Werk & Studie alle pijlers

Puberzoon wil snel geld verdienen voor World Jamboree!

07-10-2021 11:31 554 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 14. Hij heeft één grote passie en dat is scouting. Nou kreeg hij een uitnodiging om zich in te schrijven voor de World Jamboree van 2023 in Zuid-Korea.
Ik ben zelf ook leiding bij scouting en heb een scoutingjeugd gehad. Ik snap hem HELEMAAL, want ook al vind ik het als moeder megaspannend om hem op een verre reis te sturen, het is wel een geweldige kans voor hem. De WJ is 1x in de vier jaar en als jeugdlid krijg je maar 1x de kans om mee te doen.

De kosten voor deze grap zijn ruim 4000 euro, dat is inclusief een heleboel andere activiteiten, kampen en nog een voorreis door Zuid-Korea. Maar het is wel een dingetje...
Hoe zeer ik het hem gun, ik vind het bizar veel geld en bovendien gaan wij over enkele maanden verhuizen en heeft ons spaarpotje even een andere bestemming.

Hij wil het nu zelf gaan betalen en ik heb toegezegd hem wel een stukje tegemoet te willen komen. We hebben gisteren al wat gebrainstormd en hij gaat sowieso wat spullen op mp verkopen en een bijbaantje zoeken. Maar hij is nog 14 dus van die paar euro per uur plus zijn zakgeld alleen gaat het hem niet lukken.

Wie heeft wat creatieve tips voor hem of aan geld te komen? Ben heel benieuwd :P
Crowdfunding.

Of laat hem een of andere sponsoractiviteit houden. X euro voor elk rondje om de kerk, ik noem maar wat :P Of juist een activiteit die gekoppeld is aan de scouting. Geen idee wat, want ik ben daar niet zo in thuis.

Met een bijbaantje op die leeftijd ga je niet snel aan 4000 euro komen.
anoniem_646f50a3aa01a wijzigde dit bericht op 07-10-2021 11:35
21.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van mensen in mijn omgeving dat ze best een aardig centje bijverdienen met inloten voor limited edition sneakers en dergelijken en als ze deze mogen kopen dan weer doorverkopen met hoge winst. Niet helemaal ethisch verantwoord, maar misschien een idee?
Dochter wil ook graag! Maar het is echt enorm veel geld. Ze is nog te jong om te werken en wij hebben echt geen 4250 euro liggen voor zoiets.

Ze heeft dus gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zoeken in een hobby waar hij misschien geld mee kan verdienen.
Weet hij veel van computers? Bied je aan om oudere mensen te helpen met hun problemen.
Weet hij veel van een bepaalde fantasy-license? Kijk of hij kan gaan investeren/verkopen van collectors items.
Is hij actief in een bepaalde sport? Kijk of hij tegen betaling fluitdiensten wil overnemen van volwassenen etc.
Alle reacties Link kopieren
En anders een soort 'red paperclip'- project beginnen, eventueel met wat hulp van lokale media en vrienden/familie.
anappleaday wijzigde dit bericht op 07-10-2021 11:41
20.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
07-10-2021 11:35
Dochter wil ook graag! Maar het is echt enorm veel geld. Ze is nog te jong om te werken en wij hebben echt geen 4250 euro liggen voor zoiets.

Ze heeft dus gewoon pech.
Dat dus.
ik vind crowdfunding voor dergelijke doeleinden trouwens echt bezopen (het geld is er wel maar heeft een andere bestemming) categorie luxe problemen wat mij betreft. Zou er dan ook geen cent in investeren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Rommelmarkten ? Als je gaat verhuizen, moet er vast veel opgeruimd worden - laat hem de overbodige rommel proberen te verpatsen.

Organiseer een quiz of spaghetti avond op scouting en verdien daar geld mee.

Zingen/musiceren op straat als hij daar talent voor heeft ?

Een mooie instagram pagina maken en die met een mail rondsturen naar alle vrienden/familie met een tikkie erbij voor wie zou willen steunen.

Werken: krantjes / oppassen / afwassen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb natuurlijk geen zicht op jullie financiën, dus ik opper gewoon lukraak :)

Hebben jullie een studie-pot waar hij uit kan "lenen"?
Hebben jullie kinderbijslag apart gezet waar een gedeelte uit betaalt (voorgeschoten) kan worden?

Alles wat hij tot het betaalt moet worden kan sparen en werken, en dan aanvullen uit bovenstaande potjes? (als die er zijn natuurlijk) En dan moet hij ze ook wel weer aanvullen. Het is ongetwijfeld een droomreis, en daar moet je veel voor laten/werken (hij dan).
Hmm baantje in de supermark? En dan als een gek sparen en zo min mogelijk uitgeven.
Nee is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Gaan er meer van de groep? Het is heel normaal dat er voor zo'n reis allemaal activiteiten worden georganiseerd om dit bij elkaar te sparen.

Denk aan sponsorlopen, pannenkoeken of oliebollenactie, flessen inzamelen, kerststukjes verkopen, heitje voor een karweitje enz. enz. Hij heeft nog bijna twee jaar om dit geld bij elkaar te sparen.

Kan hij niet eens bij zijn leiding zijn wens neerleggen en overleggen hoe het geld eventueel bij elkaar te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Vraag vrienden familie etc om plastic flessen te bewaren en eventueel aan hem te doneren zodat hij het statiegeld bij elkaar kan sparen. Hiervoor kan je ook verschillende oproepjes op facebook plaatsen (met uitleg van het doel natuurlijk).
sprokkelientje schreef:
07-10-2021 11:41
Dat dus.
ik vind crowdfunding voor dergelijke doeleinden trouwens echt bezopen (het geld is er wel maar heeft een andere bestemming) categorie luxe problemen wat mij betreft. Zou er dan ook geen cent in investeren.
Ik geloof ook niet dat ik zelf zou betalen. Maar mensen betalen voor de gekste crowd-fundingacties.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-10-2021 11:43
Ik heb natuurlijk geen zicht op jullie financiën, dus ik opper gewoon lukraak :)

Hebben jullie een studie-pot waar hij uit kan "lenen"?
Hebben jullie kinderbijslag apart gezet waar een gedeelte uit betaalt (voorgeschoten) kan worden?

Alles wat hij tot het betaalt moet worden kan sparen en werken, en dan aanvullen uit bovenstaande potjes? (als die er zijn natuurlijk) En dan moet hij ze ook wel weer aanvullen. Het is ongetwijfeld een droomreis, en daar moet je veel voor laten/werken (hij dan).

Achttien jaar lang sparen om vier jaar lang collegegeld te kunnen betalen en vervolgens de helft ervan opnemen om een vakantie van drie weken te kunnen betalen? Dat lijkt me niet een hele wijze les voor een puber.
sprokkelientje schreef:
07-10-2021 11:41
Dat dus.
ik vind crowdfunding voor dergelijke doeleinden trouwens echt bezopen (het geld is er wel maar heeft een andere bestemming) categorie luxe problemen wat mij betreft. Zou er dan ook geen cent in investeren.
Onzin natuurlijk.

Iemand beslist natuurlijk zelf of hij/zij wil doneren aan crowdfuding.

Ik zou deze jongen bijvoorbeeld wel een bijdrage sturen.

Dit is een prachtige kans en ik gun het hem van harte.
Het staat ook mooi op zijn CV later en ik denk dat zoiets heel goed is voor zijn ontwikkeling.


@TO

Klusjes bij familie en vrienden
Folders rondlopen mag volgens mij vanaf 14 of jij schrijft je in en laat hem lopen.

Oppassen, hond uitlaten, noem maar op.

Ik ben overigens in Zuid-Korea geweest, heel veilig.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 07-10-2021 11:49
0.37% gewijzigd
Dahlia74 schreef:
07-10-2021 11:45
Gaan er meer van de groep? Het is heel normaal dat er voor zo'n reis allemaal activiteiten worden georganiseerd om dit bij elkaar te sparen.

Denk aan sponsorlopen, pannenkoeken of oliebollenactie, flessen inzamelen, kerststukjes verkopen, heitje voor een karweitje enz. enz. Hij heeft nog bijna twee jaar om dit geld bij elkaar te sparen.

Kan hij niet eens bij zijn leiding zijn wens neerleggen en overleggen hoe het geld eventueel bij elkaar te krijgen?
Dit. Ik denk dat een jongen van die leeftijd die heel enthousiast is over zijn doel en dat overtuigend kan brengen op deze manier heel wat binnen kan halen.
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 11:44
Hmm baantje in de supermark? En dan als een gek sparen en zo min mogelijk uitgeven.
Er zijn maar een paar supers die 14 jarigen aannemen, ze mogen namelijk veel dingen nog niet. Mijn dochter is op zoek en overal waar ze al 14 jarigen aannemen is dat voor een paar uur per week en beperkte werkzaamheden en hebben ze er aan 2 of 3 per super al genoeg. Overal krijgt ze te horen dat ze terug moet komen als ze 15 is dan hebben ze zat werk voor ze. Voor 3/4 euro per uur.

Dus kind moet dan minimaal duizend uur werken in gunstigste geval.
Alle reacties Link kopieren
Sponsoring vragen aan je werkgever (die van mij heeft daar een potje voor) of aan mensen met een eigen bedrijf. In ruil daarvoor dan weer daarvoor aandacht geven op je reisblog/website.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties zover.

Ik snap de reactie wel dat het een bezopen bedrag is hoor... crowdfunding vind ik ook belachelijk. Ik ga ook niet het studiepotje aanbreken. Snap ook heel goed dat er ouders zeggen dat hun kind pech heeft. Maar ik wil nog niet direct nee zeggen. Hij heeft tot 1 december om zich in te schrijven en een plan te bedenken om aan geld te komen.

Als hij dit wil zal hij het echt zelf moeten gaan doen, maar ik wil wel meedenken en hem helpen en steunen bij creatieve acties. En als hij nog een stukje tekort komt spring ik wel bij. Maar ik denk dan meer aan 500 euro ofzo. Er blijft dan nog steeds een giga bedrag over.
Alle reacties Link kopieren
plekk schreef:
07-10-2021 11:46
Ik geloof ook niet dat ik zelf zou betalen. Maar mensen betalen voor de gekste crowd-fundingacties.

Nee heb je, ja kun je krijgen.
Schiet nog niet echt op voor die mevrouw ;-)
Vomar neemt vaak 14 jarige aan.
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-10-2021 11:43
Ik heb natuurlijk geen zicht op jullie financiën, dus ik opper gewoon lukraak :)

Hebben jullie een studie-pot waar hij uit kan "lenen"?

Hebben jullie kinderbijslag apart gezet waar een gedeelte uit betaalt (voorgeschoten) kan worden?

Alles wat hij tot het betaalt moet worden kan sparen en werken, en dan aanvullen uit bovenstaande potjes? (als die er zijn natuurlijk) En dan moet hij ze ook wel weer aanvullen. Het is ongetwijfeld een droomreis, en daar moet je veel voor laten/werken (hij dan).
Vind sowieso een raar advies om dat uit zo'n pot te gaan trekken.
Felidaes schreef:
07-10-2021 11:49
Vomar neemt vaak 14 jarige aan.
Niet vaak, ze hebben er maar een klein percentage nodig en als die er al zijn. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Klusjes doen voor geld. In de buurt aanbellen in uniform. In mijn scoutingtijd(00's) gingen we langs de deuren om loterijkaartjes te verkopen, voor sponsorlopen, met driekoningen(brabant :mrgreen: ) trokken we zingend langs de deuren met een fooienblik. Wel allemaal in uniform en voor de verening, maar: 'Wij willen naar de Jamboree en dat kost XX' lijkt me ook een goed doel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven