Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatieangst

10-04-2019 11:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar ben ik overspannen geweest door vervelende omstandigheden in mijn prive, plus het feit dat ik op mijn huidige werkplek niet tevreden ben. Nu het beter gaat met me ben ik aan het solliciteren, maar ik merk dat ik daar erg tegenopzie.

Ik heb met vrienden en oudcollega's geoefend, heb referenties van eerdere werkgevers en ik kan voor mezelf verwoorden wat er scheelde en hoe ik het nu ga aanpakken, maar toch knijp ik 'm nog steeds. Ik ben nog niet uitgenodigd voor een gesprek en ook dat geeft stress, maar op gesprek komen misschien nog wel meer. Hoe pak ik dit aan?
Nee, vind ik niet. Het is heel normaal om zoiets spannend te vinden. Laat trouwens ook zien dat je het graag wil en dat het belangrijk is voor je. Anders voelde je immers die spanning niet.

Succes, laat je even weten hoe het ging?
Elpis schreef:
24-04-2019 16:58
Maar ondat ik onzeker overkom bij gesprekken gaat het toch mis.
Ik weet niet wat voor iets je zoekt, maar kun je niet vragen om een dag of een dagdeel mee te lopen?

Er is niets mis mee om tijdens het gesprek aan te geven dat je zenuwachtig bent. Uiteindelijk heeft iedereen wel dingen waar een bedrijf op zit te wachten of wat minder goed aansluit bij waar ze op hopen. Als je echt het gevoel hebt dat het onzeker overkomen een probleem is, zou je nog logopedie kunnen proberen (bijv. een training).
Elpis schreef:
25-04-2019 16:20
Begin mei! En.kom ik dan niet extra onzeker over?
Dat lijkt me alleen een probleem als dat echt niet kan in de functie. Als je bv super commerciële gesprekken moet gaan voeren met klanten, is het niet zo handig om te melden dat je zenuwachtig wordt van gesprekken met onbekenden. Of als je mega-stress bestendig moet zijn als trauma chirurg of zo. In andere functies is het minder belangrijk. Maar: benoem het dan 1 keer en klaar. Als iemand vijf minuten lang gaat zitten uitweiden over zijn zenuwen, gaan mijn wenkbrauwen wel een beetje omhoog.

Hetzelfde vind ik voor je burn-out. Ik heb het zelf ook meegemaakt, en werk daarna al 12 jaar zonder problemen. Dus ik weet dat het eenmalig kan zijn. Maar ik heb het er ook niet over bij sollicitaties. Jij klinkt alsof je er nog erg veel mee bezig bent, hoe je het nu wilt gaan aanpakken etc. Hoe meer een ding jij er zelf van maakt, hoe zorgwekkender het voor de andere partij zal zijn. Dus bereid niet (alleen) een hele verhaal voor over dit onderwerp, hoe groot het begrijpelijk voor jou nu ook is. Maar focus ook vooral op waarom deze baan je aanspreekt, wat jij kunt bijdragen etc.
huisduif schreef:
25-04-2019 18:50
Ik weet niet wat voor iets je zoekt, maar kun je niet vragen om een dag of een dagdeel mee te lopen?

Er is niets mis mee om tijdens het gesprek aan te geven dat je zenuwachtig bent. Uiteindelijk heeft iedereen wel dingen waar een bedrijf op zit te wachten of wat minder goed aansluit bij waar ze op hopen. Als je echt het gevoel hebt dat het onzeker overkomen een probleem is, zou je nog logopedie kunnen proberen (bijv. een training).
Logopedie? Ik heb geen spraakprobleem?

Ik ben mij bewust van mijn houding en intonatie. Het probleem is dat als ik echt zenuwachtig ben ik het niet onder controle krijg.
nausicaa schreef:
25-04-2019 19:05
Dat lijkt me alleen een probleem als dat echt niet kan in de functie. Als je bv super commerciële gesprekken moet gaan voeren met klanten, is het niet zo handig om te melden dat je zenuwachtig wordt van gesprekken met onbekenden. Of als je mega-stress bestendig moet zijn als trauma chirurg of zo. In andere functies is het minder belangrijk. Maar: benoem het dan 1 keer en klaar. Als iemand vijf minuten lang gaat zitten uitweiden over zijn zenuwen, gaan mijn wenkbrauwen wel een beetje omhoog.

Hetzelfde vind ik voor je burn-out. Ik heb het zelf ook meegemaakt, en werk daarna al 12 jaar zonder problemen. Dus ik weet dat het eenmalig kan zijn. Maar ik heb het er ook niet over bij sollicitaties. Jij klinkt alsof je er nog erg veel mee bezig bent, hoe je het nu wilt gaan aanpakken etc. Hoe meer een ding jij er zelf van maakt, hoe zorgwekkender het voor de andere partij zal zijn. Dus bereid niet (alleen) een hele verhaal voor over dit onderwerp, hoe groot het begrijpelijk voor jou nu ook is. Maar focus ook vooral op waarom deze baan je aanspreekt, wat jij kunt bijdragen etc.
Dank je! Ik was meer van plan dit terloops te melden dan het de focus te maken. Zal er op letten dat ik nier te veel uitwijd.

Gek genoeg ben ik in andere gesprekken zelfverzekerd. Ik heb totaal geen presentatieangst en heb zelfs toneel gedaan.

Sollicitaties roepen bij mij hetzelfde op als tentamens. Ik moet presteren en als ik teveel fouten maak heb ik het verprutst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven