Werk & Studie alle pijlers

Rechten in deeltijd, iemand?

18-03-2010 10:07 35 berichten
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een studie rechten in Deeltijd te gaan volgen. (zodra ik klaar ben met mijn huidige opleiding) Ik heb op dit moment een 36-urige voltijd baan.

Zijn er hier mensen die rechten in deeltijd gestudeerd hebben? En zo ja, waar heb je dit gedaan?

Ik twijfel tussen de Erasmus Universiteit (gezien de reistijd), Leiden (ook nog te doen met de auto) en de OU.

Bij de laatste heb ik mijn twijfels; het lijkt me fijn om te kunnen studeren wanneer ik wil, maar ik vind colleges/ enthousiaste docenten vaak erg inspirerend!

Alle ervaringen zijn welkom. :-)

Ik ben me er trouwens van bewust dat het een hele klus zal zijn om nog een studie naast mijn baan op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer deeltijd recht in Nijmegen (dus niet bij een van de 2 waar jij tussen twijfelt) en het is echt een hele leuke studie!

Hier hebben we 2 avonden per week les, van 18.00 - 22.00 gemiddeld, + je bent best veel tijd kwijt aan voorbereiding, dus reken er echt op dat het je flink wat vrije tijd gaat kosten. Ik werk zelf part-time dus dan is het wel te doen, maar naast een full-time baan lijkt het me erg zwaar.

De docenten vind ik trouwens tot nu toe echt opvallend goed lesgeven.

De leeftijd van de groep varieert een beetje tussen de 28 en de 60 denk ik. (Ben zelf 34) De meesten willen er wel iets mee gaan doen in de toekomst aar er zitten inderdaad ook mensen bij die het echt puur voor de lol doen.
Toen ik in Leiden rechten studeerde (voltijd) zijn ze juist met veel mastervakken gestopt op de Campus omdat er te weinig animo voor was. Alle deeltijdstudenten schoven overdag bij ons aan, voor zover dat voor hen mogelijk was. Da's overigens zo'n twee jaar geleden.
NienkeP,

Ik hoor heel veel goede dingen over Nijmegen!! Het is alleen nogal ver van mijn woonplaats af en ik ben bang dat ik de studie niet ga trekken naast mijn baan, als er ook nog veel (file) reistijd bijkomt...
Oh wat leuk dat je meer goede verhalen over Nijmegen hoort! Ik ben er zelf ook echt heel tevreden over. Vooral over de docenten, maar ook wel over de organisatie, snelheid van nakijken tentamens e.d.

(Overigens zijn docenten hier weer erg te spreken over Tilburg, naast Nijmegen zelf natuurlijk.)

Ik kan zelf op de fiets naar de uni dus het was voor mij natuurlijk logisch om dan hier te gaan studeren maar ik heb inderdaad ook wel wat studiegenootjes die van verder komen en die balen soms flink van de reistijd.

Hier kregen trouwens weinig mensen vrijstellingen voor vakken, van wat ik zo weet alleen een paar voor rechtsfilosofie, maar dat waren dan ook mensen die al een afgeronde studie filosofie achter de rug hadden...
Wat betreft leeftijd...

Ik ben zelf niet op latere leeftijd gaan studeren, maar ik zie geen belemmering voor werkmogelijkheden.

Wat ik om me heen heb gezien bij sollicitaties is dat motivatie en vaardigheden, die zich vertalen in wat je hebt ondernomen belangrijker zijn.

Voor sommige banen zijn hele goede prestaties van belang. Zo zijn veel studenten om mij heen die internationaal recht kozen niet in die richting aan de slag gegaan.

Degenen die rechten gestudeerd hebben (ook andere richtingen) kwamen terecht op verschillende functies, die niet per se juridisch zijn.

Je neemt met een studie wel een manier van kijken naar problemen met je mee. Dus in dat opzicht verrijk je jezelf met een tweede hele andere studie vuurvliegje.
Interessant topic dit aangezien ik me op dit moment ook aan het verdiepen ben in een deeltijd rechten studie. Ik zit er over te denken om naar de UvA te gaan mede omdat dat voor mij qua reistijd het beste te bereiken is. Ik moet wel zeggen dat ik het ergens wel doodeng vind om een universitaire studie te gaan doen. Maar vind het leuk om alle enthousiaste reacties te lezen.
Ik ben in september 2009 begonnen met rechten in deeltijd in Leiden, en tot nu toe bevalt het heel erg goed.

Het kost wel redelijk wat tijd. Ik heb op maandag en dinsdag van 19.00-22.15 college (hoor- & werkcollege) en ben meestal wel het hele weekeinde bezig met de voorbereiding daarvan. Door de week doe ik (naast de colleges) niets aan mn studie. Het zou af en toe wel nodig zijn, maar naast een full time baan wordt dat echt teveel.

Hoe lang het gaat duren zal vooral van mijn eigen inzet afhangen; als ik dit tempo volhoud, ben ik na vier jaar afgestudeerd. Zou natuurlijk reuze fijn zijn, maar geen idee of het zal lukken. (Ook praktisch trouwens; heb nu ook al 1 vak gedaan zonder colleges te volgen; dat is in het eerste jaar best te doen, maar verderop in de studie wordt het wellicht lastiger omdat de materie gecompliceerder wordt).

Maar goed, ik ben er met hetzelfde idee als jij ingestapt: ik ben nu 29, dus tegen de tijd dat ik afgestudeerd ben een jaar of 33 (haha, kijk mij eens de optimist uithangen), dus dan heb ik inderdaad nog een jaar of 35 te werken. Genoeg reden dus om te zorgen dat ik werk kan krijgen dat ik leuk vind.

Ik heb trouwens voornamelijk voor Leiden gekozen omdat ik er woon, maar de universiteit staat volgens mij ook prima bekend. Ik ben tot nu toe in ieder geval heel tevreden, vooral over de docenten.

Succes met kiezen!
Ik heb de studie in Utrecht gevolgd. Helaas wordt de deeltijd- bachelor hier over niet al te lange tijd opgedoekt omdat het de universiteit te veel geld zou kosten en de uitval te groot zou zijn. Naar mijn idee valt het met die uitval nog wel mee. Van mijn jaar zijn de meesten er nog steeds.
NienkeP, wat is jouw vooropleiding? En hoeveel uur ben je er ongeveer mee bezig per week? En, nog belangrijker, hoe is de lesstof? Is het duidelijk? Mijn boeken voor het vak Recht (HBO)zijn erg verhelderend, vaak voorbeelden uit de praktijk om e.e.a. helder te maken, tel daarbij een ontzettend enthousiaste lerares bij en ik vreet de lesstof op. Hoe is dat bij jullie?

Ik twijfel of ik de juiste opleiding heb gekozen en wil kijken of ik toch naar Nijmegen ga om in deeltijd te studeren...(moet dan wel een 21+ toets doen).
Toffifee, mijn vooropleiding was een afgeronde hbo-bachelor (niet-juridisch). Ik ben denk ik, naast de lessen, zo'n anderhalve dag per week kwijt aan voorbereiding. (Als er tentamens zijn natuurlijk wel meer.) Als je het 'normale' programma volgt ben je dan 7 jaar bezig, maar je kan zelf bekijken of je meer vakken tegelijk kan doen, als je er tijd voor hebt natuurlijk. Ik doe meestal 2 vakken tegelijk.

Ik vind de lesstof wel duidelijk, maar ik merk zelf wel dat ik de lessen er wel bij nodig heb. Zoals hierboven wordt gezegd; een vak alleen op de boeken volgen, dat zou ik zelf niet kunnen denk ik. (Dan zou ik elke dag met de docent aan de telefoon hangen om uitleg over dingen te vragen.) Maar ik kan me voorstellen dat je, als je nu ook al iets hbo-recht doet, of als je in een juridische omgeving werkt, je de lessen wat minder nodig hebt omdat je de manier van denken dan al wat beter onder de knie hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven