Werk & Studie alle pijlers

Proeftijd en WW...?

28-02-2010 21:14 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag meiden, ik zit met een vraag waar ik zo het antwoord even niet op weet. Het gaat om recht op ww.

Ik heb een jaar lang full time gewerkt, maar dat contract werd helaas niet verlengd. Ik ga ervan uit dat mijn ww aanvraag wordt goedgekeurd. Dus 70 % van laatstverdiende loon

Nu heb ik een baan-aanbod liggen voor 20 uur per week. Leuk natuurlijk, maar stiekem denk ik dat dit niet mijn droombaan is en ook denk ik niet dat het bedrijf bij me past.

Stel dat ik de baan neem maar de proeftijd niet doorkom/afmaak, wat heeft dat voor gevolgen voor mijn ww?

A; ik hou gewoon mijn ww recht op basis van de 40 uur die ik voorheen werkte

B; ik krijg ww op basis van laatstverdiende loon (dus die baan van 20 uur) wat natuurlijk veel minder is.

Als ik de halve baan neem, maar het blijkt niet goed uit te pakken; dan ben ik bang dat ik er enorm op achteruit ga omdat het UWV naar mijn laatstverdiende loon kijkt.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik wil natuurlijk graag aan de slag, al is het part-time. maar ik wil mezelf ook niet in de vingers snijden.
Het hangt er vanaf door wie de proeftijd wordt beëindigd. Door jou: einde WW. Door het bedrijf: voortzetting WW. Overigens is baanweigering ook reden de WW te beëindigen.
Als je 40 uur werkte en nu 20 uur gaat werken.

Krijg je toch voor overig 20 uur nog WW en heb je toch ook sollicitatieplicht. Of begrijp ik je nu verkeerd ?!

Zover ik weer krijg je de over de laatste 7 uur geen WW uitkering.

Dus als je nu 33 uur gaat werken i.p.v 40 uur per week.
@ Roque:

Dat snap ik ook wel. Maar als het bedrijf contract beëindigt;

krijg ik dan ww op basis van die 20 uur, wat natuurlijk veel lager is.

Of op basis van het afgelopen jaar waarin ik gewoon full time heb gewerkt.
volgens mij wordt naar de laatste 5 jaar gekeken.

Als jij ingeschreven staat voor 40 uur en je gaat 20 uur werken, krijg je 20 uur ww.

Als je weer in de ww terechtkomt wordt die 40 uur dus meegenomen in de berekening
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je krijgt WW over het aantal uren dat je beschikbaar bent. Dus over fulltime. Accepteer jij die baan van 20 uur, dan heb je nog voor 20 uur WW erbij.
anoniem_24114 wijzigde dit bericht op 28-02-2010 22:24
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Speirs, als je nu eens met je consulent gaat praten?

Mijn contract werd ook niet verlengd, vond niet meten iets anders, dus ww. Ik hoefde in eerste instantie niets te accepteren wat niet voldeed aan mijn ww-profiel: minder uur dan mijn vorige contract, of minder salaris, of juist meer uur dan mijn vorige contract, etc. In de eerste paar maanden van je ww zijn ze niet zo streng, ook omdat ze er vanuit gaan dat je beter tijd kunt besteden aan een baan vinden die echt bij je past - zodat je niet binnen een paar maanden weer bij het UWV zit - en ze begrijpen ook dat sollicteren naar een andere baan om die 20 uur op te vullen niet handig is.

Als je zoveel twijfels hebt over het aanbod, zou ik het niet doen. Als het uwv om een reden vraagt, ka je zeggen dat het te weinig uur en te weinig salaris was.

Maar voor de zekerheid: bel je consulent.
Hier dezelfde ervaring als Tilalia. Ik zat een week bij huis (had een baan van 32 uur) en kreeg een baan aangeboden. Eerste maanden voor een heuse 6 uur per week, daarna 18 uur. Heb ik dus ook geweigerd, aangezien ik van een halve baan niet kan leven en geen zin heb om 2 banen te combineren. Dat heb ik in het verleden 3 jaar gedaan en dat was een crime om alles op elkaar af te stemmen.

Het eerste half jaar van je WW mag je op zogenaamd passende banen solliciteren. Dus banen voor hetzelfde aantal uren, op hetzelfde beloningsniveau, etc. Na dat halve jaar moet je misschien concessies gaan doen. Maar ook dan zal het UWV rekening houden met je mogelijkheden.
Volgens mij is het antwoord A. Als je minder dan 26 weken hebt gewerkt in die nieuwe baan herleeft je "oude" recht op WW, welk recht is gebaseerd op 40 uur werken

Is de situatie zo dat je langer dan 26 uur werkt in die nieuwe baan, dan bouw je een nieuw recht op en wordt de uitkering op die nieuwe gegevens gebaseerd.
als je niet door de proeftijd komt, heb je voor deze nieuwe partimebaan nog geen nieuw WW recht opgebouwd, want dan moet je eerst 26 weken hebben gewerkt. Dat betekent dat je oude WW gaat 'herleven'. Dus de WW zoals je ook voor deze partime baan had.
bedankt iedereen voor de input. Heeft me erg geholpen.

Hoewel mijn nieuwe baan voor maar 20 uur is, ben ik er heel blij mee. Dat scheelt 3 dagen thuis zitten toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven