Werk & Studie alle pijlers

Speeddate Sollicitatiegesprek

13-08-2010 15:20 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had onlangs een gesprek

Het leek wel een speeddate en de vragen werden op mij afgevuurd in zeer korte zinnen.

Het gesprek duurde een half uur.

Wie heeft dit ook meegemaakt? Is dit tegenwoordig gangbaar?

Ook vond ik het eenzijdig en dat er veel focus lag op het werk en of ik dat dan wel zou aankunnen maar had het gevoel dat er geen interesse was naar mij als persoon of de individu. Er werden daar geen vragen naar gesteld.

Is dit ook normaal bij een sollicitatie?

Daarvoor vertelde de assistente dat er veel kandidaten waren geweest ook capabele personen maar dat ze weer niet net genoeg waren in alle aspecten en dat ze misschien wel goed zijn bij de overheid maar niks af weten van het bedrijfsleven. Dit kwam bij mij een beetje over alsof ze heel kritisch waren en niet geloofde in een geschikte kandidaat afkomstig van de overheid. Zou zeggen een beetje arrogant.
Heb ook een keer een sollicitatiegesprek gehad van 20 minuten. Was zeer succesvol. Ik kreeg de baan. Vaak weten mensen al naar een paar minuten of ze iemand willen aannemen of niet.

Vind het trouwens een beetje onzin om naar de persoon te gaan vragen of naar het individu. Wat wil je dat ze vragen? Of je hobbies of huisdieren hebt?

Je wilt een zakelijke relatie aangaan, geen persoonlijke lijkt mij.

Als jij wilt peilen hoe de bedrijfscultuur is, dan is het jouw taak om daar vragen over te stellen. Had je vragen voorbereid en gesteld over het bedrijf?

Het lijkt erop dat dit gesprek veel zakelijker is dan je gewend bent. Bij de overheid kan het idd wat 'zachter' gaan. Waarschijnlijk slaan ze bij jou de spijker op zijn kop door te zeggen dat mensen van de overheid niets af weten van het bedrijfsleven.
Hoi Liselotte,

Ja klopt ik had dit nooit meegemaakt. Overigens kom ik niet van de overheid vandaan. Ik had wel vragen gesteld maar ik het ging mij allemaal zo snel en rap dat ik een beetje in de war raakte.

Ik vond het eerder onprofessioneel het laatste aangezien zij wel iemand zoeken uit de overheid om dit tegen mij te zeggen.

Voor de duidelijkheid het betrof 2 verschillende vacatures waarvan ik voor 1 vacature op gesprek kwam. De andere vacature daar heb ik niks mee te maken en daar zoeken ze een beleidsadviseur. Ik denk als je een beleidsadviseur zoekt vanwaar die opmerking (ging meer op de manier waarop ze dat zei, beetje denigrerend)
Ik denk dat je voor en deel zelf de vorm van het gesprek in de hand hebt. Je kunt bijvoorbeeld zelf vragen stellen om het gesprek wat levendiger en minder eenzijdig te maken. Ik snap dat dit moeilijk is wanneer je je ongemakkelijk voelt.
Ja voor de volgende keer inderdaad goede tip. Ik heb gauw het idee bij het vragen stellen tussendoor, dat het niet hoort.

Eens is mij verteld dat ik aan het einde pas vragen mag stellen. ik dacht oke...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven