Werk & Studie alle pijlers

(praktijk)Studenten; hoe gaat het met jullie?

17-02-2021 22:04 32 berichten
Mijn studietijd ligt al lang achter me, en mijn zoon zit nog op de basisschool. Dus dan ben je niet heel veel bezig met "hoe zou het met de studenten gaan?".
Ja; ik weet dat er gebaald wordt, dat er veel te veel online gewerkt moet worden en dat je niemand leert kennen of juist opgesloten zit met stomme huisgenoten.

Maar vandaag dacht ik ineens: hoe kan je nu thuis werken als je bv op de kunstacademie zit?

Dus zijn er hier studenten die wat meer willen beschrijven van hoe zij het nu met corona doen...? Of blijkt dat het forum tegenwoordig echt vol middelbaar- en ouder dor hout zit?

Hoe worden dingen opgelost op jouw studie? Zijn er dingen die gewoon moeten blijven liggen (zoals praktijkvakken)? Denk je dat dit jaar nog echt meetelt voor je studietijd, of ga je hoe dan ook vertraging oplopen? Wat verrast je (positief/negatief)?

Hoe doe je het financieel? Werkte je; is dat nu gestopt? Hoe onderhoud je contacten? Hoe staat het met de romantiek; kom je niemand meer tegen?

TO trapt niet af... Ben gewoon geïnteresseerd.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
18-02-2021 08:51
Ik kan me voorstellen dat docenten het nu lastiger vinden om kritiek te geven, of valt dat mee?

Nee, dat is echt helemaal géén issue. Dat is hun werk.
Pergamon schreef:
18-02-2021 11:25
Nee, dat is echt helemaal géén issue. Dat is hun werk.
Precies dit. Je moet de studenten objectief beoordelen en elke student dus hetzelfde behandelen. Het doet er niet toe of de student er doorheen zit of niet, ze krijgen dezelfde behandeling en dezelfde manier van beoordelen, kritiek geven hoort hier ook bij.
Ik werk ook op een mbo voor een vak waarbij leerlingen de praktijkopdrachten niet thuis kunnen uitvoeren. Bij ons loopt de praktijk gewoon door. Voor mijn mentorklas betekent dat dat ze twee dagdelen per week op school komen voor de praktijk, 2 dagen stage lopen en de ze de rest van de theoretische uren online krijgen. De opkomst in de online lessen is hoog, ze zijn er vrijwel altijd allemaal. Dat wordt ook goed gemonitord door ons en ze worden er direct op aangesproken als ze afwezig zijn. Je kunt echt heel veel met didactische werkvormen om ervoor te zorgen dat er uitwisseling ontstaat en ze elkaar soms ook in kleine groepjes (al dan niet via het beeldscherm) spreken.

Verder heb ik zelf afgelopen maand mijn master afgerond. Ik vond het zelf ideaal dat de lessen online werden gegeven. Dat scheelt mij heel veel tijd. Je hebt geen reistijd meer, de lessen worden veel efficiënter ingedeeld en er wordt veel minder tijd verspild met small talk en onbelangrijke zaken. Als ik weer een nieuwe studie ga doen, dan hoop ik dat alles weer vanuit huis online zou kunnen. Veel makkelijker om te combineren met gezin en werk.
Ik studeer in de eindfase van mijn fase, woon ook in de stad. Het voordeel zijn mijn drie huisgenoten, zo voelt het toch als een soort vriendengroepje die je nog hebt. Van stadsgenoten om mij heen die alleen wonen hoor ik treurige verhalen, ze vereenzamen alleen op hun kamer zonder de feestjes, afspraken en borrels in het dagelijks leven.

Mijn werk ligt stil. Net als veel andere studenten was ik werkzaam in de horeca, ik krijg niet door betaald en waar ik eerst niet hoefde te lenen om mijn huur en studie te kunnen betalen doe ik dit inmiddels wel. Hier baal ik onwijs van.

Studie vraagt veel. de beoordeling blijft hetzelfde. Dit kan ik ergens wel begrijpen omdat je de kwaliteit van de studie wilt behouden, anderzijds vind ik het bijna onmogelijk om dezelfde strenge criteria te blijven eisen wanneer het onderwijs qua uren en kwaliteit met de helft is afgenomen. Ik heb vaak het gevoel er alleen voor te staan. Dit omdat je amper contact hebt met studiegenoten en docenten. Natuurlijk doe ik mijn best en bel ik zo vaak mogelijk met studiegenoten om toch nog maar enigszins contact te hebben maar telkens achter die camera zitten wordt niemand gelukkig van.

Tegelijkertijd gaat mijn (vrij pittige) stage in de zorg wel door. Veel mensen vertellen mij dat ik blij moet zijn dat mijn stage door gaat. Dit ben ik ook wel maar het voelt ook zwaar. Je hebt wel de lasten van je studietijd (veel onbetaalde stage uren maken, pittige verslagen, scriptie schrijven) maar niet de lusten (een leuke studententijd in een bruisende stad vol feestjes, borrels en vrienden). Het voelt oneerlijk en ik merk dat de motivatie mede hierdoor bij mij erg daalt.
Met mijn studerende kinderen gaat het behoorlijk kut. Ze zijn in willekeurige volgorde: depressief, eenzaam, gestopt met studie, baan kwijt, bored-out en doodmoe.
Ze zien niemand, houden zich al vanaf het begin aan alle regels op hun 12 vierkante meter kleine kamertje en al hun hobbies en sport ligt al vanaf dag 1 stil. Langzaam aan kwijnen ze helemaal weg. Er is geen fatsoenlijk dag en nachtritme meer. Ik vind het afschuwelijk om te zien.
blijmetmij schreef:
18-02-2021 08:49
Zit je daar op kamers?
Nee, ik woon niet op kamers..
Snoesje666 schreef:
17-02-2021 23:25
Tussen de online lessen door? Mogen ze daarvoor dan ergens op de gang gaan zitten met hun laptop?

Zoon heeft drie kwartier fietstijd (en thuis recht op even uitblazen met een kop thee).
Geen idee nog, ga het morgen meemaken.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven