Werk & Studie alle pijlers

pabo? ja/nee

17-04-2013 23:22 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
goedenavond,

myn nichtje zit er over na te denken om aan de pabo te gaan studeren. Ze twijfelt heel erg tussen verschillende opleidingen en ze kwam uit dat pabo het beste bij haar zou passen. Nu vraag ik me af is de kans op werk daarin wel een beetje goed, want ik hoorde van een collega namelijk van niet. Ze zei dat er veel afgestudeerde thuis op de bank zitten vanwege werktekort.

Ze is nu heel bang dat ze straks voor niks 4 jaar heeft gestudeerd en zit er ook aan te denken om mwd te gaan doen, maar volgens mij is de werkgelegenheid daar nu ook niet echt super. Toen kwam ze met hbo rechten, echter ziet ze dit eigenlijk niet zitten omdat ze denkt dat ze het niet aankan en niet echt leuk gaat vinden.

Ik heb gezegd dat ze het beste die rechten opleiding kan gaan doen ivm werkgelegenheid.

wat denken jullie ladies?
Baanzekerheid heb je op dit moment bijna bij geen enkele opleiding.

De vergrijziging zou, toen ik een jaar de pabo deed, ieder moment toeslaan en de banen zouden voor het oprapen liggen.

Er gaan straks ( wanneer dat ook mag zijn) inderdaad een groep leekrachten met pensioen. Wat ik van mijn moeder begrijp ( lerares basisschool) houdt dat niet automatisch in dat er voldoende banen beschikbaar komen. De groei/aanwas van het aantal nieuwe kinderen op school neemt af, tenminste, hier in de regio. Zo'n beetje alle stichtingen hier moeten de komende jaren inkrimpen, door het weinige budget dat beschikbaar is, maar ook door het afnemende aantal leerlingen. Minder leerlingen, minder leerkrachten, minder basisscholen. Die trend wordt nu al ingezet in de regio Hengelo, Almelo, Enschede. Leekrachten die al jaren een vaste aanstelling hebben moeten nu de invalpool in, waardoor de net afgestudeerden daar weer uit verdwijnen en geen zicht hebben op wat voor een baan dan ook. Hele nare situatie..

Schoonzusje heeft een klas op een kleine school ( +/- 30 leerlingen) en ook haar jaarcontract wordt niet verlengd. Het is een vervelende tijd nu..

Ik weet niet waar je nichtje woont, de kans is aanzienlijk dat in het westen wel meer banen te vinden zijn.

Zelf heb ik 1 jaar de Pabo gedaan. Ik vond de stage in de onderbouw leuk, maar de oudere kinderen, daar kon ik als 17 jarig grietje niet goed mee om gaan. Daar was ik vast in gegroeid in de jaren daarna, maar het was gewoon niet mijn ding. Ik zag mezelf niet jaren voor een klas staan. Uiteindelijk gestopt, wel mijn P gehaald ( waar ik weinig aan had, gezien mijn opleiding die ik daarna heb gevolgd).

Het belangrijkste is dat je nichtje zich prettig voelt. Een opleiding volgen die je niet leuk vindt, waar je je niet fijn bij voelt.. Dat werkt niet. Ik heb het zelf meegemaakt met de pabo.

Prima dat je meedenkt, maar nichtje zeggen welke opleiding ze moet doen lijkt mij niet de juiste manier. Zij moet de opleiding volgen, wanneer ze het niet leuk vindt, ben jij niet degene die het op moet lossen. Dat is zij..Een beetje meer afstand houden lijkt me gepast. Laat het haar zelf uitzoeken, ook al gaat ze een opleiding volgen waar totaal geen banen in te vinden zijn..
quote:oogappeltje schreef op 17 april 2013 @ 23:47:

Ik vraag me af hoe je het in je botte harses krijgt om haar te stimuleren een richting te kiezen die ze niet wil???

Als het straks niet leuk is of te moeilijk is, ben jij degene die daar de schuld van krijgt. Bemoei je met je eigen zaken.+1
odi et amo
Ik denk ook dat je nichtje zelf de keuze moet maken. Wel kan ze zich wat meer verdiepen want wat ze over SPH zegt is best dom. En SPH en MWD zijn absoluut heel verschillend. Ik heb een SPH functie en studeer nu MWD, sluit totaal niet aan.

Qua banen, alles is karig. Bij MWD ligt het er ook aan wat de WMO doet. Door de veranderingen kan de vraag straks wel heel groot worden.
Als je iemand advies wil geven moet je wel weten waar je het over hebt. Met HBO rechten is echt geen baan te vinden. Met de Pabo ook niet maar dan doet je nichtje tenminste nog iets wat ze leuk vind.

Jij raad haar een opleiding aan die geen betere kans bied op een baan en die ze ook nog eens minder leuk vind. Dan is ze slechter af.

Uiteindelijk moet je als je solliciteert ook altijd vertellen waarom je daar zo graag wil werken. Als ze dan met veel enthousiasme de Pabo heeft gedaan kan ze dat beter voor een baan als lerares dan voor een baan waar ze helemaal niets mee heeft.
Afgestudeerde Pabo-er hier! En helaas, al 4 jaar lang geen vast contract. Zit ik thuis? Zeker niet, meer dan genoeg invalwerk en als je een beetje je best doet ook al snel langdurig invalwerk. Een jaarcontract gehad, helaas niet verlengd zoals bij zoveel mensen in deze tijd. Toch werk ik al 4 jaar lang in het onderwijs. Frustrerend is het wel, dat je nergens vast aan de slag komt. Maar; ik heb wel de ervaring, ik blijf op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen dus ik hoop dat ik toch een keer ergens een vast contract blijf. Dat is wel een groot voordeel, door het invalwerk blijf ik wel in mijn eigen vakgebied werkzaam. Ik zie bij vriendinnen met andere opleidingen waar ook geen werkgelegenheid in is en die geen invalpool hebben dat zij gewoon al 4 jaar lang niets doen in hun vakgebied en een aantal ook inderdaad thuis op de bank zitten.

Ik zou je nichtje vooral zelf laten kiezen. Is dat Pabo? Tja, dan is dat zo, ze zal zelf ook wel weten dat er weinig vast werk in te vinden is. Maar hey, dat is met HBO rechten ook, dan zou ze beter aan de uni rechten kunnen gaan doen. Maar zij moet de studie doen, dus zij moet het ook leuk vinden.
Woont je nichtje in of buiten de randstad? Hier in het noorden (Friesland/Groningen/Drenthe) is praktisch geen werk te vinden op basisscholen.

Is anders HPO (Hoger Pedagogisch Onderwijs) niet wat voor haar? Dat is voor (onderbouw) voortgezet onderwijs zoals VMBO en onderbouw HAVO/VWO. Vooral bij de exacte vakken schijnt er wel werk te zijn.
quote:sophine schreef op 18 april 2013 @ 08:20:

Als je zekerheid wil ga voor HBO verpleegkundige. Werk genoeg.

Pabo zou ik niet doen.

Verpleegkunde is wel heel andere koek dan de Pabo, en voor verpleegkunde zijn ook heel veel mensen écht niet geschikt.

Maar ik zou inderdaad ook niet aan de Pabo beginnen wegens de kans op een baan.
Ik heb toevallig net het onderwijsblad gelezen (ik ben lid van de bond, vandaar). Daar stond in dat afgestudeerden aan de PABO relatief snel aan een baan kwamen. Citaat: De Pabo staat op de 9e plaats van de 60 vergeleken hbo-opleidingen.

Wel zijn het dan vaak invalbanen. Maar er zijn steeds minder mensen die voor de pabo kiezen en in 2016 verwachten ze dat veel vacatures onvervuld blijven.

Toch is het altijd een beetje afwachten. Toen ik afstudeerde (lerarenopleiding 2e graads 1995), was er geen werk. Twee jaar later kon ik werkelijk overal aan de slag.

Je weet toch nooit hoe het gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven