Werk & Studie alle pijlers

Problemen werken in supermarkt

20-08-2019 02:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben 18 jaar en ik werk bijna 2 jaar bij de locale de supermarkt.

Het werken in de supermarkt is erg leuk met alle collega’s alleen ervaar ik wel een aantal problemen omtrent de leidinggevenden en het beleid van de supermarkt.

Ik heb veel gezocht op internet maar kan niet echt duidelijkheid krijgen over de regels.

Lijst van de problemen:
- Ziekmelden
- Onbetaald overwerken
- Starttijd shift
- Onduidelijkheid loon

Ziekmelden
Je zou bijna zeggen dat ziekmelden niet toegestaan is. Wanneer ik mij ziek probeer te melden word er gevraagd wat ik dan precies heb, hoe ernstig het is, of ik naar school ben geweest en of ik ècht niet kan komen. Toen ik mij ziek wilde melden omdat ik keelontsteking had ben ik wel naar school geweest maar kon ik niet werken omdat lichte inspanning vrijwel onmogelijk was (hoestaanvallen door inspanning). Toen ik dit aangaf ben ik gedwongen om toch te komen en kreeg ik vervolgens nog een uitbrander over mijn te lage werktempo. Ook wordt er vaak gezegd dat je dus toch maar gewoon moet komen of dat je zelf vervanging moet regelen.Hoe moet ik hier in het vervolg mee omgaan?

Onbetaald overwerken
Ook stellen de leidinggevenden als regel dat je alleen betaald krijgt voor overwerk als je gevraagd wordt. Heb je je opgedragen werk niet af om wat voor reden dan ook dan verplichten ze je om het werk af te maken zonder hiervoor betaald te krijgen. Mag dat?

Starttijdshift
Als ik om 18:30 moet beginnen verplicht mijn supermarktmanager mij om 5 minuten voor de begintijd aan het werk te zijn op de aangewezen afdeling. Is dit niet het geval dan wordt er een kwartier van de werktijd ingehouden en werk ik het eerste kwartier dus onbetaald. Welke regels gelden hiervoor?

Onduidelijkheid loon
Voor mij is er veel onduidelijkheid over het loon. In mijn eerste contract stond €5,00 bruto per gewerkt uur. Echter op mijn loonstrookje stond als factor 4,64. Toen ik hier naar vroeg kreeg ik als antwoord: dat komt omdat je een all in loon hebt, met de toeslagen erbij is het wel €5,00. Maar betekent bruto niet het uurloon zonder toeslagen? Hoe zit dit?

Ervaren andere supermarktmedewerkers deze problemen ook?

Ervaar je deze problemen ook

Totaal aantal stemmen: 17

Nee, helemaal niet (71%)
Ja, 1 of 2 Geen stemmen
Ja, een aantal (18%)
Ja, allemaal (12%)
Bel de vakbond met je vragen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat ze wat streng zijn qua aanwezigheid en werktempo. Er zijn natuurlijk genoeg scholieren die er anders een potje van maken en doen wat hun uitkomt.
Wat betreft het salaris: daar weet ik niks van.
Alle reacties Link kopieren
Bruto is niet hetzelfde als ‘zonder toeslagen’, Bruto is salaris waar nog het e.e.a. van af moet.
Als je elke maand ook je vakantiegeld en verlof uren betaald krijgt, kan je op die manier idd op 5 euro per uur uitkomen.

Smerig trucje... maar blijft een supermarkt.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maken supermarkten flink misbruik van hun jonge werknemers. De teamleiders van supermarkten staan ook wel bekend om hun door en door sneue manier van werken.

Over het ziekmelden; zij mogen wel vragen wat er is, maar je bent absoluut NIET verplicht om te zeggen wat je hebt. En ze kunnen je al helemaal niet verplichten. Langdurige ziekte is een ander verhaal, maar daar ga ik hier even niet vanuit.

5 minuten van tevoren aanwezig is vrij normaal, maar niet 5 minuten van tevoren al aan het werk. Als ze dat willen moeten ze die 5 minuten ook uitbetalen, evenals het overwerk. Als het onredelijk is om het gevraagde af te krijgen gewoon weg gaan als je klaar bent of betaling eisen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Dat van dat overwerk werkt bij mijn zoon ook zo. Helaas was dat nodig, collega's gingen het hun opgedragen werk expres zo langzaam doen dat ze nooit op tijd klaar waren en dus altijd overwerkuren konden schrijven.

Als ze moeten overwegen mogen ze dat dus niet schrijven, maar regelmatig wordt er door de leidinggevende wel iets aan uren bij gedaan. Als het naar zijn oordeel echt veel werk was én er echt goed doorgewerkt was.

Dat je vijf minuten voor aanvang op je plek moet zijn lijkt mij logisch, dat is bij elke baan gewoon netjes om te doen.

Ziek melden zou niet zo moeten gaan. Ziek is ziek, maar ik snap het wel een beetje als er erg veel ziekgemeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
5 minuten voor aanvang aanwezig zijn is normaal. Wanneer je schift begint moet je helemaal start klaar staan. Niet nog even omkleden, naar de wc, haar goed doen, etc

Vraag de vakbond eens wat je rechten en plichten zijn.

Een werkgever verwacht dat jij je afspraken nakomt. Niet ziek genoeg voor school, maar wel om te werken, dat is best een lastige voor de werkgever.

Waarom krijg je de opgedragen werkzaamheden niet af? Heeft iedereen moeite om de werkzaamheden binnen werktijd af te maken, wordt je soms te veel gestoord om iets anders te doen? Of past de baan gewoon niet?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En dan te bedenken dat supermarkten stinkend rijk zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
- Ziekmelden
Ik kan me voorstellen dat ze vragen of het echt niet gaat, maar verder: ziek is ziek. En ja, het kan voorkomen dat je wel naar school kunt, maar niet naar werk, omdat het heel andere bezigheden zijn. Als jij bij elk schap dat je moet vullen een flinke hoestbui krijgt, zullen zij ook wel zien dat dat geen doen is zo.

- Onbetaald overwerken
Niet netjes, maar gebeurt volgens mij vaker bij supermarkten. Dat je nog wel even iets moet opruimen oid voor je weg mag. Als ik jou was zou ik proberen daarop voorbereid te zijn. Dus als je merkt dat je vaak gevraagd wordt om nog even iets te doen na werktijd/sluitingstijd, proberen het alvast te doen.
Het is natuurlijk wat anders als je echt nog richting een uur langer moet blijven.

- Starttijd shift
Al gezegd door anderen ook: logisch, zodat je bij aanvang ook echt kunt beginnen.

- Onduidelijkheid loon
Zit misschien je vakantiegeld in je loon verwerkt? Dus je loon = 4,64 maar met vakantiegeld is het 5 euro?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik zit zijdelings in dit werkveld en hoor dit aan de lopende band
Nadeel is dat weggaan niet helpt: het verloop van managers en teamleiders is groot, dus zit je ergens goed heb je kans dat je na een half jaar een wisseling hebt met dit gezeur of erger.
Ik merk dat aso reageren het enige is dat echt helpt: ziekmelden en dus gewoon niet komen, hoestbui inzetten of kotsbui/diarree, en verbinding verbreken. Of gynaecologisch issue met gênante details uitgebreid vertellen.
Van te voren aanwezig zijn vind ik normaal
Je werk afmaken ook, wat ik vaak hoor is dat men elkaar helpt.
Loon is altijd moeilijk bij supermarkten. Bizar slecht betaald, bij de ene manager kans op bonus, de ander niet (kan dus per half jaar of jaar verschillen hoor ik en zo 50 tot zelfs 150 per maand schelen).
tonkje schreef:
20-08-2019 08:44
- Ziekmelden
Ik kan me voorstellen dat ze vragen of het echt niet gaat, maar verder: ziek is ziek. En ja, het kan voorkomen dat je wel naar school kunt, maar niet naar werk, omdat het heel andere bezigheden zijn. Als jij bij elk schap dat je moet vullen een flinke hoestbui krijgt, zullen zij ook wel zien dat dat geen doen is zo.

Ziek is ziek, maar school kon blijkbaar wel. Geen werkgever accepteert het als een werknemer zich ziek meldt en vervolgens wel wat anders gaat doen. Als werknemer moet je je best doen zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, dat geldt ook voor TO.

Ook vraag ik me af wat er bedoeld wordt met factor op de loonstrook. Ik ken het alleen als parttime factor. TO, heb je iemand in je omgeving die jou je loonstrook kan uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn hele bekende problemen bij het werken in een supermarkt, het is zelfs een aantal keer op televisie geweest. Die vijf minuten zou ik voor lief nemen, die 5 euro is inclusief 8 procent vakantie geld, onbetaald overwerken mag niet en als je je ziek meld moet je zeggen dat je ziek ben als ze verder vragen zeg je dat dat volgens de wet niet mag wat ook zo is.

Het niet doen van onbetaald overwerken is een duivels dilemma want wanneer je dit niet doet ben je zeker dat je geen contract verlenging krijgt.

Wat ik zou doen als ik jou was is het hoofdkantoor inlichten met namen van teamleiders en/of mangers die zich hier schuldig aanmaken. Dit heeft ook iemand gedaan toen ik nog in de supermarkt werkte en daardoor veranderde een hele hoop positief voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede regel van dat onbetaald overwerken! Toen ik vroeger een bijbaantje had in de supermarkt was ik de jongste en dus de goedkoopste van de afdeling. De oudere en vaste medewerkers wisten dit ook en deden de hele dag rustig aan: ik moest het toch allemaal oplossen omdat ik het langst moest blijven (=goedkoopst). Wat een akelige jaren waren dat.
Alle reacties Link kopieren
Maar: zoek een ander baantje.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
20-08-2019 09:34
Maar: zoek een ander baantje.
Dit!

In de horeca werken is ook zwaar en niet top betaald, maar wel erg leuk. Ik had altijd heel relaxte werkgevers. Misschien in een kas? Daar verdien je vaak op zondagen dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, helaas heb je dit te danken aan je collega's die er (in het verleden) een potje van maken. Als ik kijk wat voor jongeren wij soms aan het werk hebben, moeten de leidinggevenden soms gewoon echt streng zijn.

Structureel te laat komen, op hun dooie gemakje werken, gewoon zeggen dat ze niet doen wat je van ze vraagt, of gewoon helemaal niet komen en dan ook de telefoon waar ze normaal mee vergroeid zijn niet opnemen en nog meer van dat soort ongein.

Er word hier overigens nooit meer dan een kwartier onbetaald overgewerkt.

Helaas lijden de goeie onder de slechten.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dat inderdaad redelijk "normaal" is bij de supermarkten...

Ziekmelden was bij ons ook een drama. Ik meldde me bijna nooit ziek (denk 3 keer in 6,5 jaar). Eén keer had ik keelontsteking en kon ik niet stoppen met hoesten. Ik werkte op de broodafdeling en dat leek me niet zo fris. Toen snapten ze me nog wel. Eén keer had ik ontzettende griep, al 2 dagen niks gegeten, kon niks binnenhouden. Echt nog nooit zo ziek geweest. Toen ik mijn werkgever de dag van tevoren belde, zei ze dat je niet meer dan 12 uur van tevoren ziek mag melden en dat je pas mag bellen op de dag dat je moet werken. Dus.. de volgende ochtend om 7.00 gebeld dat ik ziek was, terwijl ik de ochtendshift had. M'n arme collega's... Maarja, ik was ook écht ziek.

Overwerk kregen wij wel doorbetaald, maar ik was dan ook eigenlijk altijd klaar aan het eind van de shift en hielp hooguit nog door op een andere afdeling.
5 min van tevoren aanwezig is ook normaal. Dan kun je om stipt 16.00 (bijv) starten met je shift.

Salaris is inderdaad anders als het all-in loon in (AH denk ik?)
Alle reacties Link kopieren
Verduidelijking: ik moet 5 minuten vantevoren al aan het werk zijn. Gisteren was ik om 18:24 op het werk en stond 2 min. Daarna klaar om te beginnen. Ik hoorde de SMM mijn naam zeggen en was daarom om 18:30 nog niet op de werkvloer. om 18:30 gaf ze mij commentaar dat ik al 5 min. Aan het werk had moeten zijn en dus eigenlijk te laat was.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
20-08-2019 09:37
Dit!

In de horeca werken is ook zwaar en niet top betaald, maar wel erg leuk. Ik had altijd heel relaxte werkgevers. Misschien in een kas? Daar verdien je vaak op zondagen dubbel.
Mijn ervaring in de horeca is helaas anders.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Mijn dochter (18) heeft een tijdje bij een supermarkt gewerkt en zij liep tegen precies dezelfde problemen aan. Zij heeft dus opgezegd en is iets anders gaan doen, en dat raad ik jou ook aan.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-08-2019 08:38
Wanneer je schift begint moet je helemaal start klaar staan.
Lijkt me niet al te best, als je begint te schiften... :biggrin:
We used to be friends...
nerdopviva schreef:
20-08-2019 09:03
Ziek is ziek, maar school kon blijkbaar wel. Geen werkgever accepteert het als een werknemer zich ziek meldt en vervolgens wel wat anders gaat doen.
Dat is onzin. Werkgevers die scholieren in dienst nemen weten dat die kinderen leerplichtig zijn, dus naar school gaan valt niet onder 'vervolgens wel wat anders gaan doen'.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-08-2019 08:56
Ik zit zijdelings in dit werkveld en hoor dit aan de lopende band
Nadeel is dat weggaan niet helpt: het verloop van managers en teamleiders is groot, dus zit je ergens goed heb je kans dat je na een half jaar een wisseling hebt met dit gezeur of erger.
Ik merk dat aso reageren het enige is dat echt helpt: ziekmelden en dus gewoon niet komen, hoestbui inzetten of kotsbui/diarree, en verbinding verbreken. Of gynaecologisch issue met gênante details uitgebreid vertellen.
Van te voren aanwezig zijn vind ik normaal
Je werk afmaken ook, wat ik vaak hoor is dat men elkaar helpt.
Loon is altijd moeilijk bij supermarkten. Bizar slecht betaald, bij de ene manager kans op bonus, de ander niet (kan dus per half jaar of jaar verschillen hoor ik en zo 50 tot zelfs 150 per maand schelen).
:-D Deze. Heeft een leerlinge van mij eens gedaan (ze was echt ziek, kwam alleen proefwerken maken, de bikkel). Ze was zo bang voor die manager. En dat was echt een harde werkster, daar stak en steek ik mijn hand voor in het vuur. Andere leerlinge kwam met deze tip. Dat durfde ze na enig opjutten wel aan met support om haar heen. Schijnbaar een smerig verhaal opgehangen. En het werkte.

Ze heeft ook nog twee dagen later gebeld en die man gezegd dat ze zo teleurgesteld was over het gebrek aan belangstelling over haar herstel dat ze helaas haar baan moest opzeggen. Ze heeft dezelfde week een ander bijbaantje gevonden als magazijnhulp. Dus ik zou zeggen: met 18 lentes ben je nog steeds een koopje voor werkgevers en breder inzetbaar in detailhandel of horeca dan een scholiere van 16 lentes jong. Zoek iets anders.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Is toch verschrikkelijk, dat je een heel theater op touw moet zetten om je gewoon ziek te kunnen melden? Echt die lui zijn niet goed snik hoor. Ze willen ongeveer niks betalen, maar ze eisen wel een volwassen arbeidsethos. Dat werkt dus niet he.
Daarom ging ik op die leeftijd schoonmaken bij ouderen. Verdiende het dubbele en was ook gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven