salarisvraag
vrijdag 4 november 2011 om 14:08
Ik had het vorige week ook bij het andere topic over salarissen gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen
Ik vroeg me af wat reeel is qua salaris:
Ik heb binnenkort een gesprek voor een baan als adm. medewerkster.
Ik heb ruim 4 jaar ervaring in een (deels) soortgelijke functie
Ben 27 jaar.
Heb Mavo en MBO 2 gedaan.
Mijn vorige salaris lag op 1715 bruto obv 36 uur.
Wat kan ik dan nu vragen?
Ik vroeg me af wat reeel is qua salaris:
Ik heb binnenkort een gesprek voor een baan als adm. medewerkster.
Ik heb ruim 4 jaar ervaring in een (deels) soortgelijke functie
Ben 27 jaar.
Heb Mavo en MBO 2 gedaan.
Mijn vorige salaris lag op 1715 bruto obv 36 uur.
Wat kan ik dan nu vragen?
vrijdag 4 november 2011 om 14:15
Volgens mij kan je niets vragen. Je gaat onderhandelen n.a.v. wat de werkgever (mits je aangenomen wordt) je biedt. In die onderhandeling kan je dan o.a. aangeven wat je laatste salaris was. Hou in je achterhoofd dat ook secundaire arbeidsvoorwaarden, 13e maand, winstdeling, auto van de zaak e.d. daarin meegenomen kunnen worden.
vrijdag 4 november 2011 om 14:16
Dat hangt af van de cao van het bedrijf waar je voor gaat werken. Zoek eerst eens uit of het bedrijf onder een cao valt en in welke functiegroep jouw functie valt. Met vier jaar ervaring zou je ergens in de tweede helft van de schaal moeten komen.
Als het bedrijf geen cao heeft zou je kunnen beginnen met eerst eens 10-15% meer te vragen.
Wat mij in jouw geval eigenlijk heel veel belangrijker lijkt, zijn de opleidingsmogelijkheden die jouw nieuwe bedrijf heeft.
Je bent erg laag opgeleid voor een administratieve functie en ik denk dat het heel erg verstandig zou zijn om de komende jaren te zorgen dat je aanvullende opleidingen volgt.
Dit is vooral belangrijk om op langere termijn aan het werk te blijven.
Als het bedrijf geen cao heeft zou je kunnen beginnen met eerst eens 10-15% meer te vragen.
Wat mij in jouw geval eigenlijk heel veel belangrijker lijkt, zijn de opleidingsmogelijkheden die jouw nieuwe bedrijf heeft.
Je bent erg laag opgeleid voor een administratieve functie en ik denk dat het heel erg verstandig zou zijn om de komende jaren te zorgen dat je aanvullende opleidingen volgt.
Dit is vooral belangrijk om op langere termijn aan het werk te blijven.
vrijdag 4 november 2011 om 14:19
quote:Stampertje_78 schreef op 04 november 2011 @ 14:15:
Volgens mij kan je niets vragen. Je gaat onderhandelen n.a.v. wat de werkgever (mits je aangenomen wordt) je biedt. In die onderhandeling kan je dan o.a. aangeven wat je laatste salaris was. Hou in je achterhoofd dat ook secundaire arbeidsvoorwaarden, 13e maand, winstdeling, auto van de zaak e.d. daarin meegenomen kunnen worden.
Natuurlijk kun je wel iets vragen. 't Is alleen afwachten of je het ook krijgt.
Ik zou goed over deze vraag nadenken. Mijn ervaring is dat werkgevers nogal eens proberen om de sollicitant als eerste een bedrag te laten noemen.
Misschien iets van 2000 per maand? Als beginbedrag? En dan eventueel nog zakken tot 1900 indien nodig? Zelf zou ik er in ieder geval op vooruit willen gaan.
En dan hangt 't er natuurlijk ook vanaf hoe graag jij deze baan wilt. Als je de baan hoe dan ook nodig hebt, dan ga je toch wel akkoord. Terwijl als je lekker zelfverzekerd achterover kunt zitten en 2500 durft te vragen (omdat je anders gewoon een andere baan neemt), dan kun je er veel meer uitslepen. Of niet, als ze dat geld niet voor je over hebben.
Natuurlijk kun je wel iets vragen. 't Is alleen afwachten of je het ook krijgt.
Ik zou goed over deze vraag nadenken. Mijn ervaring is dat werkgevers nogal eens proberen om de sollicitant als eerste een bedrag te laten noemen.
Misschien iets van 2000 per maand? Als beginbedrag? En dan eventueel nog zakken tot 1900 indien nodig? Zelf zou ik er in ieder geval op vooruit willen gaan.
En dan hangt 't er natuurlijk ook vanaf hoe graag jij deze baan wilt. Als je de baan hoe dan ook nodig hebt, dan ga je toch wel akkoord. Terwijl als je lekker zelfverzekerd achterover kunt zitten en 2500 durft te vragen (omdat je anders gewoon een andere baan neemt), dan kun je er veel meer uitslepen. Of niet, als ze dat geld niet voor je over hebben.
vrijdag 4 november 2011 om 14:37
Hoi 5x5,
Hier een link, dan kun je salarisvergelijken: http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck
Ik zou toch iets meer vragen dan je oude salaris, zeker als je minder uren gaat maken.
Hier een link, dan kun je salarisvergelijken: http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck
Ik zou toch iets meer vragen dan je oude salaris, zeker als je minder uren gaat maken.
vrijdag 4 november 2011 om 14:37
Zet eens op een rijtje wat je belangrijk vind als het gaat om de opbrengsten van je werk. Dan gaat het inderdaad om meer dan alleen maar een bruto bedrag, ook om vrije dagen, opleidingsmogelijkheden, reiskostenvergoeding, pensioenregeling (erg belangrijk!).
Zet eens op een rijtje waarom jij verdiend wat je wilt verdienen; wat zijn de redenen dat jij dat geld waard bent en eventueel welke prestaties ga je laten zien om binnen een half jaar te bewijzen dat jij het geld inderdaad waard bent.
Want dat is ook een tip, je kunt nu akkoord gaan met hetzelfde bedrag (als de onderhandelingen moeizaam verlopen) en dan zwart op wit laten zetten dat je na periode x bij y en z bewezen nog 100 euro meer krijgt.
Zet eens op een rijtje waarom jij verdiend wat je wilt verdienen; wat zijn de redenen dat jij dat geld waard bent en eventueel welke prestaties ga je laten zien om binnen een half jaar te bewijzen dat jij het geld inderdaad waard bent.
Want dat is ook een tip, je kunt nu akkoord gaan met hetzelfde bedrag (als de onderhandelingen moeizaam verlopen) en dan zwart op wit laten zetten dat je na periode x bij y en z bewezen nog 100 euro meer krijgt.
vrijdag 4 november 2011 om 17:19
Dank jullie wel voor de reacties, hier ben ik een eind mee geholpen. Ik wil de baan wel graag hebben, dus besef me dat ik misschien niet veel te kiezen heb, maar zou het wel lekker vinden om ongeveer gelijk of liefst een klein beetje meer te verdienen. Ik zal zeker ook kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden, ik weet dat die minstens zo belangrijk zijn! Overigens ben ik inmiddels wel bezig met PDB, in de hoop mijn baankansen te vergroten.