Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
16-01-2020 15:45
@europe, reageerde je toen gewoon op vacatures of waren het meer open sollicitaties?
Mijn achtergrond is een beetje raar, niet heel bekende technische opleiding, en daarna promotie-traject, maar nu wil ik weer de industrie in. Ik heb het idee dat ik mezelf dus wat beter moet introduceren middels de brief.
Ik heb altijd alleen op vacatures gesolliciteerd. Ik hoor om mij heen van recruiters en HR mensen dat een brief vaak helemaal niet altijd wordt gelezen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-01-2020 17:13
En ik heb ook alweer een uitnodiging voor een banenmarkt. Dit wordt nummer 4. Als ik iets verschrikkelijk vind is het de UWV banenmarkt. De vorige keer hadden ze wel geteld 1 vacature die me aansprak dus ik ging in de rij staan voor een gesprek. Ben ik eindelijk aan de beurt, hadden ze al genoeg kandidaten die beter aansloten dan ik. Ik heb ook de afspraak met mezelf dat ik minimaal bij 3-4 stands langs ga zodat men wel kan zien dat ik van goede wil ben. Maar vaak is het dan gewoon CV afgeven en dan next...

Heb wel het advies gekregen om met mensen van een werkgevers organisatie te gaan praten maar die zijn altijd zo druk bezig met andere dingen of met mensen dat ik denk van zal ik er in de buurt blijven staan wachten of... Ik voel me altijd zo ongemakkelijk in die enorme drukte.
Hoe gaat dat dan verder? Moet je bewijzen inleveren dat je ergens je CV hebt afgegeven of dat je ergens een praatje hebt gemaakt?
minnimouse schreef:
16-01-2020 19:06
Hoe gaat dat dan verder? Moet je bewijzen inleveren dat je ergens je CV hebt afgegeven of dat je ergens een praatje hebt gemaakt?
Het gaat als volgt:
Je levert je uitnodiging in bij binnenkomst aan de balie, dan wordt je afgevinkt en vervolgens krijg je een formulier wat je in moet vullen en een flyer met alle stands die aanwezig zijn en welke vacatures ze aanbieden. Op je formulier moet je dus aankruisen bij welke stands je bent geweest. Als je weer weg gaat lever je het formulier weer in. Bij de stands zelf ligt ook een lijst waar je je gegevens kunt achterlaten maar geen idee hoe of dat later ook door het bedrijf wordt ingeleverd of dat het voor het bedrijf zelf is. Ik ben van die 4x dat ik er geweest ben maar 1x gevraagd om dat lijstje in te vullen. De rest vraagt om je CV en die schrijven daar verdere info op en van anderen krijg je een visite kaartje met verzoek je CV te mailen. Sommige bedrijven bieden zelfs goodiebags aan of andere kleine dingetjes zoals pennen, heel veel pennen. Maar die neem ik nooit mee. Meeste stands hier zijn van uitzendbureaus en vooral banen in de techniek, productie, zorg en bouw.

Er is dus inderdaad wel controle maar ik denk niet dat ze bij iedere stand vragen of je daadwerkelijk bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-01-2020 19:24
Het gaat als volgt:
Je levert je uitnodiging in bij binnenkomst aan de balie, dan wordt je afgevinkt en vervolgens krijg je een formulier wat je in moet vullen en een flyer met alle stands die aanwezig zijn en welke vacatures ze aanbieden. Op je formulier moet je dus aankruisen bij welke stands je bent geweest. Als je weer weg gaat lever je het formulier weer in. Bij de stands zelf ligt ook een lijst waar je je gegevens kunt achterlaten maar geen idee hoe of dat later ook door het bedrijf wordt ingeleverd of dat het voor het bedrijf zelf is. Ik ben van die 4x dat ik er geweest ben maar 1x gevraagd om dat lijstje in te vullen. De rest vraagt om je CV en die schrijven daar verdere info op en van anderen krijg je een visite kaartje met verzoek je CV te mailen. Sommige bedrijven bieden zelfs goodiebags aan of andere kleine dingetjes zoals pennen, heel veel pennen. Maar die neem ik nooit mee. Meeste stands hier zijn van uitzendbureaus en vooral banen in de techniek, productie, zorg en bouw.

Er is dus inderdaad wel controle maar ik denk niet dat ze bij iedere stand vragen of je daadwerkelijk bent geweest.
Ik ben in het verleden weleens naar zo'n banenbeurs geweest van het UWV en ik kan me idd herinneren dat je bij binnenkomst afgevinkt wordt, maar ik wist niet meer dat je verder wat in moest vullen.

Dankjewel in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Kun je trouwens van te voren ook inzien welke bedrijven mee doen?
Alle reacties Link kopieren
Bij de banenbeurzen in Rotterdam wel, in grote lijnen. Die worden georganiseerd door het WSP Rijnmond, samen met het UWV. Op een website kan je de komende beurzen zien, met de bedrijven die hebben toegezegd om te komen. Daar wijzigt vaak nog wel wat van op het laatste moment.
Hier trouwens online aanmelding via die website, met een code die je van het UWV krijgt. Dan krijg je een uitnodiging met een QR-code. Die laat je scannen bij binnenkomst en verder geen controle meer. Je geeft je bezoek aan de beurs in zijn geheel op als sollicitatieactiviteit.
Hier is het wel een aanrader om vroeg naar zo'n beurs te gaan. Vaak is het dan nog wat rustiger én de werkgevers zijn nog enthousiast. Ik heb aan mijn laatste bezoek een baan overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
minnimouse wijzigde dit bericht op 16-01-2020 20:01
98.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
16-01-2020 19:59
Bij de banenbeurzen in Rotterdam wel, in grote lijnen. Die worden georganiseerd door het WSP Rijnmond, samen met het UWV. Op een website kan je de komende beurzen zien, met de bedrijven die hebben toegezegd om te komen. Daar wijzigt vaak nog wel wat van op het laatste moment.
Hier trouwens online aanmelding via die website, met een code die je van het UWV krijgt. Dan krijg je een uitnodiging met een QR-code. Die laat je scannen bij binnenkomst en verder geen controle meer. Je geeft je bezoek aan de beurs in zijn geheel op als sollicitatieactiviteit.
Hier is het wel een aanrader om vroeg naar zo'n beurs te gaan. Vaak is het dan nog wat rustiger én de werkgevers zijn nog enthousiast. Ik heb aan mijn laatste bezoek een baan overgehouden.
Dankjewel, ik ben benieuwd.
Fijn dat het jou gelukt is.
Aan de vorige beurs had ik ook een baan overgehouden, maar toen kreeg ik ook een reactie op een andere vacature waarop ik gesolliciteerd had en ben ik daarvoor gegaan. Baan 1 was niet blij. Hoop niet dat die er weer staan :rofl:
Irma3110 schreef:
16-01-2020 19:59
Bij de banenbeurzen in Rotterdam wel, in grote lijnen. Die worden georganiseerd door het WSP Rijnmond, samen met het UWV. Op een website kan je de komende beurzen zien, met de bedrijven die hebben toegezegd om te komen. Daar wijzigt vaak nog wel wat van op het laatste moment.
Hier trouwens online aanmelding via die website, met een code die je van het UWV krijgt. Dan krijg je een uitnodiging met een QR-code. Die laat je scannen bij binnenkomst en verder geen controle meer. Je geeft je bezoek aan de beurs in zijn geheel op als sollicitatieactiviteit.
Hier is het wel een aanrader om vroeg naar zo'n beurs te gaan. Vaak is het dan nog wat rustiger én de werkgevers zijn nog enthousiast. Ik heb aan mijn laatste bezoek een baan overgehouden.
Hier krijg je een uitnodiging en dan krijg je een tijd toegewezen, zo proberen ze de bezoekers wat te verspreiden. Tijdens mijn vorige ww periode heb ik er ook een baan aan over gehouden maar deze keer tot nu toe weinig succes. Ik ben ook wel eens ergens in de rij gaan staan omdat ik die ochtend nog een vacature had gezien op de site van dat UZB."Wij zijn hier specifiek voor die en die vacature, je moet even mijn collega bellen of langs komen". En wat ik altijd wel grappig vind om te zien. De een heeft zich helemaal mooi strak in pak enzo gehesen en de ander komt daar zo in z'n werkkleding vol met vlekken en vieze schoenen. En dan staat er in de brief dat je je goed moet presenteren. De meeste mensen lopen hier gewoon in casual kleding rond. De eerste keer dat ik naar zo'n banenmarkt ging had ik ook helemaal m'n sollicitatie outfit aan gedaan en gezorgd dat alles helemaal netjes was maar ik voelde me toen echt een beetje overdressed.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon me opgeven voor een tijdvak naar keuze. En ook het uzb was flexibeler dan wat ik van jou hoor. Ze stonden voor een aantal vacatures, maar toen we in gesprek gingen en ik liet horen wat ik zocht, kwam ze met deze vacature. Niet echt waar ik naar op zoek was, maar het gaat om werk dat in mijn "droomberoep" een van de taken is. Heel blij mee dus, ook met haar meedenken, want zo bouw ik toch stap voor stap aan een passend cv. Tegen m'n pensioen klaar voor die droombaan... :yes: :rofl:

Van een vorige banenbeurs heb een callcenter job overgehouden, was wel fijn beginnen na langdurig thuiszitten (o.a. ziek) en bovendien "telefonisch klantcontact" op mijn cv, ook een van de taken. Ik heb een aardig gelukkige hand met banenbeurzen geloof ik.

Succes voor alle zoekers!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-01-2020 16:24
Ik was even afwezig in dit topic dus lees dit nu pas.
Hoe gaat het nu met je?
Herken wel wat in je verhaal.
een stuk beter, wel met ups&downs heb van de week weer wat ''leuke'' vacatures gezien dus ga maar weer is aan de slag.

@Kaaaaaaaatje succes

@Europe86, ja is misschien idioot maar ik denk dat het wel belangrijk is, een CV is voor mijn gevoel vaak niet genoeg

qua solliciteren gaat het me soms heel goed af, al merk ik wel dat als ik een baan heel graag wil dat ik wel een nerveus wordt. voor mijn vakantie was ik een beetje gedwongen op een sollicitatie gesprek geweest, en ik had echt een heel leuk gesprek met de ''manager'' heb gelukkig helaas nooit meer wat gehoord.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
16-01-2020 20:29
een stuk beter, wel met ups&downs heb van de week weer wat ''leuke'' vacatures gezien dus ga maar weer is aan de slag.

@Kaaaaaaaatje succes

@Europe86, ja is misschien idioot maar ik denk dat het wel belangrijk is, een CV is voor mijn gevoel vaak niet genoeg

qua solliciteren gaat het me soms heel goed af, al merk ik wel dat als ik een baan heel graag wil dat ik wel een nerveus wordt. voor mijn vakantie was ik een beetje gedwongen op een sollicitatie gesprek geweest, en ik had echt een heel leuk gesprek met de ''manager'' heb gelukkig helaas nooit meer wat gehoord.
Fijn om te horen.
Wat voor functies zoek je?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-01-2020 20:30
Fijn om te horen.
Wat voor functies zoek je?
mijn laatste baan was, bij de klantenservice (call center) dus daarin wel verder willen maar liever geen verkoop/targets dan ben ik heel slecht in
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
16-01-2020 20:38
mijn laatste baan was, bij de klantenservice (call center) dus daarin wel verder willen maar liever geen verkoop/targets dan ben ik heel slecht in
Hopelijk vindt je iets!
Rouge__ schreef:
16-01-2020 20:38
mijn laatste baan was, bij de klantenservice (call center) dus daarin wel verder willen maar liever geen verkoop/targets dan ben ik heel slecht in
Ik heb ook wat klantenservice vacatures in mijn bewaarde vacatures staan maar ik twijfel nog. Wil zowiezo geen mensen bellen of targets, dat lijkt me verschrikkelijk. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zoiets nou oplevert per uur ongeveer want bij geen een vacature staat echt vermeld wat je gaat verdienen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-01-2020 20:53
Ik heb ook wat klantenservice vacatures in mijn bewaarde vacatures staan maar ik twijfel nog. Wil zowiezo geen mensen bellen of targets, dat lijkt me verschrikkelijk. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zoiets nou oplevert per uur ongeveer want bij geen een vacature staat echt vermeld wat je gaat verdienen.
Ligt echt aan de regio en het soort baan.
Bij de overheid of een woningbouwvereniging verdien je echt prima (vooral die laatste) en veel meer dan bij een extern callcenter wat voor meerdere bedrijven belt (bijvoorbeeld telecommunicatiebedrijven).
Alle reacties Link kopieren
Vraagje : is er hier iemand met kennis van HR afdelingen / werk die iets kan zeggen over het volgende:

Hoe gebruikelijk is het dat een bedrijf aan een kandidaat een aanbod doet en dat de kandidaat vervolgens met een tegenvoorstel komt? Heb altijd een beetje het gevoel dat het ''take it or leave it'' is.

Ik heb (wilde ik zelf) mijn salarisstrook opgestuurd en er ook bij gezegd dat ik in mijn huidige functie binnen redelijke termijn een promotie kon verwachten.

Daarop hebben zij hun aanbod gebaseerd, en weliswaar is dit aanbod ongeveer gelijk met wat ik zou gaan verdienen als ik die promotie had gemaakt, maar dan wel o.b.v. 40 uur per week. Als ik het terugreken naar wat ik nu verdien (36 uur per week), scheelt het eigenlijk nauwelijks iets met mijn huidige salaris (paar. tientjes per maand).

Terwijl ik door dat bedrijf benaderd ben (obv mijn kennis en ervaring) of ik bij hen wilde komen werken en ik een OT contract inwissel voor een 2-jaar contract.

Ik twijfel nu of ik een tegenvoorstel wil doen of dat ik het accepteer. Enerzijds vind ik het wat magertjes, anderzijds ben ik ook wel redelijk klaar op. mijn huidige werk en wil ik niet dat het ''knapt'', dus denk ik : accepteer maar gewoon.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
16-01-2020 20:41
Hopelijk vindt je iets!
dankje hoop dat jij snel iets vind :hug:
ik zie bij sommige ook vaak HBO staan of MBO 4 waarom snap ik niet zo goed het is geen rocket science :roll:
TsumTsum schreef:
16-01-2020 20:53
Ik heb ook wat klantenservice vacatures in mijn bewaarde vacatures staan maar ik twijfel nog. Wil zowiezo geen mensen bellen of targets, dat lijkt me verschrikkelijk. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zoiets nou oplevert per uur ongeveer want bij geen een vacature staat echt vermeld wat je gaat verdienen.
waar ik werkte, kreeg je best lekker betaald, plus avond/weekendtoeslagen. we konden klanten niet bellen alleen gebeld worden en geen targets. qua salaris was het denk ik rond de 13 euro maar als je geen avond of weekenden werkte was het natuurlijk wat minder al vond ik het wel meevallen maar had collega's die dan helemaal in paniek raakte
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
16-01-2020 23:11
dankje hoop dat jij snel iets vind :hug:
ik zie bij sommige ook vaak HBO staan of MBO 4 waarom snap ik niet zo goed het is geen rocket science :roll:



waar ik werkte, kreeg je best lekker betaald, plus avond/weekendtoeslagen. we konden klanten niet bellen alleen gebeld worden en geen targets. qua salaris was het denk ik rond de 13 euro maar als je geen avond of weekenden werkte was het natuurlijk wat minder al vond ik het wel meevallen maar had collega's die dan helemaal in paniek raakte
Dankjewel :hug:
In welke regio zoek je iets?

Nee, meestal is het wel iets wat aan te leren is.
Alle reacties Link kopieren
FCBM schreef:
16-01-2020 22:03
Vraagje : is er hier iemand met kennis van HR afdelingen / werk die iets kan zeggen over het volgende:

Hoe gebruikelijk is het dat een bedrijf aan een kandidaat een aanbod doet en dat de kandidaat vervolgens met een tegenvoorstel komt? Heb altijd een beetje het gevoel dat het ''take it or leave it'' is.

Ik heb (wilde ik zelf) mijn salarisstrook opgestuurd en er ook bij gezegd dat ik in mijn huidige functie binnen redelijke termijn een promotie kon verwachten.

Daarop hebben zij hun aanbod gebaseerd, en weliswaar is dit aanbod ongeveer gelijk met wat ik zou gaan verdienen als ik die promotie had gemaakt, maar dan wel o.b.v. 40 uur per week. Als ik het terugreken naar wat ik nu verdien (36 uur per week), scheelt het eigenlijk nauwelijks iets met mijn huidige salaris (paar. tientjes per maand).

Terwijl ik door dat bedrijf benaderd ben (obv mijn kennis en ervaring) of ik bij hen wilde komen werken en ik een OT contract inwissel voor een 2-jaar contract.

Ik twijfel nu of ik een tegenvoorstel wil doen of dat ik het accepteer. Enerzijds vind ik het wat magertjes, anderzijds ben ik ook wel redelijk klaar op. mijn huidige werk en wil ik niet dat het ''knapt'', dus denk ik : accepteer maar gewoon.
Je hebt nu een baan met een contract voor OT en ze hebben jou benaderd?
Dan zou ik zeker een tegenvoorstel doen. Zij hoeven toch niet te weten dat je klaar bent met je huidige baan?
Overigens is het best gebruikelijk om een tegenvoorstel te doen, maar moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nooit zo goed durf. Zeker niet als ik vanuit de ww solliciteer ... dan is het meer 'take it or leave it', in jouw situatie niet. Jullie hebben beiden wat te geven.
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond zag ik een leuke vacature, de sollicitatie moet alleen wel voor as maandag binnen zijn. De brief heb ik al klaar, via m'n loopbaanbegeleiding heb ik een motivatiebrief gekregen die ik heel goed als basis kon gebruiken.

Wel is het zo dat de eerste gesprekken plaatsvinden op een dag dat ik m'n vrijwilligerswerk heb, daar ben ik vorige week mee begonnen. En dan sla ik al weer op hol, dan vind ik het zo lullig dat ik net begonnen ben en alweer af moet bellen. En wat als ik nou wel aangenomen word, kan ik dat wel combineren met het vrijwilligerswerk.... Dat is natuurlijk altijd de vraag, dat heb ik daar ook aangegeven, maar ik dacht dat het langer zou duren. Dat is misschien ook wel zo, ik heb de sollicitatie nog niet eens verstuurd en ik maak al weer druk over "wat als"..... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Oplader schreef:
17-01-2020 11:58
dan vind ik het zo lullig dat ik net begonnen ben en alweer af moet bellen.
Uiteindelijk gaat een betaalde baan voor vrijwilligerswerk toch? Als je wordt uitgenodigd, kun je altijd nog bedenken wat je doet. Ik zou het vrijwilligerswerk doen zolang je het kunt zien als verrijking van je leven en niet als last.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
17-01-2020 13:28
Uiteindelijk gaat een betaalde baan voor vrijwilligerswerk toch? Als je wordt uitgenodigd, kun je altijd nog bedenken wat je doet. Ik zou het vrijwilligerswerk doen zolang je het kunt zien als verrijking van je leven en niet als last.
Ja, natuurlijk! Ik heb soms een iets te groot verantwoordelijkheidsgevoel en maak me soms druk over dingen die niet aan de orde zijn en soms ook niet eens komen. Dus eerst solliciteren, dan maar maar zien.
Alle reacties Link kopieren
FCBM schreef:
16-01-2020 22:03
Vraagje : is er hier iemand met kennis van HR afdelingen / werk die iets kan zeggen over het volgende:

Hoe gebruikelijk is het dat een bedrijf aan een kandidaat een aanbod doet en dat de kandidaat vervolgens met een tegenvoorstel komt? Heb altijd een beetje het gevoel dat het ''take it or leave it'' is.

Ik heb (wilde ik zelf) mijn salarisstrook opgestuurd en er ook bij gezegd dat ik in mijn huidige functie binnen redelijke termijn een promotie kon verwachten.

Daarop hebben zij hun aanbod gebaseerd, en weliswaar is dit aanbod ongeveer gelijk met wat ik zou gaan verdienen als ik die promotie had gemaakt, maar dan wel o.b.v. 40 uur per week. Als ik het terugreken naar wat ik nu verdien (36 uur per week), scheelt het eigenlijk nauwelijks iets met mijn huidige salaris (paar. tientjes per maand).

Terwijl ik door dat bedrijf benaderd ben (obv mijn kennis en ervaring) of ik bij hen wilde komen werken en ik een OT contract inwissel voor een 2-jaar contract.

Ik twijfel nu of ik een tegenvoorstel wil doen of dat ik het accepteer. Enerzijds vind ik het wat magertjes, anderzijds ben ik ook wel redelijk klaar op. mijn huidige werk en wil ik niet dat het ''knapt'', dus denk ik : accepteer maar gewoon.
Mijn inziens had je je huidige salarisstrook niet moeten geven. Het is vaak toch appels met peren vergelijken door andere arbeidsvoorwarden. Verder moet een bedrijf je betalen wat zij je waard vinden en niet naar wat je nu opstrijkt. Ik weiger dus salarisstrook door te geven en als ze vragen om een indicatie geef ik door wat ik wil verdienen + een x percentage.

Je gaat als inkoper toch ook niet je huidige inkoopprijs geven bij de concurrent, dan sta je niet heel sterk meer.

Ik doe altijd een tegenvoorstel, helemaal als je zelf bent benaderd voor deze functie, doen!

Mijn ervaring is dat ze het voor willen doen komen dat het niet onderhandelbaar is maar dat het dit wel degelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven