Werk & Studie alle pijlers

Salaris: wat kan ik vragen?

02-09-2009 16:26 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag
nou 3000 .lijkt me dan een goed begin.. en misschien na je 6mnd contract of je jaar contract een verhoging..
Ten eerste. Je geeft aan de je salaris nu heel laag is. Dat denk ik niet hoor. Je hebt een behoorlijk loon voor iemand van 24 jaar. Heb je een universitaire opleiding/wat is je achtergrond?

Ten tweede ben je niet verplicht om een loonstrookje te overhandigen. Dat soort dokumenten zijn prive!

Je moet gewoon vragen waar jij denkt recht op te hebben. Ga maar lekker in onderhandeling! Nee heb je en ja kun je krijgen, toch?
En een loonstrook zou ik niet meenemen.

Je solliciteert toch bij een ander bedrijf...lekker makkelijk van ze.

Aangeven wat jij denkt dat je waard bent!
Wat ik nu verdien is helemaal niet van belang. Ik ga natuurlijk weg voor een nieuwe uitdaging maar ook omdat ik bij jullie mijn .... echt kwijt kan en ik enorm veel kennis van ... meebreng en meer toekomstperspectief zie op het ..... vlak en ik wil er financieel natuurlijk ook op vooruitgaan. Daarom dacht ik zelf aan ¤ 3000,- zoals jullie dat ook inschalen voor deze functie.

Zoiets?
ja prima..
Ik heb bij een gesprek waar dat gevraagd werd gewoon gezegd dat dat niet relevant was. (was het ook niet want de rest van de arbeidsvoorwaarden waren ook anders, vakantiedagen enzo)
Ik heb bij een gesprek waar dat gevraagd werd gewoon gezegd dat dat niet relevant was. (was het ook niet want de rest van de arbeidsvoorwaarden waren ook anders, vakantiedagen enzo)
Extra salaris omdat het een tijdelijke baan is is natuurlijk een vrij onzinnige reden. Reiskosten krijg je als het goed is een vergoeding voor, naast je salaris, en extra reistijd is ook iets waar je zelf voor kiest waar niet perse geld tegenover staat.

Wel is het zo dat als jij direct op gevraagd niveau kunt en gaat functioneren, dat je dan gewoon recht hebt op bijbehorende schaal. Als het adviseurswerk wat je gedaan hebt vergelijkbaar is, is het dus helemaal niet raar om in te stappen in de geldende schaal.

Als je dat qua ervaring nog niet aan denkt te kunnen, kun je ook instappen in een schaal een trapje lager, en duidelijke SMART ontwikkelafspraken maken om door te groeien naar de schaal die bij de functie hoort. het is niet abnormaal om mensen met weinig ervaring eerst een half jaar in een lagere schaal in te schalen.
Wordt er wellicht ook nog gewerkt met aanloopschalen? Gelet op de functie en de schaalaanduiding 11 gok ik dat dat een BBRA schaal is (ga je bij de rijksoverheid of aanverwant werken)?

Je werkervaring tijdens de Master, is die 'op vol vernogen' of was dat een stage-achtige periode?

Op zich lijkt me een salaris van 3000,- obv 36 uur (gebaseerd op mijn aanname Rijksoverheid) niet verkeerd voor werkervaring. Wellicht dat je op basis van die 2,5 jaar zelfs nog een trede erbij zou mogen hebben, maar als er sprake is van aanloopschaalsystematiek kan dat anders uitpakken.

Bedenk in ieder geval dat je vanaf een salaris komt dat inderdaad niet gek is voor een starter WO op jouw leeftijd. Worden reiskosten overigens niet vergoed door je nieuwe werkgever? Reistijd is daarbij een eigen keus; denk daarom niet in termen van compensatie op dat punt want dat vertroebelt.
Ik vind dat je meer moet vragen dan 3000. Dat is de schaal waarop je ingeschaald wordt, maar je hebt al 2 jaar ervaring, dus moet je 2 treden hoger beginnen. Die inschaling etc is gebaseerd op werkervaring, niet op leeftijd en wat je bij een vorige baan verdiende.
Wat snel, allemaal reacties! Bedankt!

Ik probeer gewoon in de eerste trede van schaal 11 ingeschaald te worden. Er is idd sprake van een aanloopschaal, dus hopelijk kom ik meteen in de eerste trede omdat ik al relevante werkervaring heb.

Tijdens mijn studie studie heb ik een halfjaar parttime gewerkt (dus geen stage) en daarna ben ik daar fulltime gaan werken.

Ik weet dat 2400 voor iemand van 24 jr (universitair geschoold) heel redelijk is, maar er zijn genoeg vriendinnen van mij die soortgelijke functies doen en wel in schaal 11 zitten.

Niet geschoten is altijd mis, dus probeer gewoon goed te onderhandelen vrijdag. Hoop stiekem dat ze me gewoon automatisch in die schaal plaatsen.
De reden waarom jij graag van je nieuwe werkgever een hoger salaris wil vind ik zelf niet relevant voor de onderhandelingen. Ik zou ze als ik jou was ook niet noemen. Waar het om draait is of je gelijk inzetbaar bent als adviseur of dat je nog een flinke tijd moet worden ingewerkt.

Ik denk dat je bij ons (gemeente) met je 24 jaar en 2.5 jaar ervaring als adviseur op een schaal 11 functie zou kunnen worden aangenomen in de functionele schaal als de leidinggevende het gevoel heeft dat je snel inzetbaar bent. Zijn daar twijfels over, of moet de werkgever rekening houden met een lange inwerktijd, dan zou het aanbod ook de aanloopschaal kunnen zijn. Maar ik neem aan dat je dat dan al had moeten horen.

Je loonstrook overleggen zou ik niet doen. Ik moet hem morgen ook meenemen bij een arbeidsvoorwaarden gesprek en dat doe ik niet. Daar heeft de nieuwe werkgever niks mee te maken. Ga gewoon naar het gesprek en luister naar hun bod. Het kan alleszins meevallen. Je hoeft ook niet gelijk te tekenen. Je kunt het aanbod ook laten bezinken en er op terugkomen met een tegenbod.
quote:diedietje schreef op 02 september 2009 @ 16:44:

Ik vind dat je meer moet vragen dan 3000. Dat is de schaal waarop je ingeschaald wordt, maar je hebt al 2 jaar ervaring, dus moet je 2 treden hoger beginnen. Die inschaling etc is gebaseerd op werkervaring, niet op leeftijd en wat je bij een vorige baan verdiende.Dit is een misverstand. De inschaling is inderdaad gebaseerd op werkervaring. Maar wel relevante werkvervaring. De nieuwe werkgever moet TO helemaal niet 2 treden hoger inschalen. Zij heeft immers nog geen ervaring bij de overheid (maak ik op uit de teksten, corrigeer me als ik het fout heb).

Veel mensen verwachten dat ze in hun werkzame leven maar steeds meer en meer gaan verdienen omdat hun ervaring toeneemt. Maar wanneer je overstapt naar een andere branche hoeft die ervaring helemaal niet zo waardevol meer te zijn en kan het zijn dat je er zelfs op inkomen achteruit gaat. Maar goed, dit terzijde.
Ik vind een loonstrook meenemen zo'n walgelijke vraag. Je betaalt als werkgever wat je kwijt wil aan je nieuwe werknemer. Je gaat niet hoger of lager zitten omdat een ander dat ook deed. Als je sollicitant het daar niet meee eens is, dan probeer je tussen jullie tweeen tot een compromis te koen.

Lekker overbodig, maar even spuien over loonstroken meenemen....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Idd geen loonstrook meenemen!

Dat is vanuit de werkgever alleen maar een methode om je zo goedkoop mogelijk binnen te halen (want als ze dan 2600 bieden heb je toch al 200 meer, zo proberen ze het dan te verkopen).

Dus gewoon afdwingen dat je in schaal 11 komt (desnoods aanloopschaal) maar dat staat niet voor niets in de vacature lijkt me!

Maar goed, makkelijker gezegd dat gedaan! Ik ben ook niet zo'n ster in onderhandelen, maar wordt er wel beter in omdat ik weet wat anderen verdienen in soortgelijke functies met eenzelfde werkervaring. Dat helpt bij mij wel om voet bij stuk te houden!

Succes met de onderhandelingen en met je nieuwe baan!
Toen ik als gedetacheerde bij de rijksoverheid begon kreeg iedereen dezelfde uitgangspositie, ongeacht studieachtergrond (raar) en werkervaring.

Ik, toen 27, 3.5 jaar werkervaring in andere branche maar met relevantie opleiding (HBO en WO), begon tegelijkertijd met een persoon van in de 50, twee keer gepromoveerd en iemand van 24, zonder werkervaring met HBO maar geen relevante opleiding. We kregen allemaal dezelfde schaal, namelijk 9.2 BBRA (is inmiddels bijna 3 jaar terug). Was ik het niet mee eens maar goed, weinig in de pap te brokkelen want ik wilde een andere baan.

Degene van in de 50 zit nog steeds op dezelfde plek, als gedetacheerde, volgens mij wel een schaal hoger, degene van 24 was na een half jaar al verdwenen want kon het allemaal niet bijbenen en ik heb vrij snel een vaste aanstelling gekregen, een opleiding en nu een leidinggevende functie. En een ander salaris.

Volgens mijn toenmalige manager moest ik eerst 'bewijzen' dat ik de potentie en werkervaring had om anders ingeschaald te worden. Je kan ervaring hebben als adviseur in een totaal andere branche, wil nog niet zeggen dat je ook goed bent als adviseur bij de rijksoverheid.

Enniewee, wat ik wil zeggen is dat je veel kunt willen maar dat de leidinggevende daar ook star in kan zijn. Ga je via een detacheringsbureau of uitzendbureau aan de slan kan het ook nog wel eens moeilijker worden. Maar bijvoorbeeld 11.0 nog altijd meer is dan wat je nu krijgt toch, mag je best tevreden mee zijn.
Ik zou geen loonstrookje meenemen.

Mijn ervaring is dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat je met 2,5 jaar ervaring meteen in schaal 11 terecht komt. Dit is afhankelijk van de organisatie. Vaak is het zo dat je bij grotere gemeentes sneller door kan groeien naar schaal 11, dan bij kleine gemeentes. Zoals Esfa aangeeft wordt beoordeeld of je relevante ervaring heb en snel zelfstandig en op niveau kan worden ingezet.

Is er sprake van een assesment? In dat geval zou ik verwijzen naar de meest positieve en sprekende onderdelen uit het advies als bewijs dat je de positie aan kunt.

Als je zeker van jezelf bent zou ik inzetten op het maken van SMART afspraken, waarbij je na een (korte termijn) een of meer treden doorgroeit qua beloning.
Wat jij vraagt lijkt me helemaal niet onredelijk. Je bent idd nog jong, maar daar gaat het niet om. Je hebt een (neem ik aan relevante) academische studie afgerond en naar ik het begrijp uit je posts ook 2,5 jaar relevante werkervaring. Dat is wat telt. En je bent toevallig pas 24 omdat je alles gewoon snel doorlopen hebt.

Als de verwachting is dat je na een vrij korte inwerkperiode gelijk op het gewenste niveau kunt functioneren is dat dus zeker geen onredelijke eis. Als de verwachting is dat je nog wel een flinke aanloopperiode hebt om volwaardig te kunnen functioneren, is een inschaling in een aanloopschaal echter ook niet onredelijk in mijn ogen (maar daar kan nog steeds wel die 3.000,- salaris aan gekoppeld zijn hoor, schalen overlappen flink...). En het is natuurlijk maar net hoe graag ze je willen hebben en voor hoeveel jij ook bereid bent de baan aan te nemen.

Ik zou de argumenten van compensatie voor reistijd en kosten niet aanvoeren. Daar kies je zelf voor en de kosten krijg je normaal wel vergoed.

Maar ik zou ook geen salarisstrook geven, want dan gaat dat voor hen idd als uitgangspunt gelden. Ze gaan niet voor niets een arbeidsvoorwaardengesprek met je aan, dat betekend dat ze je in principe graag willen hebben en de meeste bedrijven betalen liever iets meer voor de in hun ogen meest geschikte kandidaat dan een iets goedkoper iemand aannemen die wellicht minder kwaliteiten dan jij heeft. Dat betaalt zich op termijn wel terug.
Ik ben overigens ook eens ergens op gesprek geweest waarbij ze mijn bruto maandsalaris wilden weten (ik wilde doorgroeien maar kon dat op dat moment binnen het eigen bedrijf niet).

Ik zei toen nog: maand of jaarsalaris en ze wilde maand.

En daarbij ging ze er vanuit dat ik dan voor ongeveer hetzelfde maar dan in mijn gewenste functie zou willen werken.

Toen heb ik haar maar even uitgelegd dat ze dan wel mijn jaarsalaris moest nemen, dus met vaste 13e maand, prestatieuitkering (die toch echt behoorlijk structureel is) en persoonlijk budget en dat omrekenen naar een maandsalaris, omdat zij al die extra's niet boden (om de korting op hypotheken nog maar buiten beschouwing te laten). En dat omrekenen naar een maandsalaris. En dat was wel ff een groot verschil.

Ze keek me eerst even raar aan, maar toen viel het kwartje wel.

Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken.

Dus ik neem aan dat jij je secundaire arbeidsvoorwaarden ook goed naast elkaar legt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven