Werk & Studie alle pijlers

salaris

06-07-2010 05:31 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ruim een week geleden heb ik een sollicitatiegesprek gehad waar ik dit topic over geopend heb:Heb ik een keuze? Voor de mensen die niet van plan zijn om het vorige topic te bekijken zal ik mijn vraag ik dat topic even uitleggen. Ik ben bij dat bedrijf op sollicitatiegesprek geweest en uiteindelijk viel de functie die mij uitgelegd hebben nogal tegen. Daarom twijfelde ik of ik de baan aan moest nemen of dat ik verder zou gaan kijken totdat de ideale baan voorbij kwam. Uiteindelijk heb ik besloten om de baan wel gewoon aan te nemen. Ik zie wel wat het brengt, misschien vind ik het toch wel geweldig en anders solliciteer ik dan wel verder.

Maar vandaag heb ik het tweede gesprek. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten en ik weet dan ook niet hoe ik me erop voor moet bereiden. Ik neem aan dat het nu over mijn salaris zal gaan en de datum waarop ik zal beginnen. Ik heb alleen geen idee wat voor salaris ik mag verwachten voor dit werk. Gisteren heb ik op loonwijzer.nl gekeken en die zegt dat ik ¤2200 bruto zou moeten verdienen. Maar ik twijfel daar toch wel aan, ik vind het een behoorlijk hoog bedrag aangezien ik zelf aan ongeveer ¤1700 bruto zat te denken. Zit ik nu veel te laag of loonwijzer veel te hoog?
Ik zou rustig het salarisvoorstel afwachten. Mochten ze je vragen naar een salarisindicatie dan kun je aangeven dat je zelf dacht aan EUR 2200,00. Vragen ze hoe je aan dit bedrag komt kun je refereren aan loonwijzer.nl.

Heb je nu een vergelijkbare functie? Hoe ligt je huidige salaris? Pas wel op dat wanneer je je huidige salaris wat 'opleukt' dat je werkgever naar een loonstrook kan vragen.

Ik begrijp dus dat er geen CAO is, dan is het dus een kwestie van goed onderhandelen. Nooit zelf lager inzetten, dat kan je werkgever altijd nog doen. Dus nóóit zeggen dat je EUR 2200,00 wel erg veel vindt! En als je nu hoger komt te zitten met je salaris is het ook weer makkelijker om in een volgende baan een nog hoger salaris te krijgen.
1x is genoeg! EUR 4400,00 is helemaal veel ;)
grasspriet wijzigde dit bericht op 06-07-2010 07:30
Reden: 2x
% gewijzigd
Altijd hoog insteken. Een arbeidsvoorwaardegesprek is bedoeld om te onderhandelen. Op deze manier ga je nog eens in salaris omhoog en eigenlijk verwacht een werkgever ook dat je erop vooruit wilt gaan en houdt hier al rekening mee. Maak het alleen niet te bont, tenzij deze baan ingewikkelder is dan je vorige en meer verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Je kunt het er best op wagen, ze gaan voor een paar honderd bruto extra echt geen nieuwe sollicitatieprocedure beginnen, dan proberen ze er echt eerst met jou uit te komen.

Maar waarom heb je niet gevraagd of het een tweede sollicitatieronde betreft of een arbeidsvoorwaardegesprek?
@grasspriet

Op dit moment ben ik niet aan het werk. Hiervoor ben ik aan het werk geweest als receptioniste, ik verdiende toen veel minder dan ¤1700 bruto voor een 32-urige werkweek. Maar ik ben ook als secretaresse werkzaam geweest en toen verdiende ik veel meer. Vandaar dat ik nu niet zo goed weet waar ik op in zou moeten zetten als de vraag komt.

@kikker

Ik heb er niet om gevraagd omdat ik onder de douche stond en keihard het foute uur van Qmusic aan had staan toen ik gebeld werd. En toen ik mn muziek eenmaal uit had en ook nog op tijd was om m'n telefoon op te nemen, verkeerde ik blijkbaar in een vlaag van verstandsverbijstering.
Leja, kijk nog even goed wat je in je vorige baan verdiende bij een full time salaris en denk eraan dat het in principe ook dát is waar over onderhandeld wordt. Weet ook of in je vorige baan full time 40, 38 of 36 uur was, en wat dat nu is (stel dat je in je vorige baan 1700 full time verdiende, maar dat officieel 40 uur was, en in deze baan is full time 36 uur en verdien je ook 1700, dan is het dus al meer, snap je?).
quote:Kikkerrr schreef op 06 juli 2010 @ 06:17:

Altijd hoog insteken. Een arbeidsvoorwaardegesprek is bedoeld om te onderhandelen.

Nogal een popualire misvatting. Onderhandelen is niet: beide partijen noemen een extreme positie, dan neem je het gemiddelde en klaar.

Als je onderhandelt over je salaris, draait het om het bepalen van je waarde, en dus vooral om het geven van informatie waaruit blijkt dat je waard bent wat je denkt waard te zijn. Iemand die alleen maar hoog insteekt, maakt zichzelf vooral ongeloofwaardig.
Inderdaad zoals hierboven al gezegd is, rekening houden met het evt. urenverschil. Als je 1700 verdient met 32 uur is dat 2125 voor 40 uur. Bijna die 2200 dus

Daarnaast: je (eventueel) nieuwe werkgever mag niet zomaar om een oude loonstrook vragen. Net zoals ze niet mogen vragen of je kinderen wilt, gaat dit ze geen moer aan.

Wat je wel kan doen: vraag je (eventueel) nieuwe werkgever om een concept/pro forma loonstrook, dan weet je meteen hoeveel je gestort krijgt, en of er bijvoorbeel verborgen dure pensioenregelingen zijn. Sowieso een goed idee om te vragen over de pensioenkosten maar goed.
quote:xiphos schreef op 06 juli 2010 @ 10:17:

Daarnaast: je (eventueel) nieuwe werkgever mag niet zomaar om een oude loonstrook vragen. Weet je dat zeker? Want ik lees dat regelmatig - gisteren was er nog een topic over
De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) stelt:

"De arbeidsorganisatie stelt alleen vragen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn."

Wat je vroeger dus verdiendekreeg van je werkgever voor jouw werk daar is daar totaal irrelevant voor. De vraag wat je verdiende is al onbehoorlijk; het opvragen van een loonstrook is een teken dat ze je (nu al) niet vertrouwen...

De vraag wat wil je verdienen is wel toegestaan natuurlijk
Vast geen werkgever.
quote:xiphos schreef op 06 juli 2010 @ 10:29:

De Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) stelt:

"De arbeidsorganisatie stelt alleen vragen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn."

En onder die omschrijving horen dus wel vragen over kinderwens, ziekten, privé-omstandigheden etc, en niet de loonstrook etc. Die vragen mogen niet eens gesteld worden.

Een werkgever mag echter wel degelijk vragen stellen over eerdere functievervullling en bijbehorende bezoldiging.

Het is de sollicitant altijd vrij om niet te antwoorden, natuurlijk.
quote:rider schreef op 06 juli 2010 @ 12:01:

Vast geen werkgever.Wat, de NVP? Dat het jouw club nou niet is.....
quote:rider schreef op 06 juli 2010 @ 12:01:

Vast geen werkgever.Werkgever noch HRM-er, evident.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven