Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek in coronatijd

06-03-2021 12:24 35 berichten
Hoi,

Ik ben niet zo lang geleden afgestudeerd.

Ik solliciteer al een tijdje en het is op dit moment wat lastiger om aan een baan te komen.

Nou ben ik via LinkedIn gecontacteerd door een recruiter en die gaf later aan dat een bedrijf interesse in mij had. Er zou een sollicitatiegesprek volgen en hij zou mij bellen/berichten over de datum.

Er is nu al 1.5 week voorbijgegaan en ik heb nog niks gehoord. Ik heb ook nog geen ervaring op dit gebied, maar ik ben bang dat ze wellicht geen interesse meer hebben of misschien hebben ze het gewoon te druk?

Ik wil hem ook niet bellen, omdat hij aangaf dat hij mij zou bellen/berichten.

Ik hoop gewoon dat het doorgaat. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
En, heeft hij inmiddels gebeld???
Wonderwoman1 schreef:
09-03-2021 15:39
Hij heeft mijn nummer en ik ga ervanuit dat hij dan weet waar het over gaat. Ik wacht wel even af want ik wil niet opdringerig overkomen.

In deze tijd waar ontzettend veel mensen op een baan solliciteren zou het geen kwaad kunnen om je wat proactiever op te stellen.
Dank jullie wel voor jullie feedback. Ik ga hem morgen weer bellen.
Veel millennials hebben bel-angst. Voor Gen Z zal dat nog wel sterker gelden. Heb jij dat ook TO? Zo’n recruiter heeft dat niet.
Recruiters zijn zelf vaak redelijk “botte” types die de halve dag aan de telefoon hangen, dus gewoon bellen. Als jij je er ongemakkelijk bij voelt is dat helemaal niet erg. Oefen desnoods met een vriendin.

Als je belt weet je ook direct hoe concreet het is. Ik heb meer dan eens recruiters aan mijn fiets hangen die helemaal geen functie voor me hadden. Ze probeerden me te lokken met vacatures die ze niet in portfolio hadden. Blijft recruiter zo vaag, dan zou ik er niet teveel hoop op hebben.

Dus! Hop hop stoute schoenen aan! Succes!
Everything is fluid
En bij geen gehoor de voicemail inspreken! Niet denken; hij ziet wel dat ik gebeld heb, maar gewoon vertellen wie je bent, over welke functie het gaat en dat je benieuwd bent naar de status.

Zet hem op, je kunt het prima!
Everything is fluid
Weet jij hoe vaak recruiters mij opbellen? Soms nog tot 3 weken ná de desbetreffende sollicitatie. Telkens met voicemail en opvolgmail, soms zelfs een bericht. En niemand van hen die twijfelt of dat ze "opdringerig" overkomen.

Komaan TO, je bent wel bezig met een zakelijke onderhandeling, daarin mag je best proactief en assertief optreden!
leeg
Wat spannend dat je moet solliciteren! Ik herken de angst om opdringerig over te komen, maar recruiters zijn eigenlijk niet anders gewend dan om gebeld te worden. Ik zou gewoon vragen of je gelegen belt en aangeven dat je benieuwd bent of de vacature nog bestaat en of je misschien nog iets extra's moet doen om in aanmerking te komen (zoals een brief schrijven). Het op deze manier insteken voelt misschien iets minder opdringerig. Waarschijnlijk zegt hij dan wel of er nog interesse is, en anders verlaagt het in ieder geval de drempel om dat te vragen. En inderdaad, bereid de voicemail voor. Schrijf desnoods uit, dan gaat dat gemakkelijker. Al moet ik zeggen dat mijn ervaring eigenlijk is dat recruiters niet zozeer terug bellen. Soms is mailen dan nog wel sneller.
Baileyslife schreef:
06-03-2021 23:20
Betreft het een detacheringsbedrijf?
Hier wel wat ervaring mee, en dan vooral dat ze 100 mensen benaderen op linked-in in de hoop dat iemand reageert. Pas later gaan ze beter inzoomen op je profiel. Geen idee wat voor sector je een baan zoekt, maar als je dat zonder detachering kan doen zou ik dat zeker aanraden.
Dit. Ik heb er zelf ook geen goede ervaringen mee. Ik zou niet te veel energie steken in recruiters / baanaanbiedingen via social media. Al helemaal niet als jij degene bent die achter hen aan moet gaan lopen.
Als deze baan je wat lijkt bel je de recruiter tot je hem aan de lijn krijg;, of je whatsappt hem; of je stuurt een bericht op LinkedIn. Of allemaal tegelijk.
Heb jij nog interesse? Dan bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven