Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren - hoe het niet moet

08-09-2010 20:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee vacatures uitstaan en het niveau van de sollicitatiebrieven die ik binnen krijg is echt tenenkrommend.

Daarom hierbij wat tips hoe het wel hoort:

- als in de vacature staat dat er een projectmanager gezocht wordt, dan is dat dus ook wat je gaat doen. Projecten managen. Als dat vervolgens ook nog eens staat uitgelegd en er staat nergens dat je een team gaat aansturen, dan ga je dus geen team aansturen. In je brief zetten dat je zo goed kunt leidinggeven is dus redelijk zinloos.

- als in de vacature staat dat er een junior gezocht wordt, dan komt het behoorlijk pretentieus over dat je zo goed bent in strategische plannen maken.

- als het een marketingvacature betreft dan is het niet heel handig om een brief te schrijven waarin je alleen maar aangeeft dat je heel goed bent in financiele rapportages en analyses.

- als er om een motivatiebrief gevraagd wordt, dan schrijf je minstens twee alinea's motivatie. Alleen de zin 'ik zoek een nieuwe uitdaging en dit moet hem worden' is wel erg kort door de bocht.

- begin een brief altijd met Geachte mevrouw Huppeldepup. Beste Dannas is echt geen goede binnenkomer.

- als je driehonderd brieven per dag schrijft dan is het wel handig om je brieven goed na te lezen. Het komt behoorlijk dom over om in de eerste alinea te schrijven dat je zo graag op Schiphol wilt werken en de brief dan vervolgens naar luchthaven Eindhoven stuurt.

Enfin. Het is soms echt drama en je vraagt je af wat mensen bezielt.

Wat zijn jullie ervaringen met sollicitatiebrieven? Kom maar op met de smeuige verhalen.
En qua selectie moet ik zeggen dat ik brieven maar globaal doorlas als ik betrokken was bij die selectie procedure. CV en persoonlijk gesprek (eventueel telefonisch als voorselectie) vond ik veel interessanter.
Hahaha nou dat valt alles mee hoor, kan je wel een voorbeeld geven van wat ik zoal binnen krijg aan sollicitatiebrieven:

Hallo!

Ik ben ...... ik ben 20 jaar en woon bij mijn moeder en broertje.

Ik heb een poes en een vriend.

Nu wil ik heel graag samen wonen maar me vriend verdient echt veel te weinig en dus moet ik ook gaan werken. Nu werk ik wel bij de ... maar die eikels hebben me in uren gekort terweil ik meer wilde werken om bij me moeder weg te kunnen om te samenwonen.

Je begrijp nu wel dat ik graag deze baan wil hebben.

Lieve groetjes.......

Whahahahha om in te lijsten toch???

Meisje is later nog langs geweest om te vragen of ze echt niet voor een gesprekje mocht komen ( voor representatieve functie kwam ze in hobbezak (joggingbroek 2 maten te groot) en met vies ongewassen vet haar)

Helaas ging ik echt geen gesprek met haar aan
Sommige functie benamingen zijn zo vaag, slecht geformuleerd of onduidelijk....daar word ik als werkzoekende nou gek van!
Heb nog een leuke:

Geachte mijnheer/ mevrouw,

Bij deze solliciteer ik naar de door u aangeboden functie als....

Persoonlijk denk ik dat ik het door u geboden werk niet aan kan maar daar denkt het UWV helaas anders over.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet....
Gelukkig zitten 'wij aardige lui van HR' wel vaak genoeg tussen leidinggevenden en de sollicitant

Ik hou erg van brieven met CV's waarbij de kandidaat na een ronkend professionele brief vermeldt dat hij of zij per mail te bereiken is op 'surfdude173@hotmail.com' of 'prinsesje756@live.com'....
Nog 1 over hoe het niet moet:

hobby's horen m.i. niet op een cv thuis..wat vinden jullie?
Kreeg jaaaaaaaren geleden een brief van iemand die afsloot met de zin dat ze graag in een persoonlijk gesprek haar capacitieten kwam toelichten.

Wat een leuke schrijffout, maar nee, helaas niet uitgenodigd voor een gesprek.

(Was een functie waarbij foutloos Nederlands heel erg belangrijk is).
quote:Tia Dalma schreef op 08 september 2010 @ 22:03:

Gelukkig zitten 'wij aardige lui van HR' wel vaak genoeg tussen leidinggevenden en de sollicitant

Ik hou erg van brieven met CV's waarbij de kandidaat na een ronkend professionele brief vermeldt dat hij of zij per mail te bereiken is op 'surfdude173@hotmail.com' of 'prinsesje756@live.com'.... Inderdaad die e-mailadressen...ik kreeg een keer een brief van een sollicitant voor een leidinggevende functie met als e-mailadres alle weekenden stomdronken @ hotmail.com (maar even iets aangepast, maar kwam ongeveer op dit e-mailadres neer)....aaghh. En alles met kusjes word ik ook niet heel vrolijk van.
Maar als jij zelf al denkt dat 'projectmanager' niet de goede functiebenaming is, hoe moeten sollicitanten dan weten dat ze geen leiding gaan geven?

Zoek maar eens op internet naar omschrijvingen van projectmanager, ik weet zeker dat in elke omschrijving 'het aansturen van het projectteam' wordt genoemd.

Ik ben zelf met mijn 3de functie als projectmanager/projectleider bezig en bij alle functies moest ik ook leiding geven.

Dus als ik zou solliciteren op jouw functie, zou ik ook iets zeggen over mijn leidinggevende kwaliteiten.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 08 september 2010 @ 22:04:

eens!

quote:pemberley schreef op 08 september 2010 @ 20:11:

Als hobby onder je cv zetten: 'My girlfriend and starting a family'

Ik bedoel; ik geloof best dat ie graag neukt, maar om het nou in je CV te zetten?

(was bij uitzendburo voor vacature bij een fabriek, heeft baan wel gekregen )
quote:dannas schreef op 08 september 2010 @ 20:26:

Er is een verschil tussen kort en bondig zijn en letterlijk alleen schrijven 'ik zoek een nieuwe uitdaging en dit moet hem worden'. Dat is wel heel kort en bondig.

Het kan erger:

"Lijkt me leuk."

Dat was de gehele brief. Voor een HBO/WO-functie.

Dat ligt er helemaal aan waarvoor je solliciteert en wat je hobby's zijn.

Je hobby's zeggen doorgaans iets over je persoonlijkheid hoe die nu is, als je geen brief stuurt, dan zou ik je hobby's er wel bij vermelden, mits ze onder de kerstboom kunnen natuurlijk.

Ik denk dat mensen een ander beeld krijgen van een computerprogrammeur die in zijn vrije tijd graag apparatuur knutselt dan van een computerprogrammeur die een teamsport beoefent.
quote:littlemissvixen schreef op 08 september 2010 @ 22:29:

[...]

Het kan erger:

"Lijkt me leuk."

Dat was de gehele brief. Voor een HBO/WO-functie.

hobby's horen m.i. niet op een cv thuis..wat vinden jullie?Werkgevers - Hoe het niet moet Hier hebben we daar net een discussie over

Ik hou erg van brieven met CV's waarbij de kandidaat na een ronkend professionele brief vermeldt dat hij of zij per mail te bereiken is op 'surfdude173@hotmail.com' of 'prinsesje756@live.com'....

Ik geef mijn studenten ook training in sollicitatievaardigheden omdat ze - als ze op stage moeten - wel een nette CV, brief/mail etc moeten kunnen maken.

Ook hier leg ik altijd uit dat je even kritisch naar je email moet kijken. Dat johnnie@hottestthingonearth.com ongetwijfeld je vrienden doet lachen, maar in het echte leven niet zo hilarisch is.
...en hoe moeilijk kan het zijn om éven een net account op Gmail te maken. Voornaam punt achternaam at gmail punt com. And Bob's your uncle, hoor....
Die voorbeeldbrieven die jullie hier posten, wat erg!

Maar goed, ik heb zelf iemand in mijn omgeving die al jarenlang in zijn brief een of andere flutfunctie uit het verleden beschrijft, met de vermelding dat hij dat heeft gedaan omdat hij niks anders kon vinden en er toch rekeningen betaald moesten worden.

We krijgen hem niet aan het verstand gebracht dat dat misschien niet zo snugger is.

Hij schrijft overigens ook zonder gene dat hij de betreffende baan wel wil omdat hij geld nodig heeft

Needless to say dat hij al jaren niet echt goede banen heeft.e
quote:dannas schreef op 08 september 2010 @ 21:00:

Nee, ik zit niet op hr. Daar ben ik niet aardig genoeg voor

Ik geef leiding aan de project managers. En ik heet group manager afdelingsnaam. Ze zijn nogal van de Engelse termen bij ons.

projectmanagers

Als je zelf solliciteert hier wel op letten hoor, anders staat het zo raar in je sollicitatiebrief.
quote:Muis66 schreef op 08 september 2010 @ 23:01:

[...]

Ik geef mijn studenten ook training in sollicitatievaardigheden omdat ze - als ze op stage moeten - wel een nette CV, brief/mail etc moeten kunnen maken.

Ook hier leg ik altijd uit dat je even kritisch naar je email moet kijken. Dat johnnie@hottestthingonearth.com ongetwijfeld je vrienden doet lachen, maar in het echte leven niet zo hilarisch is.Hahahaaa, helemaal geweldig!!
Als je solliciteert bij een organisatie die qua oorsprong christelijk is, maar waar in praktijk niets van te merken is, een brief schrijven waarin je 3 alinea's besteed aan hoe je De Heer wilt dienen via je werk.....

In de uitgebreide organisatiebeschrijving die gewoon op de site te vinden is na een erg korte introductie waar de oorsprong aangestipt wordt er verder niet op de christelijk identiteit ingegaan....

Niet zo netjes van mijn zusje om die brief aan mij te laten lezen, maar het was echt een fascinerend stuk.
quote:pemberley schreef op 08 september 2010 @ 20:11:

Als hobby onder je cv zetten: 'My girlfriend and starting a family'

Ik bedoel; ik geloof best dat ie graag neukt, maar om het nou in je CV te zetten?

(was bij uitzendburo voor vacature bij een fabriek, heeft baan wel gekregen )

Haha, ik kreeg tijdens mijn stage op P&O (kinderopvang) ook de achterlijkste e-mailadressen onder ogen en moest er wel om lachen.

Ik stuur sollicitatiebrieven altijd vanaf een keurig account van gmail: voornaamachternaam@ gmail.com.

Ik ben nogal van de gekke e-mailadressen, dus nee, die zetten we maar niet in mijn cv.

Overigens vind ik de tips uit de OP wel logisch eigenlijk.

Wat betreft de hobby's in een cv: Ik heb 2 cv's (stond op een site met allemaal sollicitatietips. Geen link helaas)

Een beknopte versie en een uitgebreide met hobby's en karaktereigenschappen (en natuurlijk alles wat in de beknopte staat).

De beknopte stuur ik mee met een brief, de uitgebreide kunnen ze krijgen na een mailtje of een telefoontje
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:Kikkerrr schreef op 08 september 2010 @ 23:07:

[...]

projectmanagers

Als je zelf solliciteert hier wel op letten hoor, anders staat het zo raar in je sollicitatiebrief.

Project managers.

Als we toch Engelse termen aan het gebruiken zijn, zo wordt het in Engeland geschreven .
Project en manager zijn twee heel gewone Nederlandse woorden, waarbij manager een Engelse oorsprong heeft. Als je die samenvoegt tot een nieuw woord, komt daar geen spatie tussen.

Nederlandse woorden bevatten nooit spaties, in tegenstelling tot Engels.

De foute spatie rukt wel op in het Nederlands, onder invloed van het Engels.

Zie de website over onjuist spatiegebruik.
Heb veel vacatures moeten vervullen in het MKB voor een middelgroot bedrijf. Mijn ervaring vanuit de werkgeverskant.

No-go's voor een CV voor mij:

Onduidelijke indeling waardoor ik moet gaan puzzelen wanneer de kandidaat nu wat heeft gedaan.

Nergens vermelden of je een opleiding hebt afgerond, heb je nu wel of geen diploma behaald?

Vage omschrijving van de functies die je hebt gehad. Graag een zeer korte omschrijving van je taken/verantwoodelijkheden.

Andere uiterste: een half A4 gebruiken om alle taken uit je vorige functies(s) uitgebreid te omschrijven zonder interpuncties (resultaat onleesbaar CV van 5 pagina's).

Op je 35e, na >10 jaar werkervaring nog steeds die krantenwijk vermelden.

Bij een brief:

Beginnen met geachte heer Mips. Terwijl de vacaturetekst toch duidelijk spreekt over mevrouw Mips.

Warrige verhalen - veel woorden gebruiken maar uiteindelijk niets zeggen. Graag kort en bondig.

Heb je 20 banen in 3 jaar gehad dan wil ik graag een motivatie waarom dit is geweest. Voel er weinig voor om werkgever 21 te worden voor een periode van een half jaar.

Vage motivaties als "de baan lijkt me leuk", "het lijkt me een leuk bedrijf" zijn nietszeggend. Leuk was het op de kleuterschool als je niet meer in huis hebt aan motivatie dan "leuk" dan ben je niet gemotiveerd..

In je brief al melden wat je minimaal wil verdienen. Niet doen!

Gaten in CV niet verklaren is erg vervelend. Afgelopen 3 jaar niet gewerkt hebben en hier geen woord over reppen in je brief. Prima als iemand een tijd uit het arbeidsproces is geweest maar mijn eerste vraag is direct: hoe actueel is je vakkennis en hoe zijn je vaardigheden?

Mijn tip: ga een vakgerichte/werkgerelateerde module aan de OU/cursus. Zo toon je aan dat je bezig bent met je ontwikkeling en actuele kennis van een bepaald gebied op peil houdt.

Dit is ook een pré als je wisselt van type baan/branche. Dit heeft mij erg geholpen bij mijn sollicitaties in een andere branche.

Grove spelfouten en standaardbrieven waar men niet eens heeft gecheckt of het correcte bedrijf/persoon zijn aangeschreven worden meestal niet uitgenodigd. Al moet ik zeggen dat ik m.n. bij technici hier een oogje dicht heb geknepen. Betreffende kandidaat had prima CV, aardige brief maar duidelijk geen kaas gegeten van -d en -t (gewerkd als.../diploma behaalt etc). En goede technici waren toen (en nu ook vaak nog) zeer dun gezaaid. Heeft de baan gehad maar heb er wel opmerkingen over gemaakt en hem overzichtje van paar basale spellingsregels gegeven met korte uitleg.

Bij een secretariële functie is het wel degelijk een zwaar punt.

Tot slot de discussie over hobby's en privé info.Hobby's zie ik graag op een CV, privé info minder graag. Oók als ze wat standaard zijn (tennis, wandelen) en zeker interessant als ze wat afwijkend zijn (bv amateur-archeoloog). Ten eerste omdat ik niet enkel een poppetje zocht voor een functie maar ook een collega met wie moet worden samengewerkt. In een klein bedrijf is het prettig als type mensen bij elkaar passen en/of wat gezamelijk delen.

Daarnaast kunnen mensen vaak met veel enthousiasme vertellen over een hobby. Ze komen wat los (sollicitatie is altijd spannend) en vaak zag je dat de kandidaat dan wat meer ontspannen in het gesprek kwam te zitten. Zeker bij wat jongere/verlegen types soms een goede "boost".

Of iemand getrouwd is, samenwoont etc vind ik niet relevant. Kinderen mogen vermeld worden (hoeft zeker niet) maar zeker niet met naam én leeftijd. Doet er niet toe in het sollicitatieproces dat de heer X 3 kinderen heeft die Jantje (10 jaar), Japie (5 jaar) en Joppie (2 jaar) heeft. Hoor ik wel als de heer X zijn eerste werkdag heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven