Werk & Studie alle pijlers

premaster onderwijskunde

21-01-2011 12:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben al jaren werkzaam in het basisonderwijs, maar heb nu de knoop doorgehakt. Ik ga onderwijskunde studeren.

Door mijn PABO diploma kan ik op de universiteit van Utrecht en Amsterdam een premaster volgen.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die dit ook gedaan hebben.

In Utrecht wordt het overdag gegeven, maar op welke tijden bijvoorbeeld.

In Amsterdam wordt het in de avond gegeven, maar mag je dan ook overdag aanschuiven??

Wie helpt?
Hi, ik weet er wel iets van. Zal kijken of ik je wat kan helpen. (Heb zelf ook een topic geopend)

Ik heb de premaster (schakeltraject) in Amsterdam gedaan. Althans, ik ben daar nog steeds mee bezig. Daar is het zo dat je inderdaad 's avonds óf overdag de colleges kunt volgen. Je mag zelf kiezen. Een enkele keer zit een vak helemaal vol overdag en zeggen ze dat de schakelstudenten alleen 's avonds mogen komen. Daar is echter geen controle op! Maar goed, wel zo aardig om deze vraag op te volgen. In amsterdam is het een tweejarig traject (al twijfel ik of dat voor onderwijskunde ook zo is...ik heb orthopedagogiek gedaan) . In Utrecht één jaar. In Utrecht moet je een toelatingstest doen, in Amsterdam kun je met je vooropleiding zo starten. Ik had gisteren nog wel contact met Amsterdam en ze zeiden me dat ze bezig zijn het curriculum zo aan te passen dat het haalbaarder wordt voor de schakelaars. Waar je wel rekening mee moet houden: Amsterdam gaat het collegegeld fors omhoog ivm nieuwe regelingen vanuit de regering. In Utrecht, ik weet niet hoe maar het is zo, heb je kans dat je nog gewoon het normale tarief (1700 euro) betaalt. In Amsterdam kun je er naast blijven werken (ik denk max 3 dagen is goed te doen) in Utrecht kan dit volgens mij echt niet, ivm het echte volle dagprogramma.

De gegevens die ik nu heb opgeschreven over Amsterdam kúnnen verouderd zijn. Ik ben in 2007 begonnen met het schakelprogramma en er zijn inmiddels wel al dingen veranderd.
Hier trouwens een linkje waar je misschien wat aan hebt (of die je al gevonden hebt)

uva schakeltraject
Okee, ik lees zelf dat er inderdaad wat verschillen zitten tussen schakeltraject Onderwijskunde en Ortho. Het is een minder zwaar programma maar duurt wel 2 jaar, onderwijskunde. Je zult dat niet sneller kunnen doen omdat je met modules zit die je in een bepaalde volgorde moet doen. Verder doorloop je ook een andere toelatingsprocedure.
Hai!

Ik ben inmiddels zelf bezig met een pre-master onderwijskunde aan de Open Universiteit.

Ik heb me ook georienteerd bij de UU en UvA. Wat mij tegenviel was dat ze niet konden beloven dat de colleges op vaste dagen/avonden waren. Tsja ik heb geen werkgever die mij het ene semester op maandag vrij geeft en vervolgens op donderdag dus dat viel af. Daarnaast inderdaad de kwestie van het geld. De UvA gaat heel veel geld vragen voor de pre-master. UU was toen ik op de voorlichting (feb 2009) nog niet duidelijk.

Waar je ook goed naar moet kijken is een stage. Op de OU hoef je die niet te doen, bij de UU wel. Voor een stage moet je echt werk hebben waar je kunt stoppen of heel weinig dagen per week kan werken, want welke stage wil jou nou hebben voor 1/2 dagen per week.... Je kunt als Pabo-er wel een bepaalde verkorte stage krijgen aan de UU.

Daarnaast geef je aan Pabo te hebben gedaan, zoals de meesten die onderwijskunde studeren. Ik vond dat de hele UU opleiding erg gericht was op het 'wetenschappelijk krijgen' van de Pabo studenten i.p.v. de echte onderwijskundige kennis.

Aan de ene kant is de OU fijn, eigen studietempo, betaalbaar. Maar ik mis soms wel de colleges en ondersteuning.

Succes met de keuze!
volgens mij geldt het instellingsgeld voor schakelaars niet voor studies in het onderwijs
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik wil zowiezo de lerarenbeurs aanvragen, dus dan zou het geldprobleem er niet zijn.

Ik heb nergens op de site van UvA gelezen dat het zo duur zou zijn. Ik dacht ook dat de hoge kosten voor studenten zijn die al een master gedaan hebben.

Ik denk zelf dat het de UvA zal worden, omdat zij het in de avond geven. Bij UU is het alleen maar overdag.

Zijn er nog meer mensen die het schakelprogramma doen van onderwijskunde??hoe bevalt het??
Bij mijn weten is het schakelprogramma in Utrecht 's avonds, op de statistiekcolleges na, en die waren altijd op woensdag.

Bel anders de studieadviseurs van owk even? Die van de deeltijd? Die is wel goed op de hoogte.
Geld zou ik niet zomaar vanuit gaan. Ik heb, als schakelaar aan de UvA dus, contact gehad over het geld. Inderdaad de Master gaat als je die nog niet eerder gedaan hebt wel gewoon 1700 euro kosten. De schakelfase gaat wel degelijk veel geld kosten bij ze. Nogmaals ze schatten nu in 3000-4000 euro per jaar. Dan kun jij wel de lerarenbeurs aanvragen maar ík vraag me af of je deze kosten dan wel volledig vergoed gaat krijgen. Bovendien is het aanvragen van een lerarenbeurs nog géén garantie dat je het geld daadwerkelijk krijgt. Het heeft met het aantal aanvragen wat er binnenkomt te maken. Verder, als je een beurs hebt gelden er wel een aantal regels: je moet binnen een aantal jaren je diploma halen én je moet na afstuderen in ieder geval nog 3 jaar in het onderwijs blikjven werken. Zo niet, dan moet je het geld terugbetalen. Ik zou hier dus wel rekening mee houden en eens goed informeren.

Stage is trouwens dacht ik alleen in je masterfase. Bij Ortho in ieder geval wel. En aan de UvA kun je je master wel in deeltijd doen, aan de UU niet voor zover ik weet.
In Groningen hebben ze twee bedragen voor instellingsgeld I en II. De ene is bedoeld voor schakelprogramma's en is even hoog als het gewone collegegeld en het andere is veel hoger.

In Groningen heb ik de master gedaan. Daar hoef je geen stage te lopen.
@Captain_Obvious

Het programma van de UU is nu overdag. Ik heb toevallig 2 weken geleden nog contact gehad met de studieadviseurs.

@nemovisje:

Ik heb het nog even nagekeken, maar je moet na het behalen van je diploma nog 1 jaar in het onderwijs blijven. Het liefst zou ik ook bijvoorbeeld op een PABO les willen geven.

Op de site van de UvA staat dat voor het schakelprogramma onderwijs en zorg de tarieven gewoon normaal zijn. Betaal jij nu de hoge tarieven dan?

Toch lees ik wel dat er op veel universiteiten geen stage gelopen hoeft te worden in de master. Jammer dat al die universiteiten aan de andere kant van het land zijn, ik woon zelf in den haag.
Hi,

Ik heb vorig jaar mijn premaster afgerond aan de UU.

De premaster is een tweejarige opleiding die sinds dit jaar alleen overdag wordt aangeboden, ze bieden de lessen wel op een dag in de week aan. Met een vrije dag per week kun je dus een heel jaar colleges volgen. Qua studiebelasting vond ik het meevallen. Ze vragen een voldoende op wiskunde als toelating, als je die niet hebt moet je een certificaat halen VWO A.

Als je komend jaar begint zijn de instellingskosten nog laag (zie je op de site van de uu), het jar daarop stijgen ze procentueel, ze houden hierbij geen rekening met deeltijders!!

De master kan in deeltijd, in het masterprogramma zit een stage van 504 uur.

Met de lerarenbeurs hoef je maar 1 jaar in een onderwijsinstelling gefinancieerd door min van OC&W te blijven werken, als jij op de PABO wil lesgeven, dan zou dat dus meteen kunnen zodra je je diploma hebt en er een vacature is;-)

Succes!
Als ik het goed begrijp, is er een verschil tussen een lerarenbeurs en tegemoetkoming voor leraren. Uiteraard zijn er dan ook verschillen qua voorwaarden/terugbetalen van die twee!
Ook heb je onderwijskunde via het OU. Ook daar kun je een beurs/tegemoetkoming voor vragen.
@lieveanna: Ik heb inderdaad ook gezien dat je onderwijskunde via de OU kunt volgen. Ik ben nu inderdaad deze aan het bekijken.

Zeker ook omdat er in mijn buurt ook een studiecentrum zit.

Iemand hier ervaringen mee??
Ik volg ook de premaster aan de UU. Als je wat meer wilt weten kun je me een PB sturen.
De tegemoetkoming voor leraren is voor mensen die geen leraar zijn, en die een lerarenopleiding willen volgen. De lerarenbeurs is voor mensen die leraar zijn, en die zich willen bijscholen/omscholen.

De lerarenbeurs is onvoldoende voor het doen van een 2e bachelor of 2e master. Je moet dan idd. het instellingscollegegeld betalen, en dit loopt op tot in de duizenden euro's. Gemiddeld zul je toch 2000-3000 euro moeten gaan bijbetalen uit eigen zak. Behalve als je werkgever een bijdrage wil leveren, zoals nu hoopvol gedacht wordt door het ministerie. Dan zul je echter een studie moeten kiezen met een meerwaarde voor de huidige organisatie waar je werkt, en studies die je echt voor je eigen ontwikkeling / interesses volgt komen dan voor eigen rekening. Ik vind het een erg slechte zaak hoe het gebruik van de lerarenbeurs nu negatief beinvloed wordt door de regels voor stapelaars. Het botst gewoon in de praktijk.
Als je komend schooljaar met de premaster aan de UU start. Dan betaal je lage instellingskosten ivm overgangsjaar. Die dekt de lerarenbeurs helemaal.
@toop:

Het is even een tijd geleden dat ik op het forum geweest ben. Ik heb je een vriendenverzoek gedaan, volgens mij kan ik dan pas een PB sturen.
Maarreh, Onderwijskunde is geen lerarenopleiding/leidt niet tot een bevoegdheid, dus daar krijg je toch geen lerarenbeurs voor?!
Je krijgt de lerarenbeurs als je momenteel al in het onderwijs werkt. Je moet een jaar in het onderwijs werken en dan mag je die beurs aanvragen.
quote:juf1980 schreef op 24 februari 2011 @ 08:10:

Je krijgt de lerarenbeurs als je momenteel al in het onderwijs werkt. Je moet een jaar in het onderwijs werken en dan mag je die beurs aanvragen.Moet je een jaar in het onderwijs werken of moet je een jaar een vast contract hebben?
Volgens mij een vast contract, maar dat weet ik niet zeker. Het staat heel helder uitgelegd op de website van de ib-groep/duo, neem daar even een kijkje!
Aan de universiteit Twente kun je ook een prima masteropleiding Onderwijskunde doen. (jammer dat blijkbaar weinig mensen dat weten)

Is veel toegepaster dan de meer theoretische opleidingen van de UU en UvA.

Voor het collegejaar 2011/2012 betaal je voor de premaster nog gewoon het normale collegegeld

Mocht je meer willen weten kun je me altijd een bericht sturen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven