Werk & Studie alle pijlers

Salaris per werkdag?

24-03-2018 17:26 15 berichten
Een vriendin van mij heeft een nieuwe baan, halfjaarcontract gewoon bij het bedrijf (dus geen uitzend/detachering). Nu is ze in de veronderstelling dat ze haar salaris per gewerkte dag krijgt, dus in een maand met 23 werkdagen meer dan in een maand met 21 werkdagen. Ik heb nog nooit van die constructie gehoord, alleen van salaris per maand of vier weken (dus altijd hetzelfde bedrag).
Kennen jullie deze vorm? Het lijkt me zo onlogisch dat ik denk dat ze het verkeerd begrepen heeft.
Ik ken 'm ook niet - behalve bij freelancers natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh. Nvm. Ik had een 0-uren contract ;-)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Ging SV-loon niet per dag? Als dat het is, verwart ze haar loon met de SV-grondslag
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Is echt niet vreemd hoor
het is maar net hoe de werkgever het met de werknemer heeft afgesproken.
Ik heb er nog nooit van gehoord nee, wel per week. Staat er niks over in haar contract?
Er zijn wel bedrijven die het zo doen, maar niet veel. Het kost meer tijd als je het zo berekent.

Het kan ook zijn dat het op de loonstrook zo lijkt omdat ze bijv midden in de maand begonnen is en ze voor die maand een naar rato berekening hebben gemaakt.
Ja, ik heb niet zo lang geleden gewerkt met een min-max contract waarbij ik elke maand mijn uren moest opgeven. Ik werkte elke week hetzelfde aantal uren. Maar als het dus een 'korte' maand was verdiende ik minder dan wanneer het een 'lange' maand was.
Ik heb het. Mijn werkgever betaalt een bedrag per jaar, en daar zit alles in, ook vakantiegeld. Dat wordt vervolgens iedere maand nav het aantal werkdagen in die maand uitbetaald. Ik zou het ook 1x per jaar kunndn ontvangen als het aan het bedrijf ligt maar van de wet mag dat wellicht niet?
Ik krijg per 4 weken betaald maar dat kan iedere keer verschillend zijn omdat ik de ene week meer werk dan de ander want ik ben een oproepkracht. Misschien bedoeld ze dat ze alleen betaald krijgt als ze ook daadwerkelijk gewerkt heeft.
Nummer*Zoveel schreef:
24-03-2018 17:57
Er zijn wel bedrijven die het zo doen, maar niet veel. Het kost meer tijd als je het zo berekent.

Het kan ook zijn dat het op de loonstrook zo lijkt omdat ze bijv midden in de maand begonnen is en ze voor die maand een naar rato berekening hebben gemaakt.
Ik vermoed dat het is omdat ze niet op de eerste is begonnen, maar ze houdt voet bij stuk (is wat eigenwijs). Maar als het niet geheel vreemd is voor sommigen zou het ook kunnen kloppen. Voor een werkgever lijkt het me veel makkelijker om elke maand hetzelfde te doen, maar misschien levert dit wel een financieel voordeeltje.
De enige reden die ik kan bedenken is dat er veel mensen onregelmatig uren maken waardoor het hele systeem is ingericht op betalen voor het aantal gewerkte dagen. Als dat niet zo is, is het een omslachtig systeem waar niemand beter van wordt.
Sara9876 schreef:
24-03-2018 19:40
De enige reden die ik kan bedenken is dat er veel mensen onregelmatig uren maken waardoor het hele systeem is ingericht op betalen voor het aantal gewerkte dagen. Als dat niet zo is, is het een omslachtig systeem waar niemand beter van wordt.
Dat is dus niet zo. Ze heeft zelf ook gewoon een contract voor 32 uur. Ik denk dat ze het verkeerd heeft begrepen. Is ook geen halszaak, maar ik wilde gewoon even weten of het überhaupt bestaat, die manier :-)
Het bestaat wel, want zo wordt ik wel betaald met een dagloon. Enige nadeel is, het maandloon van februari is het laagst. Het voordeel is dat het niet uitmaakt of ik echt iets gedaan heb of niet.

Maar goed dat komt door de inhoud van mijn baan, kapitein in de zeevaart waar dagen met helemaal niks gedn werk worden opgevolgt met dagen van 16 uur werken of meer. Maar dat is stiekem want officieel mag dat niet.
fietsen varen vrouwelijk doen
In de zorg is het vrij gewoon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven