Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren bij de Belastingdienst

17-09-2013 15:48 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
De Belastingdienst heeft op dit moment een groot aantal vacatures. Ikzelf zit nu in een dergelijke procedure en ben benieuwd of er nog meer vivaforummers hebben gesolliciteerd. Het is me een behoorlijke sollicitatieprocedure en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Hm. Nou blijkbaar ben je de enige die wil werken bij een criminele organisatie.......
Ik heb er ook gesolliciteerd en ik werd compleet door de mangel gehaald. Ik solliciteerde op eerste klantcontact. Ik moest heel veel info leveren en heel veel testen doen. Halve intelligentietesten en rekentesten en dergelijke. Ben er op een gegeven moment uitgestapt want ik wilde het toch niet. Vond gelukkig al snel weer een baan in mijn eigen werkgebied.
Niks crimineels aan de Belastingdienst. Zeg jij dit soms omdat jij geen belasting wil betalen? Goed, dan zullen in Nederland ook geen wegen meer worden gebouwd, zal ook geen geld meer kunnen gaan naar de zaken die essentieel zijn etc.

OT: Ik ken wel iemand die daar werkt en de sollicitatieprocedure zijn best zwaar, hoorde ik.

quote:Mopsie41 schreef op 17 september 2013 @ 17:10:

Hm. Nou blijkbaar ben je de enige die wil werken bij een criminele organisatie.......
Criminele organisatie ? Wat een domme opmerking.
Ik ken een aantal mensen die daar werken op zeer pittige functies. Als je eenmaal binnen bent kun je vrij goed doorstromen naar hogere functies.

En een criminele organisatie......pffff.....wat een domme opmerking....
Ja, ik heb ook gesolliciteerd!

Begin augustus het sollicitatiegesprek gehad, best pittig! Nu nog aan het afwachten. Ze gaven aan het binnen 4 weken te willen afronden, maar dat is dus niet gelukt.. Spannend!!
Criminele organisatie? Ik heb even hartelijk moeten lachen om deze opmerking.

Ik las ergens dat ze vacatures hebben voor wel 1600 mensen. Dus hoopte dat er sowieso iemand hier op het forum zou zitten. De procedure is bijzonder heftig inderdaad. Al heb ik het idee dat testen steeds vaker onderdeel uitmaken van een sollicitatieprocedure. Lola10, heb jij ook assessments moeten maken?
Hebben jullie via een uitzendbureau gesolliciteerd of via de Belastingdienst zelf? En om wat voor functies gaat het? En zitten er ook functies op WO-niveau bij?
Ik heb voorafgaand aan het gesprek een intelligentie- en persoonlijkheidstest gemaakt, die vond ik wel meevallen :-) Het gesprek had ik met drie mensen, dat vond ik echt wel pittig. Ze vroegen behoorlijk door en schakelden snel van onderwerp. Maar ook wel een leuk gesprek en wil graag bij de belastingdienst aan de slag! Afwachten nog maar even...Hoever ben jij nu in de procedure?
Ik heb rechtstreeks bij de Belastingdienst gesolliciteerd en ze hadden ook zeker WO-vacatures. Ik zou eens op de site van werkenbijdeoverheid kijken indien je geïnteresseerd bent.
Ik heb laatst een hele dag testen moeten maken. Dit was op lokatie. Nu ben ik in afwachting van het rapport. Ik wil er ook graag aan de slag, maar begreep ook dat het nog enige tijd gaat duren voordat ik wat weet. Ergens oktober of zo
Ik heb zo'n 14 jaar geleden bij de Belastingdienst gesolliciteerd. Destijds was de sollicitatieprocedure al pittig en het duurde allemaal heel erg lang. Voor wat voor functies hebben jullie gesolliciteerd. Volgens mij zijn er op het moment vooral vacatures in Apeldoorn (IT) en voor accountants op verschillende kantoren.
Als jurist (HBO-niveau) heb ik gesolliciteerd. Bijzonder dat het er 14 jr geleden ook al zo streng aan toe ging. Dit is de eerste keer dat ik testen moet maken ik een sollicitatieprocedure.
Ik had trouwens op die testen destijds niet eens ruime voldoendes op de persoonlijkheidstests. Onderdelen flexibiliteit en inzet waren wat minder. Ze hebben het gelukkig toch met me aangedurfd
Betjebig, begrijp nu pas uit je bericht dat je bij de Belastingdienst werkt. En? Bevalt het?
Zeker! Ik heb me wel de eerste tijd enorm verbaasd over van alles en nog wat. Sowieso al het interne opleidingstraject. Waar mag je 2,5 jaar opleiding volgen (2 dagen les, 3 dagen studieverlof) met een normaal salaris? Het is een andere wereld, zeker als je uit het bedrijfsleven komt. En er zijn grote verschillen tussen de verschillende onderdelen (Belastingen, Douane, Toeslagen), maar ook per vestiging heb je echt aparte culturen. Ik vind het wel leuk dat er nu wat nieuwe instroom komt. Met mijn 13,5 jaar kom ik nog maar net kijken, de meeste 40'ers hebben er al minstens 25 dienstjaren op zitten. Gemiddelde leeftijd bij ons is 48!
Ik ken ook wel wat mensen die daar werken. De sollicitatieprocedure is best pittig maar de BD betaalt best goed en als je eenmaal binnen bent dan zijn er goede doorgroeimogelijkheden. Bovendien zijn de functies redelijk pittig.

Criminele organisatie?? Typisch ...
Die opmerking van criminele organisatie vind ik zo gek nog niet.. 2 dagen school en 3 dagen studieverlof voor een normaal salaris? Mijn god..

En degene iets boven gemiddeld verdienen en zich kapot werken mogen lekker de helft wegdragen..
Ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar te allen tijde geld. Ik heb in het verleden bij de overheid gewerkt en er waren toen speciale studievoorzieningen. Aan de andere kant is het wel zo fair dat je een cursus tijdens werktijd mag doen en je doorbetaald krijgt.

Ik werk nu bij een groot kantoor (commerciële sector) en als we over criminele organisaties hebben. Dan mogen de grote kantoren met hun absurde werktijden ook wel eens onder de loep worden genomen.

De BD waardeert haar werknemers kennelijk.. Ik kan niet wachten!
De opleidingen bestaan nog steeds en worden steeds meer praktijkgericht. Een van de voordelen van werken bij de overheid t.o.v. het bedrijfsleven is dat je opleidingen/cursussen voor je werk gewoon onder werktijd mag doen, en op kosten van je werkgever. Ik ken mensen bij accountantskantoren die voor hun NIVRA-studie alleen de college-uren als werktijd krijgen en de rest in eigen tijd moeten doen. Als je dan nog minstens 32 uur moet werken (wat altijd meer wordt), wordt het een zware opgave. Daar staat tegenover dat de salarissen bij ons niet zo hoog zijn (max. 4300 voor HBO en 5500 voor WO - wat overigens hoger is dan bij andere ministeries), en je geen auto krijgt. En we hebben er natuurlijk al jaren geen geld bij gekregen (hoewel ik nu heb begrepen dat de 0-lijn voor ambtenaren wordt los gelaten, eindelijk ).
Wil je zeggen waar je werkt Betjebig? Mijn man werkt ook bij de BD (IT, midden des lands, toeslagen).

De doorgroeimogelijkheden zijn inderdaad heel goed, mijn man krijgt de kans om weer te gaan studeren, een opleiding die bij zijn interesseveld past, die hem leuk werk gaat opleveren (voor hem dan, voor mij zou het de hél zijn ). Ik vind het fijn voor hem, zo blijft hij uitgedaagd in zijn vak!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Hasse88 schreef op 18 september 2013 @ 10:45:

Wil je zeggen waar je werkt Betjebig? Mijn man werkt ook bij de BD (IT, midden des lands, toeslagen).

De doorgroeimogelijkheden zijn inderdaad heel goed, mijn man krijgt de kans om weer te gaan studeren, een opleiding die bij zijn interesseveld past, die hem leuk werk gaat opleveren (voor hem dan, voor mij zou het de hél zijn ). Ik vind het fijn voor hem, zo blijft hij uitgedaagd in zijn vak!Ik werk bij 'groen'
Nou tippy, ik hoop voor je dat je wordt aangenomen. De procedure duurt inderdaad lang. Maar uit mijn netwerk begreep ik dat dit bij iedereen zo is.

Ik vond zelf de procedure niet zwaar, alleen dat het lang duurt. Maar hopelijk krijgen we er een erg leuke baan voor!! Wil er al werken sinds mijn afstuderen.

Anders kan je nog bellen met het employability center. Die kunnen zo nagaan of je op de lijst staat om te worden uitgenodigd voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Heb ik namelijk vorige week wel gedaan en weet nu dan ook dat ik op arbeidsvoorwaardengesprek mag komen!! Jippie!
Ik wilde heel graag vanuit de Belastingtelefoon doorstromen naar de backoffice. Bezwaarschriften afhandelen en complexe zaken ontrafelen leek mij geweldig mooi werk. Maar helaas werden 'wij' op dat moment als externen behandeld en niet als intern. Deur sloeg dicht.

Nu werk ik in een beroepsveld waar ik heel veel met belastingzaken te maken heb en alsnog de complexe zaken mag ontrafelen. Om deze vervolgens panklaar voor te leggen aan de backoffice . Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven