Werk & Studie alle pijlers

Reistijd fiets en werk

15-01-2020 13:23 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baan aangeboden gekregen alleen valt de reistijd erg tegen, 45 minuten fietsen enkele reis. Met OV is het langer i.v.m. slechte verbinding en geen reiskosten vergoeding. Wil ooit nog wel een elektrische fiets kopen maar dat zit er voorlopig niet in.

Aan de ene kant denk ik niet zeuren en ga ervoor, het levert geld op! Maar aan de andere kant denk ik: Houd ik dat wel vol door weer en wind, door de bossen, weilanden etc? Heb een tijdje gewerkt bij een bedrijf dat 35 minuten fietsen was voor mij en dat viel me echt zwaar na een lange dag werken.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 13:45
Ik zou investeren in een rijbewijs.
Deze afstand is echt ver, zeker als je het door weer en wind moet afleggen en in de winter ook nog in het donker en wellicht bij ijzel/gladheid.

Als er geen geld is voor een elektrische fiets is er ook geen geld voor een rijbewijs, laat staan voor een auto.

Ik zou het gewoon aannemen, die afstand fietsen (zal rond de 15-20 km zijn?) en dan sparen voor die elektrische fiets.
Of kijken of een familielid er eentje heeft die je mag lenen.

En intussen doorsolliciteren.

In de ww een baan afwijzen mag volgens mij niet zomaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je zit in de WW en je hebt nu een baan aangeboden gekregen. Je kunt niet zonder consequenties de baan afwijzen. Alleen als je nog een aanbod krijgt, dan heb je iets te kiezen. Is dit de enige van de 3 banen waarvoor je aangenomen bent, zul je gewoon moeten fietsen tot je geld hebt voor een betere fiets.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Deze baan aannemen, kijken hoe het met de andere 2 sollicitaties gaat en als je daar ook mag komen en ze hebben betere arbeidsvoorwaarden/kortere reistijd, dan deze baan opzeggen in je proeftijd (als je die hebt)?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien kun je een elektrische fiets lenen van iemand. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, en desnoods een zesdehands brommertje op de kop tikken. WA verzekeren dan hoeft het niet heel duur te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo heeft iedereen voor 45 minuten fietsen ineens massaal een electrische fiets nodig? Ik ben niet heel sportief maar doe dat al jaren (ja, met weer en wind). Investeer in een fiets met een paar goede versnellingen en een regenpak. In het begin is het even afzien, maar zodra je conditie hebt opgebouwd is het prima te doen.

Ik luister tegenwoordig altijd podcasts tijdens het fietsen, het is ook een beetje m'n ontspanmomentje na het werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tekenen voor een baan op 45 minuten fietsen :) Lijkt me werkelijk heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit inmiddels ook twee jaar en vind het heerlijk. Ik heb een zitje beroep dus fietsen is echt een must voor mij. Je bouwt snel conditie op en bespaart de sportschool moet e maar denken. Die enkel keer dat het echt regent en stormt pak ik de bus. Veel succes in ieder geval!!!
BescheidenBilspleet schreef:
15-01-2020 14:12
Hoezo heeft iedereen voor 45 minuten fietsen ineens massaal een electrische fiets nodig? Ik ben niet heel sportief maar doe dat al jaren (ja, met weer en wind). Investeer in een fiets met een paar goede versnellingen en een regenpak. In het begin is het even afzien, maar zodra je conditie hebt opgebouwd is het prima te doen.

Ik luister tegenwoordig altijd podcasts tijdens het fietsen, het is ook een beetje m'n ontspanmomentje na het werk.
Na dat in mijn jeugd te hebben gemoeten was ik op m'n 18e klaar met de fiets. Heb daar echt een trauma aan overgehouden en was blij dat ik op m'n 18e eindelijk met de auto kon.
Alle reacties Link kopieren
Zittend beroep
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets al bijna 8 jaar 45 minuten naar mijn werk. Geen elektrische fiets, dus bij erge tegenwind duurt het langer. Alleen bij heel erg slecht weer (heel harde regen en wind combinatie) ga ik het grootste deel met het ov en fiets de rest, daarvoor heb ik ook een vouwfiets. Maar ik fiets bijna altijd de hele route. Ik vind het heerlijk, even uitwaaien, lekker bewegen en je blijft lekker fit. Het is even wennen, maar na een paar weken heb je je conditie opgebouwd en wordt het normaal. En wind tegen is rot, maar wind mee is geweldig en dat heb je dan meestal ook 1 van de ritten op je dag, dus dat compenseert ook weer.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 13:46
Is dat uberhaupt legaal dat een bedrijf geen reiskostenvergoeding biedt (boven de 10km)?
Jup, heb het bij meerdere bedrijven meegemaakt helaas. Ook zie je vaak dat bijvoorbeeld wel het OV wordt vergoed, maar niet de auto.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-01-2020 13:57
Je zit in de WW en je hebt nu een baan aangeboden gekregen. Je kunt niet zonder consequenties de baan afwijzen. Alleen als je nog een aanbod krijgt, dan heb je iets te kiezen. Is dit de enige van de 3 banen waarvoor je aangenomen bent, zul je gewoon moeten fietsen tot je geld hebt voor een betere fiets.
Dit inderdaad. Ik zou het gaan doen, sparen voor een betere fiets en ook gewoon kijken hoe het bevalt. Misschien valt het mee, misschien tegen. Je kunt altijd verder zoeken. En dan bijvoorbeeld met de ergste regenachtige dagen wel met het OV.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd wel van fietsen, en ik vind 45 minuten wel leuk.
Maar heb ik mijn sportmoment voor de hele dag ook echt wel gehad.

Dus als je 's avonds graag voor de tv in slaap valt, zou ik het doen.
Als je na het werk nog boodschappen moet doen en 3 kinderen naar bed brengen moet, zou ik het niet doen.

Overigens heb ik standaard een reservefiets.
Als ik bijv. een remkabel breek, neem ik d rest van de week mijn reservefiets.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je verder geen lichamelijke beperkingen hebt of long/hart patient bent moet dat toch lukken? Vroegguh naar school fietste ik al langer, enkele reis.

Zorg wel voor een goede fiets met goed opgepompte banden. Dat fietst echt en stuk makkelijker. Of kijk anders eens naar een elektrische fiets.

Wanneer je zo veel fietst hoef je minder naar de sportschool, scheelt ook weer tijd en geld ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
BescheidenBilspleet schreef:
15-01-2020 14:12
Hoezo heeft iedereen voor 45 minuten fietsen ineens massaal een electrische fiets nodig? Ik ben niet heel sportief maar doe dat al jaren (ja, met weer en wind). Investeer in een fiets met een paar goede versnellingen en een regenpak. In het begin is het even afzien, maar zodra je conditie hebt opgebouwd is het prima te doen.

Ik luister tegenwoordig altijd podcasts tijdens het fietsen, het is ook een beetje m'n ontspanmomentje na het werk.
Ik kan je met deze nickname zo moeilijk serieus nemen-:)
Karl_Marx schreef:
15-01-2020 13:26
Ja ik zou toch echt gaan investeren in een elektrische fiets, dan maar ff een paar maanden met OV gaan tot je t geld bij elkaar hebt
Of juist een paar maanden fietsen. Dan spaart ze sneller.
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik ging verhuizen moest ik ook zo'n 30 a 40 minuten fietsen naar mijn werk. Vond het maar niks en heb een scooter aangeschaft. Hoewel het heerlijk is, zo'n scooter heeft het ook nadelen: geen beweging. Scooter is verkocht en ik heb daarna een Swapfiets abonnement genomen en waterproof mascara gekocht. Vond het heerlijk, podcast op en trappen maar. Beter voor lichaam, geest, portemonnee en milieu.
Over hoeveel km heb je het? En mogelijk kun je nog met een collega meerijden.
Ik zou het doen, je kunt altijd verder zoeken en je wordt er sowieso niet slechter van
Alle reacties Link kopieren
Gaat het trouwens om de reistijd of denk je dat je conditioneel niet goed genoeg bent om 2 x 45 minuten te kunnen fietsen?

Er zijn legio mensen die een woonwerkreistijd hebben van 45 minuten of meer. Of dat dit nu met de auto is, ov of fiets.

Conditie kan je trainen, begin nu alvast met dagelijks te fietsen.

Om hoeveel dagen per week gaat het trouwens? 40 uur werken, dus 5 dagen? Normal werktijden?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
15-01-2020 14:34
Ik kan je met deze nickname zo moeilijk serieus nemen-:)
Hoeft ook niet :proud:
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
15-01-2020 14:28
Ik houd wel van fietsen, en ik vind 45 minuten wel leuk.
Maar heb ik mijn sportmoment voor de hele dag ook echt wel gehad.

Dus als je 's avonds graag voor de tv in slaap valt, zou ik het doen.
Als je na het werk nog boodschappen moet doen en 3 kinderen naar bed brengen moet, zou ik het niet doen.

Overigens heb ik standaard een reservefiets.
Als ik bijv. een remkabel breek, neem ik d rest van de week mijn reservefiets.
Ik val vrijwel nooit voor de tv in slaap en koken en zoon naar bed brengen lukt ook gewoon. En ik kan ook na het fietsen nog een aikidoles volgen of geven. Echt, zo zwaar is het niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb opzich een goede conditie en ik beweeg veel maar ik moet ook denken aan die tijd dat ik ruim een half uur moest fietsen en dan helemaal gesloopt thuis kwam en de rest van de avond niks meer waard was. (Deed toen ook fysiek zwaar werk).

Op zich kan het allemaal wel natuurlijk en doen heel veel mensen het dagelijks maar het lijkt me gewoon zwaar en het speelt wellicht ook nog mee dat ik dan ook afwisselend wel eens tot 9 uur savonds moet werken en dan door die weilanden en bossen. Dat stuk van de route staat niet al te best bekend in de regio.

Het is 40 uur en het is is ploegendienst. Maar ik doe dan alleen de ochtend, middag, avond (tot 9 uur) en niet de laatste ploeg van de dag.
BescheidenBilspleet schreef:
15-01-2020 14:12
Hoezo heeft iedereen voor 45 minuten fietsen ineens massaal een electrische fiets nodig? Ik ben niet heel sportief maar doe dat al jaren (ja, met weer en wind). Investeer in een fiets met een paar goede versnellingen en een regenpak. In het begin is het even afzien, maar zodra je conditie hebt opgebouwd is het prima te doen.

Ik luister tegenwoordig altijd podcasts tijdens het fietsen, het is ook een beetje m'n ontspanmomentje na het werk.
Ja, dit. Half NL staat iedere dag net zo lang in de file, maar minder dan een uurtje bewegen is te veel?
TijdvoorTaart schreef:
15-01-2020 15:29
Ja, dit. Half NL staat iedere dag net zo lang in de file, maar minder dan een uurtje bewegen is te veel?
Nou ja, met elektrische fiets doe ik er 3 kwartier over, zonder 5 kwartier. Scheelt toch een uur per dag. Dan kan ik beter met het OV gaan.
En daarbij wil ik niet zwetend en met een tomaathoofd aankomen bij mijn eerste vergadering.

Bewegen doe ik daarnaast meer dan voldoende dus daar hoeft het echt niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het aanbod toch aan en zie daarna wel verder. Wil geen gezeur met UWV dat ik een baan afwijs ook al heb ik die nog niet doorgegeven als sollicitatie. (Ik geef 1x per maand alles in 1x door, vind ik prettiger).

En maar hopen dat ik niet te vaak helemaal gesloopt en bezweet aan kom op het werk door de forse tegenwind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven