s Avonds werken
woensdag 3 december 2025 om 15:55
Hoi Viva forummers,
Ik ben al lang een meelezer, maar heb nu een account aangemaakt omdat ik op mijn werk tegen iets aanloop.
Ik werk (al heel lang) in het beroepsonderwijs. De laatste jaren wordt er steeds vaker gevraagd en verwacht dat wij ook s avonds kunnen werken. Eerst was dat 1 avond per jaar (de open avond), inmiddels zijn het er structureel al 4. Nu kwam er deze week weer een mailtje binnen van mijn leidinggevende met het verzoek of ik volgende week een avond kan werken. Ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Ik vind s avonds werken belastend, en ik wil graag s avonds bij mijn gezin zijn. Ik werk in deeltijd en maak meer dan genoeg uren. Ik wil die extra uren ook niet compenseren, ik wil gewoon overdag werken.
Mijn vraag is: wat is hierin redelijk? Wat mag mijn werkgever verwachten? En welke grenzen mag ik hierin stellen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben al lang een meelezer, maar heb nu een account aangemaakt omdat ik op mijn werk tegen iets aanloop.
Ik werk (al heel lang) in het beroepsonderwijs. De laatste jaren wordt er steeds vaker gevraagd en verwacht dat wij ook s avonds kunnen werken. Eerst was dat 1 avond per jaar (de open avond), inmiddels zijn het er structureel al 4. Nu kwam er deze week weer een mailtje binnen van mijn leidinggevende met het verzoek of ik volgende week een avond kan werken. Ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Ik vind s avonds werken belastend, en ik wil graag s avonds bij mijn gezin zijn. Ik werk in deeltijd en maak meer dan genoeg uren. Ik wil die extra uren ook niet compenseren, ik wil gewoon overdag werken.
Mijn vraag is: wat is hierin redelijk? Wat mag mijn werkgever verwachten? En welke grenzen mag ik hierin stellen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
woensdag 3 december 2025 om 20:35
Opendagen kunnen ook op zaterdagen zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑03-12-2025 19:42TO werkt in het onderwijs, ik gok erop dat er in het weekend niet zoveel te doen is daar.
woensdag 3 december 2025 om 20:39
Ik vind het van een school (mbo/hbo) alleen maar goed dat ze ouders (nu) meer erbij betrekken. Ik zou dat als iets positiefs zien. Mijn dochter doet ook beroepsonderwijs en ik vind het alleen maar fijn dat de voorlichting/betrokkenheid niet stopt na de havo.
Als er plotseling een avond werken aan je gevraagd wordt, is het echt niet raar dat niet iedereen gelijk beschikbaar is. En dan is het aan jou wat jij daaronder verstaat. Maar vooraf geplande avonden, vind ik er wel bij horen. Ik denk dat de meeste docenten er niet echt om staan te springen om in de avond ook nog op te moeten komen draven. Maar dit hoort wel deels bij je werk.
Als er plotseling een avond werken aan je gevraagd wordt, is het echt niet raar dat niet iedereen gelijk beschikbaar is. En dan is het aan jou wat jij daaronder verstaat. Maar vooraf geplande avonden, vind ik er wel bij horen. Ik denk dat de meeste docenten er niet echt om staan te springen om in de avond ook nog op te moeten komen draven. Maar dit hoort wel deels bij je werk.
woensdag 3 december 2025 om 21:05
Ik vind op zich 4 avonden per jaar niet bepaald veel. Je lijkt te vinden dat ‘deze mate van flexibiliteit’ niet normaal gevonden zou moeten worden, maar ik vind dus van wel. Het is ook niet alsof je een hele zware trauma dienst ergens staat te draaien of zo, waarbij je echt moet bijkomen van de heftigheid. Dat het niet zo geweest is, tja. Dingen veranderen. Wat er gevraagd wordt van een opleiding verandert ook met de tijd, zoals bv meer contact met ouders. En ouders werken steeds meer allebei overdag, en kunnen dan dus niet naar open dagen.
Wat ik wel een probleem zou vinden, is als je zoiets een week van tevoren gevraagd wordt. Of althans, dan snap ik heel goed dat je nee zegt. Je kunt als werkgever natuurlijk niet verwachten dat iedereen altijd alle tijd vrij houdt voor het geval jij iets bedenkt.
Ook telefoontjes anders dan absolute crisis zou ik inderdaad niet aannemen op vrijdagavond. En mailtjes kun je gewoon niet lezen natuurlijk. Ik mail mensen ook wel eens op een ‘vreemd’ tijdstip, omdat ik dan ergens aan denk. Maar dat betekent nog niet dat ik verwacht dat iemand dan ook meteen reageert.
Wat ik wel een probleem zou vinden, is als je zoiets een week van tevoren gevraagd wordt. Of althans, dan snap ik heel goed dat je nee zegt. Je kunt als werkgever natuurlijk niet verwachten dat iedereen altijd alle tijd vrij houdt voor het geval jij iets bedenkt.
Ook telefoontjes anders dan absolute crisis zou ik inderdaad niet aannemen op vrijdagavond. En mailtjes kun je gewoon niet lezen natuurlijk. Ik mail mensen ook wel eens op een ‘vreemd’ tijdstip, omdat ik dan ergens aan denk. Maar dat betekent nog niet dat ik verwacht dat iemand dan ook meteen reageert.
woensdag 3 december 2025 om 21:16
Ik vind 4 avonden per jaar ook echt niet veel, het is ook inherent aan het werk, en het onderwijs veranderd continu.
Als het heel kort dag is en je hebt andere afspraken staan, dan is nee ook gewoon een antwoord. Maar dat is wat anders dan principieel tegen die 4 avonden per jaar zijn. Die wellicht "gewoon" binnen je onderwijstaken vallen.
Dat er flexibiliteit verwacht wordt, dat is andersom toch ook? "We" verwachten dit ook van onze werkgevers, dus dan zou het andersom (binnen het redelijke) ook terug verwacht mogen worden vind ik.
Als alle collega's hun "deel" pakken van de avonden, dan blijft het voor iedereen gelijke belasting. Of je moet het zo in kunnen kleden met een collega die avonden niet erg vindt, en dat jij in ruil daarvoor iets van die collega overneemt wat die als minder prettig ervaart. Dan zou je zoiets onderling ook nog kunnen regelen.
Vwb mailtjes, tja, die hoef je toch niet direct te lezen en/of te beantwoorden buiten werktijd? Ik mail ook mensen in avonden, weekenden. Omdat ik dan tijd heb. Maar verwacht echt nooit direct een antwoord terug. En je telefoon (werk?) Kun je uitzetten, op stil zetten, of vgm zelfs bepaalde nummers tijdelijk blokkeren voor bepaalde tijden/dagen? Maar ook die zou je niet hoeven te beantwoorden, als ze er een gewoonte van maken om voor wissewasjes buiten werktijd te bellen. Ik moet soms werknemers ook weleens buiten werktijden bellen of appen, maar dat doe ik alleen als het echt direct moet (betrekking heeft op de volgende ochtend) en anders wacht ik netjes tot de volgende werkdag. (Dus ook niet op vrije dagen).
Dit laatste kun je natuurlijk prima bespreekbaar maken met je leidinggevende. En over die extra avond? Ja, zoals ik lees is het niet iets wat buitensporig is.
Als het heel kort dag is en je hebt andere afspraken staan, dan is nee ook gewoon een antwoord. Maar dat is wat anders dan principieel tegen die 4 avonden per jaar zijn. Die wellicht "gewoon" binnen je onderwijstaken vallen.
Dat er flexibiliteit verwacht wordt, dat is andersom toch ook? "We" verwachten dit ook van onze werkgevers, dus dan zou het andersom (binnen het redelijke) ook terug verwacht mogen worden vind ik.
Als alle collega's hun "deel" pakken van de avonden, dan blijft het voor iedereen gelijke belasting. Of je moet het zo in kunnen kleden met een collega die avonden niet erg vindt, en dat jij in ruil daarvoor iets van die collega overneemt wat die als minder prettig ervaart. Dan zou je zoiets onderling ook nog kunnen regelen.
Vwb mailtjes, tja, die hoef je toch niet direct te lezen en/of te beantwoorden buiten werktijd? Ik mail ook mensen in avonden, weekenden. Omdat ik dan tijd heb. Maar verwacht echt nooit direct een antwoord terug. En je telefoon (werk?) Kun je uitzetten, op stil zetten, of vgm zelfs bepaalde nummers tijdelijk blokkeren voor bepaalde tijden/dagen? Maar ook die zou je niet hoeven te beantwoorden, als ze er een gewoonte van maken om voor wissewasjes buiten werktijd te bellen. Ik moet soms werknemers ook weleens buiten werktijden bellen of appen, maar dat doe ik alleen als het echt direct moet (betrekking heeft op de volgende ochtend) en anders wacht ik netjes tot de volgende werkdag. (Dus ook niet op vrije dagen).
Dit laatste kun je natuurlijk prima bespreekbaar maken met je leidinggevende. En over die extra avond? Ja, zoals ik lees is het niet iets wat buitensporig is.
woensdag 3 december 2025 om 21:28
Ja ik herken het wel.
Ook in mijn werk vind ik het vervelend om 's avonds te werken.
Na een avond werken kan ik de slaap niet vatten en lig de hele nacht wakker.
Wat ik ook probeer...ik ben geen avondmens, in de avond moet ik gewoon rust om in het goede ritme te blijven.
Het betekent dat ik er tegenop ga zien....en een paar dagen nodig heb om weer bij te komen.
Misschien klinkt dat overdreven maar het is nu eenmaal zo.
Dan zijn 4 avonden per jaar wel veel helaas.
Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden maar soms ontkom je er niet aan....
Ik zou bij LG aangeven wat je bezwaren zijn.
Dan haal je voor jezelf ook het schuldgevoel weg om telkens nee te moeten zeggen.
Maak er afspraken over!
Ook in mijn werk vind ik het vervelend om 's avonds te werken.
Na een avond werken kan ik de slaap niet vatten en lig de hele nacht wakker.
Wat ik ook probeer...ik ben geen avondmens, in de avond moet ik gewoon rust om in het goede ritme te blijven.
Het betekent dat ik er tegenop ga zien....en een paar dagen nodig heb om weer bij te komen.
Misschien klinkt dat overdreven maar het is nu eenmaal zo.
Dan zijn 4 avonden per jaar wel veel helaas.
Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden maar soms ontkom je er niet aan....
Ik zou bij LG aangeven wat je bezwaren zijn.
Dan haal je voor jezelf ook het schuldgevoel weg om telkens nee te moeten zeggen.
Maak er afspraken over!
woensdag 3 december 2025 om 21:32
Ik werk ook wel eens avonden, ik denk een stuk of 8-10 per jaar en doe het daar ook slecht op. Maar ik vind mijn werk echt superleuk en neem het voor lief. Ik kijk dan vooral naar wat ik zelf kan doen om het mezelf in die weken makkelijker te maken. Dus zorgen voor een maaltijd uit de vriezer als je die avond wel thuis eet, of ik jouw geval misschien een broodje uit de kantine de dag erop tijdens de lunch, zodat je de ochtend erna geen bood hoeft te smeren. En ik heb gemerkt dat het me er druk om maken minstens zoveel energie kost als de avond werken zelf. Een beetje meebewegen met de flow scheelt bij mij enorm.Meelezer070 schreef: ↑03-12-2025 19:09Je hebt gelijk wat het salaris betreft hoor, en onze arbeidsvoorwaarden. Daar zal ik ook echt nooit over zeuren. Ik heb een hele fijne baan. Het is denk ik vooral het gevoel dat er steeds meer flexibiliteit gevraagd wordt, en dat ik daar geen invloed op heb. En wat ik zeg, ik slaap slecht na een avond werken, lig de halve nacht te woelen, maar moet er wel weer vroeg uit. Daar heb ik last van en daar baal ik van. En vier keer per jaar voelt dan wel als steeds meer. Maar goed, jullie reacties helpen me wel om te zien dat ik degene ben die zich er toch toe zal moeten gaan verhouden. Dankjewel daarvoor in elk geval!
Ik kon dan ook vastlopen in de gedachte; ik moet straks gelijk naar bed,, anders krijg ik niet genoeg slaap en daar heb ik morgen last van. Nu probeer ik thuis echt nog even af te schakelen. Bij mij helpt het om binaural beats te luisteren of een meditatie te doen.
Maar goed, dat zijn natuurlijk dingen die je kunt doen als je de avonden moet werken en eigelijk is dat jouw vraag niet.
Kun je het in perspectief zetten tot de rest van je werk? En hoeveel procent daarvan sluit dan niet perfect bij jouw wensen/behoeften aan? Is dat voor jouw acceptabel of niet? Voor mij persoonlijk is een baan waarbij ik plezier heb, uitdaging heb, ruimte en vertrouwen krijg een groot goed. Op weken met een avond erin kan ik dan ook relativeren dat ik gewoon een leuke baan heb, nu best even mag balen van een avond werken en weer doorgaan.
woensdag 3 december 2025 om 22:28
Dankjewel, dit is een hele helpende reactie. Het zit inderdaad voor een deel ook in mijn hoofd. Er is de laatste twee jaar veel veranderd in mijn werk en daar zit ook een stukje weerstand. Overall vind ik het nog steeds leuk, maar her en der knaagt het wel. Maar een groot deel van de ‘pijn’ zit inderdaad in de weerstand die ik van tevoren voel.Hipmetstip schreef: ↑03-12-2025 21:32Ik werk ook wel eens avonden, ik denk een stuk of 8-10 per jaar en doe het daar ook slecht op. Maar ik vind mijn werk echt superleuk en neem het voor lief. Ik kijk dan vooral naar wat ik zelf kan doen om het mezelf in die weken makkelijker te maken. Dus zorgen voor een maaltijd uit de vriezer als je die avond wel thuis eet, of ik jouw geval misschien een broodje uit de kantine de dag erop tijdens de lunch, zodat je de ochtend erna geen bood hoeft te smeren. En ik heb gemerkt dat het me er druk om maken minstens zoveel energie kost als de avond werken zelf. Een beetje meebewegen met de flow scheelt bij mij enorm.
Ik kon dan ook vastlopen in de gedachte; ik moet straks gelijk naar bed,, anders krijg ik niet genoeg slaap en daar heb ik morgen last van. Nu probeer ik thuis echt nog even af te schakelen. Bij mij helpt het om binaural beats te luisteren of een meditatie te doen.
Maar goed, dat zijn natuurlijk dingen die je kunt doen als je de avonden moet werken en eigelijk is dat jouw vraag niet.
Kun je het in perspectief zetten tot de rest van je werk? En hoeveel procent daarvan sluit dan niet perfect bij jouw wensen/behoeften aan? Is dat voor jouw acceptabel of niet? Voor mij persoonlijk is een baan waarbij ik plezier heb, uitdaging heb, ruimte en vertrouwen krijg een groot goed. Op weken met een avond erin kan ik dan ook relativeren dat ik gewoon een leuke baan heb, nu best even mag balen van een avond werken en weer doorgaan.
woensdag 3 december 2025 om 22:57
Tja, ik denk dat de aanleiding is dat deze dingen worden georganiseerd omdat blijkt dat de groep studenten er beter van gaat studeren (betrokken ouders vergroten studiesucces en verkleinen de kans op uitval). Daarnaast is het fijn als er elk jaar weer voldoende studenten starten zodat er werk is voor alle docenten.Meelezer070 schreef: ↑03-12-2025 17:51Ik werk in het beroepsonderwijs, met voornamelijk meerderjarige studenten. Wij hebben geen MR voor ouders, maar een studentenraad en die is overdag. Wij hadden nooit ouderavonden, want meerderjarige studenten. Nu ineens wel, nieuw beleid.
Open avonden wel natuurlijk, al jaren. Die verdeelden we altijd zodat iedereen 1 avond per jaar moest komen. Zonder overleg zijn dat twee avonden geworden. Wij hebben geen musicals, feestavonden en dat soort dingen. Dus ik vind niet dat ik er goed vanaf kom oid, ik zit gewoon in een andere tak van de onderwijssport.
Incidentele situaties daargelaten, denk ik dat het onderdeel is van het docent zijn om ook per jaar meerdere avonden te werken. Je kunt er zeker het gesprek over aangaan, wie weet draag jij op andere manier bij aan bovenstaande zaken en verdeel je zo als team de last. Maar als het voortkomt vanuit studentenbelang, dan denk ik dat je uiteindelijk aan het kortste eind gaat trekken als je aangeeft savonds niet te willen werken.
Overigens ben ik tegenstander van vrijwilligerswerk in het onderwijs, je moet wel echt gefaciliteerd/gesteund worden om de uren op een ander moment vrij te kunnen zijn.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
woensdag 3 december 2025 om 22:57
Tja, ik denk dat de aanleiding is dat deze dingen worden georganiseerd omdat blijkt dat de groep studenten er beter van gaat studeren (betrokken ouders vergroten studiesucces en verkleinen de kans op uitval). Daarnaast is het fijn als er elk jaar weer voldoende studenten starten zodat er werk is voor alle docenten.Meelezer070 schreef: ↑03-12-2025 17:51Ik werk in het beroepsonderwijs, met voornamelijk meerderjarige studenten. Wij hebben geen MR voor ouders, maar een studentenraad en die is overdag. Wij hadden nooit ouderavonden, want meerderjarige studenten. Nu ineens wel, nieuw beleid.
Open avonden wel natuurlijk, al jaren. Die verdeelden we altijd zodat iedereen 1 avond per jaar moest komen. Zonder overleg zijn dat twee avonden geworden. Wij hebben geen musicals, feestavonden en dat soort dingen. Dus ik vind niet dat ik er goed vanaf kom oid, ik zit gewoon in een andere tak van de onderwijssport.
Incidentele situaties daargelaten, denk ik dat het onderdeel is van het docent zijn om ook per jaar meerdere avonden te werken. Je kunt er zeker het gesprek over aangaan, wie weet draag jij op andere manier bij aan bovenstaande zaken en verdeel je zo als team de last. Maar als het voortkomt vanuit studentenbelang, dan denk ik dat je uiteindelijk aan het kortste eind gaat trekken als je aangeeft savonds niet te willen werken.
Overigens ben ik tegenstander van vrijwilligerswerk in het onderwijs, je moet wel echt gefaciliteerd/gesteund worden om de uren op een ander moment vrij te kunnen zijn.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
woensdag 3 december 2025 om 23:16
Ik vind het eigenlijk ook wel een beetje gezeur. Ik ben wel vaker dan 4x per jaar ‘s avonds in de weer voor m’n werk waarna m’n introverte donder niet echt kan afschakelen of zit juist in de vroegte in de auto voor een heidag in Schubbekutteveen terwijl ik juist de ochtend vanuit m’n tenen haat. Ik mag die uren ook niet compenseren, en omdat ik een bepaalde functie heb kan ik ook meestal niet een ander afvaardigen. Soms doe ik het met plezier, soms met enorme tegenzin, maar het hoort er gewoon bij.
donderdag 4 december 2025 om 06:58
Ik werk zelf ook in het mbo. Vroeger hadden we lessen tot 19.30 geroosterd, omdat er te weinig lokalen waren. Gelukkig is dat nu verleden tijd. Ik kan er ook slecht tegen. Er was toen geen keuze, de boodschap was dat iedereen 1 avond per week moest kunnen werken.
Wij hebben per jaar 3 open avonden en 2 keer opendag op een zaterdag. Bij ons wordt dit verdeeld in het team. Iedereen moet een keer, je kunt jezelf inschrijven op een moment. Zo is het eerlijk verdeeld. Uren kunnen niet gecompenseerd worden, we hebben met elkaar ook uitgesproken dat dit er bijhoort. Maar omdat het slechts één keer is, heeft niemand daar problemen mee.
Werk je in zo'n klein team dat je elke keer er moet zijn? Of met andere woorden: kan dat niet anders in het team verdeeld worden?
Wij hebben per jaar 3 open avonden en 2 keer opendag op een zaterdag. Bij ons wordt dit verdeeld in het team. Iedereen moet een keer, je kunt jezelf inschrijven op een moment. Zo is het eerlijk verdeeld. Uren kunnen niet gecompenseerd worden, we hebben met elkaar ook uitgesproken dat dit er bijhoort. Maar omdat het slechts één keer is, heeft niemand daar problemen mee.
Werk je in zo'n klein team dat je elke keer er moet zijn? Of met andere woorden: kan dat niet anders in het team verdeeld worden?
donderdag 4 december 2025 om 07:39
Mailtjes op gekke momenten: bedoel je dan in de avond /nacht/weekend? er wordt niet van jou verwacht om daar meteen op te antwoorden. Open dan ook je mail niet als je niet werkt. Mijn leidinggevende werkt vaak in de avond of weekend, maar verwacht dan geen antwoord.Meelezer070 schreef: ↑03-12-2025 17:24We hebben een nieuwe (jonge, ambitieuze) directeur en ik merk dat veel collega’s nog een goede indruk willen maken en niet moeilijk willen doen. Ik vermoed dat de meesten er ook minder moeite mee hebben dan ik. Het event waar ik nu voor ben gevraagd is iets wat alleen ik of een andere collega kunnen doen. Die collega heeft al gezegd dat zij het wel wil doen in dit geval, maar het gaat me om het principe. Die directeur stuurt ook op de gekste momenten mailtjes, en belt me rustig op mijn vrije dag (hij heeft een collega zelfs op vrijdagavond gebeld, koekkoek). Ik wil gewoon dat mijn werk zich in principe overdag afspeelt, en dat dat normaal is. Dat was het nl altijd en ik vind het niet fijn dat dat nu lijkt te veranderen.
Gebeld worden op je vrije dag: niet opnemen, jij bent vrij. Ik heb werk-telefoon dus die is makkelijk weg te leggen. Aangeven dat je op je vrije dag niet bereikbaar bent en bij spoed of calamiteit een appje gestuurd kan worden.
Ik zou het wel in het team bespreekbaar te maken. Niet vanuit ik wil niet, maar vanuit hoe gaan we dit efficient en effectief organiseren. Bijv per jaar plannen en mensen indelen. Ipv vlak van te voren mensen benaderen.
donderdag 4 december 2025 om 10:46
Mugske schreef: ↑04-12-2025 07:39Mailtjes op gekke momenten: bedoel je dan in de avond /nacht/weekend? er wordt niet van jou verwacht om daar meteen op te antwoorden. Open dan ook je mail niet als je niet werkt. Mijn leidinggevende werkt vaak in de avond of weekend, maar verwacht dan geen antwoord.
Gebeld worden op je vrije dag: niet opnemen, jij bent vrij. Ik heb werk-telefoon dus die is makkelijk weg te leggen. Aangeven dat je op je vrije dag niet bereikbaar bent en bij spoed of calamiteit een appje gestuurd kan worden.
Ik zou het wel in het team bespreekbaar te maken. Niet vanuit ik wil niet, maar vanuit hoe gaan we dit efficient en effectief organiseren. Bijv per jaar plannen en mensen indelen. Ipv vlak van te voren mensen benaderen.
En/of met je leidinggevende bespreken dat de avonden je zwaar vallen, of het mogelijk is dat het voor jou bij die 4 keer per jaar blijft. En sowieso langer van tevoren omdat je het anders niet geregeld krijgt.
De rest: mee eens. Wat boeit het als er in het weekend/avond gemaild wordt? Zorg gewoon dat je je werkmail niet opent als je dat niet wil zien. Bellen in avond/weekend kun je oplossen door het nummer op die momenten te blokkeren als je niet wil dat ze dan binnenkomen, plus je kunt aangeven dat je niet gebeld wil worden buiten werktijden.
donderdag 4 december 2025 om 13:20
En afspraken maken wie dat mogen doen. Ik heb met 2 collega's afgesproken dat ze me kunnen bellen als ik vrij ben (zij hebben ook mijn privenummer). Als zij bellen neem ik op want dan is er echt iets aan de hand. Andere oproepen neem ik niet aan.
donderdag 4 december 2025 om 15:18
Soms ‘s avonds werken hoort er natuurlijk wel bij in het onderwijs, maar ik vind niet dat het dan zomaar steeds meer avonden mogen worden. Nee is natuurlijk ook een antwoord.
Ik werk twee avonden per jaar bovenop mijn normale uren en soms is dat nadat ik al een hele (zware) dag heb gewerkt en dat betekent dat ik van 7:30 tot 22:00 uur van huis ben, óf het is op mijn enige vrije dag. Ik vind dat echt geen leuke weken, maar zoals ik al zei, zijn het erg gelukkig maar twee. Als dat vaker van me gevraagd werd, zou ik echt balen.
Ik werk twee avonden per jaar bovenop mijn normale uren en soms is dat nadat ik al een hele (zware) dag heb gewerkt en dat betekent dat ik van 7:30 tot 22:00 uur van huis ben, óf het is op mijn enige vrije dag. Ik vind dat echt geen leuke weken, maar zoals ik al zei, zijn het erg gelukkig maar twee. Als dat vaker van me gevraagd werd, zou ik echt balen.
blackstarr wijzigde dit bericht op 04-12-2025 15:45
0.56% gewijzigd
donderdag 4 december 2025 om 15:36
Mbt mail buiten je werkuren en belletjes op je vrije dagen, niet reageren en niet opnemen.
Zo'n iemand is irritant maar je kan hen leren dat jij gewoon niet bereikbaar bent buiten je uren, zeker als geen brand of moord is.
Mocht je commentaar krijgen dan zou ik aangeven dat de onderwerpen van de mail of belletjes dingen zijn die prima kunnen wachten of door medewerkers kunnen worden opgepakt die niet vrij zijn.
Zo'n iemand is irritant maar je kan hen leren dat jij gewoon niet bereikbaar bent buiten je uren, zeker als geen brand of moord is.
Mocht je commentaar krijgen dan zou ik aangeven dat de onderwerpen van de mail of belletjes dingen zijn die prima kunnen wachten of door medewerkers kunnen worden opgepakt die niet vrij zijn.
donderdag 4 december 2025 om 21:24
Even een kleine update: heb vandaag aangegeven dat volgende week me niet lukt. Heb ook gezegd dat ik het belang voor de organisatie begrijp en hier best voor opensta, maar dat ik het dan wel graag ruim op tijd weet. Vond hij prima. Ik heb ook nog geïnformeerd hoe vaak hij verwacht dat dit gaat gebeuren en het antwoord was ‘verder nooit hoor, bedacht me van het weekend ineens dat een demonstratie van jullie wel geinig zou zijn’
. Storm in een glas water dus, maar heb alsnog wat waardevolle inzichten opgedaan. Soms kun je ook even blijven hangen in je eigen weerstand en dan is het verfrissend om weer wat andere gezichtspunten onder je neus gewreven te krijgen.
zaterdag 6 december 2025 om 07:45
Nu nog dat bellen en mailen buiten de uren aanpakken, mails kan je negeren maar dat je niet wil gebeld worden omdat je het belangrijk vindt om niet met werk bezig te zijn buiten werkuren kan je toch ook gewoon aangeven?
Ik ben overigens net zoals jij een ochtendmens en ervaar ‘s avond werken ook als erg belastend. Kan het eigenlijk enkel als ik de dag nadien vrij ben want het duurt uren eer ik kan inslapen nadat ik thuis kom. En de dag nadien ben ik absoluut niet uitgeslapen/fit.
Ik ben overigens net zoals jij een ochtendmens en ervaar ‘s avond werken ook als erg belastend. Kan het eigenlijk enkel als ik de dag nadien vrij ben want het duurt uren eer ik kan inslapen nadat ik thuis kom. En de dag nadien ben ik absoluut niet uitgeslapen/fit.
dinsdag 9 december 2025 om 05:15
Waarom kun je geen nee zeggen? Bij dit soort dingen probeer ik juist geen discussie aan te gaan of er een ding van te maken. Gewoon een kort mailtje terug sturen: “helaas kan ik dan niet”Meelezer070 schreef: ↑03-12-2025 17:02Dat kan niet. Compensatie van extra gewerkte uren mag niet ten koste gaan van lessen. Ik wil ook eigenlijk niet vrij s ochtends, ik wil s avonds vrij zijn.
Die ouderavond en open avonden snap ik echt wel, dan ben ik er en zet ik ook nog mijn leuke gezicht op. Maar het kost me bakken met energie. Wat me gewoon enorm irriteert is dat er steeds meer wordt gevraagd en dat dat geen discussie is, dat je eigenlijk geen nee kunt zeggen. Ik ben echt een ochtendmens dus ik vind s avonds werken echt niet fijn.
Ook niet verontschuldigen want je doet niks fout
dinsdag 9 december 2025 om 15:56
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in