Salarissen! Loonsverhoging!
zondag 18 september 2016 om 15:59
Het is gewoon algemeen, hoorde graag wat verhalen van mensen wanneer ze om meer loon gevraagd hebben, waarom, hoe... Ik vraag het een beetje voor mijn vriend, hij werkt al 5 jaar voor dezelfde werkgever maar heeft nog nooit meer loon gekregen, ook al heeft hij meer verantwoordelijkheden en taken gekregen
zondag 18 september 2016 om 16:01
quote:NOOM2016 schreef op 18 september 2016 @ 15:59:
Het is gewoon algemeen, hoorde graag wat verhalen van mensen wanneer ze om meer loon gevraagd hebben, waarom, hoe... Ik vraag het een beetje voor mijn vriend, hij werkt al 5 jaar voor dezelfde werkgever maar heeft nog nooit meer loon gekregen, ook al heeft hij meer verantwoordelijkheden en taken gekregen :-)De vraag is niet na hoe veel tijdseenheid, maar na welke prestaties. Als hij kan aan tonen dat hij meer doet dan zijn functie, wat hij heeft bespaard, welk project hij goed heeft af gerond en dergelijke, dan hoort daar een vergoeding tegen over te staan. En dan kan hij dat vragen, maar dan moet hij wel met concrete voorbeelden/berekeningen komen.
Het is gewoon algemeen, hoorde graag wat verhalen van mensen wanneer ze om meer loon gevraagd hebben, waarom, hoe... Ik vraag het een beetje voor mijn vriend, hij werkt al 5 jaar voor dezelfde werkgever maar heeft nog nooit meer loon gekregen, ook al heeft hij meer verantwoordelijkheden en taken gekregen :-)De vraag is niet na hoe veel tijdseenheid, maar na welke prestaties. Als hij kan aan tonen dat hij meer doet dan zijn functie, wat hij heeft bespaard, welk project hij goed heeft af gerond en dergelijke, dan hoort daar een vergoeding tegen over te staan. En dan kan hij dat vragen, maar dan moet hij wel met concrete voorbeelden/berekeningen komen.
zondag 18 september 2016 om 17:31
Ik vind jaarlijks ook niet gek. Maar bij ons is dat ook in de CAO vastgelegd.
Hoeveel hangt af van je prestaties. Doe je wat je moet doen, dan kan het iets omhoog. Presteer je uitstekend, heb je meer verantwoordelijkheden gekregen en ben je van toegevoegde waarde voor het bedrijf dan mag het best wat meer zijn. Zeker na 5 jaar, dan zou ik aan een paar honderd euro denken.
Hoeveel hangt af van je prestaties. Doe je wat je moet doen, dan kan het iets omhoog. Presteer je uitstekend, heb je meer verantwoordelijkheden gekregen en ben je van toegevoegde waarde voor het bedrijf dan mag het best wat meer zijn. Zeker na 5 jaar, dan zou ik aan een paar honderd euro denken.
maandag 19 september 2016 om 20:04
Out of the blue maak je weinig kans. Wel als je van baan wisselt, een zwaardere functie gaat bekleden of je takenpakket significant groter of zwaarder wordt. Je geeft aan dat dit laatste het geval is bij je vriend. Laat hem opschrijven hoe zijn functie was in (periode of jaar) en wat er precies bijgekomen is aan taken, of waarom bestaande taken zwaarder zijn geworden. Maak het inzichtelijk, niet alle leidinggevenden hebben van dag tot dag zicht op wie welke taken exact uitvoert. Kom niet af met vage beschrijvingen of redenen waarom je loonsverhoging verdient die hier niet direct aan gerelateerd zijn. Je gaat vragen om meer geld dan je nu kost dus moet je dondersgoed weten waarom je dat waard bent. En bedenk ook eens een aantal beloningen die secundair zijn, is er niet te onderhandelen over loon probeer dan iets anders eruit te slepen waar je voordeel uit haalt. Zoals thuis werken, flexibele werktijden, vergoedingen/bonussen bij behalen resultaten, een opleiding volgen, telefoon of auto van de zaak. Wat passend is ligt aan de branche en functie. Succes!