Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek, maar ik krijg geen vrij

21-05-2009 21:54 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Hartstikke leuk, want ik ben echt toe aan een nieuwe uitdaging en dit is DE kans. Heb veel brieven moeten schrijven voordat het eindelijk 'raak' was (in die zin; dat ik word uitgenodigd voor een gesprek).



Aan mijn huidige werkgever heb ik niet verteld dat ik aan het solliciteren ben. Dit omdat dit negatieve gevolgen zal hebben als ik uiteindelijk geen nieuwe baan krijg/vind: ze weten dat dan ik eigenlijk iets anders wil en zullen niet meer op goede voet met mij verder gaan.



Nu heb ik een middag vrij gevraagd voor het sollicitatiegesprek, maar nu krijg ik dus geen vrij. De reden is dat ik de laatste tijd al vaker een uur eerder vrij heb genomen. Ik moest de laatste tijd vaak naar de tandarts. Overigens neem ik dan altijd verlof/vakantie-uren op. Mijn werkgever betaalt hier dus niet aan.



Wat nu?



Ik zit er erg mee. En stel dat ik naar een 2e ronde kan, hoe pak ik dat dan weer aan?
Ik zou vragen of het gesprek verzet kan worden, doen ze echt niet zo moeilijk over. En over de reden kan je gewoon zeggen dat het voor je baas organisatorisch niet uit kwam blabla
Alle reacties Link kopieren
Vervelende situatie maar het hoeft volgens mij niet zo ingewikkeld te zijn. Je belt het bedrijf op waar je het gesprek hebt, legt uit dat de datum je niet schikt (waarbij je overigens geen tekst en uitleg verschuldigd bent) en vraagt om een nieuwe datum en tijdstip die zo min mogelijk problemen oplevert voor je huidige baan. Bij je huidige baan meld je 'gewoon' dat je die dag wat later bent (of eerder weg moet) vanwege tandartsbezoek, controle CV-ketel, ziekenhuisbezoek of weet ik veel wat. Het is een leugen maar wél om een bestwil. Heel lastig, dit soort situaties maar ik ben bang dat je echt niet onder het verzinnen van een smoesje uitkomt.
Dat lijkt me ook niet slim, want ze weten nu al dat ze een gesprek gaat hebben dus dat hebben ze zo door....
Alle reacties Link kopieren
Ze horen je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek. Wettelijk.



Dus toch maar zeggen dat het daarom gaat?
quote:Zamirah schreef op 21 mei 2009 @ 22:17:

Ze horen je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek. Wettelijk.



Dus toch maar zeggen dat het daarom gaat?Wow, is dat waar????? En hoe kun je je daar op beroepen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 21 mei 2009 @ 22:17:

Ze horen je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek. Wettelijk.



Dus toch maar zeggen dat het daarom gaat?Volgens mij ook
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
het kost je dan uiteraard wel je verlofuren, maar ze moeten inderdaad instemmen indien je vrij wilt ivm een gesprek. Tenzij er zeer zwaar wegende bedrijfseconomische redenen zijn om dit te weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizz schreef op 21 mei 2009 @ 22:34:

het kost je dan uiteraard wel je verlofuren, maar ze moeten inderdaad instemmen indien je vrij wilt ivm een gesprek. Tenzij er zeer zwaar wegende bedrijfseconomische redenen zijn om dit te weigeren.



Dat weet ik.

Maar ik wil dus niet dat m'n baas weet dat het om een sollicitatiegesprek gaat. Stel je voor: ik meld dat ik een soll.gesprek heb, ga het soll.gesprek aan, word afgewezen en moet dus gewoon blijven werken waar ik nu werk. Baas weet inmiddels dat ik echter wat anders wil, wil mij dus ook niet meer hebben want ik zal dan vast 'ongemotiveerd' zijn. Of ik krijg uberhaupt geen promotie meer/krijg alleen nog maar de rotklussen; 'want ik ga toch weg en dan is investeren in een medewerker zonde'. Ik ben dus iemand van: 'nooit zeggen dat je bezig bent met solliciteren' Vooral in deze tijden: als ze me vanuit financieel oogpunt al kwijt willen, kunnen ze me makkelijker ontslaan omdat ik toch al heb aangegeven niet meer gemotiveerd te zijn voor de baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lauralaura schreef op 22 mei 2009 @ 00:06:

[...]





Dat weet ik.

Maar ik wil dus niet dat m'n baas weet dat het om een sollicitatiegesprek gaat. Stel je voor: ik meld dat ik een soll.gesprek heb, ga het soll.gesprek aan, word afgewezen en moet dus gewoon blijven werken waar ik nu werk. Baas weet inmiddels dat ik echter wat anders wil, wil mij dus ook niet meer hebben want ik zal dan vast 'ongemotiveerd' zijn. Of ik krijg uberhaupt geen promotie meer/krijg alleen nog maar de rotklussen; 'want ik ga toch weg en dan is investeren in een medewerker zonde'. Ik ben dus iemand van: 'nooit zeggen dat je bezig bent met solliciteren' Vooral in deze tijden: als ze me vanuit financieel oogpunt al kwijt willen, kunnen ze me makkelijker ontslaan omdat ik toch al heb aangegeven niet meer gemotiveerd te zijn voor de baan.



Mijn reactie was ook meer op diegene die boven mij stonden die zich afvroegen of dat zo was.



Ik heb het bij mn eerste baas wel gezegd, bij mn tweede niet. Van beide wist ik hoe ze zouden reageren. Als je denkt dat ze niet op een volwassen manier kunnen reageren dan zou ik het inderdaad niet zeggen, maar dan moet je dus ook niet piepen dat je geen vrij kunt krijgen. Je geeft aan dat je de laatste tijd al vaak eens eerder weg bent gegaan, dus kan ik me voorstellen dat de baas nu zo iets heeft van nu even niet. Ik weet niet hoe je naar je werk gaat, maar je zou bijvoorbeeld een treinvertraging kunnen faken. Heb ik wel eens gedaan. ik wist dat ik ongeveer een kwartier te laat zou zijn door gesprek. Heb toen onderweg naar mn werk gebeld met de mededeling dat de trein vast stond vlak voor station. Baas heeft er nooit wat van gemerkt
Alle reacties Link kopieren
Je wilt het eigenlijk nog niet tegen je baas zeggen maar je wekt de indruk dat je actief aan het zoeken bent. Schrijf je wekelijks brieven en verwacht je binnen een half jaar weg te zijn? Dan zou ik gewoon open kaart spelen. Scheelt een hoop stress en gejok + wellicht ziet je baas dan ook dat je eigenlijk uitgekeken bent op je huidige functie en biedt hij/ zij je iets beters aan dan waar je nu voor gaat.
Alle reacties Link kopieren
Er is wat mij betreft een verschil tussen enerzijds bij je leidinggevende aangeven dat je je niet meer op je plek voelt in je huidige functie, en daarover in gesprek gaan waar mogelijk, en anderzijds aangeven dat je de streep getrokken hebt en dat je conclusie is dat je het bedrijf op afzienbare termijn wenst te verlaten.



Door in het tweede geval een dialoog uit te sluiten door de eindconclusie zelf al te hebben getrokken, en aan te geven (ook) buiten het eigen bedrijf te willen gaan, geef je aan dat je loyaliteit al elders ligt. Geen reden voor een leidinggevende om nog te proberen daar iets aan te doen. Niet voor mij althans. Lijkt me dat je alleen nog maar je glazen ingooit voor de tijd dat jou nog resteert binnen het bedrijf (en in deze arbeidsmarkt kon dat nog wel eens gaan duren...).



Verder kent het verlof voor sollicitaties geen wettelijke grond, en geldt voor élke reguliere verlofaanvraag dat de werkgever die mag weigeren als de bedrijfseconomische omstandigheden daar reden toe zijn (mits hij wel voldoet aan de eis dat een werknemer elk jaar tenminste twee aaneengesloten weken verlof op kan nemen).
ik blijf er bij dat je gewoon kunt vragen het gesprek op een ander moment te hebben, is de kortste klap toch? En als dat niet kan, dan is het gewoon kiezen: neem je de gok dat het echt wat wordt, dan ziek melden oid........
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden terwijl je extern gaat solliciteren?



Als TO te horen heeft gekregen onlangs dat ze nu niet vrij krijgt omdat er geen ruimte voor is, en ze al vaker de afgelopen tijd vrij heeft gehad, zou ik haar die dag later nog even weer bellen om te checken hoe het met haar gaat... (en wellicht de arbo om een spoed-oproep verzoeken).
quote:Zamirah schreef op 21 mei 2009 @ 22:17:

Ze horen je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek. Wettelijk.





Hoe kom je daarbij? Dat is niet waar hoor.



http://www.postbus51.nl/n ... zing-of-sollicitatie.html
Alle reacties Link kopieren
TD en Celeone hebben gelijk. En ziekmelden is natuurlijk helemaal een onzalig plan.
Ik zou het bedrijf waar ik aan het solliciteren ben, bellen en vragen of ik de afspraak kan verzetten. Ik werk op PZ en dit gebeurt heel vaak en ik maak er nooit een probleem van. Want uiteraard begrijp ik dat mensen het maar moeten zien in te passen in hun agenda.



Over het zeggen tegen je huidige werk. Ik zou hier heel erg mee oppassen. Helaas weet ik uit ervaring dat leidinggevenden inderdaad denken: oh, die wil hier niet meer werken. Dan ook geen 'investering' meer in je. Dus tenzij je bijna zeker weet dat je snel ander werk hebt, of in enorme gewetensnood zit, dan zou ik toch aanraden om een smoes te bedenken (waar je uiteraard wel verlof-uren voor opneemt).



Ziekmelden raad ik af!

En je kunt natuurlijk best eens navragen of er wellicht interne mogelijkheden zijn bij je huidige werkgever.



Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Celeone schreef op 22 mei 2009 @ 11:29:

[...]





Hoe kom je daarbij? Dat is niet waar hoor.



http://www.postbus51.nl/n ... zing-of-sollicitatie.html





Bij ons ( onderwijs) hoor ik dat altijd, zowel van collega's als van leidinggevenden. Toe ik vorig jaar solliciteerde, kreeg ik daarvoor vrij van mijn teamleider.

Ze snapte ook heel goed dat ik op zoek was naar iets, vanwege de afstand. Alles ging ook in een prima sfeer.



Men hoort je de kans te geven een passende baan te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zamirah schreef op 22 mei 2009 @ 12:08:

[...]





Bij ons ( onderwijs) hoor ik dat altijd, zowel van collega's als van leidinggevenden. Toe ik vorig jaar solliciteerde, kreeg ik daarvoor vrij van mijn teamleider.

Ze snapte ook heel goed dat ik op zoek was naar iets, vanwege de afstand. Alles ging ook in een prima sfeer.



Men hoort je de kans te geven een passende baan te zoeken.De meeste werkgevers zullen uit coulance hun medewerker verlof geven om te kunnen solliciteren. Er bestaat echter niet zoiets als een algemeen geldend recht op verlof om te solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien totaal offtopic, maar je baas is zelfs wettelijk verplicht om je zorgverlof te geven of hoe heet dat: doktersbezoek hoef je niet zelf verlof voor op te nemen. Als je vaak naar de tandarts moet is dat vooral heel vervelend voor je baas.



Overigens wel apart dat hij je geen vrij wil geven, omdat je al vaker een uur weg bent gegaan, _zeker_ als je wel al die keren je eigen verlofuren ervoor hebt ingewisseld...



Lastige situatie, ik kan me goed voorstellen dat je bang bent de sfeer te verpesten als je aangeeft op zoek te zijn naar wat anders. Misschien als je uitlegt dat je gewoon vrij wilt en al die andere keren echt wel verlofuren hebt ingeleverd? Misschien dat je baas dit niet weet of zo?



Maar goed ik vind het echt heel vreemd, ik dacht echt dat je werkgever verplicht is je vrij te geven als je naar de dokter of tandarts moet. En als je dan ook nog eens daar vakantieuren voor hebt ingeleverd, vind ik het heel raar dat hij je niet nog een middag vrij wil geven - het kost hem toch niks?



Ik heb niet het hele topic gelezen dus als het mosterd is, sorry
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan geen open kaart te willen spelen, omdat je bang bent dan niet meer in het bedrijf te passen. En alle kut klussen te krijgen.

Is dat al eerder voorgevallen met een andere collega, of is het puur jouw gevoel dat je daar bang voor bent.

Je bent nu niet helemaal heppie op je werkplek, weten je collega's en leidinggevende dat ook? Of probeer je dat verborgen te houden?

Doordat je voor je dokters en tandartsbezoek vrije uren opgenomen hebt snijd je jezelf nu in de vingers. Als het van de kant van de baas bekijkt kan ik wel begrijpen dat hij vind dat het nu wel genoeg is met de uurtjes eerder weg.

Weet hij dat je vrij genomen hebt voor de tandarts enz? Of heb je dat verzwegen?

Dan kun je hem namelijk helemaal niets verwijten. Hij weet dan namelijk niet dat je die dingen ook van je eigen uren doet.



Ik weet niet hoe kort dag die sollicitatie is? Maar wat ik zou doen is een gesprek aanvragen met je leidinggevende, daar in uitleggen wat er op het moment allemaal in je koppie om gaat. Wat de redenen zijn dat je opzoek bent naar wat anders enz. Zo geef je je huidige werkgever ook de kans je voor zich terug te winnen. Vervolgens geef je aan het einde van het gesprek aan dat je ook al een sollicitatiegesprek hebt.

Je kunt er achteraan vertellen dat het *leugentje* puur orrienterend is en dat je gewoon wilt weten hoe je in de markt ligt.

Als je het goed aanpakt kan het juist sfeerverhogend werken in je huidige baan, en kun je tijdens die sollicitatie je huidige baan als referetie opgeven. Sla je 2 vliegen in een klap.



Wil je niet al dit aan de hand halen, zul je toch de CV-monteur of dokterssmoes uit de kast halen, maar volgens mij werkt dat op den duur toch tegen je.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Heb besloten om de weg in te gaan die Kessie aangeeft. Dit past het best bij mij. En het feit dat Kessie zelf op PZ zit geeft me ook vertrouwen dat het dus niet raar is om na te gaan of een afspraak verzet kan worden.

Bedrijf is vandaag gesloten en zit nu op m'n werk, maar stuur vanavond thuis even een mail.



Thx!
Alle reacties Link kopieren
Ranewen, als het gaat om doktersbezoek dan moet je dat in principe doen op een (of 'je' in het geval van parttimers) vrije dag. Lukt dat niet, dan mag je een beroep doen op kortdurend bijzonder verlof. Sommige werkgevers hebben dat gemaximeerd overigens in hun bedrijfsregeling.



Omdat dat niet verder door TO werd toegelicht, ga ik er vooralsnog vanuit dat dat niet anders kon en dat werknemer niet wenste die uren te compenseren.



Zorgverlof is overigens iets geheel anders en niet voor doktersbezoek e.d. bedoeld!
Alle reacties Link kopieren
Algemene aanvulling op mijn vorige reactie: wil je weten wat wettelijk geregeld is met betrekking tot diverse verlof-vormen, kijk dan op de pagina's van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

Verlof en werktijd
Alle reacties Link kopieren
Of je zegt wel op je huidig werk dat je gaat solliciteren, maar je draait een beetje om 'hoe en wat precies' heen. Dus bijvoorbeeld dat je viavia zoiets leuks aangeboden hebt gekregen. Dat je er toch maar even wilt gaan praten, ondanks dat je niet op zoek was.



En als je dan afgewezen bent zeg je dat je zelf niet wilde.
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven