Werk & Studie alle pijlers

Pesten op de werkvloer.. hmpf

08-02-2023 21:51 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkennen jullie dat? Pesten op de werkvloer?

Ik ben nu bijna een jaar werkzaam bij een bedrijf, wat eigenlijk hele goede arbeidsvoorwaarden heeft. Salaris is dik bovengemiddeld, vakantiedagen, bonussen etc. Helaas zegt dit niks over de sfeer op het kantoor..

Ik zelf ben een van de jongste(25), en de gemiddelde leeftijd is rond de 45. Ik merk dat het vooral de oudere vrouwen zijn die pestgedrag vertonen. Weinig sociale contacten hebben buiten werk, en eigenlijk helemaal geen leven hebben buiten werk nogal kleinerend zijn naar de nieuwe jonge collega’s. Hierdoor probeer ik er ook boven te staan, want ja.. hun hebben met zichzelf een heel groot probleem denk ik zo.

We kampen momenteel zoals velen bedrijven met een enorm personeelstekort, en elke keer wanneer er nieuwe collega’s worden aangenomen, worden ze direct weer weggepest. Na 1 werkdag weten de ‘pesters’ al of de nieuwe collega wel of niet ‘erbij’ past. Jaja, hun bepalen wie er wel of niet hier hun brood mag verdienen. Hele dagen fluisteren, met elkaar naar buiten gaan en nieuwe mensen niet meevragen etc. Overduidelijk roddelen en rot opmerkingen maken over vanalles en nogwat. Het clubje helpt elkaar om dingen af te krijgen, en derest mag alles zelf voor elkaar boksen. Ja ze zijn in de meerderheid helaas.

Meerdere collega’s zitten ‘hierdoor ziek’ thuis, helemaal vergald van de werksfeer en spanningen. Ik betrek de nieuwe collega’s er altijd bij, en geef iedereen een kans, en dit is ook de reden waarom de collega’s (de pesters), waar ik eerst goed mee door een deur kon, nu de spanningen bij mij ook hoog oplopen. Want ik doe niet mee met hun pestgedrag en dat word niet gewaardeerd. Leidinggevende behoort ook gewoon tot dit clubje en HR is niet te vertrouwen. Hierdoor krijgen de pesters meer voordelen en kunnen ze meer flikken bij de leidinggevende, terwijl de andere constant op de kleinste dingen worden afgesnauwd.

Bah, ik ben druk opzoek naar nieuw werk. Maar gatverdamme wat kots ik van dit soort gedrag/mensen. Als je dacht dat pesten alleen op school gebeurde, nou helaas, maar ook ik heb me toch echt wel vergist hierin.

Meer mensen die pestgedrag op de werkvloer hebben meegemaakt? Of hier momenteel mee kampen?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen gehad met oudere vrouwen. Het werden een soort moeder-types. Ze hielpen mij heel erg en waren blij en dankbaar met de versterking in het team. Mannen daarentegen... Sommige mannen nemen moeilijk advies aan van een vrouw (en dat zijn meestal de jonkies). Daar heb ik veel meer problemen mee.
fruitshake schreef:
10-02-2023 17:12
Ik heb alleen maar positieve ervaringen gehad met oudere vrouwen. Het werden een soort moeder-types. Ze hielpen mij heel erg en waren blij en dankbaar met de versterking in het team. Mannen daarentegen... Sommige mannen nemen moeilijk advies aan van een vrouw (en dat zijn meestal de jonkies). Daar heb ik veel meer problemen mee.
Ik denk dat je bij “pesten” aan een bepaald soort acties denkt, buitensluiten, smiespelen enzo. Ik heb met mannen gewerkt die de hele boel bij elkaar scholden als het niet naar hun zin was, maar dat soort woede-uitbarstingen zie ik dan toch niet als pesten.

Ik werk in een ontzettende haantjesomgeving en heb flink wat gezien in de categorie Matthijs, maar ik heb dat niet als pesten ervaren. Gewoon zielige mannen.

Zelf ben ik overigens van nature zeer ongevoelig voor zowel woede als pesten, ik laat dingen makkelijk van me af glijden.
privacy
hiltjetheoriginal wijzigde dit bericht op 16-02-2023 15:40
98.49% gewijzigd
HiltjeTheOriginal schreef:
11-02-2023 00:12
De ‘dader’ heeft ook een verhaal en zit duidelijk niet lekker in haar vel.
Ik snap dat het heel subtiel is en dat je er in jouw geval niet echt de vinger op kan leggen - en dus ook niet concreet kan ingrijpen - maar dat de dader ook een verhaal heeft, of niet lekker in haar vel zit, daar heeft het slachtoffer denk ik terecht niet zo heel veel boodschap aan. Niemand wil toch graag iemand anders' pispaal of boksbal zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Super interessant topic.

Ik ben nu een paar maanden de nieuwe manager van een team met een slechte sfeer. Kliekjes en gedoe.

Heb al een huilende werkneemster aan mijn bureau gehad en er heeft zich nu zelfs een medewerkster ziekgemeld.

Ik vind het als manager super lastig om mee om te gaan. Want het gepest is subtiel en er is geen sprake van een of meer duidelijke objectief grensoverschrijdende gevallen (tenminste niet waar ik nu weet van heb). Het gaat om ‘sfeer’ en ‘vibes’. De ‘dader’ heeft ook een verhaal en zit duidelijk niet lekker in haar vel.

Ik hoopte dat de situatie zichzelf zou oplossen en zag ‘ingrijpen’ van bovenaf als een soort schooljuf tot nu toe niet zitten.

Maar nu zich zelfs iemand heeft ziekgemeld moet ik er wel wat mee.

Wie heeft tips?
Je zegt dat de 'dader' niet lekker in haar vel zit en ook een verhaal heeft, ik zou met haar een open gesprek aangaan om met haar te bespreken hoe zij tegen de situatie aankijkt en samen te kijken wat zij nodig heeft om weer beter in haar vel te komen en wat jij daarin kan betekenen.
Ik wil dit topic graag volgen. En later zal ik ook inhoudelijk reageren. Voor nu wens ik je veel sterkte. Wat een rotsituatie!
Mijn ervaring: opgegroeid in een internaat voor meisjes. Opgegroeid in een slangenkuil/ wespennest dus.

Mijn leerschool: selecteer opleiding en werk aan percentage man/vrouw.

Winst: geluk door uiteindelijke keuzes en afstand nemen / houden van situaties waarin overwegend vrouwen het voor het zeggen hebben.

Faalpunt: moment dat ik niet filterde op percentage 50/50 m/v en in een vrouwenomgeving terecht kwam en slachtoffer van pesterijen werd.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
privacy
hiltjetheoriginal wijzigde dit bericht op 16-02-2023 15:40
97.77% gewijzigd
m-april schreef:
11-02-2023 00:52
Je zegt dat de 'dader' niet lekker in haar vel zit en ook een verhaal heeft, ik zou met haar een open gesprek aangaan om met haar te bespreken hoe zij tegen de situatie aankijkt en samen te kijken wat zij nodig heeft om weer beter in haar vel te komen en wat jij daarin kan betekenen.
Waarom zou het slachtoffer de dader moeten gaan helpen?
De dader gaat maar lekker naar de dokter toe om hulp te vragen. kom op zeg.
Welk excuus ook, je gaat pesten NIET faciliteren.

Ik zie nu pas dat dit een ander soortige vraag is.
Ik zou de dader doorverwijzen naar de bedrijfsarts/huisarts/ hulpverlening
Je moet als teamleider haar verantwoordelijkheid niet willen dragen, die ligt niet bij jou Hiltje. De dader moet hier zelf iets mee en moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor haar daden. Je kunt haar daden dus niet afschuiven onder haar excuses. Zij had haar excuses namelijk zelf al eerder moeten counteren.

Begeleid in het counteren, niet in het voortzetten en goedpraten dus.
Dat zal ook het slachtoffer van deze dader goed doen, te weten dat je het gedrag afkeurt maar beroepsmatig het personeel moet bijstaan, maar dat dit dermate onacceptabel is dat je dit proces uit handen moet geven.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
11-02-2023 01:35
Ja, ik heb met ‘de dader’ gesproken. Die vindt dat ze gewoon normaal doet.

Ik heb geen concrete voorbeelden genoemd want die zijn ofwel ‘vaag’ of het wordt direct duidelijk wie bij mij heeft geklaagd. En dat maakt de positie van ‘de klager’ niet makkelijker (dan word bekend dat ze heeft ‘zitten klikken bij de juf’)

Als het moet grijp ik harder in maar voor nu probeer ik ‘slachtoffer’ te coachen zelf de confrontatie aan te gaan, want dat levert -als het slaagt- meer op dan ingrijpen van hogerhand denk ik.
Weeg dit eens tegen elkaar af.

Iemand die zich kwetsbaar voelt moet het gesprek aan gaan met een pester die vindt dat ze niets verkeerd doet.
En jij stemt daar mee in door het bij de gepeste neer te leggen om het gesprek aan te gaan.

Ik denk oprecht niet dat dit de oplossing is.

De gepeste moet zich veilig kunnen voelen, gesteund voelen.
Door jou
Dus doe dat

En kijk daarna hoe je kunt zorgen dat beiden goede begeleiding krijgen.
Extern, zodat jij objectief kunt blijven.
Super interessant topic.

Ik ben nu een paar maanden de nieuwe manager van een team met een slechte sfeer. Kliekjes en gedoe.

Heb al een huilende werkneemster aan mijn bureau gehad en er heeft zich nu zelfs een medewerkster ziekgemeld.

Ik vind het als manager super lastig om mee om te gaan. Want het gepest is subtiel en er is geen sprake van een of meer duidelijke objectief grensoverschrijdende gevallen (tenminste niet waar ik nu weet van heb). Het gaat om ‘sfeer’ en ‘vibes’. De ‘dader’ heeft ook een verhaal en zit duidelijk niet lekker in haar vel.

Ik hoopte dat de situatie zichzelf zou oplossen en zag ‘ingrijpen’ van bovenaf als een soort schooljuf tot nu toe niet zitten.

Maar nu zich zelfs iemand heeft ziekgemeld moet ik er wel wat mee.

Wie heeft tips?
Dat lijkt me ook lastig maar ik vind wel dat je iets moet doen anders gaat het van kwaad tot erger. Heb ook een manager gehad die alles maar op zijn beloop liet omdat ze de confrontatie niet aan wilde gaan. Ging niet over pest gedrag maar het rook gedrag van enkele collega's dat steeds erger werd want de manager wilde geen schooljuf uithangen. We waren immers allemaal volwassen en moesten onze eigen verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk was er niks meer over van dat gezellige team en was iedereen geïrriteerd waardoor er ruzies ontstonden. Zo ver moet je het niet laten komen, dan maar even schooljuf.
Hier ooit een interim manager gehad die dergelijk gedrag vertoonde.

Onze eigen manager was met bevallingsverlof. Wij werkten met drie dames. Gewoon normaal, maar op enig moment liep het wat minder lekker tussen ons. Ik was daar zeker een factor in.

Maar dat werd vervolgens door de interim volledig tegen elkaar uitgespeeld. Gelukkig kwam men we daar samen achter en normaliseerde het contact tussen ons. Interim gaf ook nog aan dat ik wat haar betreft wel naar een andere baan kon gaan uitkijken.
Vroegevogel schreef:
11-02-2023 01:45
Weeg dit eens tegen elkaar af.

Iemand die zich kwetsbaar voelt moet het gesprek aan gaan met een pester die vindt dat ze niets verkeerd doet.
En jij stemt daar mee in door het bij de gepeste neer te leggen om het gesprek aan te gaan.

Ik denk oprecht niet dat dit de oplossing is.

De gepeste moet zich veilig kunnen voelen, gesteund voelen.
Door jou
Dus doe dat

En kijk daarna hoe je kunt zorgen dat beiden goede begeleiding krijgen.
Extern, zodat jij objectief kunt blijven.
Maar anders dan op school vind ik wel degelijk dat de gepeste zich zelf ook moet kunnen wapenen. Ja, kut als iedereen gaat lunchen zonder jou, maar toch ook weer niet echt iets waar een manager wat van kan of hoeft zeggen. Misschien ben ik hier wat hard in.

Als het echt aankomt op het werk, bijvoorbeeld geen informatie delen, dingen saboteren, of altijd iemand met rotwerk of -diensten ofzo opzadelen, dan vind ik het wat anders.
Misschien heb ik ook andere verwachtingen van werk dan de meesten. Ik ben er niet om vrienden te maken, maar om mijn werk te doen. Het kan mij geen zak schelen of ik wel of niet mee mag met je middagwandelingetje in de kantoortuin. Zolang je om 13:00 uur maar weer aan je bureau zit en we gewoon onze taken kunnen doen.
fruitshake schreef:
11-02-2023 08:34
Misschien heb ik ook andere verwachtingen van werk dan de meesten. Ik ben er niet om vrienden te maken, maar om mijn werk te doen. Het kan mij geen zak schelen of ik wel of niet mee mag met je middagwandelingetje in de kantoortuin. Zolang je om 13:00 uur maar weer aan je bureau zit en we gewoon onze taken kunnen doen.
Zo sta ik er ook in. Ik werk bij een Belgisch bedrijf, dus de bedrijfscultuur is daar ook iets anders voor mijn gevoel. Ze zijn stugger en zakelijker, op het werk komen ze om te werken.

Bij ons op het werk wordt ook absoluut niet gepest. Maar ik weet dat er bedrijven zijn waar dat wel gebeurt. Er staat me nog iets van bij dat een jongen in mijn oude woonplaats was weggepest bij de politie. Echt heel verschrikkelijk, wat ze hem allemaal hadden aangedaan.
vaniteifear schreef:
11-02-2023 08:39
Zo sta ik er ook in. Ik werk bij een Belgisch bedrijf, dus de bedrijfscultuur is daar ook iets anders voor mijn gevoel. Ze zijn stugger en zakelijker, op het werk komen ze om te werken.

Bij ons op het werk wordt ook absoluut niet gepest. Maar ik weet dat er bedrijven zijn waar dat wel gebeurt. Er staat me nog iets van bij dat een jongen in mijn oude woonplaats was weggepest bij de politie. Echt heel verschrikkelijk, wat ze hem allemaal hadden aangedaan.
Misschien dat het begrip '''pesten'' verduidelijkt moet worden. Geen klik hebben met je collega's maar wel gewoon je werk kunnen doen zonder te veel kopzorgen vind ik persoonlijk niet een vorm van pesten.
Ik vind het ook lastig wat dan het pesten is, zeker als het zo subtiel is dat je iemand er blijkbaar niet op aan kunt spreken. Waar gaat het dan om?
navyblue schreef:
11-02-2023 09:08
Ik vind het ook lastig wat dan het pesten is, zeker als het zo subtiel is dat je iemand er blijkbaar niet op aan kunt spreken. Waar gaat het dan om?
Ik denk als je in het verleden gepest bent, je sneller die signalen oppakt. Maar je kan niet naar je baas gaan omdat je collega op een passief-agressieve toon commentaar op je werk geeft.
privacy
hiltjetheoriginal wijzigde dit bericht op 16-02-2023 15:39
98.90% gewijzigd
Ik vind gewoon dat je moet zeggen wat je gehoord hebt en dat verifieren met de dader. En ja als dan bekend wordt van wie het komt, tja de dader moet toch ook weten wat hij of zij fout heeft gedaan. Als dader kan je er toch niks mee als er niks concreets op tafel komt waarin je je gedrag moet verbeteren
11-02-2023 10:28
In mijn team is het denk ik nog geen echt pestgedrag maar wel een heel vervelende sfeer. Meer negeren en links laten liggen, maar daar hebben wel degelijk mensen last van. En af en toe een rotopmerking (bij eentje was ik zelf bij- het idee voor een teamuitje werd afgekraakt).

En er word door een aantal personen heel veel geklaagd over werkdruk en over hoger management enzo.

Ik vind het super ingewikkeld. Moet ik dan een soort kring gesprek gaan houden en bespreken hoe we met elkaar omgaan en dat iedereen gezellig moet gaan doen?
Ik zou ze hier zeker wel de ruimte voor geven. Wij hebben in een soortgelijke situatie uiteindelijk een externe partij ingehuurd die sessies met het team heeft gehad waar management niet bij was.
Wij hebben ook een keer een extern bureau erbij gehad. Maar is geen garantie op succes. Ik heb het in 2 teams nu meegemaakt. Bij ééntje werd het goed opgebouwd en op een gegeven moment was iedereen open en toen kwam ook boven tafel waarom sommige mensen bepaalde mensen "negeerde". Ging best diep maar vond het ook knap dat ze iedereen zo open hadden gekregen.

Een andere keer mislukte het faliekant. Was gewoon geen goede trainer, die schreeuwde op een moment, waarom zijn jullie niet eerlijk? (ging trouwens niet over pesten maar een ander issue wat we hadden op de afdeling)
11-02-2023 10:28
In mijn team is het denk ik nog geen echt pestgedrag maar wel een heel vervelende sfeer. Meer negeren en links laten liggen, maar daar hebben wel degelijk mensen last van. En af en toe een rotopmerking (bij eentje was ik zelf bij- het idee voor een teamuitje werd afgekraakt).

En er word door een aantal personen heel veel geklaagd over werkdruk en over hoger management enzo.

Ik vind het super ingewikkeld. Moet ik dan een soort kring gesprek gaan houden en bespreken hoe we met elkaar omgaan en dat iedereen gezellig moet gaan doen?
Heb je niet iemand die jou hierbij kan coachen? Vooral aangezien je pas sinds enkele maanden manager bent. Bij mijn werk hebben we daarvoor een buddysysteem waarbij je gekoppeld wordt aan een ervaren manager van een andere afdeling, juist ook voor dit soort situaties.

Je hebt nu nog de mogelijkheid het de kop in te drukken voor het echt erger wordt. Het maar door laten sudderen en hopen dat het vanzelf beter wordt is geen oplossing.
Ik zou dus echt een concreet plan uitzetten. En misschien de huidige sfeer bespreken in een informele teammeeting. Of als team een bepaalde coaching/trainingsessie of teambuilding doen, dan leer je elkaar vaak op andere manieren kennen.
In elk geval breder trekken dan alleen dader en slachtoffer.
Dat is dus juist iets wat vaak gedaan wordt. Ook al op de basisschool. De gepeste moet maar leren voor zichzelf op te komen en cursusje hier en daar te doen. De pester hoeft niet te leren wat hij/zij een ander aan doet en 1 of andere cursus te volgen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik sta versteld dat zoveel van jullie bekend zijn met pesten op het werk. Ik heb het nog nooit meegemaakt, en mocht dat nog gebeuren dan ben ik inmiddels sterk genoeg om dat meteen bespreekbaar te maken.

Wel eens meegemaakt dat een mede manager achter mijn rug tegen zijn teamleden over mijn teamleden “onschuldige grapjes” had gemaakt. Wit heet was ik, vooral gezien zijn positie en omdat het belangrijk was dat de teams beter met elkaar gingen samenwerken. Het gesprek hierover aan gaan heeft uiteindelijk een hoop in beweging gezet.

@TO, als je het aandurft zou ik LG vragen om een teamoverleg in te plannen over de sfeer in het team. Iedereen even kort, ongestoord, zijn verhaal laten doen en daarna samen bespreken hoe verder. (Waarbij LG sturend/bepalend is als het gesprek de verkeerde kant op gaat).

Medewerkerstevredenheid onderzoek is trouwens ook vaak een goed startpunt voor een LG.

Ik geloof dus niet dat het goed is om meteen vol in de aanval te gaan. Maar wel duidelijk uitspreken wat je zelf ervaart, en de ander ook de ruimte geven om zijn/haar zegje te doen. Perspectieven delen (daar zijn allerlei methodieken voor), en verder als LG het team zo inrichten dat de “samengeklitte groep” uit elkaar wordt getrokken en wel moet mixen met de anderen. Bijvoorbeeld door andere werkplekken en/of kamers (en als nodig daar als LG tijdelijk ook werken), of door intensief samen te werken aan bepaalde opdrachten. Eventueel coaching. En verder veel successen samen vieren. Alles op alles zetten om de sfeer om te slaan naar iets positiefs.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven