Werk & Studie alle pijlers

Phd, drs, dr, promotie, postdoc..

09-11-2011 21:05 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit momenteel in een werkomgeving met veel academici zoals PhDs, postdocs, professors, promovendi ect.

Ik begrijp alleen niet alle verbanden, zou iemand me die kunnen uitleggen?

Wanneer wordt je PhD of post doctoraal onderzoeker (wat heb je dan daarvoor afgerond)? Wanneer kun je promoveren en wat ben je en wordt je dan (qua titel)?

Hoe wordt een professor professor?

Hoe steekt dit allemaal in elkaar? Wat komt na wat?

Heb op google de afzonderlijke dingen al wel kunnen vinden, maar zou het super vinden als iemand het even allemaal kort en duidelijk kan verwoorden!
Iemand met een PhD is doctor. Een promovendus moet nog doctor worden en dus nog PhD worden (promovendus betekent: hij die nog moet promoveren). Een PhD-er (ik ken die term overigens niet, wordt hij echt zo gebruikt bij jou?) is voor zover ik kan inschatten dus niet hetzelfde als een promovendus. Of zit je in Belgie? Daar gebruiken ze af en toe wat afwijkende termen.
Plokkie, BA of Bsc (afhankelijk van de richting)

Maryni, je hebt wel gelijk. PhD is de Engelse variant van de titel doctor. Thesis = proefschrift. Maar PhDers zijn promovendi, mensen die bezig zijn de titel te halen. Ze hebben hem dus nog niet echt.
Ik hoor wel vaak: de "PhDs" daar bedoelen ze de promovendi mee, dus mensen die de titel nog niet hebben. PhDer zal wel iets soortgelijks zijn.
Bij ons worden promovendi ook wel PhD candidates genoemd, ik denk dat je dat bedoelt. In het buitenland ook wel PhD students.
Ah Reglisse kent hem wel. Bij ons heten ze promovendi (meervoud van promovendus), aio's of oio's; PhD-er had ik nog niet eerder gehoord.
Maar de PhDers (wordt inderdaad als term gebruikt hier) die ik ken zijn allemaal nog heel jong en de meesten hebben volgens mij alleen hun mastergraad gehaald. Dan ben je toch nog geen doctor, maar alleen MSc?
O, ik zie alweer wat verduidelijkende (is dat een woord? ) reacties.

Wat typ ik toch langzaaaaammmm
quote:maryni83 schreef op 09 november 2011 @ 21:47:

Maar de PhDers (wordt inderdaad als term gebruikt hier) die ik ken zijn allemaal nog heel jong en de meesten hebben volgens mij alleen hun mastergraad gehaald. Dan ben je toch nog geen doctor, maar alleen MSc?De PhDers zullen dus inderdaad wel promovendi zijn. Aio's. Die hebben alleen nog maar een mastertitel en zijn nog geen doctor. Enkel op weg om dat te worden.
LL.M. = Magister Legum = Meester in de rechten

rechten, omdat je van oudsher als jurist afstudeert in het wereldlijke en het canonieke (het kerkelijke) recht.

Dat het niet M.LL. is, komt door de regels van het Latijn.
Ahaa!

Denk dat ik het nu snap!

Pff is ook wel een gecompliceerd gedoe zeg..

En dan moet je al die mensen (vooral de professoren) ook nog met hun juiste titel aanspreken in officiële situaties. Lijkt me wel ff oefenen!
Als reactie op Pademelon: na je tenure track wordt je meestal niet meteen professor, zelden eigenlijk. Wat er meestal volgt is een vaste positie binnen de universiteit of onderzoeksinstelling.

En Maryni83: ik zou me niet te druk maken over gepromoveerden met hun (dr) titel aan te spreken. Volgens mij zitten ze daar echt niet op te wachten.
quote:maryni83 schreef op 09 november 2011 @ 21:54:

Ahaa!

Denk dat ik het nu snap!

Pff is ook wel een gecompliceerd gedoe zeg..

En dan moet je al die mensen (vooral de professoren) ook nog met hun juiste titel aanspreken in officiële situaties. Lijkt me wel ff oefenen!Ligt misschien een beetje aan je vakgebied en wat je een officiele situatie noemt, maar bij mij/ons verwacht niemand dat je hem/haar met de titel aanspreekt (heb ik het dus niet over een oratie/promotie oid).
En om nog even op een vraag van iemand hier terug te komen: ook als afgestudeerd HBO'er mag je een titel voeren!

Zoals onder andere BEng, BAS, BEc, BJ, BEd of bc of ing.

Ik mag kiezen tussen ing. en BAS. Yay.

Hier staat een heel rijtje.
Ze luisteren ook naar meneer/mevrouw en als het een beetje een leuke omgeving is, dan luisteren ze ook naar hun voornaam. En ja, brieven moeten formeel, maar daar is toch wel een keurig overzicht van in het personeelssysteem?
@gemelitos: Ik hoef me daar zelf ook niet druk om te maken gelukkig :-)

Maar ik hoor wel verhalen van anderen die presentaties moeten geven voor grote groepen dat die een lijstje maken met alle titels van de belangrijke aanwezigen..
Promovendus=PhD-student

Dr=PhD

Oftewel: in Nederland ben je een promovendus die Dr wordt, in veel andere landen een PhD-student die PhD wordt. maar in principe is het dus hetzelfde (alleen verschillen de procedures per land) Om het lastiger te maken gebruiken sommige Nederlandse universiteiten de benaming PhD ook om een promotietraject aan te duiden.

O, en Dr en Professor zijn titels, om iemands functie aan te duiden worden weer andere termen gebruikt. Ik ken trouwens geen enkele wetenschapper die erop staat met zijn/haar titel te worden aangesproken, dat is zelfs een beetje not done in mijn vakgebied.
Serieus? Ik loop toch al een tijdje op universiteiten rond, maar er is in meer dan tien jaar tijd maar een gelegenheid geweest waarbij ik mensen correct moest aanspreken. Meestal noem ik ze gewoon Jan en Piet.
quote:borderwalk schreef op 09 november 2011 @ 21:41:

[...]

Ik mocht bij mijn eerste master in 2009 ook alleen maar MSc en ik net klaar met de tweede op een andere uni en daar lopen ze schijnbaar wat achter want ik mag nu ook drs. voor mijn naam zetten. Vind het wel praktisch want MSc. MA. erachter staat ook niet.Ik heb het net even verder uitgezocht, en het is dus wettelijk geregeld blijkbaar (wet hoger onderwijs, art. 7.20). En in die wet staat dus dat iedereen met een afgeronde wetenschappelijke opleiding (master) ook de "oude" titels mag voeren, afhankelijk van het vakgebied. Het kan natuurlijk dat sommige universiteiten een ander beleid hebben, maar in principe mag het gewoon. Ik vind verschillende soorten mastertitels achter elkaar ook geen gezicht.
Het zal wel aan het vakgebied liggen maar hier spreekt ook niemand elkaar met hun titel aan, alleen tijdens de promotie.

@Liquorice: Volgens mij is het eerder ook al gezegd maar professor is geen titel, dwz je hebt geen extra graad moeten behalen om professor te worden. Een professorschap is een (speciale) aanstelling.
quote:Liquorice schreef op 09 november 2011 @ 22:07:

Promovendus=PhD-student

Dr=PhD

Oftewel: in Nederland ben je een promovendus die Dr wordt, in veel andere landen een PhD-student die PhD wordt. Of een PhD student die Dr wordt. Waar ik gepromoveerd ben, was dat gebruikelijk.
quote:AlettaJacobs schreef op 09 november 2011 @ 22:08:

Serieus? Ik loop toch al een tijdje op universiteiten rond, maar er is in meer dan tien jaar tijd maar een gelegenheid geweest waarbij ik mensen correct moest aanspreken. Meestal noem ik ze gewoon Jan en Piet.

Of Janneke, hier bijna alleen maar vrouwen

Tenzij het echt heel formeel is (promotie) en dan lezen veel mensen de juiste aanspreekvorm op van een papiertje...
quote:reglisse schreef op 09 november 2011 @ 22:14:

Tenzij het echt heel formeel is (promotie) en dan lezen veel mensen de juiste aanspreekvorm op van een papiertje...En ondanks dat spiekbriefje doet de helft het nog fout vanwege de zenuwen
In Belgie mag je ze tijdens je promotie nog steeds gewoon Jan en Piet noemen. Heerlijk ontspannend lijkt me dat
AiO betekent toch ook dat je naast je promotie onderzoek onderwijs geeft? En professor en hoogleraar is dacht ik niet hetzelfde. De titel 'professor' krijg je alleen door benoeming omdat je veel betekent hebt voor de wetenschap
Professor is de aanspreekvorm van hoogleraar. Het is gewoon een baan; je krijgt die aanspreekvorm niet omdat je veel hebt betekend voor de wetenschap, maar omdat je de baan van hoogleraar hebt of hebt gehad (als je met pensioen bent mag je die titel blijven voeren. Als je een niet-universitaire baan aanneemt en je hoogleraarbaan opzegt niet meer, voor zover ik weet.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven