Werk & Studie alle pijlers

Rustigere baan in social work?

27-09-2020 12:16 35 berichten
Hoi allemaal,

De laatste tijd loop ik nogal tegen mijn werk-privébalans aan. Dit heeft te maken met een intensieve thuissituatie en een pittige baan. Daaromheen alles al zo makkelijk mogelijk gemaakt (werkster, boodschappen laten bezorgen, goede zorgverdeling met man, etc.) Maar die thuissituatie is en blijft intensief en die baan gaat ook niet veranderen, hoge werkdruk en ook mentaal belastend werk. Ik ben al iets teruggegaan in uren maar de inhoud van het werk verandert daar niet mee.

Ik ben me nu aan het oriënteren op wat rustiger functies binnen het werkveld van social work. Zijn er hier forummers met ervaring, iemand die hier ook tegenaan liep (hoeft niet specifiek zoals mijn situatie te zijn, misschien was je “gewoon” klaar met je baan)? Of ben je misschien juist iets totaal anders gaan doen? Ik hoor graag ervaringen van anderen.

Alvast bedankt!
Ghost79 schreef:
27-09-2020 16:23
Ik heb tijdens mijn opleiding, destijds nog SPH, stage gelopen als begeleider bij een beschermde woonvorm en begeleid op kamers wonen. Vond dat absoluut niet zwaar.
Zulk soort functies spreekt me op zich wel aan, vooral dat je na je dienst iemand hebt die jouw werk “overneemt”. Nadeel is voor mij het onregelmatige karakter, daar voel ik weinig voor eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraal89 schreef:
27-09-2020 17:06
Zulk soort functies spreekt me op zich wel aan, vooral dat je na je dienst iemand hebt die jouw werk “overneemt”. Nadeel is voor mij het onregelmatige karakter, daar voel ik weinig voor eerlijk gezegd.
Dat begrijp ik. Voor de nachten waren vaste mensen, maar af en toe had je idd wel een late dienst. Ik zag laatst een vacature als intake coördinator, leek ook leuk. Dan neem je intakes af en zorg jij dat de zorgvrager de juiste hulp krijgt. En ik ken ook iemand die een coördinerende functie had bij een medisch kinderdagverblijf. Zij begeleide de nieuwe ouders zeg maar. En een vriendin van mij geeft trainingen en voorlichting bij een GGZ voor kinderen met autisme/adhd. Is ook gewoon overdag. Net als activiteiten begeleider. Is zoiets mss wat?
Ghost79 schreef:
27-09-2020 21:42
Dat begrijp ik. Voor de nachten waren vaste mensen, maar af en toe had je idd wel een late dienst. Ik zag laatst een vacature als intake coördinator, leek ook leuk. Dan neem je intakes af en zorg jij dat de zorgvrager de juiste hulp krijgt. En ik ken ook iemand die een coördinerende functie had bij een medisch kinderdagverblijf. Zij begeleide de nieuwe ouders zeg maar. En een vriendin van mij geeft trainingen en voorlichting bij een GGZ voor kinderen met autisme/adhd. Is ook gewoon overdag. Net als activiteiten begeleider. Is zoiets mss wat?
Ja dat lijkt me ook erg leuk om te doen. Je staat er dan net iets verder van af maar toch ben je wel gewoon betrokken bij de gang van zaken. Scholing ontwikkelen of geven lijkt me ook leuk. Dank je wel voor je tips.
Zonnestraal89 schreef:
27-09-2020 22:03
Ja dat lijkt me ook erg leuk om te doen. Je staat er dan net iets verder van af maar toch ben je wel gewoon betrokken bij de gang van zaken. Scholing ontwikkelen of geven lijkt me ook leuk. Dank je wel voor je tips.
Docent op het MBO in de richting van Social work?

Daar is de werkdruk niet perse lager maar mogelijk anders?
Buiten de suggesties die ik voorbij heb zien komen, is misschien werken als mentor een interessante optie.. en dan bedoel ik de mentor uit het rijtje "bewindvoerder, mentor, curator".
Alle reacties Link kopieren
Meer richting welzijnswerk? In het cao sociaal werk heet dat 'sociaal cultureel werker'. Daar kun je misschien nog op zoeken. Denk aan jeugdwerker (zowel kinderen als jongeren), samenlevingsopbouw, of richting de ouderen. Coördinerende functies (zoals een vrijwilligers coördinator) of juist praktisch met de doelgroep. Dat zijn juist geen zware zorgvragers maar ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid.
WakeUpje schreef:
27-09-2020 22:34
Docent op het MBO in de richting van Social work?

Daar is de werkdruk niet perse lager maar mogelijk anders?
Dank je wel, dat klinkt ook wel als een optie.
Eendje_ schreef:
28-09-2020 07:17
Meer richting welzijnswerk? In het cao sociaal werk heet dat 'sociaal cultureel werker'. Daar kun je misschien nog op zoeken. Denk aan jeugdwerker (zowel kinderen als jongeren), samenlevingsopbouw, of richting de ouderen. Coördinerende functies (zoals een vrijwilligers coördinator) of juist praktisch met de doelgroep. Dat zijn juist geen zware zorgvragers maar ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid.
Het grappige is dat ik vóór deze baan jaren welzijnswerk heb gedaan en eens iets anders wilde. ;-D Maar soms denk ik er weleens aan om die richting weer op te gaan.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
27-09-2020 12:40
Veel woonconsulenten bij woningstichtingen komen uit de hoek van opleidingen als social work, is dat iets misschien?
De woonconsulenten die ik ken hebben geen van allen social work gedaan. De achtergronden zijn heel divers, maar niets uit de sociale sector. Maar het zou wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
29-09-2020 05:51
De woonconsulenten die ik ken hebben geen van allen social work gedaan. De achtergronden zijn heel divers, maar niets uit de sociale sector. Maar het zou wel kunnen.
Grappig, binnen onze organisatie (en da’s een grote), minimaal de helft van de woonconsulenten. De rest is overal-en-nergens vandaan, dat dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven