Werk & Studie alle pijlers

Per direct ontslag in proefmaand geweigerd

23-12-2017 17:19 40 berichten
Hallo!

Ik heb een vraag, ik werk al 3 weken bij een winkelketen en zit nog in mijn proeftijd. In mijn proeftijd heb ik besloten per direct ontslag te nemen vanwege mijn gezondheid en omdat de baan te zwaar voor mij is (ik heb gehoord dat er voor ontslag binnen proefmaand niet eens een reden nodig is, maar zeg het even voor een duidelijker beeld). Mijn werkgever verbied dit. Zij zegt dat ik de opzegtermijn moet aflopen en dat zij mij daar nog kan houden voor drie weken als zij dat wil omdat ik al ingepland sta en mij nodig heeft. Alleen vindt ik dit gek want het hoofdkantoor meldt mij iets heel anders. Ik sta voor volgende week donderdag weer ingepland, 1 week na mijn ingediende ontslag. Zij zegt dat ze het hoofdkantoor gaat bellen om het na te vragen, maar als zij mij mag houden dat gewoon gaat doen. Nu weet ik nou niet of ze dat wel gaat doen omdat se me dus nodig heeft. Mag dit wel? Kan zij dit gewoon doen tegen mijn wil? Of mag ik gewoon zeggen dat ik niet kom omdat ik het al meerdere malen had aangegeven? Het hoofdkantoor zal ik sws bellen, alleen duurt het even voordat zij weer bereikbaar zijn en ik zou graag eerder antwoord willen en meer informatie hebben zodat ik ook alvast voorbereid ben. Alvast bedankt!
Als je vanwege je gezondheid niet kan werken moet je je ziek melden.
Alle reacties Link kopieren
Ben je te ziek om te werken?

Meld je dan ziek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een proeftijd is niet jouw probleem. Het is bedoeld voor de werkgever en werknemer om te zien of jullie tevreden zijn met de in dienst stelling. Jullie mogen beiden per direct ermee stoppen.

Desnoods kom je gewoon niet meer en word je ontslagen op grond van dat. Je hebt aangegeven dat je ontslag neemt en je als een goed werknemer gedragen, dus dan mag dat.
Los van of het mag of niet: ik denk dat je vooral geen goede beurt maakt. Ik zou deze werkplek dan ook niet op je cv zetten, en je werkgever niet als referent opgeven. Want vlak voor de feestdagen per direct opzeggen bezorgt haar heel veel gedoe. Echt heel veel.

Overigens: je weet dat je geen ww krijgt als je zelf ontslag neemt?
blueeyes*3 schreef:
23-12-2017 17:24
Los van of het mag of niet: ik denk dat je vooral geen goede beurt maakt. Ik zou deze werkplek dan ook niet op je cv zetten, en je werkgever niet als referent opgeven. Want vlak voor de feestdagen per direct opzeggen bezorgt haar heel veel gedoe. Echt heel veel.

Wie zet er nou een bedrijf waar en als werknemer drie weken in dienst was op een CV?
Je kan trouwens ook een brief naar het hoofdkantoor sturen met dat je ontslag neemt tijdens de proeftijd. Je bent namelijk in dienst van het hoofdkantoor en niet in dienst van een filiaal.

In her Arbeidsrecht hoef je gelukkig alleen te kijken naar wat er feitelijk is gebeurd. (: En ontslag nemen tijdens proeftijd = niet meer in dienst zijn.
Tuurlijk dat zij wil proberen je te houden.
Zonder jou zit er een gat in haar planning.

Ontslagbrief desnoods ook nog es naar het hoofdkantoor sturen of mailen.
En niet meer gaan volgende week.

Als het omgekeerd was en zij jou ontslaat, zou het ook niet snel genoeg kunnen gaan.
Ik zou een compromis voorstellen: tussen kerst en oud-en-nieuw nog werken (want dan is het nog steeds spuugdruk natuurlijk) en daarna klaar.
Lady*Voldemort schreef:
23-12-2017 17:30
Ik zou een compromis voorstellen: tussen kerst en oud-en-nieuw nog werken (want dan is het nog steeds spuugdruk natuurlijk) en daarna klaar.
Nog een week werken zit ze aan 4 weken en mag ze straks nog een maand ofzo opzeg doen.
Daar zou ik dus mee opletten.

Bovendien hebben ze niets aan een werkkracht die strak uit ligt omdat het werk voor haar te zwaar is.
blueeyes*3 schreef:
23-12-2017 17:24

Die bedrijfsleidster maakt ook geen goede beurt. Die is niet op de hoogte van de regels en wil een zieke medewerker die al ontslag heeft genomen, half dwingen om nog te werken.
Wat voor contract heb je? Als de contractduur korter is dan zes maanden heb je volgens mij geen proeftijd
Lady*Voldemort schreef:
23-12-2017 17:30
Dat het zij dus ook voorgesteld, ik zou dan nog drie dagen moeten werken, maar na mijn proeftijd dus ook nog een week, wat eigenlijk dus niet mag.. Daarom is weet ik dus ook niet wat ik moet doen, zij zegt dat die week na de proeftijd "verplicht" is..
Tornacense schreef:
23-12-2017 17:32
Nog een week werken zit ze aan 4 weken en mag ze straks nog een maand ofzo opzeg doen.
Daar zou ik dus mee opletten.
Daar had ik zou gauw niet aan gedacht :$ . Meteen stoppen dus TO, ik heb niks gezegd!
TO, wat voor contract heb je? Als het minder dan 6 maanden is heb je helemaal geen proeftijd. Heb je dit wel gecontroleerd?

Als je wegens gezondheidsklachten niet kan werken moet je je ziek melden. Je hebt anders geen recht op ww.
bethweeter schreef:
23-12-2017 17:37
Wat voor contract heb je? Als de contractduur korter is dan zes maanden heb je volgens mij geen proeftijd
Ik heb een zeven maanden contract met daarin vermelde proeftijd.
De regels die gelden voor ontslag zijn niet van toepassing bij proeftijd. Dat mag op elk moment, door zowel werknemer als werkgever. Er is dus geen opzegtermijn. De filiaalmanager blaat maar wat (de wanhoop snap ik overigens wel in deze tijd van het jaar).
Murrochie9 schreef:
23-12-2017 17:41
Ik heb een zeven maanden contract met daarin vermelde proeftijd.
O, dan is het inderdaad een vreemde gang van zaken.
Waarom meld je je niet ziek als je wegens gezondheidsklachten niet kan werken? Of denk je dat je bij een andere baan geen last zou hebben van die klachten?
De regels m.b.t. proeftijden zijn veranderd per 2015. De vraag is dus inderdaad wat voor contract TO heeft. <6 maanden=geen proeftijd
Nou dan zou ik mij gewoon ziek melden.
kadanz schreef:
23-12-2017 17:48
De regels m.b.t. proeftijden zijn veranderd per 2015. De vraag is dus inderdaad wat voor contract TO heeft. <6 maanden=geen proeftijd
Zeven maanden dus.
Gewoon niet meer gaan werken. Wel netjes om het nog een keer te melden.
kadanz schreef:
23-12-2017 17:48

Ze heeft een contract van 7 maanden met een maand wederzijdse proeftijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
HayleyDunphy schreef:
23-12-2017 17:43
O, dan is het inderdaad een vreemde gang van zaken.
Waarom meld je je niet ziek als je wegens gezondheidsklachten niet kan werken? Of denk je dat je bij een andere baan geen last zou hebben van die klachten?
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik heb dus een discussie met haar gehad over het onstlag en zij zegt dat ik moet komen opdagen. Ik weet dan ook niet wat zij ervan vindt als ik me ziekmeldt, of het überhaupt accepteerd...
himalaya schreef:
23-12-2017 17:51
Ze heeft een contract van 7 maanden met een maand wederzijdse proeftijd.
Klopt, dat schreef ze terwijl ik mijn berichtje aan het tikken was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven