet Rider?

om twee redenen:

1. er is wel werk. Maar als je jezelf de kans geeft daar te weinig moeite voor te doen, ga je het niet vinden. Basisonderwijs is vrij beroerd ingericht, het duurt lang voor je een vaste aanstelling hebt, maar je moet die fase door. Als je je ahw verschuilt in een andere baan, dan kom je er botweg nooit.

2. mijn waarneming is dat scholen geen enorme waardering hebben voor mensen met allerlei niet-onderwijs op hun cv. Ze hebben liever mensen die gewoon van het begin af aan het normale, vervelende, traject van invallen, belachelijke tijdstippen, wachtgeld in de vakantie, etc., zijn door gegaan.
Hoe lang duurt dat traject gemiddeld?
Ik vond het nog helemaal niet zo erg hoor. Dat invallen was soms een week her en der, maar meestal periodes lang op dezelfde school en in dezelfde klas. En wachtgeld in de vakantie dat vond ik ook niet zo erg!

Mijn CV (zoals in mijn eigen topic) staat dus vól met onderwijs, bso en kinderopvang. Daar is juist in het onderwijs altijd veel waardering voor geweest. Ook in het middelbaar- en MBOonderwijs. Maar dat is mijn ervaring. Staat haaks op die van Rider.

@ Rider: ben je zelf werkzaam als docent?
Het duurt aardig wat jaartjes voordat je een volledige vaste aanstelling hebt, over het algemeen. Maar je kan altijd geluk hebben en "erin rollen".

Als je je nu al bijvoorbeeld 3 dagen per week vastlegt in een andere sector, duurt het veel langer voordat je dezelfde werkervaring hebt opgedaan. Vooral in het begin moet je vooral heel flexibel zijn.....dat vergroot je kansen om ertussen te komen.
quote:tuffers schreef op 05 augustus 2010 @ 14:20:

@ Rider: ben je zelf werkzaam als docent?

ja.

En een leraar basisonderwijs is geen docent
He allen, even weer een bericht van mijn kant. Wat opvalt is dat de ervaringen nogal verschillen. En natuurlijk vormt dat ook je visie..

Wat Iris26 zegt klinkt mij ook erg logisch in de oren. Het lijkt mij beter over te komen ergens te werken dan om thuis te zitten 'omdat er geen werk is'. Het zegt toch iets over je instelling? dat je wil werken, dat je je wil inzetten. Het lastige vind ik dat ik niet weet hoeveel werk ik ga krijgen door in te vallen. Ik heb het voordeel dat ik multi-inzetbaar ben, van groep 1 tot groep 8, ik vind het allemaal prima. Mss dat dat wat scheelt; heb begrepen dat vooral voor de bovenbouw weinig goede invallers te vinden zijn.

Wat betreft de hele fase die je door moet. Ja, daar ben ik me bewust van en dat vind ik niet erg. Gelijk een vaste aanstelling reken ik totaal niet op, dat is niet reeel. Als ik in aanmerking kom voor een invulling van een zwangerschapsverlof oid heb ik al een hele stap gezet. En om zover te komen moet ik denk ik eerst die invalpool door, dat is niet anders.

Maar puur en alleen me richten op de invalpool vind ik wel eng. Stel dat er geen werk is. DIe kans zit er toch in? Dat betekent dat ik ook geen inkomsten heb..en dat kan ik me eigenlijk niet veroorloven. Een baan voor 3 dagen in de week in de kinderopvang lijkt me dan meer voor me pleiten dan dat ik om toch wat inkomsten te genereren 3 dagen bij de thuiszorg ga werken.

Daarnaast, dient de mogelijkheid zich aan om voor een wat langere periode in te vallen op een school, dan heb ik wrsch iets van een maand opzegtermijn en ga ik zeker voor het onderwijs.

Hmm, toch best handig zo'n fora

@ leerkracht Rider Mag ik vragen wat je persoonlijke ervaringen zijn? Hoe ben jij het onderwijs ingerold? En welke groep geef je momenteel les?
ik ben, in heel kleine deeltijd, docent aan een universiteit, groep post-master

Mijn ervaringen met het BO zijn indirect, wat ik steeds heb aangegeven. Ik kom wat je noemt uit onderwijskringen
verhuizen naar het westen..

Kom oorspronkelijk ook uit het noorden en daar was ook geen werk. Invallen heb ik een periode tijdens mijn opleiding gedaan maar was echt niks voor mij.

Ik ben dus verhuisd naar Amsterdam, kon daar vrij snel aan de klas en heb nu een vaste aanstelling.

mede studenten die in Friesland zijn blijven plakken hebben nog steeds geen werk ( sommige zijn al meer dan 5 jaar aan het invallen )

Mocht je later dan altijd nog terug willen naar het Noorden heb je werkervaring op je CV waardoor de kans veel groter is dat je daar dan weer een baan krijgt. Dat zie ik aan de mensen die voor een kortere periode naar het westen zijn gegaan.
Mien86, TO heeft al aangegeven dat dat geen optie i.v.m. het bedrijf van haar man.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ga vooral langs bij scholen!

Dus geef aan dat als ze iemand nodig hebben voor invallen je beschikbaar bent.

De school heeft je dan gezien.... dat scheelt een hoop.

Bij mij was het zo dat ik een open sollicitatie had geschreven voor een bestuur. Ik kreeg een brief terug dat ze even geen plek hadden ,maar dat ze me op de lijst zouden zetten.

Echt nodig was het niet, want ik was bij 1 van die scholen al als invaller aan het werk, omdat ik er zelf naar toe was gestapt....

Maak jezelf flexibel, laat zien dat je wilt..... Dus eigenlijk geen nee zeggen als ze je bellen....

Alternatief is een studie er achter aan doen, daar zijn ook mogeiljkheden, maar weet niet of je dat ziet zitten (misschien heb je al geantwoord, maar heb niet alles doorgelezen, sorry daarvoor).

Maar vooral je gezicht laten zien!
Laat als je oud-stageplekken persoonlijk weten dat je op zoek bent en informeer ook je oud-studiegenoten.

Heel vaak gaan vervangers via via: mijn vriendin heeft bv een vriendin van haar op de PABO die nu verder studeert, als daginvaller aangeprezen op haar school. De school gaat uiteraard toch liever voor een persoon waarvan een collega zegt dat ie goed is dan een onbekende naam uit de banenpool-lijst.

Of als een van je mede-werkzoekende ex-studiegenoten (ja, volgt u het nog?) benaderd is voor een invalklus maar niet kan, dat ze de school doorverwijzen naar jou. In mijn vriendenkring zit een plukje ex-pabostudenten en net na afstuderen was iedereen elkaar aan het verkopen. En dat werkte erg goed!

Langsgaan op veel scholen is ook een goed idee, of minstens bellen.

Vaak hebben kinderdagverblijven ed ook invallerspools. Je kunt je daar naast de pools voor scholen ook inschrijven om dagjes te werken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Onderwijskunde studeren. Mooie combi met je PABO-diploma, je verbreedt en vergroot je kansen én je kunt als bijbaantje in het onderwijs aan het werk om ervaring op te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven