Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandelingen

06-04-2021 21:42 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! De salarisonderhandelingen zijn begonnen met een gat van 800 euro. Welke woorden virtuoos geeft even een voorzet voor een bericht dat ik retour kan sturen?
Er zitten hier mensen met een gouden pen die heel mooi onder woorden kunnen brengen dat ik de centen gewoon waard ben.

Mijn dank is groot alvast!
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad geen blabla-verhaal houden maar zakelijk en duidelijk zijn. Ik zou reageren met iets als:

“Hartelijk dank voor uw voorstel, maar ik kan uw voorstel helaas niet accepteren.

Bij aanvang van de procedure heb ik overleg gehad met Headhunter X over het salarisniveau voor deze functie. Headhunter X gaf toen aan dat de functie gewaardeerd is in schaal Y, en dat het maximum van deze schaal overeenkomt met mijn huidige salarisniveau en salarisverwachting. Ik ging er hiermee vanuit dat vraag en aanbod financieel zou passen, en ben vervolgens enthousiast de procedure ingegaan.

Ik ben dan ook best teleurgesteld nu blijkt dat uw voorstel in zowel schaal als tredes aanzienlijk lager ligt dan mijn vooraf met uw headhunter besproken salarisverwachting.

Ik ben nog altijd erg enthousiast over uw organisatie, het team en de functie, en ik zou echt heel graag bij jullie willen komen werken, maar ik kan geen enorme terugval in salaris accepteren. Ik hoop dan ook dat u uw voorstel wil herzien, en zie uw reactie graag tegemoet.”
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch ook wel willen weten waarom deze functie lager is ingeschaald. Straks vervelend je je dood of heb je nul verantwoordelijkheid
Alle reacties Link kopieren
thruuske schreef:
07-04-2021 08:22
Ik zou toch ook wel willen weten waarom deze functie lager is ingeschaald. Straks vervelend je je dood of heb je nul verantwoordelijkheid
Nou dit vooral, krijg je wel de functie en verantwoordelijkheden waar je voor gesolliciteerd hebt straks. Als ze ineens 800 (!!) lager gaan zitten. En ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel het procentueel scheelt, zoals anderen ook al aangaven.
Normaal gesproken weet zo'n headhunter toch wel wat haalbaar /wenselijk is ? Meestal wordt er ook gecommuniceerd aan de werkgever wat de verwachtingen zijn qua salaris, en andersom krijg je als kandidaat ook te horen waar je op kan mikken. Heel vreemd dat ze nu opeens zoveel minder bieden.
Ik denk dat die headhunter of niet goed genoeg uitgezocht heeft of er een match mogelijk is obv salaris, of hij ging ervan uit dat je zo graag de baan zou willen dat je bereid zou zijn om zo'n enorm bedrag in te leveren.

Ik denk dat een gat van 800 euro haast niet in te vullen is tenzij het salaris boven de 10.000 euro ligt.
Ik zou overigens niet akkoord gaan met geen enkel bedrag lager dan het huidig salaris. Kans is dan heel groot dat je niet door kan groeien omdat je aan de top zit.
Wat zegt de headhunter hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens terug gaan naar die headhunter. Je hebt diegene toch duidelijk gemaakt wat je wilt hebben? Ik zou echt not amused zijn dat een headhunter je naar een sollicitatie stuurt wetende wat jij verwacht en dat er dan een aanbod op tafel komt dat niet in de buurt komt.

In overleg met de headhunter bepalen of jij of diegene bij het bedrijf gaat aangeven dat je een hele andere verwachting hebt afgegeven en dat het niet in de buurt komt. Dan kan het bedrijf aangeven of er ruimte is of niet. Zo niet, dan gewoon verder kijken.
Klopt, dit ligt zeker ook bij de headhunter, dat vroeg ik me ook al af, hoe dat zat. Vaak krijg je het voorstel toch ook via de headhunter? En daar hoef je dan ook geen woordkunstenaar voor te zijn. De headhunter geeft normaal het antwoord van kandidaat weer door. En de headhunter weet dat wel te formuleren, maar die had eigenlijk meteen al moeten aangeven dat dit voorstel niet in lijn met de verwachting lag.
Ik zou de cijfers en voorwaarden van het voorstel van de head hunter doormailen naar de werkgever, erbij vermelden dat ik op basis van dit voorstel belangstelling heb voor de baan.
Dat hun voorstel niet aansluit op hetgeen waarop ik heb gesolliciteerd en dat het op deze basis geen match is.
Mocht dit alles op een misverstand rusten dan ben ik bereikbaar via mail of op telefoonnummer:****
Desnoods head hunter in de cc of forwarden.
Verder zou ik er alle emotie uithalen en het puur zakelijk benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Als blijkt dat het gat te overbruggen is zou ik het vooral hebben over toekomstperspectief.

Stel je overbrugt het gat en je krijgt een salaris aan het einde van de schaal, wat gebeurt er dan de komende jaren? Ik doe even de aanname dat je ook in salaris nog wel wat wilt groeien, als je geen schaal hoger kan komen is dat waarschijnlijk erg lastig.
Pinaco schreef:
07-04-2021 06:55
Wat een domme opmerking. Alsof je alleen veel geld waard bent als je goed met woorden bent.
Je begrijpt mijn punt niet zo heel goed. Waar het om gaat is dat deze werkgever een inschatting maakt van de persoon en op basis daarvan een waarde koppelt die zo'n persoon heeft voor het bedrijf.

Denk je dan echt dat een email of brief je dan nog gaat helpen daarmee? Ofwel het is een omschrijving die niet past bij wat ze gezien hebben, wat al een red flag is, ofwel het is een omschrijving die past bij wat ze gezien hebben en dan verandert er niets.

Het enige wat ze kan doen is zeggen: dit is wat ik wil. En ik hoor wel of jullie het daarvoor willen doen. En dat wordt dan vrijwel zeker een nee, gelet op het gat, maar dat is dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-04-2021 12:47
Je begrijpt mijn punt niet zo heel goed. Waar het om gaat is dat deze werkgever een inschatting maakt van de persoon en op basis daarvan een waarde koppelt die zo'n persoon heeft voor het bedrijf.

Denk je dan echt dat een email of brief je dan nog gaat helpen daarmee? Ofwel het is een omschrijving die niet past bij wat ze gezien hebben, wat al een red flag is, ofwel het is een omschrijving die past bij wat ze gezien hebben en dan verandert er niets.

Het enige wat ze kan doen is zeggen: dit is wat ik wil. En ik hoor wel of jullie het daarvoor willen doen. En dat wordt dan vrijwel zeker een nee, gelet op het gat, maar dat is dan maar zo.
Mogelijk, maar dan heb je het wel wat ongelukkig geformuleerd.

M.i. is je post gebaseerd op een aanname. Voor hetzelfde geld trekt er nu ineens iemand z'n keutel in en is het originele budget om wat voor reden dan ook verlaagd. Misschien hebben ze wel een mooiere situatie geschetst aan de headhunter, met het idee dat de charme van het bedrijf TO wel binnenhaalt ondanks het lagere salaris. Je weetniet of het aanbod gebaseerd is op de waarde waarop de werkgever TO inschat.

Ik verwacht niet dat TO en deze werkgever eruit gaan komen, maar wie weet. Ik ben heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet zoveel woorden voor gebruiken, dat heb ik sowieso nooit gedaan in onderhandelingen. Ze weten wat je kan en wie je bent inmiddels. Hoe meer je zegt, hoe zwakker je argument wordt.

"Bedankt voor het aanbod, zelf had ik juist €XXXX in gedachte. Graag hoor ik of we hier uit gaan komen."
Pinaco schreef:
07-04-2021 13:24
Mogelijk, maar dan heb je het wel wat ongelukkig geformuleerd.

M.i. is je post gebaseerd op een aanname. Voor hetzelfde geld trekt er nu ineens iemand z'n keutel in en is het originele budget om wat voor reden dan ook verlaagd. Misschien hebben ze wel een mooiere situatie geschetst aan de headhunter, met het idee dat de charme van het bedrijf TO wel binnenhaalt ondanks het lagere salaris. Je weetniet of het aanbod gebaseerd is op de waarde waarop de werkgever TO inschat.

Ik verwacht niet dat TO en deze werkgever eruit gaan komen, maar wie weet. Ik ben heel benieuwd.
Het zou wel heel toevallig zijn als er iemand van het bedrijf hier meeleest, de situatie herkent en dan ook nog haar gaat helpen met het verkrijgen van het gewenste salaris door middel van dit forum.

Dus in die zin moeten we allemaal min of meer aannames doen.

Maar goed, ik weet een beetje hoe het proces werkt van de andere kant, aangezien het bij mijn werkzaamheden hoort om mensen aan te nemen en de salarisonderhandelingen te doen. Als bedrijf weet je doorgaans prima wat een realistisch salaris is (als het goed is beter dan de sollicitant) en wat je wenst te of kan betalen voor een bepaalde positie. En dat weet je vrij goed na een gesprek en eerlijk gezegd al vaak voor een gesprek. Dat gesprek is het moment om de zaak te doen kantelen, niet daarna.

Nou is ieder bedrijf anders en wellicht is dit een bedrijf van we doen maar wat, maar die kans lijkt mij niet zo heel groot.

Uiteindelijk is het altijd goed om bij onderhandelen gewoon duidelijk te maken wat beide partijen willen. Als partijen dat neerleggen en daar zit een te groot gat in, dan heeft dooronderhandelen vaak geen zin. En dan helpt een take it or leave it wel goed, omdat het tijd en moeite bespaart.
essychan schreef:
07-04-2021 14:50
Ik zou er niet zoveel woorden voor gebruiken, dat heb ik sowieso nooit gedaan in onderhandelingen. Ze weten wat je kan en wie je bent inmiddels. Hoe meer je zegt, hoe zwakker je argument wordt.

"Bedankt voor het aanbod, zelf had ik juist €XXXX in gedachte. Graag hoor ik of we hier uit gaan komen."
Dit dus.
En... Wat heb je gestuurd en wat was hun reactie? (Als die al binnen was)
Alle reacties Link kopieren
Ik gok 0 -nul- als in €0,00 erbij.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
07-04-2021 12:47
Je begrijpt mijn punt niet zo heel goed. Waar het om gaat is dat deze werkgever een inschatting maakt van de persoon en op basis daarvan een waarde koppelt die zo'n persoon heeft voor het bedrijf.

Denk je dan echt dat een email of brief je dan nog gaat helpen daarmee?

Ik snap je punt en bij commerciëlere bedrijven klopt dit vaak wel. Maar bij bedrijven die met CAO-salaristabellen werken, wordt vaak wat meer in hokjes gedacht. Regels als “we beginnen in de aanloopschaal en de trede is gebaseerd op aantal jaren relevante werkervaring” zijn daarbij vaak heel gewoon. Komt er dan iemand van “buiten” die direct al
de max van de gewone loonschaal wil, bijv obv huidig salaris, dan kan dat soms wel en soms niet, afhankelijk van hoe rigide de salarisregels worden toegepast en of daarin al dan niet een uitzondering voor “belonen obv marktwaarde” wordt toegestaan.
Geen idee uiteraard wat je referentieschaal is tov waarvan je 800 ontbreekt, noch of er in dat bedrijf met schalen gewerkt wordt, maar als er een fundamentele gap zit tussen jouw verwachting en wat zij bieden, dan is het zelden een goed idee om rond de pot te draaien.

Een kort maar krachtig "met dank voor het aanbod, maar gezien het grote verschil tussen jullie aanbod en waar we het eerder over hadden, kan ik hier niet op ingaan".

Sollicitatierondes waar de verwachtingen aan beide kanten niet duidelijk zijn, zijn tijdsverlies. Als er een lager aanbod gedaan wordt, dan moet dat op voorhand duidelijk zijn dat dit er gaat aankomen en dat dit met een specifieke reden is.
Nummer*Zoveel schreef:
10-04-2021 08:00
Komt er dan iemand van “buiten” die direct al
de max van de gewone loonschaal wil, bijv obv huidig salaris, dan kan dat soms wel en soms niet, afhankelijk van hoe rigide de salarisregels worden toegepast en of daarin al dan niet een uitzondering voor “belonen obv marktwaarde” wordt toegestaan.
Toen ik op mijn 25ste overstapte naar een nieuwe werkgever (en ik een flinke salariseis neerlegde, bruto werd netto), kwam ik met mijn 3 jaar ervaring in schaal huppeldepup met 9 dienstjaren. Vond ik wel grappig. Leerde mij ook meteen dat ik het argument ‘ja maar de salarisschaal’ voor de rest van mijn loopbaan moest negeren.
kindrebel schreef:
10-04-2021 08:29
Leerde mij ook meteen dat ik het argument ‘ja maar de salarisschaal’ voor de rest van mijn loopbaan moest negeren.
Salarisschalen hebben inderdaad maar één functie: van zodra ze neergeschreven staan, kunnen ze voor eeuwig genegeerd worden en/of aan een papiertje op een prikbord hangen te vergelen.
Sinjoren schreef:
10-04-2021 09:17
Salarisschalen hebben inderdaad maar één functie: van zodra ze neergeschreven staan, kunnen ze voor eeuwig genegeerd worden en/of aan een papiertje op een prikbord hangen te vergelen.
Bij een CAO geeft het ook wel het minimum aan. Je mag immers alleen ten gunste afwijken vanuit de werknemer bezien.
Als er salarisschalen zijn is het dus zaak dat je hoog ingeschaald wordt bij binnenkomst. En dan kun je je verder prima aan de salarissen houden.

Zelf heb ik nooit ergens gewerkt met schalen en het is om me heen dus heel gebruikelijk dat mensen met gelijke ervaring in dezelfde functie een heel ander salaris hebben. Afhankelijk van hoe men onderhandeld heeft bij binnenkomst en hoe de markt op dat moment was.

Er zijn overigens genoeg organisaties die helemaal niet goed weten wat ze kandidaten moeten bieden. Ik ken veel mensen in HR die balen als ze goede kandidaten moeten laten lopen, omdat ze niet boven een bepaalde grens mogen gaan. Soms denken bedrijven dat ze interessanter zijn dan ze zijn. Ik werkte eens bij een IT-bedrijf waar ze een up & coming kandidaat bij Google weg wilden halen. Kwamen ze met zo’n flutsalaris, dat heeft die jongen natuurlijk niet gedaan. Ik zie hem nu, bijna 10 jaar later nog regelmatig in de media, werkt nog steeds bij Google, inmiddels in Silicon Valley en stuurt honderden mensen aan.
Sinjoren schreef:
10-04-2021 08:14
Geen idee uiteraard wat je referentieschaal is tov waarvan je 800 ontbreekt, noch of er in dat bedrijf met schalen gewerkt wordt, maar als er een fundamentele gap zit tussen jouw verwachting en wat zij bieden, dan is het zelden een goed idee om rond de pot te draaien.

Een kort maar krachtig "met dank voor het aanbod, maar gezien het grote verschil tussen jullie aanbod en waar we het eerder over hadden, kan ik hier niet op ingaan".

Sollicitatierondes waar de verwachtingen aan beide kanten niet duidelijk zijn, zijn tijdsverlies. Als er een lager aanbod gedaan wordt, dan moet dat op voorhand duidelijk zijn dat dit er gaat aankomen en dat dit met een specifieke reden is.
Dit lijkt me het enige juiste antwoord om jezelf serieus te blijven nemen.
novaviva schreef:
10-04-2021 10:23
Als er salarisschalen zijn is het dus zaak dat je hoog ingeschaald wordt bij binnenkomst. En dan kun je je verder prima aan de salarissen houden.

Zelf heb ik nooit ergens gewerkt met schalen en het is om me heen dus heel gebruikelijk dat mensen met gelijke ervaring in dezelfde functie een heel ander salaris hebben. Afhankelijk van hoe men onderhandeld heeft bij binnenkomst en hoe de markt op dat moment was.

Er zijn overigens genoeg organisaties die helemaal niet goed weten wat ze kandidaten moeten bieden. Ik ken veel mensen in HR die balen als ze goede kandidaten moeten laten lopen, omdat ze niet boven een bepaalde grens mogen gaan. Soms denken bedrijven dat ze interessanter zijn dan ze zijn. Ik werkte eens bij een IT-bedrijf waar ze een up & coming kandidaat bij Google weg wilden halen. Kwamen ze met zo’n flutsalaris, dat heeft die jongen natuurlijk niet gedaan. Ik zie hem nu, bijna 10 jaar later nog regelmatig in de media, werkt nog steeds bij Google, inmiddels in Silicon Valley en stuurt honderden mensen aan.
Misschien konden ze hem wel gewoon niet betalen.

Ik denk dat Ajax ook best Messi wil halen komend jaar (hij is transfervrij), maar die komen natuurlijk nooit verder dan een relatief flutsalaris. ;)
DS1971 schreef:
10-04-2021 09:32
Bij een CAO geeft het ook wel het minimum aan. Je mag immers alleen ten gunste afwijken vanuit de werknemer bezien.
Hetgeen per direct ook een rem zet op kansen van mensen met minder kennis/kunde/skills/expertise. Dus ook daar, als weinig meer te beschouwen dan een overbodig vodje papier. Zelfs motivatietechnisch zijn ze waanzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven