Werk & Studie alle pijlers

Semi sollicitatie

11-10-2016 23:04 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen. Ik heb binnenkort een soort sollicitatiegesprek maar het heet een oriënterend gesprek. Mijn cv en motivatiebrief hebben ze al en nu kunnen ze mij gebruiken.

Er werd mij verteld dat ze naar mijn vaardigheden kijken die ik heb opgedaan tijdens mijn werkervaringen of binnen andere activiteiten die ik heb ontwikkeld.

Wat moet ik hierbij ongeveer verwachten? Ik wil de job graag hebben dus zou me willen voorbereiden. Ik vind het over het algemeen best moeilijk om over mezelf te praten. Er worden meestal naar mijn idee best 'bijzondere vragen' gesteld.

De vacature betreft receptionist in een recreatiecentrum.
Een orienterend gesprek is vaak een kennismakingsgesprek, tegenwoordig heel normaal, vaak vindt er dan nog een gesprek met de directeuren plaats, maar hoeft niet hangt van je functie af en daarna volgt een arbeidsvoorwaardengesprek.

Dus je hebt geen soort van sollicitatiegesprek, je hebt gewoon een sollicitatiegesprek.

Mijn tip voor jouw functie: lach! Jij bent het visitekaartje van t bedrijf, zorg dat je verzorgd voor de dag komt en heb een open houding. Succes!
Ik kijk meestal serieus uit mijn ogen maar zal mijn best doen! Uiteraard ben ik dan verzorgd maar dat lijkt mij het makkelijkst van allemaal. Een open houding zal ook wel goed zitten maar die ingewikkelde lastige vragen is lastig. Expliciet werd mij dit medegedeeld dus...
Wat voor lastige vragen verwacht je dan?

Schrijf ze eens op en bedenk een antwoord.
serieus kijken is ook niet erg, maar probeer dat op een vriendelijke manier te doen. Niet te streng of een diepe frons.

Je zult vragen krijgen over hoe je handelt bij verschillende gebeurtenissen.

Zoals mensen die aankomen waarvan iemand wagenziek was, of dronken

of mensen die hun reserveringspapieren vergeten zijn (als er ook huisjes verhuurd worden)

Kinderen die overstuur zijn omdat ze de weg kwijt zijn (kan ouders ook gebeuren trouwens)

Of iemand die als laatste binnenkomt en als eerste geholpen wil worden

Heb je soortgelijk werk gedaan, bedenk dan hoe je dat toen oploste (en als het toen fout ging hoe je het nu beter zou doen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 11 oktober 2016 @ 23:34:

serieus kijken is ook niet erg, maar probeer dat op een vriendelijke manier te doen. Niet te streng of een diepe frons.

Je zult vragen krijgen over hoe je handelt bij verschillende gebeurtenissen.

Zoals mensen die aankomen waarvan iemand wagenziek was, of dronken

of mensen die hun reserveringspapieren vergeten zijn (als er ook huisjes verhuurd worden)

Kinderen die overstuur zijn omdat ze de weg kwijt zijn (kan ouders ook gebeuren trouwens)

Of iemand die als laatste binnenkomt en als eerste geholpen wil worden

Heb je soortgelijk werk gedaan, bedenk dan hoe je dat toen oploste (en als het toen fout ging hoe je het nu beter zou doen)

Hier kan ik wat mee super bedankt!

Als mensen meer zulke vragen voor mij hebben zie ik dat graag.
Het huisje is te klein/vies/niet compleet/ te gehorig en ze komen bij jou klagen.

Iemand komt 's avonds bij je met gezondheidsklachten.

Het regent buiten en het hele kantoor staat vol met dringende mensen.

Heb je BHV? Zo niet, geef aan dat je bereid bent dat te halen.

Succes met je gesprek!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kijk eens goed welke vaardigheden in de vacature staan, welke vaardigheden een receptioniste moet hebben.

Welke van die vaardigheden heb jij?

En hoe kun je dat duidelijk maken? Ik raad mijn studenten altijd aan om de STAR methode te gebruiken, die helpt heel goed om heel concreet te vertellen waarom je voldoet aan de eis van een bepaalde vaardigheid.

http://www.carrieretijger ... k/gesprekstechnieken/star

Op deze site staan nog meer goede tips over solliciteren.

Succes!
Thanks mensen. Eventueel een beknopt antwoord mag er ook bij
Omhoog!
Wat te antwoorden op vragen als waarom denk je geschik te zijn voor deze job?

Wat zijn je beste eigenschappen?
Kijk of je concreet kunt maken wat je vertelt. Geef voorbeelden. Vertel wat jij voor hen zou kunnen betekenen, wat jij toevoegt!
Up

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven