Werk & Studie alle pijlers

Propedeuse gefaald door 1 vak

29-05-2020 17:32 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn best wel streng en daar durf ik niet alles tegen te vertellen.

Ik zit in mijn 1e jaar van mijn hbo studie, en ik heb bijna alles gehaald behalve 1 van in de het 1e blok. Ook de herkansing niet, ik kan mijn propedeuse dus niet in 1x halen. In het tweede jaar moet ik dus dit vak opnieuw doen.

Ik heb mijn ouders dit niet verteld, omdat vanwege Corona zal er waarschijnlijk toch geen uitreiking zijn met een grote groep mensen. Ik wil dus eigenlijk gewoon zeggen dat ik m’n propedeuse heb gehaald en hem dan ophalen als ik dat ene vak heb behaald. (Vaak duurt het ook een paar weken voordat je je diploma kan ophalen, dat had mijn zus in ieder geval ook)

Maar komen ze hier denk je achter of niet, want het vak dat ik moet herkansen is in het 1e blok, dus dit zal ik volgend schooljaar dan ook weer in het 1e blok halen, dus best wel snel.

Hebben mensen ervaringen of iets hoe het zit qua uitreiking propedeuse halen?
Eerlijk duurt het langst.

Waar ben je bang voor?
Ik vind je best een goede student als je alles behalve 1 vak gehaald hebt.
Hoe kan het dat je toch door mag als je ook de herkansing niet hebt gehaald? Volgens mij heb je dan toch gewoon een negatief bindend studieadvies?
Alle reacties Link kopieren
Uitreiking voor je P? Nog nooit meegemaakt. Niet op voltijds- en deeltijdopleidingen. Ze werden opgestuurd of aan het eind van een gezamenlijk college in alfabetische volgorde uitgedeeld en op je tafeltje gekwakt door een SLB’er o.i.d. Daarna een bakje celebrations waaruit iedereen twee chocolaatjes mocht graaien en klaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral triest dat je het niet aan je ouders durft te vertellen.
Ik herken het van mijn eigen opvoeding, maar wat naar dat je je dus niet veilig genoeg voelt.

Hopelijk haal je dat vak de volgende keer, hoef je je daar geen zorgen om te maken.

En eerlijk gezegd vind ik dat je trots mag zijn dat je in je eerste jaar al zoveel vakken wel gehaald hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Datum van het behalen van je p staat gewoon op het papiertje, dus ze komen er vanzelf achter.
Alle reacties Link kopieren
Ga je in dit topic nog wel reageren of kom je hier ook nooit meer terug?
Er staat een datum op je P.
Alle reacties Link kopieren
Is dit door jouw "schaamteangst" of omdat je ouders er echt consequenties aan verbinden?
Tijd om volwassen te worden en een belangrijke les te leren TO. Goh pap en mam, onwijs mn best gedaan maar helaas 1 vak niet gehaald. Volgend jaar beter! Wat eten we vanavond?
lemoos2 schreef:
29-05-2020 17:36
Uitreiking voor je P? Nog nooit meegemaakt. Niet op voltijds- en deeltijdopleidingen. Ze werden opgestuurd of aan het eind van een gezamenlijk college in alfabetische volgorde uitgedeeld en op je tafeltje gekwakt door een SLB’er o.i.d. Daarna een bakje celebrations waaruit iedereen twee chocolaatjes mocht graaien en klaar.
Ik zit ook op hbo, het wordt heel uitgebreid gedaan en je p wordt uitgereikt net als bij een diplomauitreiking.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-05-2020 17:36
Uitreiking voor je P? Nog nooit meegemaakt. Niet op voltijds- en deeltijdopleidingen. Ze werden opgestuurd of aan het eind van een gezamenlijk college in alfabetische volgorde uitgedeeld en op je tafeltje gekwakt door een SLB’er o.i.d. Daarna een bakje celebrations waaruit iedereen twee chocolaatjes mocht graaien en klaar.
Ik had een uitreiking voor beide propedeuses die ik haalde.

Ik denk niet dat je ouders erachter komen, tenzij je studievertraging op loopt. Dat gebeurt sowieso toch, als je dat vak volgend jaar nog eens moet doen? Dat is dan in plaats van het 2e jaars vak in die periode lijkt me.
Dymphnatam schreef:
29-05-2020 17:35
Hoe kan het dat je toch door mag als je ook de herkansing niet hebt gehaald? Volgens mij heb je dan toch gewoon een negatief bindend studieadvies?
Het BSA gaat om de ondergrens. In mijn tijd 40/60 punten. TO heeft net met 1 vak haar P niet gehaald, dus die zit rond de 55. Helemaal geen drama.
Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je het vertelt? Serieuze vraag.
lemoos2 schreef:
29-05-2020 17:36
Uitreiking voor je P? Nog nooit meegemaakt. Niet op voltijds- en deeltijdopleidingen. Ze werden opgestuurd of aan het eind van een gezamenlijk college in alfabetische volgorde uitgedeeld en op je tafeltje gekwakt door een SLB’er o.i.d. Daarna een bakje celebrations waaruit iedereen twee chocolaatjes mocht graaien en klaar.
Hier zowel op HBO als op uni P uitreikingen. Eerste ben ik gaan halen omdat ik daarna switchte naar uni. Tweede vond ik onzin, heb ik aan de balie gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Wow, het is echt een ding? Een P-uitreiking? Ben het nog nooit tegengekomen (1 X hbo voltijd, 2 x hbo deeltijd en 1x uni). Misschien was het nog geen ding aan het begin van de 21e eeuw.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ugli schreef:
29-05-2020 17:40
Ik had een uitreiking voor beide propedeuses die ik haalde.

Ik denk niet dat je ouders erachter komen, tenzij je studievertraging op loopt. Dat gebeurt sowieso toch, als je dat vak volgend jaar nog eens moet doen? Dat is dan in plaats van het 2e jaars vak in die periode lijkt me.
Ik ook, maar dat is wel 25 jaar geleden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs nog een negatief studieadvies gekregen in mijn eerste jaar omdat ik maar de helft van de vakken had gehaald. Niet bindend gelukkig, dat vonden we toen nog immoreel.

Ik heb dat niet aan mijn ouders verteld. Dat vond ik niet hun zaak. En dat was het ook niet. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Braaf mijn studie afgerond, zelfs nog gepromoveerd en alweer jaren een productief lid van de maatschappij.

Dat ene vak: boeiend. Doe je hem komend jaar.
Stel je niet zo aan, gewoon vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Amore_ schreef:
29-05-2020 17:40
Ik zit ook op hbo, het wordt heel uitgebreid gedaan en je p wordt uitgereikt net als bij een diplomauitreiking.


Mijn dochter kreeg gewoon haar P mee naar huis in mooi mapje. Geen ceremonie of wat ook (4 jaar geleden Hanze )
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-05-2020 17:49
Stel je niet zo aan, gewoon vertellen.
Dit. Je ouders zullen vele malen meer teleurgesteld in je zijn als ze straks ontdekken dat je ze voorliegt.

En waarom? Het is maar één vak. Gewoon de waarheid vertellen dus, daar maak je je ouders veel blijer mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wow wat triest zeg, dat je zo bang bent voor je ouders. Ik vraag me af wat hun achtergrond is. Hebben ze zelf gestudeerd? Of juist niet en moet jij nu alles goed maken? Ik gok dat laatste, omdat ze blijkbaar geen idee hebben wat normaal is in het hoger onderwijs. Er is maar een heel klein deel dat de P in 1 keer haalt. Ik heb 2 studerende kinderen en ik hoopte vooral dat ze hun bsa zouden halen, dat was overigens in geval van oudste 60 punten. Verder ben ik er gewoon vanuit gegaan, bij aanvang al, dat ze 4 jaar over hun bachelor zouden doen ipv 3 jaar. Wat maakt dat jaartje nou uit op een mensenleven? Ook andere dingen zijn belangrijk voor je cv en je ervaring, naast je studie.
Alle reacties Link kopieren
"Maar" voor 1 vak gezakt?

Mijn ouders - en zeker mijn mijn moeder - hadden een rondedans gedaan en een fles bubbels geopend :-D.


Ik kon na mijn 2de jaar gaan uitleggen dat ik voor 10 vakken een herkansing had.
En nadien dat ik voor de helft van mijn vakken alsnog gezakt was.

(Waarbij ik er in mijn 1ste jaar ook al 4 herkanst had.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Poef,weg
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 18:53
95.97% gewijzigd
Bij mijn kinderen was er wel een uitreiking bij de P. Bij mij was dat destijds ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven