Werk & Studie alle pijlers

Rechten 0-uren contract

19-11-2012 09:29 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee jaar werk ik op een 0-uren contract. In het begin is afgesproken dat ik 8 uur per twee weken zou werken en dat ik mijn collega (die een vast contract heeft) vervang tijdens ziekte en vakantie.

Vorig jaar is mondeling afgesproken dat ik elke week 8 uur zou komen werken. Dit jaar heb ik bovendien 3 maanden flink extra gewerkt omdat mijn collega met een burn out thuis zat en flink wat vakantie heeft opgenomen.

Op dit moment is er weinig werk en ik heb het gevoel 'dat men van mij afwil', behalve als mijn vaste collega ziek is of met vakantie is.

Ik heb nu al zoveel gewerkt dat ik tot het einde van het jaar mijn salaris ontvang (elke week 8 uur). Mijn contract is in oktober voor de 3e keer verlengd voor 1 jaar.

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en mijn plichten zijn? Ik heb al een en ander nagezocht op het internet, maar ik merk dat er een groot grijs gebied bestaat.
Ik meen me te herinneren dat je, als je een bepaalde tijd achtereen een X aantal uren hebt gewerkt ze jou standaard een contract met net zoveel uren moeten aanbieden.
Heb je een plus/min contract en staan je acht uren in je contract?

Ook zo'n geweldige regeling; dat ze je niet per maand uitbetalen wat je hebt gewerkt, maar dat ze je salaris " veilig stellen " tot aan het eind van het jaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kijk eens op de site van de ABU. Daar staat veel over je rechten en plichten
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
@Ster, mijn contract is per oktober wederom verlengd met een jaar en kan dus niet opgebroken worden.
Nee, ik heb geen plus/min contract en de 8 uren staan ook niet in mijn contract. Er staat alleen in dat ik een 0 uren contract heb voor 1 jaar.
Als je contract net nog verlengt is heb je sowieso recht op dat hele jaar tenzij er directe reden is voor ontslag. ( bezuinigingen, diefstal of ets in die geest)

Wat ik heb geleerd in mijn werkzame jaren is dat een mondelinge afspraak niets waard is, je hebt er geen bewijs van dus dat is jou woord tegen die van hen. Ze zijn niet verplicht om je meer uren te geven, nul uur is nul uur alles wat je extra werkt dan de afgesproken 8 uur in 2 weken is mooi meegenomen dan denk ik. Wat je nog kan doen is kijken wat de cao zegt over een nul uren contract. Succes!
? Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ?rechtsvermoeden? dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ?extra? uren in te vullen.
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvo ... n/flexwerk

Er zijn drie soorten nul-urencontracten.
Mag mijn werkgever zelf weten wanneer hij me oproept?

In principe wel. Maar natuurlijk ben je niet helemaal aan de grillen van een ander overgeleverd. Zo moeten de oproepen natuurlijk voldoen aan de arbeidstijdenwet. Bovendien heb je in een aantal gevallen recht op de uitbetaling van een minimum aantal uren. Let hier goed op, want veel werknemers zijn zich hiervan niet bewust. Je hebt recht op een minimum aantal uren loon als:

je een oproepcontract met voorovereenkomst hebt en je bent al drie keer opgeroepen, terwijl er geen drie maanden tussen de oproepen zaten, heb je vanaf de vierde oproep recht op een vast arbeidscontract.

je een min-maxcontract hebt en je hebt nog niet het minimaal aantal uren gewerkt (let op: in het contract staat niet alleen hoeveel uur je moet werken, maar ook binnen welke periode);

je gedurende lange tijd een nul-urencontract hebt (zes maanden of het bepaalde in de cao) en je hebt de afgelopen drie maanden meer gewerkt dan deze maand.Is dit het geval, dan zullen de meeste werkgevers je zeker oproepen voor het aantal uren dat je sowieso uitbetaald krijgt.
http://www.rijksoverheid. ... oorwaarden-oproepkrachten
Bedankt bgb, volgens mij heb ik dit contract:

2. Arbeidscontract zonder urengarantie (nul-urencontract)

Je moet gaan werken als je werkgever je oproept. Je werkgever hoeft alleen de uren die je werkt aan je uit te betalen, maar als je een contract van maximaal 15 uur in de week hebt zonder vaste werktijden, dan moet je minimaal drie uur per oproep krijgen uitbetaald. Er is geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat je minimaal werkt. Na verloop van tijd moet je werkgever je loon voor een aantal uren doorbetalen. Dit is na een half jaar, maar de cao kan daar uitzonderingen op maken. Vraag dus altijd de cao-tekst als de werkgever na een half jaar door wil gaan met een nul-urencontract. Hoeveel uren je dan doorbetaald moet krijgen, ligt aan het aantal uren dat je de drie maanden daarvoor gemiddeld werkte.
Als ik het goed begrijp verspreiden ze dus je gewerkte uren over de nog te komen weken?

Je krijgt je gewerkte uren dus niet direct uitbetaald? Er is in dat geval ook geen manier om aan te tonen hoeveel uren je werkelijk werkt(e).
quote:lienepiennetje schreef op 19 november 2012 @ 09:53:

Als ik het goed begrijp verspreiden ze dus je gewerkte uren over de nog te komen weken?

Je krijgt je gewerkte uren dus niet direct uitbetaald? Er is in dat geval ook geen manier om aan te tonen hoeveel uren je werkelijk werkt(e).Volgens mij kan ik het dan juist aantonen dat ik elke week 8 uur heb gewerkt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat wel, maar ook niet meer dan die 8 uur. Ik begreep dat je echt wel meer werkte. Als dat niet het geval is, dan is dit prima opgelost zo.

Verder heb je ook bij 0 uren contracten (volgens mij, maar meer bekend met de uitzendbranche) maar een maximaal aantal tijdelijke contracten.
Als de gewerkte uren voortkomen uit een aantoonbaar tijdelijk probleem of een tijdelijk project dan kun je geen aanspraak maken op een contract voor die uren (als je op basis van 0 uur werkt). De regel zit dus wat ingewikkelder inelkaar dan zoveel uren gewerkt in 3 maanden dus dan recht op zoveel uren op contract.
Nellaa, ik wil geen aanspraak maken op extra uren die ik incidenteel heb gewerkt, maar wel voor de 8 uur die ik normaliter werk.
quote:nellaaa schreef op 19 november 2012 @ 10:18:

Als de gewerkte uren voortkomen uit een aantoonbaar tijdelijk probleem of een tijdelijk project dan kun je geen aanspraak maken op een contract voor die uren (als je op basis van 0 uur werkt). De regel zit dus wat ingewikkelder inelkaar dan zoveel uren gewerkt in 3 maanden dus dan recht op zoveel uren op contract.Volgens mij valt daar oa. de vervanging tijdens ziekte onder?
Of je aanspraak kunt maken, hangt ook mede af van je CAO. De wetgeving stelt idd dat je na 3 maanden het gemiddeld aantal gewerkte uren kunt claimen, maar in een CAO mogen andere afspraken gemaakt worden.
Dat denk ik wel wittegeit, maar to zou zich er even wat beter in moeten verdiepen. Zoals nummerzoveel al zegt, in de cao staan ook afspraken.
Het rare is dat er in de cao niets beschreven staat over een nul uren contract . Ik werk in een ziekenhuis.
Nummerzoveel: en is het niet zo dat dat alleen geldt als er niet van tevoren duidelijk is dat het om iets tijdelijks gaat, bv het vervangen van een zieke collega (waarbij je er logischerwijs vanuit kunt gaan dat die situatie eindig is)?
Ik zou de FNV even bellen. Die zijn namelijk zojuist een actie begonnen tegen onder andere de 0 urencontracten (kruimelcontracten). Die willen je (zeker nu dus) ook vast wel van advies voorzien als je geen lid bent

http://www.nrc.nl/carrier ... t-voor-kruimelcontracten/
@secr

Als de CAO geen afwijkende bepalingen kent, dan geldt de algemene wetgeving (zie info die BGB gelinkt heeft).

@nausicaa

Ja en nee. De werknemer kan aanspraak maken op vaste uren en de werkgever kan dit afwijzen. De onderbouwing van de afwijzing en de omstandigheden van het geval bepalen vervolgens of de afwijzing redelijk is en al dan niet toelaatbaar. Wanneer je tijdelijk extra bijspringt door bv ziektevervanging, dan heeft de werkgever een punt. Maar vanuit de werkgever is het verstandiger om voor die situatie een apart contract af te sluiten voor de extra uren voor die vervanging. Want stel dat je 3 zieken achter elkaar hebt, dan wordt incidenteel alsnog structureel en wordt de aanspraak van medewerker sterker en de afwijzing van werkgever zwakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven