Referentie vermelden
zondag 13 januari 2019 om 11:14
Ik ben student en wil gaan solliciteren voor een nogal gewilde stage. Nou hebben meerdere docenten van mij aangegeven dat zij mij wel een (positieve) referentie willen geven. Op internet lees ik dat het gebruikelijk is om, indien in de vacature niet expliciet om referenties gevraagd wordt, de referenten niet te noemen bij het insturen van je sollicitatie, maar "referenties op aanvraag" te zeggen. De verleiding is alleen heel groot om ze wel direct te noemen, omdat de concurrentie zo groot is. Wat zouden jullie doen of wat zouden de recruiters e.d. onder jullie ervan vinden als iemand direct referenties noemt?
zondag 13 januari 2019 om 11:22
Ik zet het er met naam + contactadres bij. Gee idee wat ‘de regel’ is, maar ik heb mooie referenten en ik vind zelf dat dat óók wat over mij zegt.
Als jij denkt zo meer kans te maken moet je dat dus gewoon doen.
PS: mijn referenten zijn vanzelfsprekend op de hoogte dat ik dit zo doe. Stem dat dus vooraf duidelijk af, en houd ze na afloop van een sollicitatie op de hoogte!
Als jij denkt zo meer kans te maken moet je dat dus gewoon doen.
PS: mijn referenten zijn vanzelfsprekend op de hoogte dat ik dit zo doe. Stem dat dus vooraf duidelijk af, en houd ze na afloop van een sollicitatie op de hoogte!
zondag 13 januari 2019 om 11:29
Ik zijn ze zeker gewoon noemen. Heb ik ook altijd gedaan hoor, ik vind dat ‘op aanvraag’ altijd zo vaag (snap het wel als je bv nog niet wilt dat je huidige werk weet dat je solliciteert of zo, maar dat is bij ons zelden zo). Uiteraard wel na afstemming met de referenten zelf, het is een beetje gek als je uit het niks gebeld wordt (maar dat heb je zo te horen al gedaan).
Succes!
En trek je niet tè veel aan van al die ‘regels’. Ieder bedrijf is anders, iedereen heeft eigen voorkeuren. Algemene dingen als foutloos schrijven, nette tekst, alle informatie, niet te lang, zijn natuurlijk altijd goed. Maar voor alle bijzonderheden is er geen echte goed of fout die altijd geldt.
Succes!
En trek je niet tè veel aan van al die ‘regels’. Ieder bedrijf is anders, iedereen heeft eigen voorkeuren. Algemene dingen als foutloos schrijven, nette tekst, alle informatie, niet te lang, zijn natuurlijk altijd goed. Maar voor alle bijzonderheden is er geen echte goed of fout die altijd geldt.
zondag 13 januari 2019 om 11:51
Ik vermeld referentie op aanvraag. Op mijn laatste cv heb ik het helemaal niet vermeld. Want dan had ik mijn vorige werkgever op moeten geven als referent terwijl diegene nog niet wist dat ik ging solliciteren.
In jouw geval, zou ik er twee vermelden. Vraag aan diegene waar/hoe die potentiele werkgever contact met ze op mag nemen. En geef aan wie ze kunnen verwachten.
In jouw geval, zou ik er twee vermelden. Vraag aan diegene waar/hoe die potentiele werkgever contact met ze op mag nemen. En geef aan wie ze kunnen verwachten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 13 januari 2019 om 12:04
Je kunt je docenten ook vragen een aanbeveling op LinkedIn voor je te schrijven. Dan kun je op je CV relevante quotes uit deze referenties opnemen en verwijzen naar je LinkedIn profiel.
Geen contactgegevens van je referenties vermelden. Zodat er pas contact met je referenties wordt opgenomen nadat jij de referenties hebt kunnen inlichten. Stuur je referenties ook informatie over de betreffende functie zodat ze zich kunnen voorbereiden.
Succes!!
Geen contactgegevens van je referenties vermelden. Zodat er pas contact met je referenties wordt opgenomen nadat jij de referenties hebt kunnen inlichten. Stuur je referenties ook informatie over de betreffende functie zodat ze zich kunnen voorbereiden.
Succes!!
zondag 13 januari 2019 om 14:53
Om wat voor soort stages gaat het bij jou (sector/niveau)?gizzmo-returns schreef: ↑13-01-2019 12:23Ik zie bij stage sollicitaties nooit referenties en heb ze ook nooit opgevraagd.
zondag 13 januari 2019 om 14:55
hbo stages voor een jaar
zondag 13 januari 2019 om 14:57
Ah oké, ik denk dat dat dan wel net iets anders gaat dan waar ik voor wil solliciteren, maar ga sowieso vanwege de gemengde reacties nog even nadenken wat de beste manier is.
zondag 13 januari 2019 om 16:01
Je kunt ook de namen noemen en erbij zetten: contactgegevens op aanvraag?
Het is heel vervelend om gebeld te worden als jij geen idee hebt waar het over gaat. Als ze nu dus referenties willen bellen heb jij in ieder geval nog tijd om ze in te lichten. Maar de namen staan er wel bij dus ze weten dat het geen 'nep' referenties zijn en het klinkt alsof het goede namen zijn.
Vaak is dat al genoeg: als goede docenten een referentie willen schrijven, zit het vaak wel goed.
Ik heb 'referenties op aanvraag' op mijn CV staan, en er is nog nooit gebruik van gemaakt. Zelfs niet als expliciet in de vacature staat dat ze referenties gaan navragen.
Het is heel vervelend om gebeld te worden als jij geen idee hebt waar het over gaat. Als ze nu dus referenties willen bellen heb jij in ieder geval nog tijd om ze in te lichten. Maar de namen staan er wel bij dus ze weten dat het geen 'nep' referenties zijn en het klinkt alsof het goede namen zijn.
Vaak is dat al genoeg: als goede docenten een referentie willen schrijven, zit het vaak wel goed.
Ik heb 'referenties op aanvraag' op mijn CV staan, en er is nog nooit gebruik van gemaakt. Zelfs niet als expliciet in de vacature staat dat ze referenties gaan navragen.
zondag 13 januari 2019 om 16:37
M0RIARTY schreef: ↑13-01-2019 16:01Je kunt ook de namen noemen en erbij zetten: contactgegevens op aanvraag?
Zo zou ik het ook doen.
zondag 13 januari 2019 om 17:35
in dit geval zou ik de docenten vragen hun referentie op papier te zetten (ze hebben daar vaak toch al een vaste template voor, dus dat is zo gedaan) en deze bij jouw sollicitatie voegen. het bedrijf kan hen dan altijd nog benaderen als ze aanvullende vragen hebben, al gebeurt dat in de praktijk weinig.
zondag 13 januari 2019 om 17:51
Ik heb wel eens gehad dat ze ongevraagd mijn werkgever gingen bellen.M0RIARTY schreef: ↑13-01-2019 16:01Je kunt ook de namen noemen en erbij zetten: contactgegevens op aanvraag?
Met dat bedrijf ben ik dus niet in zee gegaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 13 januari 2019 om 23:38