Scriptie begeleiding wie heeft hier ervaring mee?
maandag 21 april 2025 om 20:40
Topictitel moet zijn scriptiebegeleiding tegen betaling.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
dinsdag 22 april 2025 om 11:27
Krijg helemaal een flashback naar mijn studietijd, waar ik een afspraak moest maken met scriptiehoofd om een afspraak met hem te kunnen maken (“kan ik misschien maandag langskomen om een afspraak te maken?”).
Ik zeg vast iets dat not done is, maar kan AI je niet op weg helpen? Ik denk dat ik dat met zekerheid wel zou hebben ingezet, alleen was het er toen nog niet.
Let wel, niet om (stukken van) je scriptie te schrijven, maar om je op weg te helpen met de zaken waar je nu concreet mee zit.
Ik zeg vast iets dat not done is, maar kan AI je niet op weg helpen? Ik denk dat ik dat met zekerheid wel zou hebben ingezet, alleen was het er toen nog niet.
Let wel, niet om (stukken van) je scriptie te schrijven, maar om je op weg te helpen met de zaken waar je nu concreet mee zit.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.

dinsdag 22 april 2025 om 13:33
Het idee is natuurlijk dat jij een stuk inlevert waarvan jij denkt dat het aan de criteria voldoet, waarvan dan wordt beoordeeld of dat werkelijk zo is. Als je zoveel feedback zou krijgen dat het niet de vaardigheid van de student is die getoetst wordt maar die van de docent, dan heeft het niet veel zin. Dat gezegd hebbende vind ik 1 x feedback ook weinig. Dus je kunt in ieder geval vragen stellen over waar je tegenaan loopt. De vraag: 'is dit zo goed?' zou ik niet stellen want dat is nou net de toets aan het einde, waarmee gekeken wordt of jij dat goed in kan schatten. Feedback die je krijgt helpt jou hopelijk om die criteria goed toe te passen.
dinsdag 22 april 2025 om 14:15
Eens. Ik ben al 25 jaar begeleider en beoordelaar van scripties, op verschillende hogescholen. Ik heb op een opleiding gewerkt waar de student zo waanzinnig veel feedback kreeg dat het uiteindelijk de scriptie van de begeleider was. Dat is niet de bedoeling. Maar 1x is wel wat weinig als dat je enige bron van feedback is.
Dus wij moedigen studenten aan studiegroepjes te maken en met elkaar te overleggen. En de vraag "is dit goed" beantwoorden wij nooit. Per definitie niet. Anderen hebben al suggesties gegeven over wat betere vragen zijn.
Ik heb zelf geen ervaring met externe scriptiebureaus maar ik heb online wel gezien dat het aanbod erg varieert: van studenten die zich voornamelijk druk maken over spelling, tot ervaren docenten die de inhoud in gaan. Dus ik zou wel even kritisch zijn op wat je kunt verwachten en met wie je te maken hebt.
dinsdag 22 april 2025 om 14:33
Sla eens een normale toon aan, joh!!! (nu doe ik hetzelfde, maar voel je misschien hoe vervelend het is om zo tegemoet te worden getreden)Taskmaster schreef: ↑21-04-2025 23:14Laat die zoon eens los, joh!!!
Dat moet een wo-student allemaal zelf kunnen oplossen. Ga je anders ook mee naar zn werk later om de curling ouder uit te hangen?
Mijn zoon is niet doorsnee en zal het afstuderen alleen met extra begeleiding voor elkaar kunnen krijgen. Denk even na voor je iemand zo aanspreekt, je weet helemaal niet waar je het over hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 22 april 2025 om 16:43
Jij dacht toch zeker niet dat ik deze scriptie schrijf omdat het mijn hobby is??pina schreef: ↑22-04-2025 10:23Ik was in mijn tijd niet bekend met dergelijke bureaus, maar ik zou het zeker hebben overwogen. De scriptiefase was de verschrikkelijkste fase van studeren en diende voor mij geen enkel ander nut dan er mijn studie mee af kunnen ronden. Ik vond het niet leuk om te doen, heb er niets van geleerd waar ik nu nog baat bij heb. Het was een noodzakelijk kwaad.
dinsdag 22 april 2025 om 16:45
Ik weet niet of mijn onderwijsinstelling een AI detector heeft. Deze optie is uiteraard al in mij opgekomen.Lebow schreef: ↑22-04-2025 11:27Krijg helemaal een flashback naar mijn studietijd, waar ik een afspraak moest maken met scriptiehoofd om een afspraak met hem te kunnen maken (“kan ik misschien maandag langskomen om een afspraak te maken?”).
miskotto wijzigde dit bericht op 22-04-2025 19:40
0.07% gewijzigd

dinsdag 22 april 2025 om 16:48
Ik bedoel dit echt niet vervelend maar ik ben wel benieuwd: waarom doe je de opleiding dan? Het idee is toch dat je daar iets leert dat je toe kunt passen in je werk, of is er zo'n mismatch tussen het diploma dat ze willen dat je hebt een de werkzaamheden die je daadwerkelijk doet/ gaat doen?Miskotto schreef: ↑22-04-2025 16:43Jij dacht toch zeker niet dat ik deze scriptie schrijf omdat het mijn hobby is??. Voor mijn bronnen moet ik ook heel veel rapporten lezen. Om een tipje van de sluier op te lichten, mijn scriptie heeft betrekking op schuldenproblematiek en daar lees ik dan veel rapporten over. En ik moet zeggen dat ik respect heb voor mensen die rapporten schrijven over maatschappelijke problemen. Als ik mijn getuigschrift haal wil ik niks meer met onderzoeken te maken hebben. Wat een vreselijk traject is dit.
dinsdag 22 april 2025 om 16:48
Ja, dat vermoeden had ik ook wel, zal niet de enige zijn die daaraan denkt

Mijn opleiding destijds was iets heel anders, dus niet vergelijkbaar, maar had ook graag géén scriptie geschreven hoor. Het was wat mij betreft echt een moetje.
dinsdag 22 april 2025 om 16:53
AI is niet zo makkelijk te detecteren, maar het hangt er van af hoe slim je het gebruikt. Als je AI je tekst laat schrijven heb je kans dat er troep uit komt, of anders tekst die zo generiek en oppervlakkig is dat een ervaren docent meteen ziet dat je AI hebt gebruikt.
Maar je kunt AI wel gebruiken om je stukken te verbeteren, met prompts als "lees onderstaande aanleiding, doel- en vraagstelling. Is de lijn tussen deze drie helder? Geef feedback en drie verbeterpunten". Of "geef twee mogelijke kwalitatieve onderzoeksmethoden waarmee ik onderstaande onderzoeksvraag kan beantwoorden. Verwijs bij elke methode naar een online bron voor meer uitleg". Of "Lees onderstaande tekst alsof je een hbo-docent bent en geef drie voorstellen voor verbetering".
Dan blijft het je eigen tekst maar heb je wel gratis extra feedback.
dinsdag 22 april 2025 om 19:31
Het is toch niet raar dat je een opleiding doet om je carrière te sturen. Hoef je toch niet elke fase van een studie leuk of nuttig te vinden. Bovendien weet je vooraf wellicht nog niet dat dit je moeite gaat kosten als de rest je prima afging.Catalina schreef: ↑22-04-2025 16:48Ik bedoel dit echt niet vervelend maar ik ben wel benieuwd: waarom doe je de opleiding dan? Het idee is toch dat je daar iets leert dat je toe kunt passen in je werk, of is er zo'n mismatch tussen het diploma dat ze willen dat je hebt een de werkzaamheden die je daadwerkelijk doet/ gaat doen?
Ik vond de scriptie zelf de hel, heb er niets van geleerd dat ik later nog nodig had. Het voor mij nuttige had ik in de opleiding zelf al meegekregen. De scriptie was een nare afsluiting, een vieze drol ter afsluiting van mijn studie. Daarna was ik letterlijk ontlast

Voor mij zijn opleidingen instrumenteel, ik doe ze voor de bullet op mijn cv, maar zelden omdat ik een intrinsieke honger naar kennis heb.
Ik doe nu geen onderzoek en schrijf zeer zelden artikelen.
dinsdag 22 april 2025 om 19:49
Ik vond die opleiding helemaal geweldig, ik heb zoveel geleerd wat ik privé en tijdens mijn werk toepas. Ik mis de dynamiek van de toetsweek daarom ook.Catalina schreef: ↑22-04-2025 16:48Ik bedoel dit echt niet vervelend maar ik ben wel benieuwd: waarom doe je de opleiding dan? Het idee is toch dat je daar iets leert dat je toe kunt passen in je werk, of is er zo'n mismatch tussen het diploma dat ze willen dat je hebt een de werkzaamheden die je daadwerkelijk doet/ gaat doen?
Maar het schrijven van een scriptie vind ik echt niet van toegevoegde waarde.
Ik geef nog liever een presentatie aan de koninklijke familie dan dat ik een scriptie schrijf.
miskotto wijzigde dit bericht op 22-04-2025 19:55
0.29% gewijzigd

dinsdag 22 april 2025 om 19:50
Ik zeg ook niet dat je alles leuk hoeft te vinden maar eigenlijk is het wel raar als je voor je carrière een bepaalde opleiding nodig hebt, maar de vaardigheden die je in die opleiding leert dan vervolgens niet toe hoeft te passen. Want onderzoek doen is wel iets dat vaak heel belangrijk wordt gevonden in allerlei opleidingen, maar zijn die opleidingen dan eigenlijk wel zo nuttig voor de functies waar ze voor gevraagd worden? Dat laat eerder zien dat er iets fout is in het systeem van opleiden (waarom niet de vaardigheden leren die nodig zijn voor het werk) dan in de personen die het doen, dus bedoel ik echt niet als kritiek naar to, maar meer iets om over na te denken als zo iemand die onderzoek centraal zet in een opleiding.pina schreef: ↑22-04-2025 19:31Het is toch niet raar dat je een opleiding doet om je carrière te sturen. Hoef je toch niet elke fase van een studie leuk of nuttig te vinden. Bovendien weet je vooraf wellicht nog niet dat dit je moeite gaat kosten als de rest je prima afging.
Ik vond de scriptie zelf de hel, heb er niets van geleerd dat ik later nog nodig had. Het voor mij nuttige had ik in de opleiding zelf al meegekregen. De scriptie was een nare afsluiting, een vieze drol ter afsluiting van mijn studie. Daarna was ik letterlijk ontlast
Voor mij zijn opleidingen instrumenteel, ik doe ze voor de bullet op mijn cv, maar zelden omdat ik een intrinsieke honger naar kennis heb.
Ik doe nu geen onderzoek en schrijf zeer zelden artikelen.
dinsdag 22 april 2025 om 19:52
Ginevra schreef: ↑22-04-2025 16:53AI is niet zo makkelijk te detecteren, maar het hangt er van af hoe slim je het gebruikt. Als je AI je tekst laat schrijven heb je kans dat er troep uit komt, of anders tekst die zo generiek en oppervlakkig is dat een ervaren docent meteen ziet dat je AI hebt gebruikt.
Maar je kunt AI wel gebruiken om je stukken te verbeteren, met prompts als "lees onderstaande aanleiding, doel- en vraagstelling. Is de lijn tussen deze drie helder? Geef feedback en drie verbeterpunten". Of "geef twee mogelijke kwalitatieve onderzoeksmethoden waarmee ik onderstaande onderzoeksvraag kan beantwoorden. Verwijs bij elke methode naar een online bron voor meer uitleg". Of "Lees onderstaande tekst alsof je een hbo-docent bent en geef drie voorstellen voor verbetering".
Dan blijft het je eigen tekst maar heb je wel gratis extra feedback.

dinsdag 22 april 2025 om 19:52
Ok, gelukkig wel goede vaardigheden geleerd danMiskotto schreef: ↑22-04-2025 19:49Ik vond die opleiding helemaal geweldig, ik heb zoveel geleerd wat ik privé en tijdens mijn werk toepas. Ik mis de dynamiek van de toetsweek daarom ook.
Maar het schrijven van een scriptie vind ik echt niet van toegevoegde waarde.
Ik geef nog liever een presentatie aan de koninklijke familie dan dat ik een scriptie schrijf.

dinsdag 22 april 2025 om 19:58
Nee, mee oneens. Bijna niemand die ik ken werkt nu met zijn studie. Nu ligt dat natuurlijk iets anders met een studie die je als volwassene nog doet, maar dan nog kun je een opleiding leuk vinden, maar de scriptie verschrikkelijk. Eerlijk gezegd ken ik maar weinigen die plezier beleefden aan de scriptie.Catalina schreef: ↑22-04-2025 19:50Ik zeg ook niet dat je alles leuk hoeft te vinden maar eigenlijk is het wel raar als je voor je carrière een bepaalde opleiding nodig hebt, maar de vaardigheden die je in die opleiding leert dan vervolgens niet toe hoeft te passen. Want onderzoek doen is wel iets dat vaak heel belangrijk wordt gevonden in allerlei opleidingen, maar zijn die opleidingen dan eigenlijk wel zo nuttig voor de functies waar ze voor gevraagd worden? Dat laat eerder zien dat er iets fout is in het systeem van opleiden (waarom niet de vaardigheden leren die nodig zijn voor het werk) dan in de personen die het doen, dus bedoel ik echt niet als kritiek naar to, maar meer iets om over na te denken als zo iemand die onderzoek centraal zet in een opleiding.
Het heeft ook te maken met de arbeidsmarkt, soms helpt het gewoon om hbo op je cv te hebben voor salaris, of bepaalde promoties, bijvoorbeeld. Ook al ga je in die functies verder nooit onderzoek doen (de meeste hbo-ers hoeven nadien weinig onderzoek meer te doen). Dat maakt het nog geen mistmatch.
Ik ben wo-geschoold en kan bij sommige bedrijven alleen al daarom meer verdienen dan iemand met hbo, ook al werk ik in een totaal andere hoek dan mijn studie.

dinsdag 22 april 2025 om 20:03
Ik zeg ook helemaal niet dat het niet kan dat je een opleiding leuk vindt maar de scriptie verschrikkelijk. Ik zeg dat onderzoek doen dan misschien niet zo belangrijk gevonden moet worden in de studies als dat later nooit meer gedaan hoeft te worden.pina schreef: ↑22-04-2025 19:58Nee, mee oneens. Bijna niemand die ik ken werkt nu met zijn studie. Nu ligt dat natuurlijk iets anders met een studie die je als volwassene nog doet, maar dan nog kun je een opleiding leuk vinden, maar de scriptie verschrikkelijk. Eerlijk gezegd ken ik maar weinigen die plezier beleefden aan de scriptie.
Het heeft ook te maken met de arbeidsmarkt, soms helpt het gewoon om hbo op je cv te hebben voor salaris, of bepaalde promoties, bijvoorbeeld. Ook al ga je in die functies verder nooit onderzoek doen (de meeste hbo-ers hoeven nadien weinig onderzoek meer te doen). Dat maakt het nog geen mistmatch.
Ik ben wo-geschoold en kan bij sommige bedrijven alleen al daarom meer verdienen dan iemand met hbo, ook al werk ik in een totaal andere hoek dan mijn studie.
anoniem_68111bd04ce4d wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:30
Reden: autocorrect-fout
Reden: autocorrect-fout
0.18% gewijzigd
dinsdag 22 april 2025 om 20:09
Is meestal ook complete onzin, toch is vrijwel elke opleiding zo ingericht.
dinsdag 22 april 2025 om 21:17
Ik ben er ook niet zo blij mee dat alle studenten een scriptie moeten schrijven.
En dat zeg ik als wetenschapper en scriptiebegeleider.
Maar er zijn zoveel studenten die een hekel hebben aan onderzoek doen en een scriptie schrijven, die deelproducten van een laag niveau inleveren omdat ze zelf niet snappen waar ze mee bezig zijn en duidelijk nooit onderzoek moeten of willem gaan doen. Die studenten met heel veel moeite door het scriptietraject heen loodsen zodat ze maar hun papiertje hebben waar ze daarna toch heel ander werk mee gaan doen, daar is voor mij ook geen lol aan.
Van mij mag de scriptie beperkt worden tot de research masters. Die willen er echt mee verder.
Maar er zijn zoveel studenten die een hekel hebben aan onderzoek doen en een scriptie schrijven, die deelproducten van een laag niveau inleveren omdat ze zelf niet snappen waar ze mee bezig zijn en duidelijk nooit onderzoek moeten of willem gaan doen. Die studenten met heel veel moeite door het scriptietraject heen loodsen zodat ze maar hun papiertje hebben waar ze daarna toch heel ander werk mee gaan doen, daar is voor mij ook geen lol aan.
Van mij mag de scriptie beperkt worden tot de research masters. Die willen er echt mee verder.
dinsdag 22 april 2025 om 22:17
Eens. Ik heb best interessant onderzoek gedaan, maar nooit de intentie gehad daar iets mee te doen. Heel zonde eigenlijk van de tijd, niet alleen van mij maar van alle betrokkenen, er is vast een manier van afstuderen mogelijk die passender is voor mensen die niet de researchkant op willen.
woensdag 23 april 2025 om 08:16
ook wetenschapper en scriptiebegeleider hier, en ik ben het niet met je eens. We leiden op tot master of science, daar horen onderzoeksvaardigheden bij. Als iemand geen master of science wil worden, is dat natuurlijk prima, maar als je dat wel wil worden horen deze vaardigheden daar gewoon in. Als je solliciteert op een baan en je zet dit op je cv dan verwacht je potentiele werkgever dus dat je deze vaardigheden ook hebt, het is gewoon onderdeel van het diploma.Wombat schreef: ↑22-04-2025 21:17Ik ben er ook niet zo blij mee dat alle studenten een scriptie moeten schrijven.
Mijn ervaring is ook dat studenten methodologie en research design pas echt goed gaan snappen tijdens het schrijven van de scriptie, ook het beoordelen van bronnen is daarbinnen een belangrijk leerpunt, evenals consistentie van onderzoeksvraag, doelstelling, strategie en methoden.
Ik zie dus niet hoe je aan de leerdoelen van de opleiding kunt voldoen zonder een scriptie te schrijven.
Ben het wel met je eens dat studenten naar de eindstreep moeten slepen echt heel demotiverend is, voor docent en student.
woensdag 23 april 2025 om 08:51
ik neem even voor het gemak aan dat je op mij reageert. In mijn ervaring verwachten werkgevers dat wel. Ze vragen om een bepaald diploma, en daar horen vaardigheden en leerdoelen bij. De werkgever verwacht dus dat de kandidaat in kwestie die vaardigheden bezit en dat wij (als universiteit) die getoetst hebben.
Meeste van mijn studenten zetten hun scriptie onderwerp ook gewoon op hun cv, om expertise aan te kunnen tonen.
Ter aanvulling: de meeste van mijn studenten komen terecht in een baan waarbij onderzoek belangrijk is, meestal wel private sector maar wel in een onderzoeksbaan
woensdag 23 april 2025 om 09:31
Weet niet hoe t bij jouw opleiding zit, maar bij ons moet je dan wel een bijlage maken met hoe je AI gebruikt hebt.
Ik vind t echt dom om AI te gebruiken, omdat AI zélf nogal dom is. En een beetje docent ziet ook zonder detectie wel dat je t niet zelf geschreven hebt.
Een diploma staat ook voor een stukje schrijfkwaliteit en doorzettingsvermogen.
woensdag 23 april 2025 om 09:35
woensdag 23 april 2025 om 09:37
Ik had de scriptie ook zeker op mijn cv staan (inmiddels al jaren niet meer), en men hecht er waarde aan dat je dat hebt gedaan, en leidt er een bepaald niveau aan af. Maar in veel wo-functies doe je zeer weinig meer met die vaardigheden.florence13 schreef: ↑23-04-2025 08:51ik neem even voor het gemak aan dat je op mij reageert. In mijn ervaring verwachten werkgevers dat wel. Ze vragen om een bepaald diploma, en daar horen vaardigheden en leerdoelen bij. De werkgever verwacht dus dat de kandidaat in kwestie die vaardigheden bezit en dat wij (als universiteit) die getoetst hebben.
Meeste van mijn studenten zetten hun scriptie onderwerp ook gewoon op hun cv, om expertise aan te kunnen tonen.
Ter aanvulling: de meeste van mijn studenten komen terecht in een baan waarbij onderzoek belangrijk is, meestal wel private sector maar wel in een onderzoeksbaan

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in