Werk & Studie alle pijlers

Rechten

05-11-2017 17:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via de zoekoptie kan ik geen antwoord vinden, dus vandaar dit nieuwe topic. Ik hoor het graag als er toch al een topic blijkt te bestaan.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Het antwoord waarschijnlijk wat minder.

Heeft het zin om op je 40ste nog een studie rechten te gaan doen? Als in ‘kans op werk’ en ‘werken als advocaat’?
Je hebt toch ook hbo rechten? Wellicht is dat een optie?
groenebroek schreef:
06-11-2017 14:55
Dit dus.
Werk zelf bij de overheid en zit ook met enige regelmaat in de rechtbank. Vind mijn werk als allround jurist daarom ook leuk. Ik zit ook kantoor, heb contact met bedrijven, organisaties en burgers. Heb vaak meerdere verschillende vraagstukken om handen en ga af en toe voor een zaak (even tussendoor) naar de rechtbank. Hartstikke leuk!
Hallo collega! :biggrin:
sinnombre schreef:
05-11-2017 19:00
Studeren heeft altijd zin.
De kans dat je in die richting een baan krijgt op jouw leeftijd is vrijwel nihil.
Je kunt wel voor jezelf beginnen, maar dan moet je een extreem goed netwerk hebben. En de financiële middelen.
Je maakt best kans op een baan binnen je richting en op niveau, mits je wel een uitblinker bent. Als je dat niet bent, wordt het idd wel heel erg moeilijk. Beste is combinatie van studeren en werken binnen een juridische functie. Die functie kan best veel lager niveau zijn, zolang je maar juridische werkervaring opdoet voor 'cv building'.
jules schreef:
06-11-2017 14:25
Je zet me wel aan het denken. Wat ik mijn post hierboven ook al schreef; ik wil wel iets studeren waarmee ik aan de slag kan. En natuurlijk geeft het leven geen garanties, maar van sommige studies weet je vooraf al dat je moet concurreren met heel veel andere afgestudeerden. En ik ben natuurlijk ernstig in het nadeel gezien mijn leeftijd.
Dan zou ik iets met blockchain, big data ofzo gaan doen.
bedenk als je de advocatuur in wil dat je na je studie een advocatenstage moet lopen van 3 jaar, het salaris in die periode ligt feitelijk vast (is bepaald door de Orde), hier kan uiteraard iets van afgeweken worden maar ik merk dat voor veel oudere starters die al full time werkten daarvoor, het salaris vaak een flinke stap terug is.
traagmeisje schreef:
07-11-2017 16:55
Dan zou ik iets met blockchain, big data ofzo gaan doen.
Meer iets voor erbij.
hartjeJynx schreef:
06-11-2017 15:19
Ik weet dat bedrijven vaak sneller voor een SJD-er kiezen dan iemand van hbo-rechten. De baankansen in de sectoren waar jij geïnteresseerd in bent, weet ik zo niet. Ik heb een andere interesse qua sector.

Ik las hier dat er wordt gedacht dan wo-juristen voorkeur genieten over hbo-juristen. Ik denk dat dat wel klopt.
Dat is niet waar. Bedrijven kiezen niet sneller voor iemand met een SJD-achtergrond.

Bedenk dat wo-juristen uit raken. Men stapt minder snel naar een advocaat of naar een notariaat. Dit omdat het duur is, men zelf dingen uitzoekt en omdat HBO-geschoolden een opmars maken. Tevens digitaliseert het recht in Nederland, waardoor er minder uitzoekwerk nodig is.

Wil je echt persé iets met rechten doen? Kies dan voor ICT, big data, privacy, terrorisme enz. De rest is overschot aan..
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
jules schreef:
06-11-2017 14:42
Dat denk ik dus ook. Ik heb laatst een woningbouwvereniging gebeld en zijn gaan inderdaad voor wo geschoolde juristen. Maar die juristen zitten dus ook wel eens in de rechtszaal als er een geschil is tussen de woningbouw en een huurder. Het is daarom dat ik dus aan een advocaat denk bij een woningbouwvereniging en niet aan een jurist.

Woningbouwverenigingen werken voornamelijk op het gebied van huurrecht en doen dus zaken bij de kantonrechter. Bij de kantonrechter hoef je geen advocaat te zijn.
Van een aantal woningbouwverenigingen weet ik dat ze liever met WO-opgeleiden werken, maar dat zijn dus ook juristen en geen advocaten (want ze hebben de advocatenopleiding niet gedaan).

(maar misschien haal je hier iets qua terminologie door elkaar en is dat het? Een jurist is geen beschermde titel, maar wordt gebruikt voor iemand die een opleiding rechten heeft gedaan. Pas nadat je de advocatenopleiding gedaan hebt ben je ook advocaat. Kortom: een advocaat is ook een jurist, maar niet elke jurist is advocaat.)

louti schreef:
07-11-2017 17:49
Bedenk dat wo-juristen uit raken. Men stapt minder snel naar een advocaat of naar een notariaat. Dit omdat het duur is, men zelf dingen uitzoekt en omdat HBO-geschoolden een opmars maken. Tevens digitaliseert het recht in Nederland, waardoor er minder uitzoekwerk nodig is.

WO-juristen raken niet uit, is mijn ervaring. Ik merk dat veel ondernemingen een onderscheid maken tussen een hbo-jurist en een wo-jurist: de wo-jurist werkt bij bedrijven toch op een wat hoger niveau. Ik heb nog nergens gezien dat de hbo-jurist de functie van de vroegere wo-jurist over nam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven