Werk & Studie alle pijlers

Praktische vraag aan HR'ers

22-10-2010 12:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Wuiles, NummerZoveel, Tia Dalma ;)

En natuurlijk ook : anderen die opheldering kunnen geven.

Het volgende:

Geschikte vacature gevonden op internet, contact gehad, reactie verstuurd en uitgenodigd voor een gesprek bij een HR bureau . Gesprek moet nog plaatsvinden.Nu zie ik dat de betreffende vacature vandaag ook door het bedrijf zelf op monsterboard geplaatst is, en er een mogelijkheid bestaat om direct contact (per mail!) op te nemen met een contactpersoon aldaar. De vacature staat niet op de site van het bedrijf zelf.

Hoe is dit in recruitmentland geregeld? Is het verstandig om alsnog contact op te nemen met de directe contactpersoon, te proberen of het zonder HR bureau kan worden geregeld ( want volgens mij is dit dus niet het vaste bureau dat alle vacatures voor hen afhandelt) of gooi ik dan mijn eigen glazen in?

Omdat het om een organisatorische functie gaat waarbij veel "volgens de regels" gedaan moet worden,wil ik even zeker weten hoe ik deze situatie in moet schatten.

Misschien kan ik een aantal vragen voor zijn:

Mijn gedachten (misschien niet juist, maar roept u dan!)

1. Als ik contact opneem met de recruiter, dan zal deze wrs niet zeggen dat het contact ook direct met het bedrijf kan verlopen. Dan verliest zij een account.

2. Als ik contact opneem met de directe contactpersoon kan dit alleen per mail. Dan begint mijn mail al met een verontschuldiging dat ik al via een recruitment bureau kom en dat ik liever direct contact heb. Vind ik geen lekkere binnenkomer.
Vreemde gang van zaken.

Nu je al contact hebt met het wervingsbureau zou je in principe geen contact moeten zoeken met de werkgever.

Maar het is bepaald ongebruikelijk dat een vacature zowel via een wervingsbureau als op Monsterboard wordt geplaatst. Het zou dus kunnen dat het bureau geen concrete opdracht heeft gekregen van de werkgever en aan het werven is in de hoop dat zij straks een geschikte kandidaat kunnen aanbieden en dan alsnog de opdracht krijgen.

Is de informatie die je hebt gekregen van het bureau exact hetzelfde als de informatie die je op Monsterboard leest? Kun je zien van welke datum de advertentie op Monsterboard is?
Officieel is het bedrijf verantwoordelijk voor de goede afhandeling tussen recruitment bureau en henzelf.

Als kandidaat heb je het recht rechtstreeks te solliciteren.

Echter in dit geval is het niet netjes. Maar het is niet het pakkie an van de kandidaat.

Het gaat er technisch om wanneer heeft het bedrijf jouw directe reactie gehad en wanneer de reactie van het bureau.

Ik zou het voorleggen aan de recruiter. Hou de communicatie open.

heb zelf een baan geweigerd omdat het bedrijf om het wervingsbureau om me in dienst wilde nemen. Ik vind dat niet netjes en spreken voor hoe een bedrijf zaken doet.
Het zou me niet verbazen als de monsterboard advertentie alsnog linked naar het wervingsbureau. Het is niet ongebruikelijk dat W&S bureaus adverteren onder de naam vd organisatie. (Sommige organisaties staan daar zelfs op omdat zij veelal de advertentiekosten betalen en zij die liever investeren in branding van de eigen organisatie dan in branding van het bureau).
Beide zijn van 20 oktober. De ad die op monsterboard staat geeft een direct email adres van een contactpersoon bij het bedrijf zelf en heeft verder niets te maken met het recruitmentbureau.

De informatie in beide ads is gelijk.

Ik wil het inderdaad even voorleggen bij het recruitmentbureau.

Kan heel goed zijn dat zij hopen alsnog de opdracht binnen te halen. Maar ik kan me van het bedrijf voorstellen dat zij de vacature direct op monsterboard plaatsen om niet via het recruitmentbureau te hoeven werven.

Ik behoor inderdaad geen contact met de werkgever te zoeken als het via een recruitmentbureau loopt, maar als dit betreffende recruitmentbureau de opdracht niet gekregen heeft, dan is het wellicht toch verstandig om de communicatie naar beide kanten open te houden, dus om zowel het bedrijf direct te contacten, en het ook open te houden naar de recruiter toe.

Wijsheid?
Ha Sha

Ik ben zelf recruiter geweest bij een W&S- en detacheringsbureau. Bij ons was het niet ongebruikelijk dat wanneer eenmaal bekend was dat de functie via het W&S-bureau liep het bedrijf zelf ook hun eigen kanalen open liet staan. Misschien hebben ze al een abonnement op Monsterboard, dus waarom dan niet daar ook de functie open zetten?

Het was dan wel zo dat wanneer een kandidaat rechtstreeks via het betreffende bedrijf reageerde op de functie, zij de kandidaat doorstuurden naar het W&S-bureau, zodat dat deze de verdere selectie op zich namen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik ben eruit.

Vraag gesteld aan de recruiter: ze plukken NOOIT! zomaar vacatures van internet.

Daarna nog even " anoniem" naar het bedrijf zelf gebeld en gevraagd wat de gangbare procedure is ( omdat ik zou willen reageren en 2 ads zag staan). Antwoord: we werven zowel zelf als via bureaus.

Goed. Omslachtig lijkt me, maar verder geen probleem dus. Lekker op gesprek! Dank voor jullie antwoorden!
Je bent dus alleen nog maar uitgenodigd op het HR-bureau? Dat betekent dus dat de organisatie waar voor geworven wordt jouw naam en CV dus nog niet gezien heeft. Dan zou ik toch voor de zekerheid contact opnemen met het bedrijf.

Ze kunnen je in het slechtste geval weer doorverwijzen naar het HR-bureau, toch?
Crosspost
Hey Juniper! Had ik dat even geweten, dan was ik in mijn eigen "hok" gebleven ;)

Inderdaad crosspost. Ik ben uitgenodigd bij HR en het bedrijf zelf heeft mijn cv nog niet gezien. Maar dat is kennelijk dus de bedoeling. Nou ja, we zien wel. Het was dat de vacature echt heel erg geschikt was en heel erg aansloot. Daarom reageerde ik. Als het niets wordt, is het ook goed.
Leuk Sha. Ik vind solliciteren in ieder geval echt heel leuk
Yep Juni, het is inderdaad leuk. Zeker als het geen "must" is. Het is een leuke functie, maar ik heb ook een leuke functie. Dus gewoon even kijken wat eruit komt. Kan geen kwaad lijkt me zo!
quote:Sha_la schreef op 22 oktober 2010 @ 13:43:

Ik ben eruit.

Vraag gesteld aan de recruiter: ze plukken NOOIT! zomaar vacatures van internet.

Daarna nog even " anoniem" naar het bedrijf zelf gebeld en gevraagd wat de gangbare procedure is ( omdat ik zou willen reageren en 2 ads zag staan). Antwoord: we werven zowel zelf als via bureaus.

Goed. Omslachtig lijkt me, maar verder geen probleem dus. Lekker op gesprek! Dank voor jullie antwoorden!Ik vind dat geen verrassend antwoord maar enfin, je moet het er mee doen. Succes met je sollicitatie!
Dank je!

Juist omdat ik het geen verrassend antwoord vond, heb ik " anoniem" even gebeld met het bedrijf in kwestie. Om even zeker te weten.....

Hoe dan ook, deze vreemde gang van zaken lijkt normaal voor hen te zijn. Prima, ik hou me daaraan en einde week langs!

Dank voor de antwoorden trouwens. Het viel me op in andere topics dat jij/jullie de ervaringsdeskundigen zijn op HR gebied, vandaar dat ik me geruster voelde de vraag hier even neer te leggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven