Sectorkeuze in 2e klas TL
vrijdag 5 februari 2010 om 09:50
Hoi Prulleke,
ik ben zelf decaan op een tl-afdeling, dus ik weet er wel wat van. Ik denk dat ik je kan geruststellen, als je TL doet, maakt in mijn ogen die sectorkeuze eigenlijk niet zoveel uit. De vervolgopleidingen stellen over het algemeen geen eisen aan de gevolgde sector, is mijn ervaring hier in de regio. Kijk samen met je kind waar de kwaliteiten en interesses liggen en kies de vakken die daar bij passen. Op mijn school is het mogelijk om 7 vakken te doen en daardoor zo te kiezen dat je 2 of 3 sectoren doet, dan is er helemaal geen punt.
ik ben zelf decaan op een tl-afdeling, dus ik weet er wel wat van. Ik denk dat ik je kan geruststellen, als je TL doet, maakt in mijn ogen die sectorkeuze eigenlijk niet zoveel uit. De vervolgopleidingen stellen over het algemeen geen eisen aan de gevolgde sector, is mijn ervaring hier in de regio. Kijk samen met je kind waar de kwaliteiten en interesses liggen en kies de vakken die daar bij passen. Op mijn school is het mogelijk om 7 vakken te doen en daardoor zo te kiezen dat je 2 of 3 sectoren doet, dan is er helemaal geen punt.
vrijdag 5 februari 2010 om 10:32
ik zou me niet te veel aantrekken van de interresse test. Je zoon weet denk ik wel beter wat hij leuk vind dan die test Ik heb zelf VWO gedaan en weet van daar uit dat je profielkeuze voor de meeste studies echt helemaal niets uit maakt. Hoe strickt is dat op het VMBO? Kijk eens naar de eisen van vervolg studies die hij eventueel wil doen. Grote kans dat de richting/vakken die hij gaat doen helemaal niet uit maakt.
vrijdag 5 februari 2010 om 10:37
Het belangrijkste is gewoon de vakken die hij het leukst vindt een beetje aanhouden. Je kan bijvoorbeeld wel de ICT in gaan omdat dat een goede toekomst heeft, maar als je dat saai vindt, ga je er toch nooit in werken. Die testen kunnen nogal eens discutabel zijn. Een vriendin van me kreeg bijvoorbeeld 'bloemschikker' als aanrader. Hoewel, ze doet nu biologie, dus ze is wel in de plantjes blijven hangen.
Liever elitair dan een pauper!
vrijdag 5 februari 2010 om 10:45
Kijk, nu wordt het al wat concreter.... Als hij gymleraar wil worden, zal hij HBO moeten doen rn zijn er twee routes te bedenken, nl eerst mbo, bijvoorbeeld een Cios-opleiding. Nadeel daarvan is dat er strenge selectie is, veel aanmeldingen en weinig plaats. Alternatief is havo en dan nr academie vr lichamelijke oefening, HBO om gymleraar te worden. Ik denk dat die geen eisen stellen aan profielen, maar dat is op internet zo na te kijken.
Ik zou hem in ieder geval aanraden om zeker ook wiskunde te kiezen en als daar ruimte voor is ook economie, dan is profiel EM misschien ook nog een optie, zou het in ieder geval op mijn school zijn.
Ik zou hem in ieder geval aanraden om zeker ook wiskunde te kiezen en als daar ruimte voor is ook economie, dan is profiel EM misschien ook nog een optie, zou het in ieder geval op mijn school zijn.
vrijdag 5 februari 2010 om 11:02
Engels is een verplicht examenvak, dus daar valt niet zoveel aan te kiezen. Wiskunde is in de sector zorg en welzijn niet verplicht, maar als een leerling dat niet kiest voer ik altijd een gesprek over de consequenties daarvan. Elke school mag zelf eisen formuleren voor de doorstroom nr havo en bij ons is wiskunde in je examenpakket een eis, ook als je op havo vervolgens voor profiel CM kiert, wat het enige profiel is waar je geen wiskunde in hoeft te doen. Ook is het zo dat zonder wiskunde op tl je vaak ziet dat leerlingen vastlopen met hun rekenvaardigheden in het mbo, denk maar aan opleidingen als apothekersassistente, hoort bij sector zorg en welzijn maar je zult toch echt moeten kunnen rekenen. Ik adviseer iedereen om wiskunde te doen, behalve als t echt niet gaat.
vrijdag 5 februari 2010 om 11:30
Prulleke,
Ik ben een moeder van een vmbo-tl-er die het ook niet wist. Het maakt inderdaad niet zo heel veel uit welke sector je kind kiest. Het vak wiskunde is wel heel belangrijk, dat zou je kind moeten kiezen, daarmee houd je allerlei mogelijkheden open, eventueel ook een overstap naar de havo.
Vergis je echter niet, die overstap is ontzettend zwaar!!! Scholen hangen wel eisen (6,5 of 7 gemiddeld, niet lager dan... voor het vak...) aan een dergelijke overstap, niets mis mee, maar veel scholen vergeten dat de vmbo leerlingen gepamperd worden, in havo-4 moeten ze ineens alles zelf doen. Kortom de begeleiding is ineens weg.
Ook worden er andere lesmethodes gebruikt.
Het is moeilijk inderdaad om op je 13e een keuze te maken, maar echt met in ieder geval wiskunde kan jouw kind straks alle kanten op.
Ik ben een moeder van een vmbo-tl-er die het ook niet wist. Het maakt inderdaad niet zo heel veel uit welke sector je kind kiest. Het vak wiskunde is wel heel belangrijk, dat zou je kind moeten kiezen, daarmee houd je allerlei mogelijkheden open, eventueel ook een overstap naar de havo.
Vergis je echter niet, die overstap is ontzettend zwaar!!! Scholen hangen wel eisen (6,5 of 7 gemiddeld, niet lager dan... voor het vak...) aan een dergelijke overstap, niets mis mee, maar veel scholen vergeten dat de vmbo leerlingen gepamperd worden, in havo-4 moeten ze ineens alles zelf doen. Kortom de begeleiding is ineens weg.
Ook worden er andere lesmethodes gebruikt.
Het is moeilijk inderdaad om op je 13e een keuze te maken, maar echt met in ieder geval wiskunde kan jouw kind straks alle kanten op.
anoniem_83554 wijzigde dit bericht op 05-02-2010 11:31
Reden: type-foutje
Reden: type-foutje
% gewijzigd
vrijdag 5 februari 2010 om 12:00
Ben het helemaal met je eens Prulleke, als je kind straks maar een leuke opleiding vindt en gelukkig is/wordt!! Dat is het belangrijkste.
Onze zoon is na het behalen van zijn vmbo-tl overgestapt naar de havo. Afgelopen jaar heeft hij zijn havo diploma gehaald, op het nippertje , maar binnen is binnen.
Hij heeft gekozen voor de havo, omdat hij een vervolgopleiding wilde doen waarbij je een havo-diploma moet hebben.
Onze zoon is na het behalen van zijn vmbo-tl overgestapt naar de havo. Afgelopen jaar heeft hij zijn havo diploma gehaald, op het nippertje , maar binnen is binnen.
Hij heeft gekozen voor de havo, omdat hij een vervolgopleiding wilde doen waarbij je een havo-diploma moet hebben.
vrijdag 5 februari 2010 om 21:58
Hoi Prulleke,
Ben ik weer even. Hoe de resultaten voor wiskunde van je zoon zich ontwikkelen kan ik niets zinnigs over zeggen. Als je twijfelt of hij het aankan, kun je het beste contact opnemen met zijn wiskunde-docent.
Moet je zoon nu echt al zijn hele examenpakket kiezen? Op mijn school moeten leerlingen aan het eind van klas 2 een keuze maken uit een aantal vakken, zodat ze er 10 overhouden in klas 3. Bij die 10 zitten natuurlijk Nederlands en Engels, maar ook alle "sectorvakken" als wiskunde, economie, nask1 en biologie. Pas in de lente in de derde klas kiezen ze hun sector en hun examenpakket (en bij ons is dat in principe 7 vakken). De vraag of een leerling stopt met wiskunde is dus bij ons pas aan de orde als hij 2,5 jaar wiskunde gehad heeft, en dan is meestal wel duidelijk of het voor een leerling een kansloze exercitie wordt of niet.
Ben ik weer even. Hoe de resultaten voor wiskunde van je zoon zich ontwikkelen kan ik niets zinnigs over zeggen. Als je twijfelt of hij het aankan, kun je het beste contact opnemen met zijn wiskunde-docent.
Moet je zoon nu echt al zijn hele examenpakket kiezen? Op mijn school moeten leerlingen aan het eind van klas 2 een keuze maken uit een aantal vakken, zodat ze er 10 overhouden in klas 3. Bij die 10 zitten natuurlijk Nederlands en Engels, maar ook alle "sectorvakken" als wiskunde, economie, nask1 en biologie. Pas in de lente in de derde klas kiezen ze hun sector en hun examenpakket (en bij ons is dat in principe 7 vakken). De vraag of een leerling stopt met wiskunde is dus bij ons pas aan de orde als hij 2,5 jaar wiskunde gehad heeft, en dan is meestal wel duidelijk of het voor een leerling een kansloze exercitie wordt of niet.