Scriptie begeleiding wie heeft hier ervaring mee?
maandag 21 april 2025 om 20:40
Topictitel moet zijn scriptiebegeleiding tegen betaling.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Ik zit nu in de laatste fase van mijn opleiding hbo-sjd. Ik ben bezig met mijn PvA voor mijn onderzoeksrapport .
Ik had een feedbackmoment en die heb ik verbruikt. Als feedback kreeg ik mee dat mijn onderzoeksvraag niet goed aansluit op mijn probleembeschrijving, en er waren nog meer passages waar zij opheldering over wilde hebben. Ik heb dus heb alle feedback punten aangepast en ik heb een nieuwe onderzoeksvraag geformuleerd. Echter, ik weet niet of het goed is.
Ik heb het beoordelingsformulier erbij gepakt en ik heb alle punten uitgewerkt. Maar gezien de vele feedback die ik heb gekregen ben ik duidelijk geen heldin in het plegen van onderzoek. Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met scriptiebegeleiding tegen betaling door een extern bedrijf, want ik twijfel enorm.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik moet zeggen dat dit een zeer eenzaam traject is.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
maandag 21 april 2025 om 20:57
maandag 21 april 2025 om 20:58
Wat vervelend dat je dit als zo eenzaam ervaart. Is er niemand anders in je omgeving die je om feedback kan vragen? Voer je het onderzoek uit tijdens een stage? En zo ja is er geen stagebegeleider die je feedback kan geven?
Ik zou overigens je vraag ook gewoon terugkoppelen naar de opleiding, hoe weet je of je nu wel op de goede weg zit?
Ik zou overigens je vraag ook gewoon terugkoppelen naar de opleiding, hoe weet je of je nu wel op de goede weg zit?
maandag 21 april 2025 om 21:07
maandag 21 april 2025 om 21:09
Ik begeleid zelf scripties en zo gaat het bij ons inderdaad. Er zijn 8 tussentijdse feedbackmomenten en meer als iemand vastloopt. Er zijn externe bureaus maar bij ons zijn die verboden want ik wil weten wat een student zelf kan. Maar er is dus wel veel ruimte om te leren en je te ontwikkelen in het proces.Inelly schreef: ↑21-04-2025 20:57Heb je serieus een scriptie met één feedbackmoment in het hele proces? Het is toch normaal dat je eerst feedback krijgt op je onderzoeksvragen, vervolgens per hoofdstuk en dan nog een keer aan het eind (of iets dergelijks). Daarna is er eventueel nog een herkansing.
Zeker de stap van een onderzoeksvraag bedenken is soms heel lastig en dan moet je ook al goed in het onderwerp zitten om dat te kunnen.
Dit wat jij beschrijft klinkt raar.
wombat wijzigde dit bericht op 21-04-2025 21:11
9.01% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 21:10
maandag 21 april 2025 om 21:16
Ik snap dat externe bureaus niet de bedoeling zijn, maar met maar 1 feedback-moment voor hele scriptie snap ik wel dat je er toch gebruik van maakt! Want dat is haast niet te doen!Wombat schreef: ↑21-04-2025 21:09Ik begeleid zelf scripties en zo gaat het bij ons inderdaad. Er zijn 8 tussentijdse feedbackmomenten en meer als iemand vastloopt. Er zijn externe bureaus maar bij ons zijn die verboden want ik wil weten wat een student zelf kan. Maar er is dus wel veel ruimte om te leren en je te ontwikkelen in het proces.
Zeker de stap van een onderzoeksvraag bedenken is soms heel lastig en dan moet je ook al goed in het onderwerp zitten om dat te kunnen.
On topic: nee, geen ervaring dus kan je helaas niet helpen...
maandag 21 april 2025 om 21:21
Pittig hoor! Ik ben ook scriptiebegeleider en heb voor het inleveren meerdere feedbackmomenten met mijn studenten. Moet nu zelf ook weer een scriptie schrijven en het neerzetten van de basis blijft een uitdaging. Ik zou ook bij je begeleider proberen of je daar begeleiding van kan krijgen. Heb je daarnaast medestudenten met wie je kan sparren?
maandag 21 april 2025 om 21:39
Nee, ik heb het verkeerd uitgelegd.Inelly schreef: ↑21-04-2025 20:57Heb je serieus een scriptie met één feedbackmoment in het hele proces? Het is toch normaal dat je eerst feedback krijgt op je onderzoeksvragen, vervolgens per hoofdstuk en dan nog een keer aan het eind (of iets dergelijks). Daarna is er eventueel nog een herkansing.
Je begint met je Pva deel1 en daar heb je 1 feedbackmoment. Daar krijg je uiteindelijk een cijfer voor en dan mag je door naar je Pva deel 2 ook daar heb je een feedbackmoment en na dat cijfer mag je door naar je uiteindelijke onderzoeksrapport.
Het is dus opgesplitst in 3 delen en elk deel heeft een feedbackmoment en ik heb mijn eerste feedbackmoment gehad.
Misschien inderdaad een idee om na de vakantie weer in gesprek te gaan met mijn scriptie begeleider. Het formuleren van een onderzoeksvraag vind ik een ramp en zo te lezen ben ik niet de enige.
maandag 21 april 2025 om 21:44
Het is een flex opleiding, we zijn met z'n vieren begonnen en iedereen is afgehaakt. Ik heb als enige de (bijna( eindstreep gehaald. Ik hoef ook niet meer naar school en de rest van de flex studenten ken ik niet.Olijfje3 schreef: ↑21-04-2025 21:21Pittig hoor! Ik ben ook scriptiebegeleider en heb voor het inleveren meerdere feedbackmomenten met mijn studenten. Moet nu zelf ook weer een scriptie schrijven en het neerzetten van de basis blijft een uitdaging. Ik zou ook bij je begeleider proberen of je daar begeleiding van kan krijgen. Heb je daarnaast medestudenten met wie je kan sparren?
maandag 21 april 2025 om 21:47
Dat zal bij mijn onderwijs instelling ook het geval zijn, maar ik heb hulp nodig. Maar uit jouw woorden maak ik op dat ik mijn scriptiebegeleider alsnog mag benaderen?? Want omdat ik mijn eerste feedbackmoment heb gehad, heb ik het gevoel dat ik niks meer mag vragen.Wombat schreef: ↑21-04-2025 21:09Ik begeleid zelf scripties en zo gaat het bij ons inderdaad. Er zijn 8 tussentijdse feedbackmomenten en meer als iemand vastloopt. Er zijn externe bureaus maar bij ons zijn die verboden want ik wil weten wat een student zelf kan. Maar er is dus wel veel ruimte om te leren en je te ontwikkelen in het proces.
maandag 21 april 2025 om 21:49
Geen ervaring met scriptiebegeleiding, wel heb ik drie keer een scriptie geschreven (HBO bachelor, uni bachelor, uni master). Een studiegenootje van m’n master heeft wel eens zo’n bedrijf laten meekijken m.b.t. de statistiek, ze leverde zelf gewoon alles aan maar liet het door dat bedrijf controleren. Ik vond het persoonlijk zonde van het geld want mijn supervisor wilde ook best meekijken, zolang ik maar concrete vragen had en kon laten zien dat ik nadacht over waar ik mee bezig was. Dus ‘Voor probleem X kan ik het Y aanpakken, maar ook Z. Ik neig naar Y, omdat (…). Als ik optie Z pak, zou dat echter helpen bij (…). Zou je willen meedenken?’
Mijn tip: verwerk alle feedback en stel dan gerichte vragen over waar je niet uitkomt. Niet ‘hoe moet het?’ maar ‘Ik heb dit en dat zo en zo aangepast. Ik denk dat het nu klopt, want.. Ben je het daarmee eens?’
Mijn tip: verwerk alle feedback en stel dan gerichte vragen over waar je niet uitkomt. Niet ‘hoe moet het?’ maar ‘Ik heb dit en dat zo en zo aangepast. Ik denk dat het nu klopt, want.. Ben je het daarmee eens?’
maandag 21 april 2025 om 22:02
Als ik je begeleider was dan zou dat zeker mogen. Eigenlijk is de onderzoeksvraag bedenken het moeilijkste van de hele scriptie. Het is dat je er nou eenmaal wel mee moet starten om de rest te kunnen doen. Qua leerproces zou het beter aan het eind van de scriptie kunnen zitten. Dan pas heb je een beetje beeld van wat er al bekend is van je onderwerp en wat nog niet.Miskotto schreef: ↑21-04-2025 21:47Dat zal bij mijn onderwijs instelling ook het geval zijn, maar ik heb hulp nodig. Maar uit jouw woorden maak ik op dat ik mijn scriptiebegeleider alsnog mag benaderen?? Want omdat ik mijn eerste feedbackmoment heb gehad, heb ik het gevoel dat ik niks meer mag vragen.
maandag 21 april 2025 om 22:02
Ik zou even na gaan vragen wat de bedoeling is met die feedback momenten. Wellicht is er 1 officieel moment voor indiening+feedback, maar staat dat los van alle vragen en losse feedback tussendoor.
Ik schrijf nu ook een scriptie (master) en bij ons gaat het namelijk ook zo. Ik kan me ook niet voorstellen dat je maar 1x feedback mag vragen op je probleemstelling ect, want dat is de basis van alles. Veel studenten doen hier een volledig studieblok alleen al over het formuleren van de probleemstelling en hoofd en deelvragen ect, want dat is nu eenmaal het meest lastige onderdeel van een scriptie.
En als je dus echt niet meer om feedback mag vragen ja dan zou ik ook iemand online in gaan schakelen.
Succes, scriptie schrijven is behoorlijk stressvol
Ik schrijf nu ook een scriptie (master) en bij ons gaat het namelijk ook zo. Ik kan me ook niet voorstellen dat je maar 1x feedback mag vragen op je probleemstelling ect, want dat is de basis van alles. Veel studenten doen hier een volledig studieblok alleen al over het formuleren van de probleemstelling en hoofd en deelvragen ect, want dat is nu eenmaal het meest lastige onderdeel van een scriptie.
En als je dus echt niet meer om feedback mag vragen ja dan zou ik ook iemand online in gaan schakelen.
Succes, scriptie schrijven is behoorlijk stressvol

maandag 21 april 2025 om 22:03
Dat is heel goed advies: niet alleen ‘hellup!!!!!’ maar laat je denkproces zien.ZuurSnoepje schreef: ↑21-04-2025 21:49Geen ervaring met scriptiebegeleiding, wel heb ik drie keer een scriptie geschreven (HBO bachelor, uni bachelor, uni master). Een studiegenootje van m’n master heeft wel eens zo’n bedrijf laten meekijken m.b.t. de statistiek, ze leverde zelf gewoon alles aan maar liet het door dat bedrijf controleren. Ik vond het persoonlijk zonde van het geld want mijn supervisor wilde ook best meekijken, zolang ik maar concrete vragen had en kon laten zien dat ik nadacht over waar ik mee bezig was. Dus ‘Voor probleem X kan ik het Y aanpakken, maar ook Z. Ik neig naar Y, omdat (…). Als ik optie Z pak, zou dat echter helpen bij (…). Zou je willen meedenken?’
maandag 21 april 2025 om 22:37
Ik lees geïnteresseerd mee, want als mijn zoon zijn studie weet door te zetten tot aan afstuderen, zal hij zeker scriptiebegeleiding nodig hebben. Ik had al gezien dat daar bureaus voor zijn en ben dus ook heel benieuwd naar de ervaringen daarmee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 21 april 2025 om 23:14
Laat die zoon eens los, joh!!!
Dat moet een wo-student allemaal zelf kunnen oplossen. Ga je anders ook mee naar zn werk later om de curling ouder uit te hangen?
maandag 21 april 2025 om 23:21
Zoon zal t.z.t. zelf vast een beter netwerk hebben.
maandag 21 april 2025 om 23:28
TO, gewoon je scriptiebegeleider benaderen hoor! Lijkt mij heel normaal om dat te doen. En stel dat dat echt niet de bedoeling is, dan hoor je dat vanzelf en kun je altijd nog bedenken hoe verder. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat jij zo aan het worstelen bent en daardoor gedemotiveerd raakt.
dinsdag 22 april 2025 om 00:35
Als hij het niet zonder bureau kan, kan je je afvragen of hij dan wel geschikt is voor een hbo diploma.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in