Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie opleidingsplek verzorgende ig BBl

04-11-2018 18:18 546 berichten
As dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek voor de opleiding verzorgende ig BBL bij een organisatie waar ik super graag aan de slag zou willen. Heeft iemand tips om deze sollicitatie tot een succesvol te maken?
Alle reacties Link kopieren
Nou dames, ik ben er weer, en ik weet nu ook waar ik het komend jaar kom te werken. Niet in de thuiszorg, maar op een open afdeling Somatiek op een mooie locatie op 10 min. fietsen van mijn huis.
Ik ben heel blij! Het is een instelling waar ik heel breed opgeleid kan worden, ze doen er namelijk ook revalidatie. Als het me daar bevalt, mag ik daar gedurende de hele opleiding werken. We gaan het zien! Mijn collega van mijn vorige baan heeft er tijdens de orientatiefase twee maanden gewerkt en vond het daar fantastisch. Ik denk dat het me daar ook wel gaat bevallen. Volgende week maandag contract tekenen en uniform passen. Volgende week woensdag naar school voor de kennismaking met de klas en het systeem, laptop mee. Wordt een lange dag. Maar prima, ik heb heb er zin in!
Tuingravin schreef:
17-09-2019 12:23
Nou dames, ik ben er weer, en ik weet nu ook waar ik het komend jaar kom te werken. Niet in de thuiszorg, maar op een open afdeling Somatiek op een mooie locatie op 10 min. fietsen van mijn huis.
Ik ben heel blij! Het is een instelling waar ik heel breed opgeleid kan worden, ze doen er namelijk ook revalidatie. Als het me daar bevalt, mag ik daar gedurende de hele opleiding werken. We gaan het zien! Mijn collega van mijn vorige baan heeft er tijdens de orientatiefase twee maanden gewerkt en vond het daar fantastisch. Ik denk dat het me daar ook wel gaat bevallen. Volgende week maandag contract tekenen en uniform passen. Volgende week woensdag naar school voor de kennismaking met de klas en het systeem, laptop mee. Wordt een lange dag. Maar prima, ik heb heb er zin in!
Oh Tuingravin wat super! Van harte! Nu kan het avontuur eindelijk beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Ja, nog een paar weken wachten en dan gaat het voor mij ook van start!
Paar weken geleden een laptop gekocht voor school, want die had ik nog niet. Gisteren ook een laptop/schooltas besteld, en die is vandaag bezorgd. Een knalroze... Voel me net een brugpieper met mijn funkelnagelneue schooltas! Hahahaha.
Ik ga straks naar het ROC in Almelo. Zit jij daar ook Cinderella? Dan lopen we elkaar misschien nog tegen het lijf. Mijn vaste schooldag wordt de woensdag.
Ja daar zit ik ook op de dinsdag! Misschien zie ik je nog wel eens met je knalroze tas lopen. Ik ga opletten😀
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met jullie??

Het is alweer oktober. Ik heb de eerste maand als 'leerling verzorgende' erop zitten. Dat ging snel. Ik leer nog elke dag bij, over hoe het in het huis werkt en over nieuwe handelingen of nieuwe dingen die ik doe.

Ook heb ik de eerste maand op school gehad, dat was ook zoveel informatie en inlogmogelijkheden via internet. Nu begint het wat normaler te worden. Gelukkig werken we ook met boeken. Het is heel leuk met de klas, met leeftijdgenoten, en we zitten allemaal in het zij-instoomtrajct, dus we kunnen elkaar goed steunen. Het inplannen van het huiswerk maken is nog wel een dingetje, als ik gewerkt heb heb ik 's avonds niet veel zin meer. Dus ik doe zoveel mogelijk op mijn vrije dagen.
Ik moet nog steeds wennen aan de onregelmatigheid, ik heb jarenlang van maandag tot en met donderdag gewerkt en dan 3 dagen weekend. Ik kan niet zeggen dat het werk wat ik nu doe saai is ;)
De bewoners leer ik al goed kennen, ik leef steeds meer mee. Er zijn ook al een paar bewoners overleden. Ook dat hoort erbij, gelukkig was ik toen niet op het werk (lijkt me naar om ze op dat moment te zien...), maar je ziet het vaak al een beetje aankomen.
Ik merk ook aan mijn lichaam dat ik geen 20 meer ben. Brandende voeten aan het einde van de dag, ik moet ook het sporten opnieuw indelen (in de week). Na het werk nog gaan hardlopen is niet verstandig... ik heb al last van hielspoorklachten dus ik doe voorzichtig aan. Hoe doen jullie dat met sporten?
Edjeraketje2 schreef:
06-10-2019 15:41
Hoe is het met jullie??

Het is alweer oktober. Ik heb de eerste maand als 'leerling verzorgende' erop zitten. Dat ging snel. Ik leer nog elke dag bij, over hoe het in het huis werkt en over nieuwe handelingen of nieuwe dingen die ik doe.

Ook heb ik de eerste maand op school gehad, dat was ook zoveel informatie en inlogmogelijkheden via internet. Nu begint het wat normaler te worden. Gelukkig werken we ook met boeken. Het is heel leuk met de klas, met leeftijdgenoten, en we zitten allemaal in het zij-instoomtrajct, dus we kunnen elkaar goed steunen. Het inplannen van het huiswerk maken is nog wel een dingetje, als ik gewerkt heb heb ik 's avonds niet veel zin meer. Dus ik doe zoveel mogelijk op mijn vrije dagen.
Ik moet nog steeds wennen aan de onregelmatigheid, ik heb jarenlang van maandag tot en met donderdag gewerkt en dan 3 dagen weekend. Ik kan niet zeggen dat het werk wat ik nu doe saai is ;)
De bewoners leer ik al goed kennen, ik leef steeds meer mee. Er zijn ook al een paar bewoners overleden. Ook dat hoort erbij, gelukkig was ik toen niet op het werk (lijkt me naar om ze op dat moment te zien...), maar je ziet het vaak al een beetje aankomen.
Ik merk ook aan mijn lichaam dat ik geen 20 meer ben. Brandende voeten aan het einde van de dag, ik moet ook het sporten opnieuw indelen (in de week). Na het werk nog gaan hardlopen is niet verstandig... ik heb al last van hielspoorklachten dus ik doe voorzichtig aan. Hoe doen jullie dat met sporten?
Heel herkenbaar allemaal 😀! Ik ben nu 5 maanden bezig en merk dat ik nu pas school en zijn vakken een beetje begin te snappen. Was echt wennen hoe gaat het één en ander. Over een week mijn eerste examen. Pffffff ik was eerst toen ik de examendata hoorde echt in de stress, van uhhh 😅dan al. Ik krijg examen over een persoonlijke opdracht waar ik mee bezig ben. Moet nu alleen nog feedback en handtekening van mijn werkbegeleidster en dan moet het er maar op aan. Op het werk gaat het goed. Merk dat ik steeds zekerder wordt en ook in het team heb ik echt mijn plekje gevonden. Nee echt blij met deze keuze. Ben wel meer een praktijkmens dan een theoriemens. Overall komt het wel goed denk ik. Succes met alles. Zet me op!
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik net de eerste werkweek erop zitten. Is natuurlijk nog wennen. de eerste twee schooldagen heb ik ook achter de rug. Leuke klas, met allemaal zijinstromers. Op het werk was het ook prima.
Morgenochtend sta ik er weer om 7.00 uur.
Tuingravin schreef:
06-10-2019 22:19
Hier heb ik net de eerste werkweek erop zitten. Is natuurlijk nog wennen. de eerste twee schooldagen heb ik ook achter de rug. Leuke klas, met allemaal zijinstromers. Op het werk was het ook prima.
Morgenochtend sta ik er weer om 7.00 uur.
fijn om te horen Tuingravin. Gaat vast helemaal goed komen😀! Misschien zie ik je nog eens lopen😉
Alle reacties Link kopieren
Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik heb eind oktober een toelatingstoets voor verzorgende ig- en maatschappelijk werk 3. Het is een gecombineerde opleiding die ik in twee jaar tijd mag gaan volgen als zij-instromer. Ik ben nog met een aantal zorginstellingen in gesprek en een heeft me al een leer-werkplek aangeboden. Alleen willen ze pas een arbeidsvoorwaardengesprek nadat ik door het opleidingsinstituut ben geaccepteerd. Dat weet ik gelukkig direct op de 25e. De opleiding start dan in november al.

Ik ben heel benieuwd hoe ik werk-opleiding en jonge kinderen ga combineren. Maar iedereen doet het, dus het zal man en mij ook wel gaan lukken. Het enige waar ik mij druk over maak is wanneer man en ik beide om 0700 uur moeten beginnen en het kdv van jongste is dan nog niet eens open.

Hebben jullie tips?
dansenindewind schreef:
07-10-2019 09:42
Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik heb eind oktober een toelatingstoets voor verzorgende ig- en maatschappelijk werk 3. Het is een gecombineerde opleiding die ik in twee jaar tijd mag gaan volgen als zij-instromer. Ik ben nog met een aantal zorginstellingen in gesprek en een heeft me al een leer-werkplek aangeboden. Alleen willen ze pas een arbeidsvoorwaardengesprek nadat ik door het opleidingsinstituut ben geaccepteerd. Dat weet ik gelukkig direct op de 25e. De opleiding start dan in november al.

Ik ben heel benieuwd hoe ik werk-opleiding en jonge kinderen ga combineren. Maar iedereen doet het, dus het zal man en mij ook wel gaan lukken. Het enige waar ik mij druk over maak is wanneer man en ik beide om 0700 uur moeten beginnen en het kdv van jongste is dan nog niet eens open.

Hebben jullie tips?
Wat leuk zeg dat je ook allicht de VIG opleiding gaat doen. Ik doe momenteel helpende plus. Ben nu 5 maand bezig. Mij bevalt het erg goed, alleen het weer naar school gaan is voor mij nog wennen. al gaat dat echt steeds beter. Op mijn werkplek ben ik echt boventallig, dus kan veel leren. En ook mijn tempo daar een beetje op aanpassen. Dit is bij ons ook verplicht, dat ik boventallig wordt ingezet. Maar helaas is dat niet bij alle klasgenoten zo. Verschillende klasgenoten worden al niet meer boventallig ingezet en moeten echt volledig al mee draaien. Wat dus echt niet mag. Nee ik heb het echt getroffen met mijn plek. Vorige week zei mijn werkbegeleidster ook, ook al doe je een hele ochtend over de ADL bij een cliënt, helemaal niet erg. Ze moeten blij zijn met al het werk wat je doet. Je bent en blijft boventallig. Echt heel fijn. Waak daar ook voor, dat ze geen misbruik van je maken. Dat hoor je namelijk ook veel. Misschien dat je mocht je de opleiding gaan doen, dat je af kun stemmen dat je bijv in het weekend de dagdiensten werkt en verder door de weeks de late diensten? Het is namelijk wel even investeren in je toekomst. Bij mij zijn het de ene week 3 en de andere week 2 diensten plus school. Maar met je huiswerk is dat best veel hoor door de weeks. Maar ik vindt het goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
06-10-2019 21:20
Heel herkenbaar allemaal 😀! Ik ben nu 5 maanden bezig en merk dat ik nu pas school en zijn vakken een beetje begin te snappen. Was echt wennen hoe gaat het één en ander. Over een week mijn eerste examen. Pffffff ik was eerst toen ik de examendata hoorde echt in de stress, van uhhh 😅dan al. Ik krijg examen over een persoonlijke opdracht waar ik mee bezig ben. Moet nu alleen nog feedback en handtekening van mijn werkbegeleidster en dan moet het er maar op aan. Op het werk gaat het goed. Merk dat ik steeds zekerder wordt en ook in het team heb ik echt mijn plekje gevonden. Nee echt blij met deze keuze. Ben wel meer een praktijkmens dan een theoriemens. Overall komt het wel goed denk ik. Succes met alles. Zet me op!
Ow nu al examen! Spannend hoor. Succes (als je het nog moet krijgen)!
Ik vind het nog bet spannend om op het werk echt met een opdracht bezig te zijn... weet niet zo goed hoe ik dat moet combineren (in mijn hoofd en in de praktijk).
Ik heb ook echt het idee dat ik een goede keuze heb gemaakt, door in dit werk (en in de zorg) te beginnen. Ik voel me onderdeel van het team, ik voel me gewaardeerd door de collega's en door de clienten. Met sommige clienten voel ik echt een klik en maak me soms wel zorgen, ik denk dat ik me teveel hecht aan hen en zou het vreselijk vinden als ze verder aftakelen. Dat gebeurt nu natuurlijk al... vind dat best moeilijk...

Oh dat heb ik ook hoor, ben veel meer een praktijkmens inderdaad.... vind school best veel allemaal, en vandaag en morgen ben ik weer met huiswerk bezig. Na mijn werk ben ik echt moe... en komt het er niet van.

Op school zijn er nu al mensen die voor Rekenen en Nederlands examen gaan doen. Pff, nou ik wacht nog even. Ben er geen ster in, maar komt wel goed. Vandaag weer verder met huiswerk voor Anatomie en Basiszorg.

Succes iedereen.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
07-10-2019 09:42
Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik heb eind oktober een toelatingstoets voor verzorgende ig- en maatschappelijk werk 3. Het is een gecombineerde opleiding die ik in twee jaar tijd mag gaan volgen als zij-instromer. Ik ben nog met een aantal zorginstellingen in gesprek en een heeft me al een leer-werkplek aangeboden. Alleen willen ze pas een arbeidsvoorwaardengesprek nadat ik door het opleidingsinstituut ben geaccepteerd. Dat weet ik gelukkig direct op de 25e. De opleiding start dan in november al.

Ik ben heel benieuwd hoe ik werk-opleiding en jonge kinderen ga combineren. Maar iedereen doet het, dus het zal man en mij ook wel gaan lukken. Het enige waar ik mij druk over maak is wanneer man en ik beide om 0700 uur moeten beginnen en het kdv van jongste is dan nog niet eens open.

Hebben jullie tips?
Hoi,
succes met je gesprek/toelating op school. Dat gaat je wel lukken hoor. Bij mij was het andersom, eerst kreeg ik de arbeidsvoorwaarde en daarna de toelatingstest op school. Ik doe ook de gecombineerde opleiding, ik ben vanaf september bezig nu.
Ik vind de combi werken, school en huiswerk nog best pittig. Maar ik ben ook wel een beetje een piekeraar, dus denk vaak dat het me niet lukt... Maar ik zou de kans gewoon grijpen als je kan, en inderdaad iedereen doet het.
Je zal inderdaad een oplossing moeten vinden voor de opvang van je kinderen, en dat gaat je ook vast lukken.
School is hartstikke leuk, met allemaal mensen van jouw leeftijd. En het is interessant. En het werk is ook heel leuk, elke dag is anders, en het contact met de clienten is gewoon heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu in de derde week werk en morgen wordt mijn vierde schooldag. Het gaat goed! Bij mij op het werk is het wel lastig, want ik ben verre van boventallig. De ene collega laat me rustig in mijn uppie de adl doen, bij de andere 'mag ik niks en kan ik niks.' Er is veel onduidelijkheid over wat er kan en mag, en dat verbaast me, want ik zal echt niet de eerste stagiaire zijn. Het contact met de bewoners is goed. Ik kan goed met hen opschieten en doe het werk met veel plezier.

Met school ben ik druk bezig met mijn BPV plan. De leerstof is nog even zoeken, al die verschillende inlogcodes, en dan ook nog de systemen van de zorginstelling erbij... Gelukkig heb ik samen met twee klasgenoten een buddygroepje gevormd. Vorige week hebben we een paar uur bij mij thuis gezeten om elkaar op weg te helpen. Erg leuk, leerzaam en bovenal gezellig. Daar heb ik het zeker mee getroffen!

Het was de eerste twee weken pittig, want ik had een opvlamming van mijn colitis (ontsteking van de dikke darm) en kreeg een prednisonstootkuur. Dat gaat nu wat beter, maar alles bij elkaar is het wel vermoeiend. Ik val 's avonds vaak al om 20.00 uur in slaap :rofl: 't oale wiefke....
Tuingravin schreef:
15-10-2019 10:58
Ik zit nu in de derde week werk en morgen wordt mijn vierde schooldag. Het gaat goed! Bij mij op het werk is het wel lastig, want ik ben verre van boventallig. De ene collega laat me rustig in mijn uppie de adl doen, bij de andere 'mag ik niks en kan ik niks.' Er is veel onduidelijkheid over wat er kan en mag, en dat verbaast me, want ik zal echt niet de eerste stagiaire zijn. Het contact met de bewoners is goed. Ik kan goed met hen opschieten en doe het werk met veel plezier.

Met school ben ik druk bezig met mijn BPV plan. De leerstof is nog even zoeken, al die verschillende inlogcodes, en dan ook nog de systemen van de zorginstelling erbij... Gelukkig heb ik samen met twee klasgenoten een buddygroepje gevormd. Vorige week hebben we een paar uur bij mij thuis gezeten om elkaar op weg te helpen. Erg leuk, leerzaam en bovenal gezellig. Daar heb ik het zeker mee getroffen!

Het was de eerste twee weken pittig, want ik had een opvlamming van mijn colitis (ontsteking van de dikke darm) en kreeg een prednisonstootkuur. Dat gaat nu wat beter, maar alles bij elkaar is het wel vermoeiend. Ik val 's avonds vaak al om 20.00 uur in slaap :rofl: 't oale wiefke....
Tuingravin wat betreft dat niet boventallig zijn herken ik ook van medeklasgenoten. Wij moeten ook boventallig worden ingezet, maar dat gebeurd bij lange na niet overal. Klasgenoten die één dienst boventallig werken en dan weer 3 niet, klasgenoten die al worden geacht om alleen op een groep te staan met een gediplomeerde helpende naast zich, een klasgenoot die na een kleine drie maand te horen kreeg: “ het wordt nu tijd dat je alles zelfstandig kunt” enz. Een lerares van school zei laatst al dat dit echt niet mag en wij gewoon boventallig horen te worden ingezet. Gisteren was er ook iemand van de organisatie op school waar wij vragen aan konden stellen omtrent het werk. En zij beargumenteerde ook dat dit echt niet mocht en je hier absoluut boven moet staan. Ook zijn er klasgenoten die omdat ze niet boventallig worden ingezet werkzaamheden maar gaan doen, die ze absoluut nog niet zelfstandig mogen doen. Puur omdat ze niet boventallig zijn. En niet steeds om hulp willen vragen daarom. Echt bizar. Gelukkig is dit op mijn werkbedrijf helemaal niet zo. Ik wordt boventallig ingezet, kan mijn eigen tempo aangeven, werkzaamheden die ik graag wil doen ect. Heb echt super collega’s en werkbegeleiders. Laatst zei mijn werkbegeleidster na aanleiding van mijn vraag dat ik graag meer ‘bedmensen’ wil helpen en daar mijn handigheid in wil krijgen, ook al doe je er de hele ochtend over, dat geeft niks. Jou mogen ze niet meerekenen en alles wat jij doet is voor de rest alleen maar meegenomen. En een andere collega zei laatst: “ laat je je niet opjagen door onze snelheid van werken, dat komt vanzelf bij jou.” Nee ik heb het echt getroffen, super fijne werkplek. Wat fijn dat je 2 maatjes hebt gevonden waar je zo nu en dan mee kunt samenwerken. Altijd fijn. Wij hebben ook een erg fijne klas en helpen elkaar waar nodig en als je een probleem/vraag hebt, zet het maar op de app en er is altijd wel iemand die reageert. Ik hoorde al wel dat de vig opleiding erg pittig is. Verschil schijnt erg groot te zijn met helpende. En ook combi school en werken is echt wennen, althans dat vindt ik wel. Weet ook nog niet of ik hierna verder ga met vig. Maar eens even afwachten hoe ik het volbreng nu. Heb gisteren wel mijn eerste bekwaamheidstest gehaald van ondernemend gedrag. Was best zenuwachtig, maar ging uiteindelijk goed. Had 24 van de 30 punten en dat is ruim voldoende, dus ik helemaal blij😀. Succes! En hoor graag nog eens hoe het met je gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar de VIG opleiding niet als moeilijk qua niveau, ik krijg het allemaal goed mee. Ik mag in december al examen doen voor Nederlands. Met rekenen zit ik nog niet op niveau, maar dat was niet verrassend.
Het is wel veel, alles bij elkaar. Vooral al die verschillende systemen, en waar je alle informatie en leerstof moet vinden.
Vandaag een gesprek gehad op school, over Nederlands en rekenen. Omdat ik na de VIG nog door wil voor verpleegkundige, ga ik die vakken ook op dat niveau doen voor de examens, want dan hoeft dat voor niveau 4 niet nog eens. Is nu wat meer werk, maar daar ga ik in de toekomst wel plezier van krijgen. De docent vindt het wel een uitdaging om mij qua rekenen op het gewenste niveau te krijgen, en ik wil dat ook graag. Ik ben nooit handig geweest in rekenen en wil het eigenlijk best graag beter kunnen. Dat is dan ook meteen een leerdoel voor het BPV plan, hahaha
Tuingravin schreef:
16-10-2019 23:00
Ik ervaar de VIG opleiding niet als moeilijk qua niveau, ik krijg het allemaal goed mee. Ik mag in december al examen doen voor Nederlands. Met rekenen zit ik nog niet op niveau, maar dat was niet verrassend.
Het is wel veel, alles bij elkaar. Vooral al die verschillende systemen, en waar je alle informatie en leerstof moet vinden.
Vandaag een gesprek gehad op school, over Nederlands en rekenen. Omdat ik na de VIG nog door wil voor verpleegkundige, ga ik die vakken ook op dat niveau doen voor de examens, want dan hoeft dat voor niveau 4 niet nog eens. Is nu wat meer werk, maar daar ga ik in de toekomst wel plezier van krijgen. De docent vindt het wel een uitdaging om mij qua rekenen op het gewenste niveau te krijgen, en ik wil dat ook graag. Ik ben nooit handig geweest in rekenen en wil het eigenlijk best graag beter kunnen. Dat is dan ook meteen een leerdoel voor het BPV plan, hahaha
Petje af hoor hoe gemotiveerd je nu al bent. Inderdaad alles wat je nu al in het voren kunt doen, doen inderdaad. Heb je bij je vervolgstudie alleen maar profijt van. Ik ga eerst zien hoe ik het in deze opleiding van af ga brengen. En dan maar eens bedenken of ik verder ga voor vig. We kregen wel van de week te horen dat het nog zeker niet zeker is dat we ook allemaal in de thuiszorg aan het werk zullen gaan. Er is één of ander iets met de zorgverzekeraar en daardoor kan allicht niet iedereen de thuiszorg in. Persoonlijk blijf ik ook het liefst intramuraal werken! We zullen zien waar ik over een jaar ben😀!
dansenindewind schreef:
07-10-2019 09:42
Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik heb eind oktober een toelatingstoets voor verzorgende ig- en maatschappelijk werk 3. Het is een gecombineerde opleiding die ik in twee jaar tijd mag gaan volgen als zij-instromer. Ik ben nog met een aantal zorginstellingen in gesprek en een heeft me al een leer-werkplek aangeboden. Alleen willen ze pas een arbeidsvoorwaardengesprek nadat ik door het opleidingsinstituut ben geaccepteerd. Dat weet ik gelukkig direct op de 25e. De opleiding start dan in november al.

Ik ben heel benieuwd hoe ik werk-opleiding en jonge kinderen ga combineren. Maar iedereen doet het, dus het zal man en mij ook wel gaan lukken. Het enige waar ik mij druk over maak is wanneer man en ik beide om 0700 uur moeten beginnen en het kdv van jongste is dan nog niet eens open.

Hebben jullie tips?
Ik lees graag mee :-)
Dit is iets waar ik ook tegenaan loop.
Ik ga in de gehandicaptenzorg werken en heb andere werktijden gekregen, maar dit zal niet bij elke instantie lukken vermoed ik in de toekomst.
Bij sommige willen ze echt dat ik 7 uur zou beginnen. Maar hoe dan?! hier begint opvang om 7.30 uur
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk laat voor een opvang is mijn mening. In de zorg begin je eigenlijk altijd eerder dan dat als je vroege dienst hebt.
Alle reacties Link kopieren
Whoop Whoop.

Ik heb aankomende vrijdag een toelatingstoets voor combi opleiding Verzorgende-IG en Maatschappelijk Werk 3 (in 2 jaar tijd). Als ik de toets haal (daar ga ik vanuit met hbo-diploma), heb ik ook een baan volgens zij-instroom traject. Dan krijg ik ook beter betaald dan als leerling zijnde.

Krijg ik net een mail van een thuiszorg zorggroep dat ik op sollicitatie mag voor HBO-V. En begint het twijfelen weer.

Het gesprek met de thuiszorg is op 30-10 zijn en 7-11 hoor ik dan of ik door ben of niet.
De toelatingstest (VIG) is dus aankomende vrijdag en dan kan ik volgende week een arbeidsovereenkomst tekenen voor verzorgende IG en per 1-11 beginnen.
Vandaag is de contactpersoon van de thuiszorg niet bereikbaar. Ik ga morgen bellen of het gesprek vervroegd kan worden, maar ik vrees dat het voor het besluit op 7-11 niets zal uitmaken.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Dansenindewind: ik zou gaan voor HBO V, als je al HBO hebt. Had ik ook best gewild, maar omdat ik geen zorgachtergrond heb kon dat niet, omdat de instelling waar ik werk alleen verkorte trajecten HBO V duaal aanbiedt. Dat ging m dus niet worden. Ik zou als ik mbo verpleegkunde heb gedaan best nog door willen, maar ivm mijn leeftijd weet ik niet of dat nog haalbaar is. Ben nu 49, als alles meezit zou ik ruim over de 50 zijn als ik op HBO niveau verder zou kunnen. En of dat dan nog een optie is, is afwachten.
Op het ROC waar ik nu VIG doe, vonden ze het een beetje raar dat ik niet kon instromen op niveau vier, maar soit, het is zoals het is.

Deze week herfstvakantie, dus een dagje extra vrij. Kan ik weer vrolijk verder met mijn BPV plan. Ik hoop eigenlijk dat ik m deze maand helemaal af kan krijgen, dan hoef ik alleen nog reflectieverslagen van het werken in de praktijk toe te voegen.
Ik heb er op het werk helemaal nog geen gelegenheid voor gehad om dat samen te bespreken. De planner stelde voor dat ik het zelfstandig doe, en daarna naar de werkbegeleiders mail. Hoeven zij alleen maar te tekenen voor akkoord. Ze verwacht dat mijn verslagen er prima uitzien😊 Dat is natuurlijk wel lekker makkelijk voor hen zo... Dus ik weet nog niet of ik dit zo wel okee vind. Ik ga het proberen!
Tuingravin schreef:
22-10-2019 08:23
Dansenindewind: ik zou gaan voor HBO V, als je al HBO hebt. Had ik ook best gewild, maar omdat ik geen zorgachtergrond heb kon dat niet, omdat de instelling waar ik werk alleen verkorte trajecten HBO V duaal aanbiedt. Dat ging m dus niet worden. Ik zou als ik mbo verpleegkunde heb gedaan best nog door willen, maar ivm mijn leeftijd weet ik niet of dat nog haalbaar is. Ben nu 49, als alles meezit zou ik ruim over de 50 zijn als ik op HBO niveau verder zou kunnen. En of dat dan nog een optie is, is afwachten.
Op het ROC waar ik nu VIG doe, vonden ze het een beetje raar dat ik niet kon instromen op niveau vier, maar soit, het is zoals het is.

Deze week herfstvakantie, dus een dagje extra vrij. Kan ik weer vrolijk verder met mijn BPV plan. Ik hoop eigenlijk dat ik m deze maand helemaal af kan krijgen, dan hoef ik alleen nog reflectieverslagen van het werken in de praktijk toe te voegen.
Ik heb er op het werk helemaal nog geen gelegenheid voor gehad om dat samen te bespreken. De planner stelde voor dat ik het zelfstandig doe, en daarna naar de werkbegeleiders mail. Hoeven zij alleen maar te tekenen voor akkoord. Ze verwacht dat mijn verslagen er prima uitzien😊 Dat is natuurlijk wel lekker makkelijk voor hen zo... Dus ik weet nog niet of ik dit zo wel okee vind. Ik ga het proberen!
Tuingravin ik merk dat ook hoor dat je op je werkplek geen tot bijna geen tijd hebt om aan je opdrachten te werken. Wij hebben 4 uur in de week om hier in principe aan te kunnen werken of om iets anders voor school te kunnen doen, maar in de praktijk komt hier bijna niks van terecht. Ik moet wel straks kunnen verantwoorden waar ik deze tijdlang heb besteed, dus nu heb ik me maar voor een paar cursussen ingepland😀! BHV, voeding en slikken, voor de tillift wil ik me ook nog voor opgeven en de intervisie 6 wekelijks kan ik hier ook voorgebruiken. Ook moet ik soms echt op mijn strepen staan dat opdrachten nagekeken worden. Ligt niet aan de werkbegeleidsters hoor maar echt aan tijd. Zij willen mij echt wel helpen, maar vaak komt er weer iets tussen waardoor er weer geen tijd voor is. Soms met een avonddienst onder de koffie maak ik dingen maar bespreekbaar als ik hulp nodig ben, dan lukt het vaak nog wel even. Laatst moest ik echt iets nagekeken hebben omdat ik dit de volgende schooldag moest gebruiken. Ik heb toen echt even op mijn strepen gestaan, van ik moet vandaag Echt even zien dat je dit nakijkt en ondertekend. Voelt soms als opdringerig en dwingend en zo ben ik eigenlijk normaliter niet. Ik vindt het bij jou wel makkelijk dat men zegt doe het zelfstandig en stuur maar per mail het resultaat door. Even één op één is ook wel even prettig en fijn. Fijn dat je deze week een dag extra vrij bent om aan je opdrachten kunt werken. Hoop dat je het afkrijgt en dat ze tevreden zijn.

Dansenindewind, ik zou ook de HBOV gaan doen net wat Tuingravin ook al schrijft. Heb je denk ik het meeste aan. Ik zit nu ook al te dubben wel of geen VIG erachteraan na mijn helpende plus. We hebben nog even😀
Alle reacties Link kopieren
Cinderella, zeker hebben we nog even! Jij eerst helpende plus, en waarom zou je dan VIG niet proberen? Heel veel dingen kun je dan al, dus dan rol je er veel makkelijker doorheen. Alle praktijkdingen van de adl beheers je al, je bent al bekend met de systemen van school en de instelling, de grootste spanning van 'kan ik het allemaal wel' is er af, want je weet dan al heel goed waar je mee bezig bent. En proberen kan altijd he?

Ik vind het eigenlijk ook niet okee dat de opdrachten per mail moeten, maar ik zie ook dat het nu erg moeilijk anders kan, met de enorme werkdruk en de vele zieken op de afdeling. Begin volgend jaar verwacht men meer bezetting te hebben. Nog even volhouden dus op deze manier. Komt wel goed, ik kam me al behoorlijk zelfstandig redden met een groot aantal bewoners. Alleen de bedlegerige mensen die uit bed gehaald worden met een tillift help ik niet zonder begeleiding. Dat zou ik nu ook absoluut nog niet willen.
Tuingravin schreef:
22-10-2019 15:06
Cinderella, zeker hebben we nog even! Jij eerst helpende plus, en waarom zou je dan VIG niet proberen? Heel veel dingen kun je dan al, dus dan rol je er veel makkelijker doorheen. Alle praktijkdingen van de adl beheers je al, je bent al bekend met de systemen van school en de instelling, de grootste spanning van 'kan ik het allemaal wel' is er af, want je weet dan al heel goed waar je mee bezig bent. En proberen kan altijd he?

Ik vind het eigenlijk ook niet okee dat de opdrachten per mail moeten, maar ik zie ook dat het nu erg moeilijk anders kan, met de enorme werkdruk en de vele zieken op de afdeling. Begin volgend jaar verwacht men meer bezetting te hebben. Nog even volhouden dus op deze manier. Komt wel goed, ik kam me al behoorlijk zelfstandig redden met een groot aantal bewoners. Alleen de bedlegerige mensen die uit bed gehaald worden met een tillift help ik niet zonder begeleiding. Dat zou ik nu ook absoluut nog niet willen.
Tuingravin, we gaan het zien wat de VIG betreft, wie weet. Ik begin nu ook pas met de bedlegerige mensen. Moet ik echt nog meer handigheid in krijgen en dat komt van zelf. Dat zei mijn werkbegeleidster ook. Een collega zei vorige week laat je niet opjagen door de snelheid van ons, dat komt vanzelf bij jou. Komt wel goed😀
Alle reacties Link kopieren
Wat veelberichtjes weer. :-) Leuk om te lezen.

Ik ben bijna 3 maanden bezig als leerling VIG. Het werk is leuk en ik kan en mag steeds meer. Soms is het zoeken naar wat ik mag en wat ik mag toepassen. Zoals werken met de tilliften. Daar zegt de een dit en de andere collega zegt dat. Nu mag ik er in principe zelfstandig mee werken als ik me daar fijn bij voel. Met de passieve tillift ben je vaak toch met z'n 2-en, en met de andere liften (actieve/Sara stedy) kan ik zelfstandig werken. Niet dat het nu zo heel veel voorkomt, maar wel fijn dat ik dat mag.

De combi werk school is nog best pittig. Soms heb je amper een dag vrij tussen de ene schooldag en de andere. En dan wil je ook eens een dag niks of voor jezelf houden. Ook het huiswerk maken of het beginnen aan het huiswerk vind ik nog moeilijk/lastig. Het is vaak best veel en toch lukt het me niet om ermee te beginnen. Er speelt dan nog zoveel in mijn hoofd... waar ik dan mee bezig ben, over het werk of over het contact met de werkbegeleider of hoe ik een opdracht in de praktijk moet aanpakken. Dan moet ik echt die zaken even van me af zetten en aan het huiswerk beginnen. Hoe doen jullie dat? Hoe begin je echt met huiswerk?

Ik heb ook niet echt veel contact met mijn werkbegeleider. We werken gewoon niet vaak samen en dat is wel frustrerend. Ik heb al een mail naar de planners gedaan, maar daar wordt niet heel veel mee gedaan lijkt het. Ik ga maar gewoon een gesprek plannen als we niet samen werken.
Ook het boventallig zijn is wat gek gegaan. Ik kreeg een mail van het werk dat de begeleiders hadden besloten dat de leerlingen 2 maanden boventallig zouden staan. Dus niks geen overleg met de leerlingen zelf haha. Nou het is wel fijn dat ik al huiskamermedewerker was in de maanden voordat ik met de opleiding begon. Zo heb ik de bewoners al leren kennen en ik mocht ook al wat ADL gaan doen. Ach, al met al gaat het best goed naar mijn gevoel. En omdat ik op een kleinschalige woonvorm sta heb ik maar 6 bewoners als ik alleen op een afdeling sta en kan ik altijd een collega bellen om hulp.

Verder probeer ik nog hard te lopen, voor mijn ontspanning. Dat lukt maar 1 of 2x per week.
Edjeraketje2 schreef:
23-11-2019 11:03
Wat veelberichtjes weer. :-) Leuk om te lezen.

Ik ben bijna 3 maanden bezig als leerling VIG. Het werk is leuk en ik kan en mag steeds meer. Soms is het zoeken naar wat ik mag en wat ik mag toepassen. Zoals werken met de tilliften. Daar zegt de een dit en de andere collega zegt dat. Nu mag ik er in principe zelfstandig mee werken als ik me daar fijn bij voel. Met de passieve tillift ben je vaak toch met z'n 2-en, en met de andere liften (actieve/Sara stedy) kan ik zelfstandig werken. Niet dat het nu zo heel veel voorkomt, maar wel fijn dat ik dat mag.

De combi werk school is nog best pittig. Soms heb je amper een dag vrij tussen de ene schooldag en de andere. En dan wil je ook eens een dag niks of voor jezelf houden. Ook het huiswerk maken of het beginnen aan het huiswerk vind ik nog moeilijk/lastig. Het is vaak best veel en toch lukt het me niet om ermee te beginnen. Er speelt dan nog zoveel in mijn hoofd... waar ik dan mee bezig ben, over het werk of over het contact met de werkbegeleider of hoe ik een opdracht in de praktijk moet aanpakken. Dan moet ik echt die zaken even van me af zetten en aan het huiswerk beginnen. Hoe doen jullie dat? Hoe begin je echt met huiswerk?

Ik heb ook niet echt veel contact met mijn werkbegeleider. We werken gewoon niet vaak samen en dat is wel frustrerend. Ik heb al een mail naar de planners gedaan, maar daar wordt niet heel veel mee gedaan lijkt het. Ik ga maar gewoon een gesprek plannen als we niet samen werken.
Ook het boventallig zijn is wat gek gegaan. Ik kreeg een mail van het werk dat de begeleiders hadden besloten dat de leerlingen 2 maanden boventallig zouden staan. Dus niks geen overleg met de leerlingen zelf haha. Nou het is wel fijn dat ik al huiskamermedewerker was in de maanden voordat ik met de opleiding begon. Zo heb ik de bewoners al leren kennen en ik mocht ook al wat ADL gaan doen. Ach, al met al gaat het best goed naar mijn gevoel. En omdat ik op een kleinschalige woonvorm sta heb ik maar 6 bewoners als ik alleen op een afdeling sta en kan ik altijd een collega bellen om hulp.

Verder probeer ik nog hard te lopen, voor mijn ontspanning. Dat lukt maar 1 of 2x per week.
Edjeraketje ik herken wel wat wat jij schrijft. Ik moet ook soms bij de planner bij ons ‘zeuren’ lijkt wel om meer met begeleiders in gepland te worden.Vaak plant ze mij met haarzelf in, zo van dan heb ik lekker iemand extra en kan ik andere taken (bijv computertaken) gaan doen. Ze is een schat hoor verder, maar dit is niet altijd oké vindt ik. Je moet echt op je strepen staan en van je laten horen. Vond ik eerder nog wel eens lastig maar gaat nu steeds beter. Anders wordt er over je heen gelopen. Sta jij dus nu al niet meer boventallig? Ik heb nu na 6 maanden dat ik op deze afdeling werk afgelopen donderdag voor het eerst een dienst niet boventallig gewerkt. Werd afgelopen woensdag door een collega gebeld (die donderdagavond een late dienst had) dat ze geen hulp had. De planner was een helpende dienst vergeten te regelen. Of ik niet wilde ruilen met woensdag, want dan zou ik boventallig werken. Ik kon, dus geen probleem. Zag het maar als een complimentje😀. Het ging prima. Ze zei:” wat heb ik fijn gewerkt met jou. Je hoeft jou niks te zeggen, je doet het allemaal gewoon.” Voelde erg goed😊. Was best wel een beetje trots. Edjeraketje, werk jij op deze afdeling je gehele opleiding of ga je ook nog wisselen van plek? Ik moet in principe in mei 2020 nog wisselen en dan mijn laatste halfjaar ergens anders naar toe. Eigenlijk was het doel van dit hele traject om uiteindelijk in de thuiszorg te belanden, maar laatst werd er door de organisatie waar ik nu voor werk verteld dat dit nog allesbehalve zeker is. Ik wil eigenlijk ook liever intramuraal blijven werken. Verschillende collega’s hebben al gezegd, dat ik moet proberen of ik niet kan blijven. Een andere plek is denk ik wel goed, maar wil ook wel heel graag blijven hier, of evt naar een andere afdeling het laatste half jaar. Om daar eens mee te draaien en te ervaren hoe ze daar werken. Mijn collega die ook planner is bij ons, stuurde mij laatst al een appje wanneer ik klaar ben. Heb toen geantwoord, dat ik tot medio mei 2020 bij hun op de afdeling werkzaam ben en waar ik daarna terecht kom dat dat nog niet zeker is. Maar dat ik als alles goed blijft gaan medio november 2020 helemaal klaar zal zijn met een 😉 erachter dus wie weet. Zou superfijn als ik kon blijven. Leuke collega’s op de afdeling en inmiddels ken ik er ook veel meer al van de andere afdelingen, het is op fietsafstand van mijn huis. Dus allemaal pluspunten. Vraagje nog aan je, hoe vindt je de opleiding vig tot nu toe? Valt het je mee of tegen. Moet je veel thuis doen qua huiswerk? Merk zelf, net wat jij schrijft, dat ik het ook soms lastig vindt om te te zetten tot huiswerk maken. Maar als ik eenmaal ben begonnen het ook wel lekker gaat, en ik zo een paar uur bezig ben. Heb je tijd om op je werkplek aan opdrachten te werken, te gaan zitten met werkbegeleidster? Zit zelf nog erg in dubio of ik de vig opleidingsniveau na de helpende plus erachteraan wil gaan doen. Kan ik het wel, wil ik alle verantwoordelijkheid die erbij komt kijken wel? Een collega zei dat ik het best kon doen hierna, zij had er wel vertrouwen in. Heb nog even tijd om hierover na te denken, en ga tot ook nog even bij collega’s info inwinnen. En ook vragen of ze mij hiervoor geschikt vinden. Hoor graag je ervaringen en bevindingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven