Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Ja klopt maar ik heb daar minstens 5 jaar geleden gesolliciteerd (de naam is nogal apart dus vandaar dat ik het nog weet). Dus de kans is klein dat ze me kennen want was een van de vele sollicitanten maar ik zal eens kijken of bedrijf vacatures open heeft staan nu, laatst was dat niet zo.

En ik ben nu aan het wachten tot ik terug gebeld wordt m.b.t. een sollicitatie, ben benieuwd of het wat wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
20-01-2020 10:42
@Wolkje, ik zou gewoon rechtstreeks naar de werkgever gaan. Dikke kans die dat die wel blij is met je interesse.

Ik heb helaas donderdagmiddag een afwijzing gekregen. Ik baal er verschrikkelijk van. Heb er ook het hele weekend van gebaald. Maar nu weer met frisse moed op zoek naar geschikte vacatures om op te reageren. Op zich wel positieve feedback en ik snap ook echt wel dat ze voor de andere kandidaat zijn gegaan die al wel ervaring had in het werkveld, maar toch stom!

Que brief vs CV ik schrijf wel altijd een brief, maar ik weet dat het er in de praktijk vaak op neer komt dat je cv bekeken wordt en als je door die selectie komt je brief een rol gaat spelen.

Aan het UWV geef ik 4 willekeurige dingen door die ik doe. Ik geef ook niet aan wat de vervolgstappen zijn. Overigens wel een goede, volgens mij zijn mijn 4 weken weer bijna om en moet ik dus weer wat doorgeven.

@TsumTsum en Mini mouse, ik heb helaas geen advies voor jullie. Als ik eenmaal wordt uitgenodigd doe ik het altijd wel goed in de gesprekken.

@Rouge, welke regio woon je? Ik weet dat ze bij een vorige werkgever van mij nog inbound medewerkers zoeken en ik zou het echt iedereen aanraden om daar te gaan werken, het is echt een goede werkgever. Je moet wel je WFT Basis en WFT verzekeren gaan halen. Owh ik zie nu dat ze alleen mensen zoeken voor de winkels en niet mensen voor de call centra. Het gaat om de SNS bank. Moet je maar eens kijken. De cultuur daar is echt heel anders dan een traditioneel call center.

@FCBM, ik zou altijd een tegenbod doen. Nee is namelijk ook een antwoord voor de werkgever.
Ik heb je een pb gestuurd, Kaatje :)
Nu ik toch nog steeds aan het wachten ben... Hoe doen jullie dat met tijdelijke functies i.v.m. zwangerschapsverlof enzo? Blijf je dan gewoon de hele tijd verder solliciteren of neem je dan een tijdje rust en ga je tegen het einde weer solliciteren?

Het is natuurlijk een zakelijk iets en ik moet het zakelijk zien maar wat dan als je bijvoorbeeld net bent begonnen en dan alweer aangenomen wordt bij een ander? Dan laat ik toch geen goede indruk achter om na een paar weken alweer weg te gaan.Die kans acht ik klein aangezien ik voornamelijk afwijzingen krijg.
Alle reacties Link kopieren
@TsumTsum, een zwangerschapsvervanging is natuurlijk vrij kort. Als je een maand pauze neemt van het solliciteren en dan weer begint en de procedure duurt een maand dan heb je dus in het meest gunstige geval een probleem voor 1 maand.
Ik heb nu sollicitaties lopen die voor tijdelijke klussen van ongeveer 5-6 maanden en een verlenging zit er niet in volgens de vacatures. Gereageerd zodat ik in ieder geval weer aan het werk ben en ik kan de functie goed gebruiken op m'n cv. Maar ik blijf het een lastige vinden omdat ik soms echt te loyaal ben naar bedrijven en een te groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen zin om op tijdelijke vacatures te reageren. Je kan er ook na je proeftijd of jaar uit liggen, maar ik ga er van uit om iets voor langer te vinden en stop daar liever de tijd in. Maarja thuiszitten is ook niks.

Ik speur nu dagelijks de vacaturesite door. Wordt er treurig van.

Opleiding geeft ook niet zoveel hoop. Kijken wie mij daar mee kan helpen om even helder te krijgen hoe en wat.
Ja ik word er ook een beetje simpel van. Wil best omscholen maar naar wat? Helpende of Verzorgende IG in de zorg en dan heel onregelmatige diensten werken voor minimum loon om rond te kunnen komen?! En ik kan niet goed tegen bloed en bij kots.. nee dat is niks voor mij.

Zag laatst een hele leuke vacature maar toen kwam ik bij het punt hoeveel uur het betreft: "12 uur verspreid over 5 dagen". Dan ben ik per dag meer kwijt aan het reizen dan dat ik aan het werk ben.

Men roept dat er banen genoeg zijn maar niemand verteld je wat voor banen dat dan precies zijn en of je daarmee wel rond kan komen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 15:52
12.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Ik tref juist veel 40 uur vacatures. Wat ik niet wil. Parttime is meer dan genoeg. Meeste noemen 30 uur ook parttime. Ik vind 24 uur wel de max. Liefst zou ik 3 dagen werken. Maar 4x6 kan bijv. Ook van mijn kant, maar veel bedrijven willen toch 8 uur per dag.

Er zijn veel vacatures, maar van wat (een beetje) overeenkomt met de wensen is het rijtje met geschikte een stuk korter. Ligt er natuurlijk ook aan hoe hard het nodig is.

Stoor mij trouwens ook sommige uurlonen en dat je dan 2 avonden per week en een 1 of 2 weekenden per maand beschikbaar moet zijn.
Wil best gaan telefoneren, maar 9,64 euro en 2 avonden niet thuis eten, plus 1 a 2 weekenden niet, is mij niet waard.

En ik weet niet eens wat ik precies wil. Niet meer de kinderopvang. Kan sph gaan doen. Maar of ik daarna dan een baan vind is ook lastig in te schatten.

Dat eerst maar even duidelijk krijgen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2020 13:23
Ja ik word er ook een beetje simpel van. Wil best omscholen maar naar wat? Helpende of Verzorgende IG in de zorg en dan heel onregelmatige diensten werken voor minimum loon om rond te kunnen komen?! En ik kan niet goed tegen bloed en bij kots.. nee dat is niks voor mij.

Zag laatst een hele leuke vacature maar toen kwam ik bij het punt hoeveel uur het betreft: "12 uur verspreid over 5 dagen". Dan be ik per dag meer kwijt aan het reizen dan dat ik aan het werk ben.

Men roept dat er banen genoeg zijn maar niemand verteld je wat voor banen dat dan precies zijn en of je daarmee wil rond kan komen.
Ik heb ook weleens over de zorg nagedacht. Op zich zijn er wel functies in de zorg die me zouden trekken. Maar heel eerlijk gezegd heb ik geen zin in onregelmatige diensten. Zeker op dit moment niet.
Ik zit volop in de overgang en (niet om zielig te doen hoor) daar heb ik heel veel last van. Zowel lichamelijk als psychisch. Ik heb in het verleden trouwens ook weleens in onregelmatige diensten gewerkt en dat trok ik toen ook slecht. Steeds maar weer afwachten wanneer je nu weer ingeroosterd werd en nooit eens vooruit kunnen plannen met een weekendje weg ofzo.

Met zorg doel ik dan trouwens op de ouderenzorg.
Kraamzorg lijkt me ook wel iets, maar ook onregelmatig.
Kinderopvang lijkt me ook wel wat, maar 'ze' zeggen dat er weinig werk in te vinden is. En als ik vacatures zie is het vaak maar max. 25 uur. Ik wil minimaal 32 uur per week werken. Overigens lijkt het me super leuk, maar geen idee of het echt allemaal wat voor me is hoor ;-)
Herkenbaar! Ik krijg de laatste tijd van ‘vrienden’ ook steeds tips om me om te laten scholen. Want in de zorg en onderwijs zijn zoveel banen.

Voor het gemak vergeten mensen dan even dat dat wel echt functies zijn die je moeten liggen. Ik val flauw als ik een druppel bloed zie en ga over mijn nek bij andere lichaamsvloeistoffen. Dan ben ik ook nog eens ontzettend ongeduldig en kan ik slecht tegen gezeur en geklaag. Nou dan weet je wel genoeg dacht ik zo.
Ik zou best iets in de zorg willen doen maar dan wel regelmatige diensten, niet steeds van hot naar her moeten en minimaal 32 uur waarbij ik niet in aanraking kom met bloed, kots en andere viezigheden. Stront kan ik opzich nog wel hebben maar de andere 2? Nee. En wat heeft zo iemand die die zorg nodig heeft aan een zuster die staat te kokhalzen aan zijn/haar bed?! Ik denk dat je er grotendeels wel aan went hoor maar nee. Management functie is ook niks voor mij.
Activiteiten begeleider lijkt me dan weer wel leuk maar vaak ook te weinig uren of men zoekt daar vrijwilligers voor en geen betaalde kracht. Dus daarin omscholen? Ik vraag me af of dat wel slim is. Ik heb al 3 totaal verschillende dingen op m'n cv staan omdat ik als puber ook al zoekende was en ik heb niet het idee dat nog meer verschillende diploma's in m'n voordeel werken tenzij ik daar echt lang mee vooruit kan qua baan.
Alle reacties Link kopieren
Waaah! Ik krijg net een uitnodiging voor een functie waarvan ik nooit dacht dat ik er voor uitgenodigd zou worden. ECHT WTF!
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is het toch de moeite waard om hoger in te zetten dan je zelf denkt.
Bedoel je dan hoger dan je opleidingsniveau of hoger dan je denkt dat je aankunt? Tot nu toe is voor mij solliciteren naar HBO functies geen succes omdat men dat als een harde eis heeft blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier ook mee schrijven?

Vandaag te horen gekregen dat je contract niet verlengd gaat worden. Voel me er erg rot bij, vooral ook omdat er weer gesolliciteerd moet worden. Ondanks dat ik deze baan redelijk snel vond na mijn opleiding, zie ik er erg tegen op. Ben ook erg bang dat ik straks weken thuis komt te zitten.

Een beetje motivatie om toch niet op te geven en vooral door te gaan lijkt me dan ook niet overbodig.

Groetjes Me
Alle reacties Link kopieren
@TsumTsum, hoger dan ik zelf denk dat ik aankan.

Het is een functie waarbij je leiding geeft aan 20 man. En ik heb totaal geen leidinggevende ervaring. Weet eerlijk gezegd ook niet pers of het is wat ik wil.

Ik happy dance nog even door. Ik had 2 weken geleden een brief geschreven en dacht dat ik die al wel op mijn buik kon schrijven, maar ik ben net gebeld dat ik 1 van de 3 ben die op gesprek mag komen. En dat dat vooral is omdat ik heel erg goede vragen had gesteld naar aanleiding van de vacature.

@Me1991. Balen dat je contract niet verlengd wordt. Zijn er een beetje vacatures beschikbaar?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd TO!

Ik heb net 4 sollicitaties eruit gestuurt. Gisteren ook al 1 (echt voor mijn droombaan). Morgen nog 2. :-D

Na morgen heb ik dan 10 sollicitaties lopen, dan neem ik even rust :-P
Hobbelster schreef:
10-12-2019 20:59
Misschien heb je iets aan de events van De Broekriem, stichting voor en door werkzoekenden. Leuke workshops en tips en netwerken en erg succesvol in het opschroeven van je sollicitatievaardigheden.
De Broekriem heet binnenkort JobOn (puntnl)
neweve schreef:
13-12-2019 16:31
Deze week 2 sollicitaties de deur uit. Al 1 afwijzing binnen (binnen 24 uur...).
Mijn record is afwijzing in (minder dan) een half uur geloof ik.
TsumTsum schreef:
16-01-2020 16:18
Ik vroeg me ook ineens af hoe anderen dat doen met sollicitaties doorgeven. Ik geef ze door zodra ik gesolliciteerd heb, maar wat doe je dan met die afwijzingen?
Ze vragen 4 soll.activiteiten per 4 weken (of tegenwoordig per kalendermaand? mijn laatste werkdag was in december dus moet nog ff zien hoe dit werkt)
Meestal kom je daar ruim boven dus kun je een selectie maken van wat je doorgeeft. Ik denk dat ik het deze maand houdt op contact gehad met recruiter en profielen op vacaturesites geupdate. Kom ik uwv-technisch ook wel boven de vier uit en in de werkelijke praktijk op 12 ofzo :)
Spookvacatures denk ik nog niet gezien te hebben deze keer, wel ooit een vacature door minstens drie uzb's aangeboden en puntje bij paaltje had ik toevallig gereageerd via het enige bureau dat dmv raamovereenkomst kans maakte op de opdracht....
Of recruiters die er van uit gaan dat je een rijbewijs hebt: staat niet op mijn cv dus waarom denk je dat dan??????

In december werkte ik nog gewoon dus heb met huidige werkloosheidsperiode nog geen rare dingen gezien.
Moet al wel weer bezig met de uitleg: ik wil gewoon timmerman zijn en niet adviseren over timmeren of teamleider zijn over timmermannen. Ook al weet ik redelijk wat over wetgeving rondom arbotechnisch timmeren, ik wil gewoon zelf timmeren!! En dan maakt het mij verder niet veel uit of ik tafels timmer of bedden of kasten of alles voor het inrichten van een woning, als ik maar mag timmeren.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-01-2020 15:52
Ik zou best iets in de zorg willen doen maar dan wel regelmatige diensten, niet steeds van hot naar her moeten en minimaal 32 uur waarbij ik niet in aanraking kom met bloed, kots en andere viezigheden. Stront kan ik opzich nog wel hebben maar de andere 2? Nee. En wat heeft zo iemand die die zorg nodig heeft aan een zuster die staat te kokhalzen aan zijn/haar bed?! Ik denk dat je er grotendeels wel aan went hoor maar nee. Management functie is ook niks voor mij.
Activiteiten begeleider lijkt me dan weer wel leuk maar vaak ook te weinig uren of men zoekt daar vrijwilligers voor en geen betaalde kracht. Dus daarin omscholen? Ik vraag me af of dat wel slim is. Ik heb al 3 totaal verschillende dingen op m'n cv staan omdat ik als puber ook al zoekende was en ik heb niet het idee dat nog meer verschillende diploma's in m'n voordeel werken tenzij ik daar echt lang mee vooruit kan qua baan.
Activiteitenbegeleiding lijkt me erg leuk.
Maar inderdaad zie ik daar vaak vacatures voorbij komen voor weinig uren of het is vrijwilligerswerk.

Onderwijs is niks voor mij. Hoewel de werkomgeving (een basisschool) me wel aanspreekt. Zou daar best een administratieve baan uit willen voeren ;-)

Politie is ook niks voor mij. Kom zeker ook niet door alle testen :rofl:
Lijkt me wel een heel interessant en uitdagend vakgebied.

Techniek of IT ligt me ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook werkzoekende en het gaat erg moeizaam.
Ik heb in de zomer een vaststellingsovereenkomst getekend en werk nog ongeveer 15 uur per week. Zoek werk voor 10 uur en dat is gewoon echt niet te vinden.

Binnenkort heb ik een kennismakingsgesprek maar ik weet eigenlijk al dat deze baan vanwege de reisafstand moeilijk wordt. En het is een fulltime baan en ik wil eigenlijk parttime. Dit was tot nu toe wel de best passende functie.

Ik ga hier meelezen en - schrijven.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
@kaaatje, ik ga er is naar kijken bedankt voor de tip ;-)

ik kwam ook 2 tijdelijke banen tegen, heb ook getwijfeld... maar het is niet waard of je moeten hopen dat ze zooo tevreden over je zijn dat ze je een baan aanbieden.

mijn moeder heeft jarenlang in de zorg gewerkt(nu met pension) en die probeert mij nog steeds die kant op te krijgen.... :roll:
ik moet eerlijk zeggen, ik heb er wel is over nagedacht om mij te laten omscholen tot kraamhulp, maar ik heb geen rijbewijs en dat is bijna eis no 1. en nog wat kleinere zaken die meespelen waarvan ik denk.. :nope: maar ik denk dat ik er heel goed in zou zijn.

van de week heb ik weer flink gesolliciteerd 1ste afwijzing is binnen >:-( , 2 telefoontjes (kom ik zo op) en een stress aanval.

ik weet niet wat ik irritanter vind.., een afwijzing met een domme smoes of geen reactie :-[

ik kreeg maandag een telefoontje, leuke vrouw heel aardig. helaas was de vacature niet zo aardig 16u p.w geen toeslagen en een erg laag salaris terwijl er in de vacature stond fulltime en zo en zo salaris.
dus heb bedankt.

vanmiddag werd ik gebeld maar kon even niet opnemen dus bel morgen terug O_O wordt nog leuk want ik heb gezegd dat MBO4 diploma heb maar ik heb alleen MBO2 maar het lijkt mij een hele leuke baan :$ en volgens een vriendin die op het hoofdkantoor werkt (en een andere functie) een goede werkgever dus duimen :@@: :lol:

zag ook een vacature voor bijkomen voor 20u p/w ma-vrij als kokkin en schoonmaakster bij een kinderdagverblijf ik zit echt te twijfelen of ik het zal doen. lijkt me opzich wel grappig heb ooit eens 2 weken voor een reclame bedrijf de lunch verzorgt en vond het heel leuk alleen heel saai soms :huh:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Helemaal niet verwacht, omdat het in een branche is waarbij heel vaak werkervaring in dezelfde branche wordt gevraagd, maar blijkbaar sprak mijn cv voldoende aan.

Jullie geven dus allemaal stipt vier activiteiten door per vier weken? Ik pleur gewoon alles in de werkmap wat ik doe.

@Kaaaaaaatje heel veel succes met je gesprek!

@Rouge domme smoezen zijn standaard, maar die hoor ik toch liever. Dan weet ik in elk geval waar ik aan toe ben. Anders staat het voor mijn gevoel nog open zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
22-01-2020 20:21
Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Helemaal niet verwacht, omdat het in een branche is waarbij heel vaak werkervaring in dezelfde branche wordt gevraagd, maar blijkbaar sprak mijn cv voldoende aan.

Jullie geven dus allemaal stipt vier activiteiten door per vier weken? Ik pleur gewoon alles in de werkmap wat ik doe.

@Kaaaaaaatje heel veel succes met je gesprek!

@Rouge domme smoezen zijn standaard, maar die hoor ik toch liever. Dan weet ik in elk geval waar ik aan toe ben. Anders staat het voor mijn gevoel nog open zeg maar.
Gefeliciteerd!
In wat voor branche is het?

Ik zit pas in mijn 1e maand, maar ik gaf tijdens een eerdere WW wel meer door dan de gevraagde 4. Ook wel om gemotiveerd over te komen.
Er zit meestal nog wel veel verschil tussen stipt 4 doorgeven of álles doorgeven.
Voor de motivatie houd ik wel alles in excel bij. Dan kan ik in week 3-4 altijd nog bepalen hoeveel ik in mijn werkmap zet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven