Werk & Studie alle pijlers

Realitycheck: ik heb zojuist mijn baan opgezegd!

21-01-2010 10:50 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff... de titel zegt het al. Ik heb zojuist mijn baan opgezegd. Per direct, waarschijnlijk.

Ik heb hier nooit echt op mijn plek gezeten, maar ben blijven plakken na mijn studie. Prima collega's, dicht bij mijn huis. Maar ja, niet de plek waar ik mezelf verder kan ontwikkelen in de richting van mijn droombaan.

Hiernaast freelancete (is dat correct) ik al wel, in verschillende richtingen. Maar één richting, daar wilde ik het liefst heen. Maar daar is, met nul ervaring, bijna onmogelijk tussen te komen. Zeggen ze. Ik heb toch mijn netwerk gebruikt om het te proberen, en met succes. Gisterenavond belde de leidinggevende van een bedrijf waar ik voor freelance en waar ik laatst door afgewezen ben bij een vacature (die zij niet bij me vond passen) me op met een aanbod. Ik kan een droomproject komen doen voor vier maanden. Dit werk is eigenlijk altijd projectmatig, vastigheid is heel lastig. Per direct.

En ik heb het aangenomen. Mijn baas is heel erg blij voor me en gaat er alles aan doen om me per direct vrij te maken.

Maar ik heb dus zojuist mijn vaste baan, met vast contract opgezegd voor een project van vier maanden. En het voelt goed.

Wat ik wil met dit topic? Misschien een bevestiging dat ik niet helemaal gestoord ben door deze sprong in het diepe? In ieder geval even van me afschrijven. Tsjonge.
anoniem_95243 wijzigde dit bericht op 21-01-2010 10:51
Reden: tiepvaud
% gewijzigd
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Wat tof dat hier nog gereageerd is, had ik niet meer gezien. Maar misschien kunnen jullie me wel helpen! Ik word per dag betaald, maar weet eigenlijk helemaal niet wat en hoe. Ik heb al wel gefreelanced, maar dat ging altijd om vaststaande kleinere bedragen.

Ze hebben we een bedrag per dag voorgelegd en ik weet niet wat reëel is. Ik wacht even af of er hier nog gereageerd wordt voor ik het erop plemp, ben ik toch een beetje huiverig voor.

Het is dus per dag, bruto, in de mediabranche. Ik heb nul ervaring, dit is mijn eerste klus, en het is voor een niet zo grote productie, geen onwijs budget. Wie helpt?

Aanvulling: ik krijg trouwens één betaalde vrije dag per maanden en feestdagen door betaald. Ook loopt mijn loon door als ik ziek wordt.
Feestdagen doorbetaald, 1 betaalde vrije dag per? en je loon loopt door als je ziek bent?

Dan ben je geen zelfstandig ondernemer...
quote:Stoeptegel schreef op 22 januari 2010 @ 23:24:

Feestdagen doorbetaald, 1 betaalde vrije dag per? en je loon loopt door als je ziek bent?

Dan ben je geen zelfstandig ondernemer...

Of ik heb een goeie opdrachtgever

Dat is alleen voor deze periode he, tijdens deze klus.
Gewist.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

,
Nou, nou, je doet net of ik niets weet van het zelfstandig ondernemerschap. Ik ben bekend bij de kvk enzo, dus dat valt best mee. Ik weet heel goed dat ik die belasting zelf moet betalen, hoor. Ik zat dat ook opzij. Zo onbezonnen ben ik heus niet.

Maar wat voor vervelende consequenties dan? Dat ik geen zelfstandigenaftrek krijg?
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
Courage heeft gelijk. Lees eens op internet of de site van de belastingdienst over de Verklaring Arbeids Relatie (VAR).

Oneindige betutteling als je het mij vraagt. Het is ooit bedoeld geweest om werknemers te beschermen tegen kwaadwillende werkgevers, maar ik vind het een doorgeslagen loden bal aan het ondernemersbeen, dat hele VAR gedoe.

Desalniettemin is het wel belangrijk om je er in te verdiepen.
quote:spotlessmind schreef op 21 januari 2010 @ 10:57:

Oh, dank jullie. Op mijn werk is ook iedereen blij voor me. Heb mijn moeder net gebels en die is heel trots. En mijn man staat er ook vierkant achter. Moet ook wel, want als ik na die vier maanden niets heb gaan we op zijn verdienste teren...

In deze situatie je baan opzeggen, als je kan teren op het salaris van je man, is nou ook weer niet zo risicovol. Als je alleenverdiener bent ligt de zaak wel ff anders. Neemt niet weg dat het dapper is om juist nu toch je baan op te zeggen en te gaan doen wat je graag wilt doen, omdat veel mensen je voor gek zullen verklaren. Bedenk dat dat vaak uit jaloezie is: ze willen zelf ook weg uit hun sleurbaan, maar durven niet of kunnen niet.

Als je de VAR bekijkt dan zie je welke criteria belangrijk zijn. Verder is het een kwestie van opdrachtgevers vinden en doen waar je hart ligt.

Vergeet ook niet uit te zoeken of je BTW in moet houden. Media is een verhaal apart wat dat betreft meen ik. Maar als je dit vergeet, en je faktureert zonder BTW, terwijl het wel had gemoeten, dan mag je later zelf die 19% dokken aan de belastingdienst.
Gewist.

,
quote:Courage schreef op 23 januari 2010 @ 16:35:

[...]

Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je hiermee niet op mij doelt? Of toch wel? Nee hoor, geen zorgen
Gewist.

,
quote:Courage schreef op 23 januari 2010 @ 16:40:

Okidook.

Overigens TO, mijn opmerkingen horen natuurlijk wel bij jouw vraag "reality check".

Oké, ik begrijp. Ik ben helemaal op de hoogte van regels wbt zelfstandig ondernemerschap en VAR-registraties. Of ik het freelance noem of niet maakt natuurlijk ook niet echt uit, dat is geen rechtsgeldige vorm ofzo.

Ik snap alleen nog steeds niet waarmee ik volgens jou in problemen kan komen?

Ze betalen mij via een payroller. Ik ga dinsdag tekenen en voor die tijd wil ik dus uitgezocht hebben wat ik zelf nog moet afdragen van dat brutoloon dat ik uitbetaald krijg. Ik hoef hen inderdaad niet te factureren. Maar maakt dat uit? Dat ze me inhuren en ik wat bij hen teken?
quote:traincha2 schreef op 21 januari 2010 @ 11:15:

kan ik me wel voorstellen. Je geeft toch je zekerheid op. Alhoewel? Ik had een vaste baan en werd er ook uitgebonjourd. Eigenlijk heb je met een vaste baan ook niet zoveel zekerheid meer.Je weet wat een werknemer is? Een ZZP-er met maar één klant.
Gewist.

,
quote:Courage schreef op 23 januari 2010 @ 18:31:

[...]

In geval van payroller is alles als het goed al helemaal geregeld. De risico's waar ik je voor waarschuwde spelen dan niet meer, ook omdat het zelfstandig werken daarmee niet meer aan de orde is.

De payroll-organisatie draagt de sociale premies af en ik ga er vanuit dat zij ook de loonbelasting al inhouden (maar dit kan ook een optie zijn die dan dinsdag wel aan bod zou komen). Eigenlijk is een payroll-organisatie de 'werkgever' tussen jou en je opdrachtgever in, om het even plat te zeggen.

Omdat het dus gaat om een arbeidsovereenkomst zou ik nog wel de normale dingen controleren: looptijd, proeftijd etc.

Over het brutoloon kan ik je niet adviseren. Weet je zelf wat gebruikelijk is in jouw branche? Eventueel lekker hoog gaan zitten omdat je een vaste baan hebt opgegeven voor een kortdurend contract van 4 maanden.

Met dit payroll-contract heb je volgens mij straks ook nog recht op WW, mocht er even geen vervolg zijn. Maar dat weet ik niet zeker.

Thanks. Ik ga maandag met hen bellen om ze er alles over te vragen. Op zich is dit gebruikelijk in deze branche, hoor. Het werk si altijd projectmatig, en alle collega's die ik gesproken heb werken (al jaren) hetzelfde. Het schijnt dat het het lastigst is om aan je allereerste baan/klus te komen, daarna, als je je een beetje bewijst, volgt het ene project het andere op. En er is een tekort aan dat wat ik doe, dus de kans dat dit echt eenmalig is is niet zo groot.

Maar goed, al die collega's die hetzelfde werken noemen zich wel freelancers. Ze werken elk halfjaar ergens anders, voor verschillende berdijven. Je wordt ingehuurd, dus het lijkt er wel op. En je moet voor je eigen pensioen zorgen. Het is idd wel anders dan freelance werk zoals ik het kende: daar werd je voor het werk betaald: per pagina of woord ofzo. Nu is het per dag, dus voor je aanwezigheid. Daar teken ik dus iets voor.
Gewist.

,
Thanks, Courage. Ik weet nu in ieder geval weer meer wat ik maandag allemaal wil vragen, dus dat is mooi!

Heb nog steeds het rollercoastergevoel, dus fijn om hier ff concrete vragen te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven