solliciteren binnen je eigen afdeling
zondag 17 januari 2016 om 19:49
Beste allemaal,
Ik ga binnenkort solliciteren op een andere functie binnen mijn eigen afdeling (andere functie inhoud, hoger niveau). Waar ik een beetje zoekende in ben is: hoe ga ik het gesprek met de commissie aan waarvan ik alle leden (als collega) ken. Wat zijn de do's en dont's in zo'n gesprek? Formeel of informeel insteken? Iemand ervaring?
Ik hoor t graag
Ik ga binnenkort solliciteren op een andere functie binnen mijn eigen afdeling (andere functie inhoud, hoger niveau). Waar ik een beetje zoekende in ben is: hoe ga ik het gesprek met de commissie aan waarvan ik alle leden (als collega) ken. Wat zijn de do's en dont's in zo'n gesprek? Formeel of informeel insteken? Iemand ervaring?
Ik hoor t graag
zondag 17 januari 2016 om 19:57
Ik denk dat dit heel erg aan het bedrijf ligt. Is het een erg informeel bedrijf, dan sta je wat voor gek als je het gesprek heel formeel aangaat. Ik zou wel netjes het gesprek ingaan, dus niet binnenkomen met 'what's up, dude' - achtige houding. Maar niet té formeel, ze kennen je tenslotte al. Zou me wel heel goed voorbereiden over wat de functie exact inhoud en waarom jij in het verleden al hebt laten zien dit aan te kunnen.
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
zondag 17 januari 2016 om 20:13
Ik zou "formeel" solliciteren met een brief met motivering en CV. Als je wordt uitgenodigd, zou ik ook "formeel" het gesprek in gaan. En dan bedoel ik niet dat je de commissieleden normaal aanspreekt met Piet en Kees en Truus, en nu opeens overgaat op meneer Jansen, meneer Pietersen en Mevrouw Peters. Maar wel dat je daar professioneel instaat als een kandidaat die geïnteresseerd is in een functie, vragen stelt, en uitlegt waarom jij denk dat jij in die functie de meest geschikte collega zou zijn.
dinsdag 19 januari 2016 om 00:00
Als het een hogere functie dan verwachten ze hoogstwaarschijnlijk jouw visie op hoe de boel moet worden ingeregeld en hoe je dat zou aanpakken als je de functie krijgt. Bereid je daar goed op voor. Vertellen wat je kunt en wat je hebt gedaan is niet zo relevant in dit geval: dat weten ze immers al. Neem zelf het heft in handen in het sollicitatiegesprek.