Werk & Studie alle pijlers

Referenties (sollicitatie)

16-05-2018 14:36 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet meer op mijn plek bij mijn huidige werkgever en ben op zoek naar wat anders. Nu ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en wordt er naar referenties gevraagd. Ik wil niet dat mijn wekgever weet dat ik aan het solliciteren ben, maar werk hier al tien jaar en heb geen idee welke andere referenties ik zou kunnen opgeven. Iemand een idee wat in deze situatie wijsheid is?
Een naaste collega die je dit wel kunt toevertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er collega's die je vertrouwt en die je als referent kunt opgeven?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Collega vragen vind ik een lastige. Er is op mijn werk een wat 'onveilige' werksfeer door reorganisatie en mismanagement. Ik wil collega's niet in een lastige positie brengen door ze te vragen 'stiekem' mijn referentie te zijn.
Doe je misschien vrijwilligerswerk of ben je bijvoorbeeld actief in de kerk?
Daar ken je dan toch ook een heleboel mensen die iets over je kunnen vertellen.

En anders uitleggen hoe de situatie is en dat je pas een referentie kunt noemen als de sollicitatie in een serieus stadium gekomen is.
Alle reacties Link kopieren
gewoon aangeven, dat je geen referenties van je huidige werkgever wil aanbieden (snappen ze hoor).
Of het ook aan ander mag zijn. Doe jij vrijwilligerswerk? Nog contact met een oud-docent oid?
Alle reacties Link kopieren
Rare gang van zaken om referenties te vragen nog voor je op gesprek geweest bent.
En een huidige werkgever opgeven kan bijna niemand.
Ik zou dat inderdaad gewoon aangeven.
Ik voer zelf regelmatig sollicitatiegesprekken vanuit recruiterszijde en mijn ervaring is dat elke werkgever wel begrijpt dat jij in jouw situatie geen referentie kan opgeven. Leg het dus uit en biedt eventueel aan om inzage te geven in je laatste beoordelingsrapport. Als het bedrijf daar geen genoegen meeneemt moet je je wellicht afvragen of je daar wel wilt werken. Maar nogmaals, mijn ervaring is dat iedereen dit wel begrijpt. Succes!
Ik begin ook aan een nieuwe baan en mij werd pas om referenties gevraagd toen ik de uitgekozen kandidaat was. Dus officieel heb je nog niet getekend, en blijft het dus lastig om aan je werkgever een referentie te vragen, maar het is dan wel zo goed als zeker.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken! Fijn ook om te horen dat het blijkbaar niet uitzonderlijk is om huidige werkgever niet als referent te kunnen opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
16-05-2018 15:17
Bedankt voor het meedenken! Fijn ook om te horen dat het blijkbaar niet uitzonderlijk is om huidige werkgever niet als referent te kunnen opgeven.
Ik gaf altijd een oud-stagebegeleider op en een oud-leidinggevende van twee banen terug.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven