Samenwerking met collega
zaterdag 7 februari 2015 om 11:20
Op mijn werk moet ik samenwerken met een collega die erg kattig is. Mijn collega is een meisje type bolleboos zonder sociaal leven. Zij verwijt mij van alles (oa dat ik leuker werk heb, alles mag, en meer verdien). Hier hebben we een knallende ruzie over gehad. Het stomme is dat ze dezelfde functie heeft en waarschijnlijk hetzelfde als mij verdient. Ik probeer met haar samen te werken maar ik vind het erg moeilijk. Ze controleerde mijn werk en is op zoek naar fouten, die ze dan vervolgens meldt bij mijn leiding. Als ik haar wat vraag reageert ze erg kattig en is het onmogelijk om kleine dingen op te lossen. Iemand goede tips om de samenwerking te verbeteren ?
zaterdag 7 februari 2015 om 11:22
zaterdag 7 februari 2015 om 11:24
Besef ten eerste dat je niet boos op haar moet zijn, maar medelijden met haar moet hebben. Ze is duidelijk erg ongelukkig en ongelukkige mensen houden er van om uit te halen naar anderen. Als het je lukt om haar anders te bekijken, dan trek je je haar rotgedrag niet persoonlijk. Wat jou weer energie oplevert om effectiever je werk te doen en haar met haar ongelukkigheid alleen te laten. Hoe minder jij je laat opnaaien, hoe beter de samenwerking zal zijn voor JOU. Hoe zij het ervaart moet niet langer jouw zorg zijn.
zaterdag 7 februari 2015 om 11:26
Zij verwijt mij van alles (oa dat ik leuker werk heb, alles mag, en meer verdien
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lijkt me stug dat jullie dan precies hetzelfde doen, als zij denkt dat jouw werk leuker is.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lijkt me stug dat jullie dan precies hetzelfde doen, als zij denkt dat jouw werk leuker is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 7 februari 2015 om 11:36
zaterdag 7 februari 2015 om 11:41
Bianca wrote: Lijkt me stug dat jullie dan precies hetzelfde doen, als zij denkt dat jouw werk leuker is.
Lijkt stug, maar kan wel. Ik heb het zelf eens gehad. Met 4 collega's precies dezelfde baan.
Voorbeeld: we moesten elk voor een andere afdeling een totaaloverzicht maken. De anderen gingen alle details helemaal uitwerken, terwijl alleen het hoofdoverzicht gevraagd werd. Want stel je voor dat iemand ooit een deeloverzicht kwam vragen. Ondertussen had ik tijd over om dat ene leuke projectje te doen waar nooit tijd voor was geweest.
Dus ja, ik had leuker werk, mocht meer (dat maakten zij ervan, zij mochten het natuurlijk net zo goed), en van de 5 collega's waren er inderdaad 2 die in een lagere schaal zaten. Tsja...kan ik niets aan doen he.
Met andere woorden: dat je collega het zo ziet zou aan je collega kunnen liggen. Vat het niet persoonlijk op, het gaat om haar onvrede. Of het mogelijk is om met haar op goede voet te komen, misschien wel, misschien niet. Als je het wil proberen, dan kun je misschien een werkoverleg organiseren, waarin je met elkaar bespreekt waar je mee bezig bent en hoe je dat oppakt.
Lijkt stug, maar kan wel. Ik heb het zelf eens gehad. Met 4 collega's precies dezelfde baan.
Voorbeeld: we moesten elk voor een andere afdeling een totaaloverzicht maken. De anderen gingen alle details helemaal uitwerken, terwijl alleen het hoofdoverzicht gevraagd werd. Want stel je voor dat iemand ooit een deeloverzicht kwam vragen. Ondertussen had ik tijd over om dat ene leuke projectje te doen waar nooit tijd voor was geweest.
Dus ja, ik had leuker werk, mocht meer (dat maakten zij ervan, zij mochten het natuurlijk net zo goed), en van de 5 collega's waren er inderdaad 2 die in een lagere schaal zaten. Tsja...kan ik niets aan doen he.
Met andere woorden: dat je collega het zo ziet zou aan je collega kunnen liggen. Vat het niet persoonlijk op, het gaat om haar onvrede. Of het mogelijk is om met haar op goede voet te komen, misschien wel, misschien niet. Als je het wil proberen, dan kun je misschien een werkoverleg organiseren, waarin je met elkaar bespreekt waar je mee bezig bent en hoe je dat oppakt.
zaterdag 7 februari 2015 om 11:42
Waarom vraag je haar dingen? (Niet dat dit niet zou mogen, ik probeer me een beeld te vormen).
Is dat omdat dit nodig is om het werk te synchroniseren of omdat zij meer dingen weet? Werkt zij al langer in deze functie dan jij? Waarom zou zij het idee hebben dat jij meer verdient in deze zelfde functie?
Ten slotte: als haar iets dwars zit, is haar aanspreekpunt uiteraard haar leidinggevende, niet jij.
Is dat omdat dit nodig is om het werk te synchroniseren of omdat zij meer dingen weet? Werkt zij al langer in deze functie dan jij? Waarom zou zij het idee hebben dat jij meer verdient in deze zelfde functie?
Ten slotte: als haar iets dwars zit, is haar aanspreekpunt uiteraard haar leidinggevende, niet jij.
zaterdag 7 februari 2015 om 12:12
quote:Mrs_Big schreef op 07 februari 2015 @ 11:23:
Sta erboven.
Ik vind dit soort adviezen altijd zo wazig.
Wat is dat dan precies sta erboven? Daar ligt zoveel onduidelijkheid in.
Moet je dan zeggen: 'hallo ik sta er vandaag boven?"
Het is iets zo algemeens dat je zo niet kunt plaatsen waar je in je denken je iets moet veranderen.
Sta erboven.
Het is iets zo algemeens dat je zo niet kunt plaatsen waar je in je denken je iets moet veranderen.
zaterdag 7 februari 2015 om 12:35
quote:liebeskind schreef op 07 februari 2015 @ 12:12:
[...]
Collega laat jaloers en kinderachtig gedrag zien. Dat werkt alleen voor collega als TO zich daardoor laat beïnvloeden. Als je ervoor kiest om er niets mee te doen, het geen effect op je te laten hebben dan laat TO dat gedrag precies waar het vandaan komt en bij zou moeten blijven: bij haar collega.
Dit heeft namelijk helemaal niets met TO te maken en alles met collega. Ik zou ervoor passen om zo'n onzeker en sneu persoon haar zin te geven door me erdoor te laten beïnvloeden.
[...]
Collega laat jaloers en kinderachtig gedrag zien. Dat werkt alleen voor collega als TO zich daardoor laat beïnvloeden. Als je ervoor kiest om er niets mee te doen, het geen effect op je te laten hebben dan laat TO dat gedrag precies waar het vandaan komt en bij zou moeten blijven: bij haar collega.
Dit heeft namelijk helemaal niets met TO te maken en alles met collega. Ik zou ervoor passen om zo'n onzeker en sneu persoon haar zin te geven door me erdoor te laten beïnvloeden.
zaterdag 7 februari 2015 om 12:47
quote:Christa44 schreef op 07 februari 2015 @ 11:36:
@Himalaya. Ze meldt het niet direct naar mijn leidinggevende maar zet het als opmerking in de algemene mail. Of meldt dit aan klanten. Zelf word ik hier erg onzeker van. Met de leiding kan ik mijn fouten goed bespreken, en kan kan ik ook goed samenwerken.
Nou sorry hoor.
Niks erboven staan.
Dit speelde ik zeer hoog op. Tot de directie als het moest.
Beetje mij voor schut zetten tegenover klanten en het bedrijf erbij.
Daar had ik wel een nucleaire ruzie voor over.
@Himalaya. Ze meldt het niet direct naar mijn leidinggevende maar zet het als opmerking in de algemene mail. Of meldt dit aan klanten. Zelf word ik hier erg onzeker van. Met de leiding kan ik mijn fouten goed bespreken, en kan kan ik ook goed samenwerken.
Nou sorry hoor.
Niks erboven staan.
Dit speelde ik zeer hoog op. Tot de directie als het moest.
Beetje mij voor schut zetten tegenover klanten en het bedrijf erbij.
Daar had ik wel een nucleaire ruzie voor over.
Huts!
zaterdag 7 februari 2015 om 14:29
Vleien werkt goed bij dit soort mensen en onder tussen kun je haar wat lastige zaken in de mik schuiven.
Probeer eens 'jij kunt dat zo goed wil je eens met mij meekijken'. 'Ja dat is heel lastig volgens mij is dat dossier echt iets voor jou want jij bent daar goed in.'
Aanvallen werkt bij dat soort mensen namelijk niet.
Probeer eens 'jij kunt dat zo goed wil je eens met mij meekijken'. 'Ja dat is heel lastig volgens mij is dat dossier echt iets voor jou want jij bent daar goed in.'
Aanvallen werkt bij dat soort mensen namelijk niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 9 februari 2015 om 08:45
Ga er niet boven staan. Bespreek het samen met haar en een leidinggevende.
Er boven staan loopt uit op er niets aan doen en zo verandert er niets.
Ga na het gesprek regelmatig met de leidinggevende praten over stand van zaken. Als er niets verandert is een andere baan (hoe vervelend ook) de enige oplossing.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt, stond er boven, heb niet geklaagd en het resultaat is dat mijn contract straks niet wordt verlengd.
Er boven staan loopt uit op er niets aan doen en zo verandert er niets.
Ga na het gesprek regelmatig met de leidinggevende praten over stand van zaken. Als er niets verandert is een andere baan (hoe vervelend ook) de enige oplossing.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt, stond er boven, heb niet geklaagd en het resultaat is dat mijn contract straks niet wordt verlengd.