Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiebrieven

27-06-2012 19:25 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Het leek mij leuk dat de werkzoekenden onder ons hun sollicitatiebrief hier kunnen posten om te laten nalezen.

Zo moet er niet telkens een nieuw topic geopend worden en moeten alle algemene punten niet steeds herhaald worden
Not to rain on your parade, maar dat lijkt me een vrij onverstandig idee.
* toch maar weggehaald alhoewel ik volgens mij geen sexescapades op het forum heb staan *
quote:nellaaa schreef op 27 juni 2012 @ 19:28:

Not to rain on your parade, maar dat lijkt me een vrij onverstandig idee.Ah oei, waarom?
Veel te lang
quote:Kier_V schreef op 27 juni 2012 @ 19:32:

Veel te langhaha ja, vind ik ook. Eigenlijk vind ik er niet veel goed aan, maar raak er maar niet uit wat het wel moet worden. Lastig!
Ik kan me niet voorstellen dat het goed op een mogelijke werkgever overkomt als hij per ongeluk op het viva-forum struikelt over de sollicitatiebrief van iemand die bij hem solliciteert. Internet works in mysterious ways.

Verder eens met KierV. Er zit veel teveel vul-praat in je brief. Nietszeggende frases.
Ja, ik doe het ook niet. Want mijn sollicitatiebrief is mijn visitekaartje. En ik merk dat ik toch vrij regelmatig een uitnodiging voor een gesprek krijg. Dus dat wil ik niet zomaar weggeven.

Je moet niet teveel vertellen in je sollicitatiebrief wat men ook al in je cv kan lezen. Is dubbelop. En je intro is wel erg standaard.
En als je nieuwe werkgever je brief nou even googled dan komt hij hier op het forum uit en kan hij ook bijvoorbeeld je sexcapades lezen mocht je daar ooit over uitwijden Nie zo slim.
Oh mosterd
Ik zou het woord 'passie' èn een alinea schrappen. Ik weet niet wat voor baan het is, maar is het relevant dat je lezen leuk vindt? Misschien kun je je beter focussen op waarom je het goed kan
quote:_ntsj_ schreef op 27 juni 2012 @ 19:35:

[...]

haha ja, vind ik ook. Eigenlijk vind ik er niet veel goed aan, maar raak er maar niet uit wat het wel moet worden. Lastig!

Afgelopen week zo'n 80 sollicitaties gelezen en na de 7e brief ongeveer merkte ik dat ik meteen het CV erbij pakte en dat ging lezen.

De introductie pas later dus.
Ik sluit me aan bij Kier_V: veel te lang.

5 alinea's max: aanhef, achtergrond en opleiding, interesse en waarom ben ik geschikt, afronding met competenties.

Niet meer dan een regel of 5,6 gebruiken per alinea, anders worden het lappen tekst. Kort maar krachtig, je kunt alles toelichten in een gesprek.
En die seksverslaving geeft niks, meid. Misschien is het wel een pré
quote:Kier_V schreef op 27 juni 2012 @ 19:37:

[...]

Afgelopen week zo'n 80 sollicitaties gelezen en na de 7e brief ongeveer merkte ik dat ik meteen het CV erbij pakte en dat ging lezen.

De introductie pas later dus.Dat is hoopvol nieuws Op mijn CV ben ik namelijk wel heel trots. Daar heb ik ook een kopje Vaardigheden ingezet met praktijkvoorbeelden.
Je zegt dat je voor je 1e baan veel gereisd hebt en bij je 2e baan blijf je erg vaag. Het is een goed idee om kort te omschrijven welke dingen uit jouw vorige baan je geschikt maken voor deze baan, maar die 2 opmerkingen die je nu maakt zijn weer heel nietszeggend.
@ ntsj

Die brief is inderdaad iets te lang. Dat nodigt niet uit om te lezen. Het is een beetje wollig. Je hobby's en dat stuk over lezen zou ik weglaten, hobby's kun je ook op je cv zetten. Misschien is het een idee om informatie niet over meerdere zinnen uit te spreiden maar in een zin te stoppen en gewoon in te korten.

Bijv. Na het afronden van mijn studie geografie ben ik gestart bij internationaal bedrijf XXX waarbij ik veel gereisd heb. Hierna heb ik gewerkt als milieuadviseur aan verschillende milieustudies.

Ipv

a het afronden van mijn studie geografie ben ik gestart bij een internationaal XXXbedrijf waarbij ik veel gereisd heb. Hierna ben ik aan het werk gegaan als milieuadviseur. Dit betekent dat ik de laatste jaren hoofdzakelijk heb meegewerkt aan verschillende milieustudies en de coördinatie van deze projecten.
quote:_ntsj_ schreef op 27 juni 2012 @ 19:39:

[...]

Dat is hoopvol nieuws Op mijn CV ben ik namelijk wel heel trots. Daar heb ik ook een kopje Vaardigheden ingezet met praktijkvoorbeelden.Vind ik persoonlijk een hele slimme zet van je
Ik zal er nog maar eens een nachtje over slapen. Ik wil de job zo graag dat het verlammend werkt :( Bedankt in ieder geval voor de wijze raad.
Geeft niks hoor. Maak hem korter, een brief is verder niet zo belangrijk, ze kijken toch vooral naar je cv. Kleine tip: haal die brief hier wel weg. Het eerste dat je via je loepje ziet is je reactie in het seksverslavingstopic.
Mosterd Succes met je sollicitatie!
quote:natonco schreef op 27 juni 2012 @ 19:54:

Mosterd Succes met je sollicitatie!Dank je!
Je geeft aan trots te zijn op je cv. Dat is mooi, maar mijn advies is om toch nog een keer kritisch te kijken naar hoe je eea hebt verwoord en hoe je jouw cv hebt opgebouwd. Leest het prettig en kan men in een oogopslag de belangrijkste feiten eruit halen?

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat een cv vaak in maar 6 seconden wordt beoordeeld. Ik hoop dat ik een cv meer aandacht geef (doe zeer regelmatig briefselecties), maar ik moet eerlijk bekennen dat ik bij veel reacties* de cv's eerst vluchtig scan en de cv's die ik onduidelijk vind weg leg. De cv's die de scan 'overleven' krijgen dan wel meer aandacht.

*ontvangen de laatste tijd vaak meer dan 100 reacties op een procedure

Brief moet ook informatief en verzorgd zijn, maar let er idd op dat hij niet te lang wordt. Overigens geen brief of een zeer korte is ook niet goed. Het hangt ook af van de functie, hoe kort of lang een brief mag zijn.

Succes met solliciteren.
Ik zou eigenlijk wel een topic willen waarin mensen hun sollicitatiebrief posten die ervoor gezorgd heeft dat ze de baan kregen. Gewoon een beetje ontdekken wat nou die succesformule is zeg maar. Maar ja, dat kan niet, want dan gaat iedereen dat gebruiken en is het opeens niet meer uniek. En er is vast niemand die hun brief erop gaat zetten, dus tja, daar gaar mijn idee al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven