Werk & Studie alle pijlers

plichten 1 uur contract

13-01-2020 14:36 22 berichten
Ik kom er met google niet uit en wellicht weet iemand wat mijn plichten zijn met een 1 uur contract. Ik werk in de zorg en sta vooruit gepland bij vaste cliënten. Ik ben ook op zoek naar ander werk (voor meer uren en een hoger uurloon) en ik vraag me af of, indien ik wat vind en daarbij snel zou moeten beginnen, ik verplicht ben meer als dat ene uur in de week te werken voor mijn huidige werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Staat er letterlijk in je contract dat je 1 uur per week werkt? Of staat er minimaal 1 uur?
Meestal is het een nuluren contract of een flexibel contract (bijvoorbeeld 8 tot 16 uren).
Kun je het in je cao niet vinden?
Heb je echt een contract van 1 uur of heb je een oproep contract van minimaal 1 uur? Als het een oproep contract is dan neem ik aan dat je minimaal voor 3 uur betaald wordt?

Ik zou zeggen dat je meteen bij je volgende baan kunt beginnen mits je de afgesproken uren bij je huidige werkgever nog beschikbaar bent om te werken. Maar als het echt maar een contract is van een uur lukt dat wel natuurlijk. Voor al de extra uren die je ingepland staat kun je dan gewoon aangeven dat je niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Kijk in je contract/CAO, daar hoort het in te staan.
Ik zou gewoon opzeggen en de komende 4 weken 1 uur per week beschikbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, zo van achter mijn scherm kan ik je contract niet goed lezen. Misschien een idee om het zelf even te doen? Is maar een ideetje hoor.
Ja zo lang je je aan je contract houd is er niks aan de hand. Ik werk ook in de zorg en soms moet je echt op je strepen gaan staan anders loopt men zo over je heen.
Ah, ik lees nu in mijn contract:
De arbeidsduur bedraagt 1 uren gemiddeld per week, te meten op jaarbasis.
'Werkgever.... ' werkt met een vierwekelijkse roosterperiode.
In de praktijk werk ik zo'n 20 uur per week maar dat wordt gezien als overuren.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik rustig bij een eventueel nieuwe werkgever aangeven dat ik op korte termijn kan beginnen, ondanks de roosterperiode van 4 weken?
Alle reacties Link kopieren
Marit78 schreef:
13-01-2020 15:14
Ah, ik lees nu in mijn contract:
De arbeidsduur bedraagt 1 uren gemiddeld per week, te meten op jaarbasis.
'Werkgever.... ' werkt met een vierwekelijkse roosterperiode.
In de praktijk werk ik zo'n 20 uur per week maar dat wordt gezien als overuren.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik rustig bij een eventueel nieuwe werkgever aangeven dat ik op korte termijn kan beginnen, ondanks de roosterperiode van 4 weken?
Ja en nee. In principe kun je best op je strepen staan en zeggen dat je in de opzegtermijn alleen nog maar jouw contracturen wil werken. Maar... als je de overuren in het rooster al geaccepteerd hebt, dan kan dat weer niet, omdat je dan al hebt toegezegd om voor die uren te komen.
Marit78 schreef:
13-01-2020 15:14
Ah, ik lees nu in mijn contract:
De arbeidsduur bedraagt 1 uren gemiddeld per week, te meten op jaarbasis.
'Werkgever.... ' werkt met een vierwekelijkse roosterperiode.
In de praktijk werk ik zo'n 20 uur per week maar dat wordt gezien als overuren.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik rustig bij een eventueel nieuwe werkgever aangeven dat ik op korte termijn kan beginnen, ondanks de roosterperiode van 4 weken?
Zou je het niet gewoon netjes vinden als je gewoon wat je al ingepland staat, werkt?
Over het algemeen snapt een nieuwe werkgever prima dat je niet a la minuut kan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een 1 uurs contract (nul uren contracten mogen bij ons niet meer). In principe was het een invalcontract en werden deze contracten niet meegenomen in de planning, maar wat er ongepland stond werden we (uiteraard) wel geacht deze te werken.
Marit78 schreef:
13-01-2020 15:14
Ah, ik lees nu in mijn contract:
De arbeidsduur bedraagt 1 uren gemiddeld per week, te meten op jaarbasis.
'Werkgever.... ' werkt met een vierwekelijkse roosterperiode.
In de praktijk werk ik zo'n 20 uur per week maar dat wordt gezien als overuren.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik rustig bij een eventueel nieuwe werkgever aangeven dat ik op korte termijn kan beginnen, ondanks de roosterperiode van 4 weken?
Hier zou ik bij een volgende werkgever goed op gaan letten want zo werkt dat dus niet. Ze willen dat wel graag jou laten geloven bij maar structureel meer uren werken hoort een ander contract.

En een roosterperiode is wat anders dan je opzegtermijn.
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 15:41
Zou je het niet gewoon netjes vinden als je gewoon wat je al ingepland staat, werkt?
Over het algemeen snapt een nieuwe werkgever prima dat je niet a la minuut kan beginnen.
Op zich eens. In dit geval, opzegtermijn is ongeveer zelfde rooster periode.

In andere gvallen zou wat anders adviseren. Maar nu niet.
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 16:21
Op zich eens. In dit geval, opzegtermijn is ongeveer zelfde rooster periode.

In andere gvallen zou wat anders adviseren. Maar nu niet.
Je hebt je post gewijzigd zie ik.
Wat is dat voor een vage constructie. Misschien kun je, mocht het nodig zijn, met je toekomstige werkgever afspreken dat je de eerste paar weken bijvoorbeeld 20 uur werkt.. Zodat je bij je huidige werk nog 21 kan draaien mochten ze moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe maanden werk je al die 20 uur in de week?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Marit78 schreef:
13-01-2020 15:14
Ah, ik lees nu in mijn contract:
De arbeidsduur bedraagt 1 uren gemiddeld per week, te meten op jaarbasis.
'Werkgever.... ' werkt met een vierwekelijkse roosterperiode.
In de praktijk werk ik zo'n 20 uur per week maar dat wordt gezien als overuren.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik rustig bij een eventueel nieuwe werkgever aangeven dat ik op korte termijn kan beginnen, ondanks de roosterperiode van 4 weken?
Als ik het goed lees moet je gemiddeld 1 uur per maand werken maar wordt dat gemeten over een heel jaar. Je moet dus op jaarbasis 52 uur werken. Als je dat gehaald hebt kunnen ze je nergens meer toe verplichten lijkt mij.

Mijn werkgever werkt ook met zo'n contact het eerste jaar. Die doet dan ook niet moeilijk over de opzegperiode.
Zou ik ook zeggen. Heb je 52 uren gewerkt dan zeg je volgens mij ben ik klaar dit jaar bij jullie dus ga ik vanaf nu elders werken. En gelijk opzeggen.

Oproepovk kosten vanaf januari de werkgever meer ww premie. Dit 1 uurscontract met jaarsystematiek is denk ik om toch flexibel te kunnen zijn en je te kunnen oproepen zonder extra ww premie te hoeven afdragen.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
24-01-2020 03:31
Zou ik ook zeggen. Heb je 52 uren gewerkt dan zeg je volgens mij ben ik klaar dit jaar bij jullie dus ga ik vanaf nu elders werken. En gelijk opzeggen.

Oproepovk kosten vanaf januari de werkgever meer ww premie. Dit 1 uurscontract met jaarsystematiek is denk ik om toch flexibel te kunnen zijn en je te kunnen oproepen zonder extra ww premie te hoeven afdragen.
Je laatste deel klopt niet helemaal. Een werkgever moet ook hoge premie betalen als de medewerker op jaarbasis 30% meer werkt dan de contracturen. Dat doet TO. Een 1 uur contract is mi een verkapt nulurencontract en nu met de nieuwe wetgeving zou dit best een leuke juridische case kunnen zijn om bij de rechter voor te leggen. Heeft TO niks aan nu natuurlijk.

Afhankelijk van je verplichtingen omtrent verrichten van meerwerk, kan het best zo zijn dat je voor meeruren dan 52 op jaarbasis beschikbaar moet zijn. Laat er even een vakbond naar kijken, TO.

Je zou ook een beroep kunt doen op het rechtsvermoeden van arbeidsomvang als je structureel 20 uur werkt. Voor het geval je toch bij deze werkgever wil blijven.
Door de nieuwe wet WAB moet je werkgever je na 1 jaar van zo’n contract je een contract aanbieden van het gemiddelde aantal uren van het afgelopen jaar
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
25-01-2020 17:45
Door de nieuwe wet WAB moet je werkgever je na 1 jaar van zo’n contract je een contract aanbieden van het gemiddelde aantal uren van het afgelopen jaar
Voor de WAB kon je daar ook na 3 maanden al aanspraak op maken.

Maar dat doet er niet toe, want TO wil geen vaste uren, ze wil juist zo min mogelijk werken en zsm weg bij deze werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven