Problemen werken in supermarkt
dinsdag 20 augustus 2019 om 02:31
Hallo allemaal, ik ben 18 jaar en ik werk bijna 2 jaar bij de locale de supermarkt.
Het werken in de supermarkt is erg leuk met alle collega’s alleen ervaar ik wel een aantal problemen omtrent de leidinggevenden en het beleid van de supermarkt.
Ik heb veel gezocht op internet maar kan niet echt duidelijkheid krijgen over de regels.
Lijst van de problemen:
- Ziekmelden
- Onbetaald overwerken
- Starttijd shift
- Onduidelijkheid loon
Ziekmelden
Je zou bijna zeggen dat ziekmelden niet toegestaan is. Wanneer ik mij ziek probeer te melden word er gevraagd wat ik dan precies heb, hoe ernstig het is, of ik naar school ben geweest en of ik ècht niet kan komen. Toen ik mij ziek wilde melden omdat ik keelontsteking had ben ik wel naar school geweest maar kon ik niet werken omdat lichte inspanning vrijwel onmogelijk was (hoestaanvallen door inspanning). Toen ik dit aangaf ben ik gedwongen om toch te komen en kreeg ik vervolgens nog een uitbrander over mijn te lage werktempo. Ook wordt er vaak gezegd dat je dus toch maar gewoon moet komen of dat je zelf vervanging moet regelen.Hoe moet ik hier in het vervolg mee omgaan?
Onbetaald overwerken
Ook stellen de leidinggevenden als regel dat je alleen betaald krijgt voor overwerk als je gevraagd wordt. Heb je je opgedragen werk niet af om wat voor reden dan ook dan verplichten ze je om het werk af te maken zonder hiervoor betaald te krijgen. Mag dat?
Starttijdshift
Als ik om 18:30 moet beginnen verplicht mijn supermarktmanager mij om 5 minuten voor de begintijd aan het werk te zijn op de aangewezen afdeling. Is dit niet het geval dan wordt er een kwartier van de werktijd ingehouden en werk ik het eerste kwartier dus onbetaald. Welke regels gelden hiervoor?
Onduidelijkheid loon
Voor mij is er veel onduidelijkheid over het loon. In mijn eerste contract stond €5,00 bruto per gewerkt uur. Echter op mijn loonstrookje stond als factor 4,64. Toen ik hier naar vroeg kreeg ik als antwoord: dat komt omdat je een all in loon hebt, met de toeslagen erbij is het wel €5,00. Maar betekent bruto niet het uurloon zonder toeslagen? Hoe zit dit?
Ervaren andere supermarktmedewerkers deze problemen ook?
Het werken in de supermarkt is erg leuk met alle collega’s alleen ervaar ik wel een aantal problemen omtrent de leidinggevenden en het beleid van de supermarkt.
Ik heb veel gezocht op internet maar kan niet echt duidelijkheid krijgen over de regels.
Lijst van de problemen:
- Ziekmelden
- Onbetaald overwerken
- Starttijd shift
- Onduidelijkheid loon
Ziekmelden
Je zou bijna zeggen dat ziekmelden niet toegestaan is. Wanneer ik mij ziek probeer te melden word er gevraagd wat ik dan precies heb, hoe ernstig het is, of ik naar school ben geweest en of ik ècht niet kan komen. Toen ik mij ziek wilde melden omdat ik keelontsteking had ben ik wel naar school geweest maar kon ik niet werken omdat lichte inspanning vrijwel onmogelijk was (hoestaanvallen door inspanning). Toen ik dit aangaf ben ik gedwongen om toch te komen en kreeg ik vervolgens nog een uitbrander over mijn te lage werktempo. Ook wordt er vaak gezegd dat je dus toch maar gewoon moet komen of dat je zelf vervanging moet regelen.Hoe moet ik hier in het vervolg mee omgaan?
Onbetaald overwerken
Ook stellen de leidinggevenden als regel dat je alleen betaald krijgt voor overwerk als je gevraagd wordt. Heb je je opgedragen werk niet af om wat voor reden dan ook dan verplichten ze je om het werk af te maken zonder hiervoor betaald te krijgen. Mag dat?
Starttijdshift
Als ik om 18:30 moet beginnen verplicht mijn supermarktmanager mij om 5 minuten voor de begintijd aan het werk te zijn op de aangewezen afdeling. Is dit niet het geval dan wordt er een kwartier van de werktijd ingehouden en werk ik het eerste kwartier dus onbetaald. Welke regels gelden hiervoor?
Onduidelijkheid loon
Voor mij is er veel onduidelijkheid over het loon. In mijn eerste contract stond €5,00 bruto per gewerkt uur. Echter op mijn loonstrookje stond als factor 4,64. Toen ik hier naar vroeg kreeg ik als antwoord: dat komt omdat je een all in loon hebt, met de toeslagen erbij is het wel €5,00. Maar betekent bruto niet het uurloon zonder toeslagen? Hoe zit dit?
Ervaren andere supermarktmedewerkers deze problemen ook?
woensdag 21 augustus 2019 om 13:47
Ik heb ook jarenlang in een supermarkt gewerkten ben er uiteindelijk uitgewerkt omdat ik naar mijn mening te oud, teveel uur en daardoor te duur was. Het was een hele akelige stressvolle tijd, wat heel veel met mij gedaan heeft. Maar bij ons was het nadat wij overgingen op een andere winkelformule ook niet leuk meer. Voor zowel fulltimers als parttimers. Veel taken erbij die in het zelfde tijdsbestek af moesten en vaak nog het liefst sneller. Regelmatig te horen krijgen dat je werktempo te laag is, maar niet in de gaten hebben dat je ook druk bent met het helpen van klanten en kassa bijdraaien. Je kunt je nou eenmaal niet in tweeen delen. Als je er iets van zei dan was het zo dat ze met enige regelmaat in de kantine stonden om camerabeelden na te kijken of je wel de waarheid sprak. Ik had constant het gevoel dat je je overal over moest verdedigen. En met mij ook de andere collega’s. We moesten e-learnings doen over alles wat er in de winkel aan de orde kwam voor de organisatie en de gehaalde certificaten uitprinten en inleveren bij de baas/bazin. Ook de inpakkers en andere zaterdaghulpen die met verschillende onderwerpen van de e-learnings niks van doen hadden. Een collega zei eens, wat denk je nou dat de jongelui die hier inpakken daar op zitten te wachten? Die willen een paar uur in de week inpakken en zo wat geld bij verdienen. Die zitten daar echt niet op te wachten. Dan kreeg je regelmatig op de werkapp een bericht van baas/bazin als je voor een bepaalde datum een bepaald certificaat niet had ingeleverd dan werk je gekort in je werkuren of helemaal niet meer ingepland. Wat jij schrijft TO hoor je wel vaker. Bij ons in de plaats werden parttimers verplicht om op eerste kerstdag te komen werken (winkel was open). Veel ouders hebben bezwaar gemaakt toen, omdat ze naar familie gingen ect. Moesten ze zelf maar voor vervanging zorgen, anders pech gehad. Tja wie wil er op eerste Kerstdag werken? Baas is zelf natuurlijk op eerste kerstdag niet in de winkel te vinden, en is lekker bij zijn familie. Niet betaald krijgen als je een kwartiertje extra overwerkt omdat je werk niet af is, ja dat gebeurde bij mijn oude werk ook. Werkoverleggen waar je in je vrije tijd voor moest terug komen, werden ook nooit betaald. Zoveel colli in een uur inpakken en je opgaan jutten dan. Ach zo kan ik nog wel even doorgaan. Probeer assertief te zijn en je mening laten horen, er iets van zeggen. Maak duidelijk hoe jij er over denkt. Wat vaak als puber niet gemakkelijk is. Succes!
woensdag 21 augustus 2019 om 13:52
Enne ziek is ziek. Ik heb altijd van huis uit wel geleerd, probeer het eerst en als het echt niet gaat kom je maar weer.Cinderella76 schreef: ↑21-08-2019 13:47Ik heb ook jarenlang in een supermarkt gewerkten ben er uiteindelijk uitgewerkt omdat ik naar mijn mening te oud, teveel uur en daardoor te duur was. Het was een hele akelige stressvolle tijd, wat heel veel met mij gedaan heeft. Maar bij ons was het nadat wij overgingen op een andere winkelformule ook niet leuk meer. Voor zowel fulltimers als parttimers. Veel taken erbij die in het zelfde tijdsbestek af moesten en vaak nog het liefst sneller. Regelmatig te horen krijgen dat je werktempo te laag is, maar niet in de gaten hebben dat je ook druk bent met het helpen van klanten en kassa bijdraaien. Je kunt je nou eenmaal niet in tweeen delen. Als je er iets van zei dan was het zo dat ze met enige regelmaat in de kantine stonden om camerabeelden na te kijken of je wel de waarheid sprak. Ik had constant het gevoel dat je je overal over moest verdedigen. En met mij ook de andere collega’s. We moesten e-learnings doen over alles wat er in de winkel aan de orde kwam voor de organisatie en de gehaalde certificaten uitprinten en inleveren bij de baas/bazin. Ook de inpakkers en andere zaterdaghulpen die met verschillende onderwerpen van de e-learnings niks van doen hadden. Een collega zei eens, wat denk je nou dat de jongelui die hier inpakken daar op zitten te wachten? Die willen een paar uur in de week inpakken en zo wat geld bij verdienen. Die zitten daar echt niet op te wachten. Dan kreeg je regelmatig op de werkapp een bericht van baas/bazin als je voor een bepaalde datum een bepaald certificaat niet had ingeleverd dan werk je gekort in je werkuren of helemaal niet meer ingepland. Wat jij schrijft TO hoor je wel vaker. Bij ons in de plaats werden parttimers verplicht om op eerste kerstdag te komen werken (winkel was open). Veel ouders hebben bezwaar gemaakt toen, omdat ze naar familie gingen ect. Moesten ze zelf maar voor vervanging zorgen, anders pech gehad. Tja wie wil er op eerste Kerstdag werken? Baas is zelf natuurlijk op eerste kerstdag niet in de winkel te vinden, en is lekker bij zijn familie. Niet betaald krijgen als je een kwartiertje extra overwerkt omdat je werk niet af is, ja dat gebeurde bij mijn oude werk ook. Werkoverleggen waar je in je vrije tijd voor moest terug komen, werden ook nooit betaald. Zoveel colli in een uur inpakken en je opgaan jutten dan. Ach zo kan ik nog wel even doorgaan. Probeer assertief te zijn en je mening laten horen, er iets van zeggen. Maak duidelijk hoe jij er over denkt. Wat vaak als puber niet gemakkelijk is. Succes!
woensdag 21 augustus 2019 om 13:56
WAT? Nee joh, in supermarkten zit echt totaal geen geld. Helemaal niks. Ze zetten miljarden om, maar de concurrentie is moordend. Panden zijn duur, en alleen de heel grote jongens overleven. Niet voor niks fuseren ze allemaal of gaan ze failliet. Ahold maakt 2.5% winst op z'n omzet, Detailresult 1.5%, Jumbo 3.5% (Maar dat komt vooral door La Place). Met zulke marges ben je echt niet 'stinkend rijk', sterker nog, bij een beetje tegenwind en veranderende markt vallen ze bij bosjes om.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 21 augustus 2019 om 14:07
Hoi TO
Dit filmpje kwam ik laatst tegen op youtube:
https://youtu.be/0A1k9GKyT9A
Het is wel een beetje kinderlijk, ik denk omdat ze de doelgroep tieners aanspreken. Wel informatief.
Dit filmpje kwam ik laatst tegen op youtube:
https://youtu.be/0A1k9GKyT9A
Het is wel een beetje kinderlijk, ik denk omdat ze de doelgroep tieners aanspreken. Wel informatief.
Wie wat wil die moet wat.